12/2025 [dodatek: ], data dodania: 20.11.2025 Po zmianie przepisów od 24 grudnia 2025 r. pracodawca będzie musiał z odpowiednim wyprzedzeniem przekazać kandydatowi do pracy m.in. informacje o składnikach wynagrodzenia i innych świadczeniach związanych z pracą (pieniężnych i niepieniężnych), a także o odpowiednich w tym zakresie postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania. Natomiast nie będzie mógł pytać o jego wynagrodzenie otrzymywane u innego pracodawcy. Ponadto ogłoszenia o pracę oraz nazwy stanowisk podawane w procesie rekrutacyjnym będą musiały być wskazywane w sposób neutralny płciowo.
Nowelizacja ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) wprowadza zmiany w trzech głównych obszarach: informowania kandydata do pracy o wysokości wynagrodzenia, zakazu pytania o wynagrodzenie w obecnym stosunku pracy czy poprzednich stosunkach pracy oraz neutralności płciowej w rekrutacji.
Osoby ubiegające się o zatrudnienie od 24 grudnia 2025 r. uzyskują prawo do otrzymania od przyszłego pracodawcy konkretnych informacji na temat warunków finansowych przewidzianych dla danego stanowiska w następującym zakresie:
Informacje te muszą być przekazane w taki sposób i w takim czasie, aby umożliwić świadome i przejrzyste negocjacje dotyczące wynagrodzenia. Pracodawca ma pewną swobodę co do momentu ich ujawnienia, co może nastąpić:
Wskazaną informację pracodawca przekazuje w postaci papierowej lub elektronicznej (np. w e-mailu do kandydata).
Wzór informacji o warunkach finansowych przewidzianych dla danego stanowiska w procesie rekrutacyjnym
| Warszawa, 29 grudnia 2025 r. SATURN sp. z o.o. ul. Warki 23 00-004 Warszawa Pani Agnieszka Gołąbek Na podstawie art. 183ca Kodeksu pracy informujemy, że: 1. Początkowa wysokość wynagrodzenia przewidzianego na stanowisku kierownika/kierowniczki działu dystrybucji wynosi 11 000 zł brutto miesięcznie. 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje następujące składniki:
3. Pracodawca oferuje też inne świadczenia związane z pracą: prywatną opiekę medyczną, kartę sportową, ubezpieczenie grupowe na życie. 4. W przypadku zatrudnienia wysokość wynagrodzenia zostanie określona w umowie o pracę, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy i wewnętrznymi zasadami wynagradzania obowiązującymi u pracodawcy. Anna Malczewska specjalista ds. administracji kadrowej |
Pojęcie wynagrodzenia w tym kontekście jest szerokie i obejmuje nie tylko płacę zasadniczą, ale wszelkie świadczenia pieniężne lub rzeczowe związane z zatrudnieniem, takie jak premie, nagrody czy inne składniki uzupełniające lub zmienne. W praktyce wymaga to od pracodawców przygotowania realnych widełek płacowych, a nie abstrakcyjnych kwot oderwanych od rzeczywistości.
Przykład
W ogłoszeniu o pracę spółka "U" podała wynagrodzenie zasadnicze (nie wypłaca innych składników), wskazując wyłącznie jego górną kwotę wynoszącą 8500 zł brutto. Spółka informuje, że wysokość wynagrodzenia będzie uzależniona od spełnienia przez kandydata warunków w zakresie oczekiwanych kompetencji. Takie postępowanie jest nieprawidłowe, ponieważ nie została wskazana początkowa wysokość płacy, a więc można się spodziewać, że pracownik otrzyma np. minimalną płacę. To oznacza, że proces rekrutacji nie jest transparentny i może prowadzić do dyskryminacji płacowej ze względu na płeć.
Od 24 grudnia 2025 r. pracodawca nie może zadawać osobom starającym się o zatrudnienie pytań o ich wynagrodzenie w obecnym stosunku pracy ani w poprzednich stosunkach pracy. Celem tej zmiany jest przerwanie procesu utrwalania się tzw. luki płacowej ze względu na płeć. Opieranie nowej oferty wynagrodzenia wyłącznie na dotychczasowych zarobkach kandydata utrwala nierówności, ignorując realną wartość pracy na nowym stanowisku. Jednak nadal dopuszczalne jest pytanie kandydata, który otrzymał informację o wysokości początkowej wynagrodzenia lub przedziale tego wynagrodzenia, o jego oczekiwania finansowe.
Pracodawcy od 24 grudnia 2025 r. są zobowiązani zapewnić, aby ogłoszenia o wakatach oraz nazwy stanowisk pracy były neutralne pod względem płci, a cały proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminacyjny (art. 133ca § 3 k.p.). W praktyce oznacza to konieczność stosowania podwójnej formy nazwy stanowiska (np. kierownik/kierowniczka) lub używania neutralnych nazw opisowych albo formy bezosobowej (np. obsługa administracyjna, obsługa w zakresie zarządzania, osoba do obsługi).
Należy też zwrócić uwagę, że neutralność płciowa i zasada niedyskryminacji muszą być zachowane nie tylko w samej nazwie stanowiska, ale i w całej treści ogłoszenia rekrutacyjnego.
Przykład
Pracodawca opublikował ogłoszenie rekrutacyjne na stanowisko "osoba obsługująca sekretariat". Taką też nazwę stanowiska umieścił w nagłówku ogłoszenia. Jednak dalej w treści używał sformułowań "do obowiązków sekretarki będzie należało ………..", "nasze sekretarki mają możliwość elastycznego układania godzin pracy". Jest to niezgodne z wprowadzaną od 24 grudnia 2025 r. zasadą neutralności płciowej, ponieważ w treści ogłoszenia znajdują się odniesienia do konkretnej płci, sugerujące, że na tym stanowisku pracują wyłącznie kobiety.
Przepisy nowelizujące k.p. nie zawierają żadnych przepisów przejściowych. Nie wskazano w nich także, czy zasada neutralności w procesie rekrutacji, bo o tym etapie mowa w przepisie, przekłada się także na konieczność dostosowania dokumentacji wewnętrznej pracodawcy oraz umów o pracę zatrudnionych już pracowników.
Należy jednak mieć świadomość, że wprowadzenie neutralnych płciowo nazw stanowisk na etapie rekrutacji może powodować konsekwencje w postaci zmian w funkcjonujących u pracodawcy dokumentach wewnętrznych, np. w regulaminie wynagradzania, jeśli zawiera on tabelę zaszeregowań z określeniem stanowisk pracy. Jeśli nazwy stanowisk nowo zatrudnianych osób znacząco się zmienią, może być konieczne uzupełnienie o nie lub dopasowanie dotychczasowych dokumentów wewnętrznych.
Przykład
Pracodawca w procesie rekrutacji zmienił nazwę stanowiska, które jest zawarte u niego w regulaminie wynagradzania, z "kierownik projektu" na "osoba zarządzająca projektem". Zmiana jest na tyle istotna, że może powodować wątpliwości, czy ujęte w tabeli zaszeregowania stanowisko będzie się odnosiło również do nowo zatrudnionej osoby. W takich przypadkach dobrą praktyką będzie uporządkowanie i ujednolicenie nazw stanowiska starych i nowych pracowników. Szczególnie w kontekście planowanych dalszych zmian przepisów dotyczących jawności wynagrodzeń, które mają implementować przepisy unijne, a które przewidują m.in. konieczność informowania pracowników o poziomie wynagradzania innych osób zatrudnionych na tych samych stanowiskach.
Jednak w przypadku wprowadzenia do dotychczasowych nazw stanowisk jedynie feminatywów należy uznać, że nie są konieczne zmiany przepisów wewnętrznych czy dotychczasowych umów o pracę w tym zakresie. Nie ma oczywiście przeszkód, żeby wprowadzić takie zmiany o charakterze porządkującym.
Przykład
Pracodawca w regulaminie wynagradzania ma tabelę zaszeregowania stanowisk pracy ze wskazaniem widełek płacowych. Jest ona ujęta następująco:
| Poziom zaszeregowania | Stanowisko | Widełki płacowe wynagrodzenia zasadniczego (w kwotach brutto) |
| I |
| 5000-7000 zł |
| II |
| 7100-9000 zł |
| III |
| 9100-12 000 zł |
| IV |
| 12 100-15 000 zł |
| V | Dyrektor oddziału | 15 100-20 000 zł |
Od 24 grudnia 2025 r. tabela zaszeregowania w tym regulaminie wynagradzania została przeredagowana w taki sposób, aby każde stanowisko było opisane w sposób neutralny płciowo, jak obok:
| Poziom zaszeregowania | Stanowisko | Widełki płacowe wynagrodzenia zasadniczego (w kwotach brutto) |
| I |
| 5000-7000 zł |
| II |
| 7100-9000 zł |
| III |
| 9100-12 000 zł |
| IV |
| 12 100-15 000 zł |
| V | Dyrektor/Dyrektorka oddziału | 15 100-20 000 zł |
W takim przypadku zmiana umów o pracę poszczególnych pracowników nie jest konieczna, ponieważ dotychczasowe nazwy stanowisk mieszczą się w nowej grupie.
Podstawa prawna
Od 24 grudnia 2025 r. kandydat do pracy ma prawo do informacji o wysokości początkowego wynagrodzenia lub jego przedziale, o składnikach i innych świadczeniach oraz o odpowiednich w tym zakresie postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania.
Informację można podać w ogłoszeniu o naborze, przed rozmową kwalifikacyjną lub przed zawarciem umowy o pracę, z wyprzedzeniem umożliwiającym świadome negocjacje. Przekazanie następuje w postaci papierowej lub elektronicznej (np. e-mail).
Nie. Pracodawca nie może pytać o wynagrodzenie w obecnym ani poprzednich stosunkach pracy. Dopuszczalne jest pytanie o oczekiwania finansowe kandydata, który otrzymał informację o wysokości początkowego wynagrodzenia lub jego przedziale.
Pracodawca musi zapewnić, aby ogłoszenia o wakatach i nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a rekrutacja niedyskryminacyjna. W praktyce stosuje się podwójne formy (np. kierownik/kierowniczka) lub nazwy neutralne, a neutralność dotyczy także całej treści ogłoszenia.
Nie. Brak wskazania początkowej wysokości płacy lub pełnych widełek może oznaczać nietransparentny proces rekrutacyjny i ryzyko dyskryminacji płacowej ze względu na płeć.