11/2025 [dodatek: Monitor Biur Rachunkowych], data dodania: 30.10.2025 PROBLEM
Zastanawiam się nad modelem współpracy z klientami mojego biura w sytuacji, gdy wejdzie w życie KSeF. Mam klienta, który jest mocno "nieinternetowy". Rozmawiałam z nim na temat KSeF i twierdzi, że nie poradzi sobie z odbiorem faktur w tym systemie. Zaproponował, żebym to ja odbierała faktury w jego imieniu i przesyłała mu je, a wtedy on będzie mógł je realizować. Osobiście nie jestem w stanie tego robić, więc musiałabym zlecić to moim pracownikom. Czasami zdarza się, że danego pracownika nie ma w pracy danego dnia, a osoba zastępująca może o czymś zapomnieć. Ten klient otrzymuje faktury kosztowe na bardzo duże kwoty, często z absurdalnie krótkimi terminami płatności. Obawiam się sytuacji, w której faktura z KSeF zostałaby odebrana po upływie terminu płatności albo przed tym terminem, ale pracownik przesłałby ją klientowi z opóźnieniem. Czy w takiej sytuacji moje biuro odpowiadałoby za odsetki w związku z opóźnioną płatnością? Dodatkowo wiem, że w niektórych przypadkach ten klient ma umowy, których zapisy przewidują możliwość ich natychmiastowego wypowiedzenia, gdyby nie dokonał terminowej zapłaty za fakturę. Czy w takiej sytuacji również mogłabym ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą? Boję się odmówić temu klientowi, żeby nie wypowiedział umowy. Pan jest osobą specyficzną i raczej nie zatrudni nikogo innego do odbioru faktur z KSeF.
RADA
Opóźniony odbiór faktur KSeF lub nieterminowe przekazanie ich klientowi może rodzić odpowiedzialność odszkodowawczą biura rachunkowego. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej to: niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, niezachowanie należytej staranności, szkoda, adekwatny związek przyczynowy między szkodą a niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania. Jeśli wszystkie przesłanki zostaną zrealizowane, to biuro ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą. W sytuacji, w której biuro zobowiąże się do pobierania faktur z KSeF i ich przekazywania klientowi, musi z tej umowy się wywiązać, zachowując należytą staranność, aby klient nie doznał szkody.
Biuro rachunkowe (jak i każdego przedsiębiorcę) obowiązuje podwyższona należyta staranność w zakresie świadczonych usług, ze względu na zawodowy charakter tej działalności. Biuro rachunkowe odpowiada za działania swoich pracowników jak za własne, co dotyczy również sytuacji, gdy np. właściciel biura zrobił wszystko co możliwe, aby prawidłowo wykonać usługę: przeszkolił pracowników, wprowadził procedury, a mimo to pracownik nie zachował należytej staranności i np. zapomniał pobrać fakturę klienta z KSeF. Normalnym skutkiem nieterminowego przekazania klientowi faktur z KSeF jest opóźnienie w płatności przez klienta i powstałe w związku z tym odsetki, do których pokrycia będzie zobowiązane biuro rachunkowe. Zatem występuje tutaj adekwatny związek przyczynowy między działaniem (lub jego brakiem) a szkodą (działanie polega na tym, że nie przekazano terminowo faktur do zapłaty, a szkoda, to konieczność uiszczenia odsetek).
Obsługa odbioru faktur z KSeF przez biuro rachunkowe może powodować także większe ryzyka niż konieczność zapłaty odsetek, w tym odpowiedzialność związaną z natychmiastowym wypowiedzeniem umowy przez kontrahenta klienta, o którym wspomniała autorka pytania. Nietrudno sobie wyobrazić sytuację, w której między klientem a jego kontrahentem obowiązuje umowa o dostawę towarów, a brak terminowej zapłaty za poprzednią fakturę zwalnia dostawcę z obowiązku dostarczenia jakiegoś towaru potrzebnego do wykonania zobowiązania przez klienta, np. do wyprodukowania jakiejś rzeczy. Między klientem a jego innym kontrahentem może obowiązywać postanowienie umowne przewidujące obowiązek zapłaty kary umownej, gdy klient biura nie wykona swojego zobowiązania, np. nie dostarczy w terminie mebli z wyszukanego gatunku drewna, ponieważ dostawca drewna wstrzymał dostawę, gdyż terminowo nie uzyskał zapłaty za poprzednią fakturę z powodu tego, że biuro rachunkowe nie odebrało jej z KSeF. Biuro będzie wówczas ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą, jeżeli nie wykona należycie usługi, do której się zobowiązało (tj. nie wywiąże się z terminowego odbioru faktur z KSeF i przesłania ich klientowi).
Podstawa prawna