10/2025 [dodatek: Monitor Biur Rachunkowych], data dodania: 06.10.2025 PROBLEM
Moje biuro rachunkowe od kilku lat obsługuje klienta prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą. Początkowo podpisaliśmy umowę na obsługę księgową. Na początku współpracy klient popełniał liczne błędy w wystawianych fakturach, które często musiał poprawiać. Po pewnym czasie zgłosił się do nas z prośbą, wskazując, że zupełnie nie rad zi sobie z fakturowaniem, i zapytał, czy ktoś z biura mógłby przejąć to zadanie za dodatkową opłatą. Pan jest bardzo uczciwym człowiekiem, świetnym fachowcem, lecz słabo zorganizowanym w zakresie aspektów biurowych i niezorientowanym w "papierologi". Zgodziliśmy się na takie warunki i podpisaliśmy oddzielną umowę o wystawianie faktur w jego imieniu. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Jej najważniejszy zapis brzmi w następujący sposób: "Księgowy zobowiązany jest do wystawiania faktur w imieniu Klienta, a także do wysyłania tych wydrukowanych i podpisanych własnoręcznie faktur bezpośrednio do nabywców klienta w drodze listu poleconego".
Do tej pory faktury w imieniu klienta wystawiały pracownice mojego biura. Ja sama, z powodów organizacyjnych i osobistych, nie byłabym w stanie się tym zajmować, ponieważ moja dostępność bywa ograniczona. W związku z wejściem w życie KSeF pracownice poinformowały mnie, że nie chcą dalej wystawiać faktur dla tego klienta. Powodem jest to, że bardzo wolno gromadzi on dokumenty, przez co faktury musiałyby być wystawiane w praktyce po terminie określonym w przepisach prawa. Nie chcę nikogo zmuszać do wystawiania faktur w jego imieniu. Pojawił się natomiast pomysł, aby powołać się na niemożliwość wykonania świadczenia. Wynika ona z faktu, że nie będziemy w stanie wysyłać wydrukowanych i podpisanych faktur do jego kontrahentów, ponieważ faktura będzie musiała funkcjonować jako plik w KSeF. Klient świadczy usługi i dokonuje sprzedaży wyłącznie na rzecz polskich przedsiębiorców, a w takiej sytuacji - zgodnie z przepisami - każda faktura powinna być wystawiona w KSeF. Czy mogę po prostu poinformować klienta, że umowa o fakturowanie wygasła, bo nie mogę przesyłać wydrukowanych faktur do nabywcy, gdyż wydruk nie będzie fakturą?
RADA
Informacje przedstawione przez autorkę pytania nie wskazują, aby doszło do niemożliwości świadczenia. W związku z tym zobowiązanie biura rachunkowego do wystawiania faktur pozostaje aktualne również po wejściu w życie przepisów o KSeF. Należy jednak podkreślić, że udzielenie ostatecznej odpowiedzi jest możliwe dopiero po zapoznaniu się z pełną treścią umowy oraz wszystkimi okolicznościami związanymi z jej zawarciem i wykonywaniem. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W pierwszej kolejności należy dokonać wykładni umowy dotyczącej wystawiania faktur, a zatem ustalić prawa i obowiązki stron. Zgodnie z przepisami ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.) przy interpretacji umowy należy badać przede wszystkim rzeczywisty zamiar stron oraz cel umowy, a nie ograniczać się wyłącznie do jej dosłownego brzmienia. W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że głównym zobowiązaniem umownym jest wystawianie faktur w imieniu klienta w zamian za wynagrodzenie, natomiast sposób przesyłania faktur kontrahentom klienta ma charakter raczej zobowiązania pomocniczego wobec świadczenia głównego. Na powyższe wskazuje zarówno treść umowy, jak i kontekst sytuacyjny. Niewątpliwie klient sam nie był w stanie prawidłowo wystawić faktur, dlatego szukał podmiotu, który wykonałby to zadanie za wynagrodzeniem.
W przedmiotowej sprawie nie zachodzi niemożliwość świadczenia w rozumieniu przepisów k.c.. Umowa ta ma charakter wzajemny, gdyż świadczenie jednej ze stron (wystawianie faktur) jest ekwiwalentem świadczenia drugiej strony (zapłaty wynagrodzenia). W związku z tym należy odnieść się do przepisów dotyczących niemożliwości świadczenia w przypadku umowy wzajemnej.
Przepisy k.c. stanowią, że:
Jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego, a w wypadku, gdy je już otrzymała, obowiązana jest do zwrotu według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.
W niniejszej sprawie wystawienie faktury będzie obiektywnie możliwe po wejściu w życie KSeF. Nie zachodzą okoliczności obiektywnie uniemożliwiające wykonanie tego świadczenia, tj. takie, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności (np. usunięcie z systemu prawnego instytucji faktury). Zobowiązanie do wystawiania faktur stanowi główny przedmiot umowy o fakturowanie, natomiast sposób dostarczenia faktury ma charakter pomocniczy. Ponieważ wystawianie faktur będzie możliwe po wejściu w życie KSeF, główne zobowiązanie wynikające z umowy nie wygaśnie.
Rozsądnym rozwiązaniem w takiej sytuacji byłoby wypowiedzenie umowy o fakturowanie. Każdą umowę zawartą na czas nieokreślony można wypowiedzieć, przy czym przed sporządzeniem oświadczenia o wypowiedzeniu należy najpierw zapoznać się z zapisami umowy dotyczącymi okresu wypowiedzenia. Przed formalnym wypowiedzeniem warto skontaktować się z klientem, wyjaśnić mu wprost obecną sytuację oraz - ewentualnie - zasugerować, że mógłby w swojej firmie zatrudnić asystentkę odpowiedzialną za sprawny obieg dokumentów i fakturowanie, tak aby zachować terminy wystawiania faktur wynikające z przepisów prawa.
Podstawa prawna