7-8/2025 [dodatek: Dodatek specjalny], data dodania: 22.07.2025 Od 1 czerwca 2025 r. obowiązują zmiany w rodzajach zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. W ich wyniku zmniejszono ich liczbę z 5 do 4. Ponadto wprowadzono elektroniczny sposób komunikacji z urzędami w zakresie uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców.
Nowa ustawa z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom) utrzymała zezwolenie na pracę jako dokument legalizujący pracę cudzoziemców w Polsce. Wprowadziła jednak zmiany w stosunku do rozwiązań zawartych w uchylonej 1 czerwca 2025 r. ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: uchylona ustawa o promocji zatrudnienia). Celem zmian jest ograniczenie dotychczasowych nadużyć oraz usprawnienie procedur wydawania zezwoleń na pracę dla cudzoziemców, w tym ich pełna elektronizacja.
Postępowania administracyjne w sprawach zezwoleń na pracę wszczęte na podstawie uchylonej ustawy o promocji zatrudnienia i niezakończone do 1 czerwca 2025 r. mają być prowadzone według poprzednich regulacji (art. 102 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Z kolei do zezwoleń na pracę wydanych w trybie uchylonej ustawy o promocji zatrudnienia stosuje się ustawę o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Takie zezwolenia mogą być przedkładane do czasu upływu okresu zatrudnienia wskazanego w tym zezwoleniu w postępowaniach o wydanie wizy w celu wykonywania pracy innej niż na podstawie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi i pracy sezonowej (art. 104 ust. 3 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom i art. 60 ust. 1 pkt 6 ustawy z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, dalej: ustawa o cudzoziemcach).
Rozporządzenia wydane na podstawie uchylonej ustawy o promocji zatrudnienia są ważne do czasu wydania nowych aktów wykonawczych według upoważnień zawartych w ustawie o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Taki stan nie może trwać dłużej niż do 31 grudnia 2025 r. (6 miesięcy liczone od 1 czerwca 2025 r. - art. 113 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom zawiera 9 definicji. Każda z nich ma znaczenie w kontekście uzyskiwania zezwolenia na pracę. Część z nich wpływa na to, za co mogą być nałożone podwyższone od 1 czerwca 2025 r. kary za popełnienie wykroczeń dotyczących nielegalnego zatrudniania cudzoziemców (zob. tabela 1 określająca skutki nielegalnego powierzania i wykonywania pracy).
DEFINICJA
"Powierzanie pracy cudzoziemcowi" to powierzenie mu:
(art. 2 pkt 9 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
"Podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi" to jednostka organizacyjna (choćby nie posiadała osobowości prawnej) lub osoba fizyczna, które na podstawie umowy lub innego stosunku prawnego powierzają lub zamierzają powierzyć pracę cudzoziemcowi
(art. 2 pkt 4 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Odrębnie są zdefiniowane podmioty zagraniczne i polskie podmioty powierzające pracę (dalej: zatrudniający), których status połączono z miejscami pobytu stałego i prowadzenia działalności gospodarczej (art. 2 pkt 5-6 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Tabela 1. Kary za nielegalne powierzanie cudzoziemcowi i wykonywanie przez niego pracy w zakresie zezwolenia na pracę od 1 czerwca 2025 r.
| Lp. | Rodzaj wykroczenia wraz z definicją | Wysokość grzywny |
|---|---|---|
| 1. | Nielegalne powierzenie pracy cudzoziemcowi (każdy, kto nie posiada obywatelstwa polskiego) ma miejsce, gdy dotyczy osoby: | Dla zatrudniającego: od 3000 zł do 50 000 zł (art. 84 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) - poprzednio widełki wynosiły 1000 zł - 30 000 zł |
(art. 2 pkt 2 lit. a-d i f ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) | ||
| 2. | Nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemca ma miejsce wtedy, gdy: | Dla cudzoziemca: nie mniej niż 1000 zł (art. 84 ust. 2 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) - poprzednio do 2000 zł (art. 96 § 1a pkt 3 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia) |
(art. 2 pkt 3 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) |
Chociaż katalog przypadków, w których wydawane są zezwolenia na pracę, zmienił się od 1 czerwca br., to nadal ma charakter zamknięty. Według art. 6 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom następuje to, gdy cudzoziemiec będzie:
W związku ze zmniejszeniem liczby sytuacji, w których zezwolenie na pracę jest wydawane, zmalała liczba rodzajów zezwolenia na pracę z 5 do 4 (zob. tabela 2).
Poniżej omawiamy ogólne zasady uzyskiwania zezwoleń właściwe dla nich wszystkich.
Tabela 2. Rodzaje zezwoleń na pracę od 1 czerwca 2025 r.
| Lp. | Rodzaj zezwolenia | Warunki wydania zezwolenia |
| 1. | Zezwolenie na pracę cudzoziemca na rzecz polskiego zatrudniającego (art. 26-34 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) | 1) wykonywanie pracy przez cudzoziemca na podstawie umowy z polskim zatrudniającym; 2) minimalna wysokość wynagrodzenia cudzoziemca to: a) wysokość wynagrodzenia pracowników wykonujących pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku oraz b) wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę; 3) minimalny wymiar czasu pracy to 1/4 pełnego wymiaru czasu pracy, a maksymalny - pełny wymiar czasu pracy |
| 2. | Zezwolenie na pracę w związku z pełnieniem określonej funkcji (art. 35-39 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) | 1) osiągnięcie przychodu przez zatrudniającego w roku podatkowym poprzedzającym złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę nie niższego niż 12-krotność aktualnego w dniu złożenia wniosku, przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie, ogłaszanego przez Prezesa GUS; 2) zatrudnianie przez okres co najmniej 1 roku poprzedzającego złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę co najmniej 2 pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy, będących obywatelami polskimi lub osobami, o których mowa w art. 1 ust. 4 pkt 6 lub art. 3 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom (chodzi m.in. o cudzoziemców mających swobodny dostęp do polskiego rynku pracy) - na czas nieokreślony i w pełnym wymiarze czasu pracy; 3) wykazanie przez zatrudniającego, który nie spełnia warunków z pkt 1-2, że posiadane przez niego środki lub prowadzone działania, w szczególności działalność przyczyniająca się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia miejsc pracy, pozwolą na spełnienie w przyszłości tych warunków |
| 3. | Zezwolenie na pracę w związku z delegowaniem cudzoziemca przez podmiot zagraniczny na polskie terytorium (art. 40-44 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) | 1) wykonywanie pracy przez cudzoziemca na warunkach zgodnych z art. 4 ust. 1 i ust. 2 pkt 1-8 oraz art. 5 ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 73 ze zm.); 2) minimalna wysokość wynagrodzenia, która będzie przysługiwała cudzoziemcowi za wykonywanie pracy, to 70% aktualnego w dniu złożenia wniosku przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie, ogłaszanego przez Prezesa GUS; 3) wskazanie przez podmiot zagraniczny osoby przebywającej w Polsce, posiadającej dokumenty potwierdzające wypełnienie obowiązków określonych w pkt 1 i 2, działającej w imieniu tego podmiotu i upoważnionej do jego reprezentowania wobec wojewody i innych organów |
| 4. | Zezwolenie na pracę sezonową (art. 45-60 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) | 1) zatrudniającym jest polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi; 2) wysokość wynagrodzenia, która będzie określona w umowie z cudzoziemcem, ma być nie niższa od wynagrodzenia pracowników wykonujących w tym samym wymiarze czasu pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku; 3) wykonywanie przez cudzoziemca pracy w zakresie działalności określonych w przepisach wykonawczych, wydanych na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom; 4) wykonywanie pracy przez cudzoziemca w okresie nieprzekraczającym 9 miesięcy w roku kalendarzowym |
Od 1 czerwca 2025 r. zatrudniający nie ma obowiązku przedstawiania tzw. testu rynku pracy. Trzeba jednak zwrócić uwagę na art. 31 ust. 3 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Uprawnia on starostę - na uzasadniony wniosek dyrektora powiatowego urzędu pracy, po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady rynku pracy - do określenia listy zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy, uzasadniającą ograniczenie możliwości podjęcia pracy przez cudzoziemców na terenie powiatu. Listę zatwierdza wojewoda, który wpisuje ją do rejestru (w podziale na powiaty i województwa) prowadzonego przez ministra ds. pracy.
Ważne
Od 1 czerwca 2025 r. zatrudniający cudzoziemca nie ma obowiązku przedstawiania tzw. testu rynku pracy.
Wydania zezwolenia na pracę, odmowy jego wydania lub uchylenia dokonuje właściwy wojewoda (starosta w przypadku zezwolenia na pracę sezonową) w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast organem wyższego stopnia jest minister właściwy do spraw pracy. Właściwość miejscową wojewody do wydania zezwolenia na pracę określa się na dzień złożenia wniosku w tej sprawie (art. 7 ust. 1-2 i art. 46 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). W przypadku zezwoleń na pracę cudzoziemca na rzecz polskiego zatrudniającego kryterium właściwości wojewody stanowi siedziba lub miejsce pobytu stałego polskiego zatrudniającego (art. 26 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Od 1 czerwca 2025 r. zatrudniający nie ma już możliwości ponaglenia wojewody, które przysługiwało na podstawie art. 37 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. Wyłączenie tego przepisu w stosunku do zezwolenia na pracę nastąpiło w art. 7 ust. 4 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Rozwiązanie to ma uprościć i przyspieszyć prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach zezwoleń na pracę oraz wykluczyć wyłudzenia od cudzoziemców znacznych sum pieniędzy w zamian za szybsze uzyskanie zezwolenia na pracę (uzasadnienie do projektu ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
O zezwolenie na pracę występuje zatrudniający (art. 8 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Od 1 czerwca 2025 r. wyłącznie on jest stroną postępowania w sprawie wydania tego dokumentu (również w kwestii jego uchylenia), co jest odstępstwem od zasady obowiązującej w art. 28-29 Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczącej stron postępowania. Co więcej, po zmianie przepisów, w tym postępowaniu nie stosuje się art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego, który pozwala organizacjom społecznym uczestniczyć w nieswoich postępowaniach (art. 12 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Zatrudniający nadal ma prawo ustanawiania pełnomocników w trybie art. 32-33 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dane, które zatrudniający umieszcza we wniosku o zezwolenie na pracę, wymienia art. 9 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Są one pogrupowane (tak jak dotychczas) w informacje o:
Nie zmieniła się reguła, że jeżeli cudzoziemiec będzie wykonywał pracę w okresie krótszym niż miesiąc, to we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę zatrudniający podaje liczbę godzin pracy i wynagrodzenie za cały okres pracy (art. 9 ust. 3 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Wykaz dokumentów, które zatrudniający będzie miał obowiązek dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, określi minister ds. pracy w rozporządzeniu. Weźmie przy tym pod uwagę potrzebę uzyskania informacji niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia postępowania, w szczególności potrzebę potwierdzenia okoliczności określonych we wniosku i okoliczności uzasadniających wydanie zezwolenia na pracę, jak również potrzebę potwierdzenia dokonania opłaty (art. 11 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Do czasu ukazania się niniejszej publikacji rozporządzenie to nie zostało opublikowane. Załączniki wymienione w ustawie o powierzaniu pracy cudzoziemcom zawiera tabela 3.
Tabela 3. Ustawowe załączniki do wniosku o zezwolenie na pracę
| Lp. | Rodzaj załącznika | Uwagi |
|---|---|---|
| 1. | Oświadczenie zatrudniającego, czy nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom, zgodne ze stanem faktycznym w dniu złożenia wniosku - dotyczy to karalności m.in. za doprowadzenie cudzoziemca do nielegalnego wykonywania pracy wskutek wprowadzenia cudzoziemca w błąd, wyzyskania błędu, wykorzystania zależności służbowej lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania (art. 9 ust. 4 pkt 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) |
|
| 2. | Dokumenty potwierdzające okoliczności określone we wniosku o zezwolenie na pracę oraz uzasadniające jego wydanie, a także potwierdzające dokonanie opłaty za złożenie wniosku (art. 9 ust. 4 pkt 2 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) |
Wysokość opłaty określi w rozporządzeniu minister ds. pracy, biorąc pod uwagę okres wykonywania pracy przez cudzoziemca oraz szacowany przeciętny koszt postępowania w sprawie wydania zezwolenia na pracę, a także nie przekraczając: (art. 10 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) |
Zatrudniający składa wniosek o wydanie zezwolenia za pomocą systemu teleinformatycznego, który udostępnia minister ds. pracy. Złożenie wniosku w inny sposób spowoduje jego nierozpoznanie. Z kolei środki zaskarżania w sprawie wydania zezwolenia na pracę złożone w innym trybie niż w systemie teleinformatycznym są niedopuszczalne. Gdyby system teleinformatyczny działał nieprawidłowo, co uniemożliwiłoby terminowe wniesienie środka zaskarżenia, wówczas zatrudniający może to uczynić 7 dni po dniu usunięcia nieprawidłowości.
Docelowo zatrudniający będzie mógł składać wnioski, odwołania, zażalenia oraz inne dokumenty i pisma w sprawach zezwolenia na pracę tylko za pomocą swojego indywidualnego konta w systemie teleinformatycznym - podpisując je kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Nie zostaną one rozpoznane, jeżeli wniesie je na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej (art. 72 ust. 7 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Na to indywidualne konto mają być też doręczane decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma dotyczące postępowania w sprawie zezwolenia na pracę. Informację o ich umieszczeniu na indywidualnym koncie organ prowadzący postępowanie prześle na wskazany na koncie adres elektroniczny i ewentualnie na numer telefonu, co nie jest obowiązkiem, ale możliwością (art. 72 ust. 9 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Na dostosowanie systemu teleinformatycznego do nowych funkcji zostały przewidziane 2 lata. Do czasu realizacji tego obowiązku wszystkie czynności będą wykonywane na dotychczasowych zasadach (art. 109 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Powody odmowy wydania zezwolenia nadal dzielą się na obligatoryjne i fakultatywne.
Tabela 4 wskazuje pierwszą grupę przesłanek z zaznaczeniem, które pozostały niezmienione, a które są nowe. Wystarczy wystąpienie jednej przesłanki, żeby organ odmówił wydania zezwolenia (art. 13 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Od 1 czerwca 2025 r. grupa okoliczności fakultatywnych znacznie się zmniejszyła. Na podstawie art. 14 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom organ może odmówić wydania zezwolenia na pracę, gdy z posiadanych informacji wynika, że zatrudniający nie dopełnił obowiązków związanych z powierzeniem pracy cudzoziemcowi lub innym osobom albo obowiązków związanych z prowadzeniem działalności.
Tabela 4. Obligatoryjne przesłanki odmowy wydania zezwolenia na pracę od 1 czerwca 2025 r.*
| Przyczyny leżące po stronie zatrudniającego** | ||
| Lp. | Rodzaje przyczyn | Relacja przyczyny do poprzedniego stanu prawnego |
| 1. | Złożenie wniosku zawierającego nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje albo dołączenie do niego dokumentów z takimi danymi | niezmieniona |
| 2. | W toku postępowania zeznanie nieprawdy lub jej zatajenie albo podrobienie lub przerobienie dokumentu w celu użycia go bądź jego używanie jako autentycznego | niezmieniona |
| 3. | Prawomocna kara za wykroczenie określone w art. 84 ust. 3-5 ustawy o powierzeniu pracy cudzoziemcom, tj. za: - żądanie od cudzoziemca korzyści majątkowej w zamian za podjęcie działań zmierzających do uzyskania zezwolenia na pracę lub innego dokumentu uprawniającego do wykonywania pracy, - doprowadzenie innej osoby do nielegalnego zatrudnienia cudzoziemca wskutek wprowadzenia w błąd, wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania | niezmieniona, z wyjątkiem odesłania do przepisu aktualnej ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom |
| 4. | Ponowne prawomocne ukaranie za nielegalne powierzanie pracy cudzoziemcowi (art. 84 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom) w ciągu 2 lat od poprzedniej kary za to wykroczenie | niezmieniona, z wyjątkiem odesłania do przepisu aktualnej ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom |
| 5. | Prawomocne skazanie za przestępstwo naruszenia praw pracownika wynikających ze stosunku pracy lub ubezpieczeń społecznych, przepisów bhp, o wypadkach przy pracy lub chorobach zawodowych oraz ubezpieczeń społecznych, a także za utrudnianie wykonywania kontrolnych czynności służbowych w zakresie inspekcji pracy (art. 218-221 i art. 225 § 2 Kodeksu karnego) | rozszerzona o art. 225 § 2 Kodeksu karnego i pomniejszona o art. 270a, art. 271a i art. 274 Kodeksu karnego |
| 6. | Prawomocne skazanie za przestępstwo przeciwko dokumentom, m.in. podrabianie, fałszowanie, nieprawdziwe dane (art. 270, art. 271, art. 272, art. 273 i art. 275 Kodeksu karnego) | pomniejszona o art. 270a, art. 271a i art. 274 Kodeksu karnego |
| 7. | Prawomocne skazanie za przestępstwo handlu ludźmi lub przygotowania do niego (art. 189a Kodeksu karnego) albo skazanie w innym państwie za przestępstwo, o którym mowa w Protokole o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi | poszerzona o skazania za wskazane przestępstwa za granicą |
| 8. | Niedopełnianie obowiązków określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o powierzeniu pracy cudzoziemcom (m.in. nieinformowanie cudzoziemca o działaniach podejmowanych w związku z postępowaniem w sprawie zezwolenia na pracę i niewypłacanie zaległego wynagrodzenia za okres wykonywanej pracy) | niezmieniona, z wyjątkiem odesłania do przepisu aktualnej ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom |
| 9. | Niedopełnianie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz Fundusz Solidarnościowy albo niedopełnianie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników, z wyjątkiem przypadków uzyskania przewidzianego prawem odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności z tytułu składek lub gdy wysokość nieopłaconej składki nie przekracza kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym | przeniesiona z grupy przyczyn fakultatywnych |
| 10. | Niedopełnianie obowiązku zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego pracowników lub innych osób objętych obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym albo niezgłaszanie do ubezpieczenia społecznego rolników pomocników rolnika w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników | przeniesiona z grupy przyczyn fakultatywnych |
| 11. | Zaleganie z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków uzyskania przewidzianego prawem zwolnienia, odroczenia, rozłożenia na raty zaległych płatności lub wstrzymania w całości wykonania decyzji właściwego organu | przeniesiona z grupy przyczyn fakultatywnych |
| 12. | Nieposiadanie środków finansowych ani źródeł dochodu niezbędnych do pokrycia zobowiązań wynikających z powierzenia pracy cudzoziemcowi | przeniesiona z grupy przyczyn fakultatywnych |
| 13. | Nieprowadzenie działalności uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi w danym okresie, w tym zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, wykreślenie z właściwego rejestru lub stan likwidacji działalności | przeniesiona z grupy przyczyn fakultatywnych |
| 14. | Ustanowienie lub działanie w celu ułatwiania cudzoziemcom wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | nowa |
| Przyczyny leżące po stronie cudzoziemca | ||
| 1. | Niespełnianie wymagań kwalifikacyjnych i innych warunków wykonywania pracy w zawodzie regulowanym, którego dotyczy wniosek o zezwolenie na pracę | niezmieniona |
| 2. | Prawomocne skazanie za przestępstwo przeciwko dokumentom, m.in. podrabianie, fałszowanie, nieprawdziwe dane (art. 270, art. 271, art. 272, art. 273 i art. 275 Kodeksu karnego) | pomniejszona o art. 270a, art. 271a i art. 274 Kodeksu karnego |
| 3. | Bycie lub pozostawanie osobą niepożądaną, której dane są wpisane do wykazu takich osób (art. 434 ustawy o cudzoziemcach) | niezmieniona |
| Inne przyczyny | ||
| 1. | Dzień rozpoczęcia pracy wskazany przez zatrudniającego przypada później niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę | nowa |
| 2. | Przekroczenie maksymalnej liczby zezwoleń na pracę w danym roku określonej w przepisach wykonawczych | niezmieniona |
| 3. | Powierzenie pracy cudzoziemcowi spowoduje przekroczenie limitu zatrudnienia cudzoziemców przez polskiego zatrudniającego, określonego w przepisach wykonawczych | niezmieniona |
| 4. | Zobowiązania wynikające z postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych obowiązujących Polskę | niezmieniona |
| 5. | Z okoliczności sprawy wynika, że pracę cudzoziemcowi powierzyłby podmiot, który nie jest agencją pracy tymczasowej działającą na polskim terytorium zgodnie z obowiązującymi przepisami, a praca byłaby wykonywana na rzecz osoby trzeciej | nowa |
| 6. | Pracodawca użytkownik lub podmiot, do którego cudzoziemiec jest delegowany, nie prowadzi działalności uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi w danym okresie, w tym ma zawieszoną działalność gospodarczą, został wykreślony z właściwego rejestru lub jego działalność jest w okresie likwidacji | przeniesiona z grupy przyczyn fakultatywnych i poszerzona o pracodawców użytkowników |
| 7. | Z informacji posiadanych przez organ rozpatrujący wniosek o wydanie zezwolenia na pracę wynika, że prawdopodobnym celem uzyskania zezwolenia na pracę jest pozorne powierzenie pracy cudzoziemcowi lub że cudzoziemiec nie będzie wykonywał pracy w Polsce na warunkach określonych w tym zezwoleniu | przeniesiona z grupy przyczyn fakultatywnych |
| 8. | W okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemiec, który posiadał zezwolenie na | nowa |
| pracę lub oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi i wjechał do Polski w celu wykonywania pracy, nie wykonywał pracy na polskim terytorium, chyba że niewykonywanie pracy wynikało z uzasadnionych przyczyn | ||
| 9. | Z informacji przekazanych przez instytucje kontrolne wynika, że w okresie 24 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę zatrudniający udaremniał lub utrudniał przeprowadzenie kontroli legalności powierzenia pracy cudzoziemcom i wykonywania pracy przez cudzoziemców | nowa |
* Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom.
** Punkty 3-7 dotyczą również osoby działającej w imieniu zatrudniającego.
Zezwolenie na pracę jest wydawane - tak jak dotychczas - na czas określony nie dłuższy niż 3 lata (art. 15 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Wyjątki od tej zasady są przewidziane w przepisach dotyczących poszczególnych rodzajów zezwoleń. Przykładowo zezwolenie na pracę na rzecz polskiego zatrudniającego wydawane jest na nie dłużej niż rok, gdy:
Nowe przepisy nie przewidują trybu przedłużania wydanego zezwolenia na pracę. Według art. 21 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom możliwa jest natomiast kontynuacja pracy na tym samym stanowisku lub w tym samym rodzaju pracy, pod warunkiem że wniosek o wydanie kolejnego zezwolenia:
W powyższej sytuacji pracę cudzoziemca na warunkach określonych w wydanym zezwoleniu na pracę uważa się za legalną od dnia, w którym upłynął okres ważności poprzedniego zezwolenia, do dnia, w którym decyzja w sprawie wydania kolejnego zezwolenia na pracę stała się ostateczna. Do okresów legalnej pracy nie wlicza się okresów zawieszenia postępowania na wniosek strony.
Nowe przepisy przewidują też sytuacje, kiedy zmiana lub wydanie nowego zezwolenia na pracę nie są wymagane.
Okoliczności niewymagające zmiany lub wydania nowego zezwolenia na pracę*
1. Zmiana siedziby lub miejsca pobytu stałego, nazwy lub formy prawnej: zatrudniającego, podmiotu, do którego pracownik jest delegowany przez podmiot zagraniczny, oraz pracodawcy użytkownika.
2. Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę.
3. Zmiana nazwy stanowiska pracy bez zmiany zakresu obowiązków cudzoziemca.
* Zatrudniający ma obowiązek poinformowania organu o ich wystąpieniu (art. 18 ust. 2 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Obowiązki związane z zezwoleniem na pracę
Zasadniczo katalog obowiązków zatrudniającego pozostał od 1 czerwca 2025 r. bez zmian (art. 17 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Nowym zadaniem jest przekazanie organowi, który wydał zezwolenie na pracę, kopii umowy z cudzoziemcem w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego, przed powierzeniem pracy cudzoziemcowi, a gdy cudzoziemcowi powierzono pracę na podstawie umowy o pomocy przy zbiorach - w terminie 7 dni od dnia powierzenia pracy.
Ponadto polskiego zatrudniającego zobowiązano wprost do dostosowywania wysokości wynagrodzenia cudzoziemca do kwoty nie niższej niż aktualna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę lub kwota określona według minimalnej stawki godzinowej, o których mowa w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Z kolei na agencję pracy tymczasowej nałożono obowiązek przekazania pracodawcy użytkownikowi - na jego wniosek - kopii zezwolenia na pracę dotyczącego pracownika tymczasowego.
Do obowiązków informacyjnych zatrudniającego należy powiadomienie za pomocą systemu teleinformatycznego, w ciągu 7 dni, organu, który wydał zezwolenie na pracę, jeżeli cudzoziemiec:
Przed rozpoczęciem pracy przez cudzoziemca zatrudniający żąda od niego przedstawienia ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na polskim terytorium, a następnie w trakcie wykonywania pracy może domagać się jego okazania (art. 4 ust. 1-2 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Ich kopie musi przechowywać przez cały okres wykonywania pracy przez cudzoziemca oraz przez okres przetwarzania jego danych osobowych obejmujący 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek prawny będący podstawą zatrudnienia cudzoziemca uległ rozwiązaniu lub wygasł (dalej: ustawowy okres przechowywania), chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji dotyczącej zatrudnienia (art. 4 ust. 4 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Zatrudniający musi zawrzeć z cudzoziemcem umowę (zapisaną w zezwoleniu na pracę) w formie pisemnej przed dopuszczeniem go do pracy (art. 5 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Obowiązek ten nie dotyczy jedynie obcokrajowca, który w Polsce będzie pełnił funkcję w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców KRS lub spółki kapitałowej w organizacji albo będzie reprezentował spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną bądź będzie prowadził sprawy takiej spółki albo będzie pełnił funkcję prokurenta.
Jeżeli umowa będzie sporządzona:
W obydwu przypadkach zatrudniający musi przechowywać umowy przez ustawowy okres przechowywania (art. 5 ust. 2-3 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Od 1 czerwca 2025 r. zatrudniający musi informować cudzoziemca - w formie pisemnej i w języku dla niego zrozumiałym - o prawie wstępowania do związków zawodowych (art. 5 ust. 4 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Ważne
Od 1 czerwca 2025 r. zatrudniający musi poinformować cudzoziemca - w formie pisemnej i w języku dla niego zrozumiałym - o prawie wstępowania do związków zawodowych.
Przypadki, w których zezwolenie na pracę jest uchylane, są takie same jak przed 1 czerwca 2025 r. Obecnie wymienia je art. 22 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Jest to m.in. zmiana okoliczności lub dowodów odnoszących się do wydanej decyzji, z wyjątkiem tych, które są podstawą do ubiegania się o zmianę albo wydanie nowego zezwolenia na pracę.
Natomiast zezwolenie na pracę wygasa z mocy prawa z dniem, w którym udzielono cudzoziemcowi:
(art. 24 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom).
Tak samo było w poprzednim stanie prawnym, z tym że nastąpiło uszczegółowienie zezwoleń wydawanych na warunkach ustawy o cudzoziemcach.
Nadal istnieje zasada wygaśnięcia zobowiązania cudzoziemca do wykonywania czynności wynikających z umowy cywilnoprawnej lub obowiązku świadczenia pracy w Polsce, na okres, przez jaki przestaje on spełniać warunki dostępu do polskiego rynku pracy określone w art. 3 ust. 1-3 i 5-6 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom (art. 25 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom). Zatrudniający i obcokrajowiec zachowują w takim przypadku prawo do odszkodowania, jeżeli odmowa wydania lub uchylenie zezwolenia na pracę były wynikiem niezachowania należytej staranności, o ile przepisy szczególne albo treść umowy nie stanowią inaczej.
1. Od 1 czerwca 2025 r. zatrudniający cudzoziemca nie ma obowiązku przedstawiania tzw. testu rynku pracy.
2. Jeżeli cudzoziemiec będzie wykonywał pracę w okresie krótszym niż miesiąc, to we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę zatrudniający podaje liczbę godzin pracy i wynagrodzenie za cały okres pracy.
3. Po zmianie przepisów zatrudniający składa wniosek o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca w Polsce wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego, który udostępnia minister ds. pracy.
4. Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca jest wydawane co do zasady na czas określony nie dłuższy niż 3 lata.
5. Przed rozpoczęciem pracy przez cudzoziemca zatrudniający żąda od niego przedstawienia ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na polskim terytorium, a następnie w trakcie wykonywania przez niego pracy może domagać się jego okazania.
6. Zatrudniający musi zawrzeć z cudzoziemcem umowę (zapisaną w zezwoleniu na pracę) w formie pisemnej przed dopuszczeniem go do pracy.
7. Od 1 czerwca 2025 r. zatrudniający musi informować cudzoziemca - w formie pisemnej i w języku dla niego zrozumiałym - o prawie wstępowania do związków zawodowych.
Podstawa prawna