Biuletyn VAT 5/2025 [dodatek: Dodatek specjalny 1], data dodania: 13.05.2025

Nowy KSeF w pytaniach i odpowiedziach

11 kwietnia 2025 r. MF opublikowało nową wersję projektu ustawy zmieniającej ustawę o VAT, który ma wprowadzić zmiany w KSeF. Projekt uwzględnia uwagi zgłoszone podczas konsultacji publicznych. W nowej wersji projektu wydłużono okres przejściowy, do końca 2026 r. w którym będzie dopuszczone wystawianie faktur poza KSeF. Ponadto na stałe będzie wprowadzony tryb offline24. Przy okazji zmian w KSeF MF planuje także podniesienie limitu zwolnienia podmiotowego do 240 000 zł.

Dodatek dostępny w formie dokumentu PDF TUTAJ

1. Kiedy wejdzie w życie obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników?

Obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników zostanie wprowadzony etapami w 2026 roku. Terminy te nie uległy zmianie. Obowiązkowy KSeF będzie obowiązywał od:

  • 1 lutego 2026 r. dla podatników, u których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł.
  • 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Fazowanie tego obowiązku jest zaleceniem audytu KSeF, mającym na celu wdrożenie stabilnego technicznie systemu. Mniejsi podatnicy otrzymają dodatkowe 2 miesiące na wdrożenie zmian. Dodatkowo w okresie przejściowym, czyli do końca 2026 r. przewidziano wyjątki od zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF(zob. pkt 2).

2. Czy w okresie przejściowym będzie można wystawiać faktury w inny sposób niż przez KSeF?

Tak, w okresie przejściowym, czyli do końca 2026 r. będzie istniała możliwość wystawiania faktur w inny sposób niż przez Krajowy System e-Faktur (KSeF). Zgodnie z projektem ustawy, przewidziano kilka sytuacji, w których będzie to dopuszczalne. I tak Do końca 2026 r. utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur za pomocą kas rejestrujących. Dotyczy to także paragonów fiskalnych z numerem NIP nabywcy uznawanych za faktury uproszczone.

Ponadto w okresie od 1 kwietnia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. mikroprzedsiębiorcy będą mogli wystawiać faktury w postaci papierowej lub elektronicznej, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:

  • wystawiają wyłącznie faktury, których wartość należności ogółem jest mniejsza lub równa 450 zł.
  • łączna wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) udokumentowana tymi fakturami w danym miesiącu jest mniejsza lub równa 10 000 zł. Prawo to traci się począwszy od faktury, którą przekroczono którykolwiek z tych limitów. Jeśli warunki te nie są spełnione w danym miesiącu, podatnik nie może ponownie skorzystać z możliwości wystawiania faktur w formie papierowej lub elektronicznej.

3. Czy będzie można wystawiać faktury w trybie offline?

Wprowadzony zostanie na stałe dobrowolny tryb "offline24". Podatnik będzie mógł wystawić fakturę w postaci elektronicznej według wzoru faktury ustrukturyzowanej i przesłać ją do KSeF nie później niż następnego dnia roboczego, gdy będzie to wynikało ze specyfiki prowadzonej działalności. W tym trybie, faktury mogą być udostępniane nabywcom bez NIP, w tym konsumentom i podmiotom zagranicznym oraz podatnikom zwolnionym z VAT w sposób z nimi uzgodniony, pod warunkiem ich oznaczenia odpowiednimi kodami QR.

Ponadto w okresie trwania awarii lub niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, podatnik będzie mógł wystawiać faktury w postaci elektronicznej, zgodnie z wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8 ustawy o VAT. Faktury te należy przesłać do KSeF niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po ustaniu awarii lub niedostępności.

4. Na czym polega tryb "offline24" i kiedy podatnicy będą mogli z niego korzystać?

Tryb "offline24" polega na możliwości dobrowolnego wystawienia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, pod warunkiem że zostanie ona przesłana niezwłocznie do KSeF, nie później niż w następnym dniu roboczym po jej wystawieniu. Przesłanie to jest niezbędne w celu przydzielenia fakturze numeru identyfikującego w KSeF.

Możliwość dobrowolnego stosowania przez podatników trybu "offline24" zostanie wprowadzona na stałe.

Wybór tego trybu może być podyktowany specyfiką działalności podatnika, np. brakiem możliwości wystawienia faktury w trybie online lub koniecznością wystawienia faktur na rzecz podmiotu innego niż zarejestrowany do VAT, nieposługującego się NIP, w tym na rzecz konsumenta i podmiotu zagranicznego lub dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia w procedurze SME.

Z trybu "offline24" będzie można korzystać:

  • od 1 lutego 2026 r. w przypadku podatników, u których wartość sprzedaży przekroczyła 200 mln zł w 2024 r albo
  • od 1 kwietnia 2026 r. w przypadku pozostałych przedsiębiorców.

Ważne aspekty związane z trybem "offline24":

Udostępnianie nabywcom bez NIP: Faktury wystawione w trybie offline24 dla podmiotów innych niż zarejestrowane do VAT, nieposługujących się NIP (w tym konsumentów lub podmiotów zagranicznych) lub podmiotów korzystających ze zwolnienia w procedurze SME, będzie udostępniać się w sposób uzgodniony z nimi, także poza KSeF. Taka faktura wymaga opatrzenia kodem QR umożliwiającym dostęp do niej w KSeF i weryfikację danych, a także drugim kodem QR zapewniającym autentyczność i integralność treści. Pod kodem QR będzie umieszczane odpowiednio oznaczenie "OFFLINE" i "CERTYFIKAT".

Udostępnianie nabywcom z NIP: Przedsiębiorcy krajowi posługujący się NIP otrzymują fakturę wystawioną w trybie offline24 w KSeF.

Data wystawienia i otrzymania: Za datę wystawienia faktury w trybie offline24 będzie uznawać sie datę wskazaną przez podatnika na tej fakturze. Za datę otrzymania, gdy nabywcą jest przedsiębiorca krajowy z NIP, będzie uznawać się datę przydzielenia numeru w KSeF.

Korygowanie faktur: Do faktur korygujących wystawionych w trybie offline24 będą miały zastosowanie przepisy dotyczące korygowania faktur określone w art. 106j ust. 4 ustawy o VAT.

Duplikaty: W przypadku zaginięcia lub zniszczenia faktury wystawionej w trybie offline24 i udostępnionej nabywcy bez NIP poza KSeF, po przesłaniu do KSeF, podatnik ponownie ją udostępnia po opatrzeniu kodem QR. Przed przesłaniem do KSeF wystawia się ponownie fakturę z datą wystawienia i wyrazem "DUPLIKAT", która również podlega odpowiedniemu oznaczeniu kodami QR.

Certyfikat wystawcy: W celu wystawienia faktury w trybie offline24 i udostępnienia jej poza KSeF, podatnik będzie zobowiązany do pobrania certyfikatu wystawcy faktury. Możliwość pobrania certyfikatu wystawcy faktury zostanie zapewniona od 1 listopada 2025 r..

5. Jakie konsekwencje grożą podatnikowi, który wystawi fakturę w trybie offline i nie prześle jej do KSeF w wymaganym terminie?

W przypadku gdy podatnik wystawi fakturę w trybie offline (tj. w okresie awarii Krajowego Systemu e-Faktur albo niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, albo w przypadku, o którym mowa w art. 106nda ust. 1) i nie prześle jej do Krajowego Systemu e-Faktur w wymaganym terminie, grozi mu sankcja. Naczelnik urzędu skarbowego nałoży, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości do 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze wystawionej poza Krajowym Systemem e-Faktur, a w przypadku faktury bez wykazanego podatku - karę pieniężną w wysokości do 18,7% kwoty należności ogółem wykazanej na tej fakturze wystawionej poza Krajowym Systemem e-Faktur.

Taka kara będzie groziła również, gdy podatnik w okresie trwania awarii Krajowego Systemu e-Faktur albo niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, albo w przypadku stosowania trybu offline24, wystawił fakturę niezgodnie z udostępnionym wzorem.

Nie będzie jednak wszczynane postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Z uzasadnienia projektu ustawy wynika jednak, że w okresie przejściowym do 31 grudnia 2026 r. zostanie odroczone stosowanie kar pieniężnych za naruszenia związane z KSeF. Oznacza to, że pomimo istnienia przepisów o karach, do końca 2026 roku nie będą one egzekwowane. Dopiero od 1 stycznia 2027 r. będą miały zastosowanie przepisy w zakresie kar pieniężnych, określone w art. 106ni ust. 1-3 i 5-7 ustawy KSeF.

6. Jakie nowe dane będą musiały być umieszczane na fakturach?

Z projektu ustawy wynika, że zostaną uszczegółowione zasady posługiwania się numerem NIP na fakturach:

  • Z dodanego art. 106ba ustawy o VAT wynika, że w przypadku gdy faktura będzie wystawiana na rzecz podatnika albo osoby prawnej niebędącej podatnikiem, podmioty te będą obowiązane do podania numeru, o którym mowa odpowiednio w art. 106e ust. 1 pkt 5, pkt 24 lit. b, pkt 26 albo 27, jeżeli będą posługiwać się tym numerem na potrzeby wystawienia tej faktury. Uzasadnienie wskazuje, że ma to na celu ułatwienie podatnikom wywiązywania się z obowiązku wystawienia faktur w KSeF oraz uwolnienie wystawcy od potencjalnej odpowiedzialności za pominięcie tego obowiązku. Dodano również pkt 26 i 27 do art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, które określają zasady podawania numeru NIP na fakturze, gdy nabywcą będzie podatnik niezarejestrowany na potrzeby podatku albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, albo podatnik zwolniony z VAT.
  • Planowane jest wprowadzenie obowiązku wypełniania elementu Podmiot3 w schemie e-faktury, co oznacza konieczność podawania NIP jednostki podległej Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST). Rozwiązanie to ma zapewnić dostęp do faktur jednostkom podległym JST.

7. Czy w KSeF będzie możliwość dodawania załączników do faktur?

Tak, w KSeF będzie możliwość dodawania załączników do faktur.

Zgodnie z projektem ustawy:

  • Podatnik będzie mógł wystawiać i przesyłać do Krajowego Systemu e-Faktur faktury ustrukturyzowane oraz inne faktury wymienione w art. 106nda ust. 1, art. 106nf ust. 1 i art. 106nh ust. 1 z załącznikami będącymi ich integralną częścią. Takie faktury nazywane są "fakturami z załącznikiem".
  • Załączniki będą mogły zawierać wyłącznie dane, o których mowa w art. 106e ustawy o VAT, lub dane ściśle powiązane z tymi danymi. Nie będą mogły zawierać np. treści reklamowych.
  • Możliwość ta dotyczy dokumentowania czynności o złożonej liczbie danych w zakresie jednostek miary i ilości, cen jednostkowych itp.. Rozwiązanie to zostało zaprojektowane głównie z myślą o dostawcach mediów, usług telekomunikacyjnych i paliw, którzy w załącznikach umieszczają szczegółowe dane podatkowe.
  • Aby móc wystawiać i przesyłać faktury z załącznikiem, podatnik (będący osobą fizyczną lub osoba fizyczna przez niego wskazana) będzie musiał złożyć zgłoszenie o zamiarze do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej za pomocą e-Urzędu Skarbowego. Zgłoszenie będzie zawierało m.in. informację o sposobie korzystania z tej możliwości oraz oświadczenie o świadomości konsekwencji wystawiania i przesyłania takich faktur niezgodnie z zasadami.
  • Podatnik będzie również zobowiązany do zgłoszenia zamiaru zaprzestania wystawiania i przesyłania faktur z załącznikiem.
  • Potwierdzenie możliwości wystawiania faktur z załącznikiem oraz powiadomienie o odebraniu tej możliwości będzie dokonywane przez Szefa KAS w drodze czynności materialno-technicznej.
  • Funkcjonalność przesyłania faktury z załącznikiem będzie dostępna po złożeniu odpowiedniego zgłoszenia w e-Urząd Skarbowy od 1 stycznia 2026 r..
  • Przesyłanie faktury z załącznikiem do KSeF będzie dobrowolne.
  • Szczegółowy zakres danych zgłoszenia, sposób postępowania w sprawie zgłoszeń oraz wymagania techniczne zostaną określone w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy, wydanym na podstawie art. 106r.

Wprowadzenie możliwości dodawania załączników do e-faktur jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców, którzy ze względu na specyfikę swojej działalności potrzebują przekazywać dodatkowe, szczegółowe dane wraz z fakturami.

8. Jak będzie wyglądało korygowanie faktur w KSeF?

Korygowanie faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) będzie wyglądało następująco:

  • Faktury korygujące faktury ustrukturyzowane będą co do zasady wystawiane w postaci faktury ustrukturyzowanej. Projekt przewiduje, że po stronie podatku należnego obniżenia podstawy opodatkowania będzie dokonywać się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił ustrukturyzowaną fakturę korygującą. Podatnicy wystawiający ustrukturyzowane faktury korygujące nie będą musieli posiadać dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą obniżenia podstawy opodatkowania ani potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie właściwego dostarczenia korekty do nabywcy będzie zapewniał system KSeF. Zasada ta będzie dotyczyć wszystkich faktur wystawionych w KSeF, bez względu na status odbiorcy faktury korygującej.
  • W przypadku wystawienia faktury innej niż ustrukturyzowana (np. podczas awarii KSeF, w okresie niedostępności KSeF, w trybie offline24), korekta podatku należnego będzie możliwa w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzyma potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Jednakże, w odniesieniu do faktur, które podatnik będzie obowiązany wprowadzić do KSeF, potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę będzie mogło zostać zastąpione przydzielonym tej fakturze numerem identyfikującym ją w KSeF. Oznacza to, że jeśli podatnik wprowadzi fakturę korygującą wystawioną poza KSeF do KSeF i otrzyma ona numer identyfikujący, to będzie mógł skorygować podatek należny w okresie rozliczeniowym, w którym ten numer został przydzielony.
  • Fakturę korygującą fakturę wystawioną w trybie offline24 (art. 106nda ust. 1) będą wystawiane po przydzieleniu tej fakturze numeru identyfikującego w KSeF. Do takiej faktury korygującej stosuje się odpowiednio przepis art. 106j ust. 4. Oznacza to, że fakturę wystawioną w trybie offline24 można skorygować, wystawiając zarówno fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej, jak i fakturę w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8, przy czym podatnik jest obowiązany przesłać ją do KSeF nie później niż w następnym dniu roboczym.
  • Moment otrzymania faktury korygującej w postaci ustrukturyzowanej przez nabywcę będącego podatnikiem VAT jest co do zasady tożsamy z datą wystawienia faktury w KSeF, czyli dniem przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę.
  • W przypadku udostępnienia faktury ustrukturyzowanej nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4 (np. podmiot zagraniczny, nabywca bez NIP), w sposób inny niż przez KSeF, za datę otrzymania tej faktury korygującej uznaje się datę jej faktycznego otrzymania przez tego nabywcę.
  • Fakturę VAT RR KOREKTA dotyczącą faktury VAT RR, która została wystawiona w sposób elektroniczny i przesłana do KSeF (art. 116 ust. 3ba), wystawia się również elektronicznie i przesyła do KSeF, jeżeli fakturze VAT RR nadano numer identyfikujący w KSeF.

Zatem, korygowanie faktur w KSeF będzie zasadniczo odbywać się poprzez wystawianie i przesyłanie faktur korygujących w formie ustrukturyzowanej w systemie, co uprości proces korekty i potwierdzania odbioru. W sytuacjach wyjątkowych, gdy faktury są wystawiane poza KSeF, obowiązują specyficzne zasady dotyczące momentu korekty podatku należnego i naliczonego, powiązane z datą otrzymania faktury korygującej lub datą nadania jej numeru w KSeF.

9. Co zmieni się w przepisach dotyczących faktur VAT RR?

Przepisy dotyczące faktur VAT RR ulegną następującym zmianom:

  • Możliwość wystawiania elektronicznych faktur VAT RR w KSeF: Wprowadzona zostanie możliwość wystawiania faktur VAT RR oraz faktur VAT RR KOREKTA w postaci elektronicznej za zgodą dostawcy (rolnika ryczałtowego) i przesyłania ich do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do tych faktur będą miały zastosowanie przepisy art. 106nda ust. 4 i 5, które dotyczą m.in. oznaczania faktur kodami QR w trybie offline24.
  • Data wystawienia i otrzymania: Za datę wystawienia elektronicznej faktury VAT RR i VAT RR KOREKTA uznaje się datę wystawienia wskazaną przez nabywcę. Natomiast za datę otrzymania tych faktur uznaje się datę przydzielenia im numeru identyfikującego w KSeF.
  • Późniejsze przesłanie do KSeF: Jeśli elektroniczna faktura VAT RR lub VAT RR KOREKTA zostanie przesłana do KSeF po dacie jej wystawienia, będzie uznawana za wystawioną w sposób określony w art. 116 ust. 3ba ustawy o VAT, czyli w następny dzień roboczy.
  • Wskazanie nabywcy w KSeF: Rolnik ryczałtowy będzie mógł wskazać w KSeF nabywcę produktów rolnych jako uprawnionego do wystawiania faktur VAT RR i VAT RR KOREKTA w formie elektronicznej. Jeśli takie wskazanie zostanie dokonane, nabywca będzie zobowiązany do wystawiania tych faktur elektronicznie w KSeF do czasu odwołania tego wskazania.
  • Wyjątek w przypadku awarii KSeF: Obowiązek elektronicznego wystawiania faktur VAT RR i VAT RR KOREKTA nie będzie dotyczył przypadków wystąpienia awarii lub niedostępności KSeF.
  • Oznaczanie kodem: Do elektronicznych faktur VAT RR i VAT RR KOREKTA będzie miał odpowiednie zastosowanie przepis art. 106gb ust. 5 pkt 2, dotyczący obowiązku oznaczania faktur kodem umożliwiającym dostęp do nich w KSeF, jeśli są używane poza systemem.
  • Wyłączenie niektórych przepisów: W przypadku wystawiania elektronicznych faktur VAT RR i VAT RR KOREKTA, nie będzie miał zastosowania m.in. przepis art. 116 ust. 2 pkt 13, który dotyczy formy papierowej tych faktur.
  • Faktura VAT RR KOREKTA dla faktur elektronicznych: Faktura VAT RR KOREKTA dotycząca faktury VAT RR, która została wystawiona elektronicznie i przesłana do KSeF, będzie wystawiana z oznaczeniem "Faktura VAT RR KOREKTA". Powinna zawierać numer identyfikujący w KSeF korygowaną fakturę VAT RR oraz dane z tej faktury, w tym numery identyfikacji podatkowej dostawcy i nabywcy.
  • Forma wystawiania VAT RR KOREKTA: Fakturę VAT RR KOREKTA dotyczącą faktury VAT RR wystawionej elektronicznie w KSeF będzie się wystawiać wyłącznie w formie elektronicznej i przesyłać do KSeF, jeżeli korygowana faktura VAT RR posiada numer identyfikujący w KSeF.
  • Wyjątki od obowiązku elektronicznego wystawiania VAT RR KOREKTA: Obowiązek ten nie będzie dotyczył przypadków, gdy rolnik ryczałtowy odwoła wskazanie nabywcy, w przypadku rezygnacji rolnika ze zwolnienia z VAT lub utraty do niego prawa, a także w przypadku awarii lub niedostępności KSeF.
  • Przechowywanie w KSeF: Faktury VAT RR i VAT RR KOREKTA wystawione elektronicznie w KSeF będą przechowywane w systemie przez okres 10 lat.
  • Termin wprowadzenia: Możliwość wystawiania faktur VAT RR i VAT RR KOREKTA przy użyciu KSeF będzie dostępna od dnia 1 kwietnia 2026 r..
  • Dostęp dla organów KAS: Faktury VAT RR i VAT RR KOREKTA wystawione przy użyciu KSeF będą udostępniane organom Krajowej Administracji Skarbowej oraz innym uprawnionym organom.

10. Kiedy będzie można pobrać certyfikat wystawcy faktury i składać zgłoszenia dotyczące załączników?

Certyfikat wystawcy faktury będzie można pobrać od 1 listopada 2025 r.. Projektowane rozwiązanie pozwoli podatnikom przygotować się z wyprzedzeniem do obowiązku wystawiania faktur w KSeF od 1 lutego 2026 r., w szczególności w zakresie korzystania z wystawiania faktur w trybie offline (w okresie awarii lub niedostępności KSeF) oraz w trybie offline24.

Zgłoszenia o zamiarze wystawiania i przesyłania do Krajowego Systemu e-Faktur faktur z załącznikiem będzie można składać od 1 stycznia 2026 r.. Zgłoszenia te będzie można składać przy użyciu usługi e-Urząd Skarbowy.

11. Jakie zmiany zostaną wprowadzone w zakresie płatności za e-faktury, w tym w mechanizmie podzielonej płatności (MPP)?

Obowiązek podawania numeru KSeF lub identyfikatora zbiorczego przy płatnościach na rzecz innego czynnego podatnika VAT za pośrednictwem polecenia zapłaty lub przelewu będzie miał zastosowanie do płatności dokonanych od dnia 1 stycznia 2027 r.. Takie rozwiązanie ma zapewnić podatnikom dodatkowy czas na dostosowanie się do proponowanych zmian. W przepisie przejściowym art. 17 ustawy KSeF, o którym mowa w uzasadnieniu, doprecyzowano, że odroczenie obowiązku podawania numeru KSeF dotyczy wszystkich faktur, także opłacanych w MPP.

W związku z powyższym, do końca 2026 roku nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF przy płatnościach za e-faktury, w tym w MPP. Ten obowiązek zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2027 roku.

12. Jakie organy i instytucje będą miały dostęp do e-faktur i danych zgromadzonych w KSeF?

Dostęp do e-faktur i danych zgromadzonych w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) będą miały następujące organy i instytucje:

  • Organy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - w celu realizacji ich ustawowych zadań. Do organów KAS, zgodnie z ustawą o Krajowej Administracji Skarbowej, należą m.in.: minister właściwy do spraw finansów publicznych, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektor izby administracji skarbowej, naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celno-skarbowego.
  • Organy wymienione w art. 297 § 1 pkt 2a-3 i 7-9 Ordynacji podatkowej.
  • Generalny Inspektor Informacji Finansowej.
  • Sądy lub prokurator.
  • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  • Organy Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Dostęp tych organów i instytucji do e-faktur i danych z KSeF odbywa się na zasadach określonych w tych przepisach oraz w Ordynacji podatkowej.

Ponadto, jeżeli faktury i inne dane z KSeF będą udostępniane organom wymienionym w art. 297 § 1 pkt 2a-3 i 7-9 Ordynacji podatkowej (m.in. Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, sądom lub prokuratorowi) jako dane podlegające szczególnej ochronie, powinny być oznaczone klauzulą "tajemnica skarbowa", a ich przekazanie powinno nastąpić w sposób przewidziany dla dokumentów zawierających informacje niejawne, objęte klauzulą "zastrzeżone".

13. Jaki będzie nowy limit wartości sprzedaży zwalniający z VAT?

Przy okazji zmian w KSeF MF planuje podniesienie limitu zwolnienia podmiotowego. Nowy limit wartości sprzedaży zwalniający z VAT zostanie podniesiony do 240 000 zł od 2026 r. .

Obecnie, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, bez podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Projektowane zmiany przewidują podwyższenie tego limitu do 240 000 zł. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 113 ust. 1, które wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r., zwolniona z VAT będzie sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczy w poprzednim i bieżącym roku podatkowym kwoty 240 000 zł.

Podatnicy rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego będą mogli skorzystać ze zwolnienia, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności, kwoty 240 000 zł.

Co istotne, podatnicy, u których wartość sprzedaży w 2025 r. będzie wyższa niż 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, również będą mogli skorzystać ze zwolnienia od VAT od 1 stycznia 2026 r.. Przepisy te będą miały odpowiednie zastosowanie także do sprzedaży dokonywanej przez podatników z innych państw członkowskich UE, korzystających ze zwolnienia VAT w Polsce na podstawie art. 113a ustawy o VAT.

Podwyższenie limitu ma na celu umożliwienie większej liczbie podatników o niewielkich obrotach korzystania z uproszczeń związanych ze zwolnieniem z VAT, takich jak brak obowiązku rejestracji, prowadzenia szczegółowej ewidencji i wystawiania faktur VAT.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK