Projekt nowelizacji Kodeksu pracy skierowany do Sejmu, zakłada istotne zmiany w zasadach ustalania stażu pracy. W obliczu nadchodzących zmian oraz dla zapewnienia ich prawidłowego wdrożenia, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało i udostępniło zestaw pytań i odpowiedzi dotyczący nowych zasad ustalania stażu pracy. Warto zapoznać się z tym opracowaniem, aby lepiej zrozumieć planowane regulacje.
Projektowana ustawa nie zmienia obowiązujących przepisów w tym zakresie. Udokumentowane zatrudnienie, przebyte za granicą u pracodawcy zagranicznego - na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia - zaliczane jest do ogólnego stażu pracy.
Nie, chyba, że dokument potwierdzający pracę zarobkową za granicą np. świadectwo pracy budzi uzasadnione wątpliwości co do jego autentyczności.
W przypadku wątpliwości pracodawcy, to pracownik musi udowodnić przepracowany okres, na przykład przez przedstawienie dokumentów przetłumaczonych przez tłumacza przysięgłego czy poświadczonych.
Tak. Do okresu zatrudnienia będzie wliczany też udokumentowany okres wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej przebyty za granicą u pracodawcy zagranicznego.
Przepisy projektowanej ustawy nie wskazują konkretnego rodzaju dokumentu potwierdzającego pracę zarobkową za granicą ze względu na fakt, iż wykonywanie pracy w innych krajach może przybierać różne formy i nazwy.
Może to być każdy dokument, który w wiarygodny sposób potwierdza przebycie za granicą u pracodawcy zagranicznego okresu wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej.
Obowiązujące przepisy nie określają katalogu dokumentów potwierdzających zagraniczny staż pracy. Można posłużyć się odpowiednikiem polskiego świadectwa pracy lub innymi dokumentami. Projektowane przepisy również nie ograniczają zakresu dokumentów, które mogą potwierdzać okresy pracy zarobkowej za granicą.
ŹRÓDŁO: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Przeczytaj również: Nowe zasady ustalania stażu pracy w pytaniach i odpowiedziach. Inne formy aktywności zawodowej i edukacyjnej