5/2025 [dodatek: Dodatek specjalny 1], data dodania: 13.05.2025 11 kwietnia 2025 r. MF opublikowało nową wersję projektu ustawy zmieniającej ustawę o VAT, który ma wprowadzić zmiany w KSeF. Projekt uwzględnia uwagi zgłoszone podczas konsultacji publicznych. W nowej wersji projektu wydłużono okres przejściowy, do końca 2026 r. w którym będzie dopuszczone wystawianie faktur poza KSeF. Ponadto na stałe będzie wprowadzony tryb offline24. Przy okazji zmian w KSeF MF planuje także podniesienie limitu zwolnienia podmiotowego do 240 000 zł.
Dodatek dostępny w formie dokumentu PDF TUTAJ
Obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników zostanie wprowadzony etapami w 2026 roku. Terminy te nie uległy zmianie. Obowiązkowy KSeF będzie obowiązywał od:
Fazowanie tego obowiązku jest zaleceniem audytu KSeF, mającym na celu wdrożenie stabilnego technicznie systemu. Mniejsi podatnicy otrzymają dodatkowe 2 miesiące na wdrożenie zmian. Dodatkowo w okresie przejściowym, czyli do końca 2026 r. przewidziano wyjątki od zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF(zob. pkt 2).
Tak, w okresie przejściowym, czyli do końca 2026 r. będzie istniała możliwość wystawiania faktur w inny sposób niż przez Krajowy System e-Faktur (KSeF). Zgodnie z projektem ustawy, przewidziano kilka sytuacji, w których będzie to dopuszczalne. I tak Do końca 2026 r. utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur za pomocą kas rejestrujących. Dotyczy to także paragonów fiskalnych z numerem NIP nabywcy uznawanych za faktury uproszczone.
Ponadto w okresie od 1 kwietnia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. mikroprzedsiębiorcy będą mogli wystawiać faktury w postaci papierowej lub elektronicznej, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:
Wprowadzony zostanie na stałe dobrowolny tryb "offline24". Podatnik będzie mógł wystawić fakturę w postaci elektronicznej według wzoru faktury ustrukturyzowanej i przesłać ją do KSeF nie później niż następnego dnia roboczego, gdy będzie to wynikało ze specyfiki prowadzonej działalności. W tym trybie, faktury mogą być udostępniane nabywcom bez NIP, w tym konsumentom i podmiotom zagranicznym oraz podatnikom zwolnionym z VAT w sposób z nimi uzgodniony, pod warunkiem ich oznaczenia odpowiednimi kodami QR.
Ponadto w okresie trwania awarii lub niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, podatnik będzie mógł wystawiać faktury w postaci elektronicznej, zgodnie z wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8 ustawy o VAT. Faktury te należy przesłać do KSeF niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po ustaniu awarii lub niedostępności.
Tryb "offline24" polega na możliwości dobrowolnego wystawienia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, pod warunkiem że zostanie ona przesłana niezwłocznie do KSeF, nie później niż w następnym dniu roboczym po jej wystawieniu. Przesłanie to jest niezbędne w celu przydzielenia fakturze numeru identyfikującego w KSeF.
Możliwość dobrowolnego stosowania przez podatników trybu "offline24" zostanie wprowadzona na stałe.
Wybór tego trybu może być podyktowany specyfiką działalności podatnika, np. brakiem możliwości wystawienia faktury w trybie online lub koniecznością wystawienia faktur na rzecz podmiotu innego niż zarejestrowany do VAT, nieposługującego się NIP, w tym na rzecz konsumenta i podmiotu zagranicznego lub dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia w procedurze SME.
Z trybu "offline24" będzie można korzystać:
Ważne aspekty związane z trybem "offline24":
Udostępnianie nabywcom bez NIP: Faktury wystawione w trybie offline24 dla podmiotów innych niż zarejestrowane do VAT, nieposługujących się NIP (w tym konsumentów lub podmiotów zagranicznych) lub podmiotów korzystających ze zwolnienia w procedurze SME, będzie udostępniać się w sposób uzgodniony z nimi, także poza KSeF. Taka faktura wymaga opatrzenia kodem QR umożliwiającym dostęp do niej w KSeF i weryfikację danych, a także drugim kodem QR zapewniającym autentyczność i integralność treści. Pod kodem QR będzie umieszczane odpowiednio oznaczenie "OFFLINE" i "CERTYFIKAT".
Udostępnianie nabywcom z NIP: Przedsiębiorcy krajowi posługujący się NIP otrzymują fakturę wystawioną w trybie offline24 w KSeF.
Data wystawienia i otrzymania: Za datę wystawienia faktury w trybie offline24 będzie uznawać sie datę wskazaną przez podatnika na tej fakturze. Za datę otrzymania, gdy nabywcą jest przedsiębiorca krajowy z NIP, będzie uznawać się datę przydzielenia numeru w KSeF.
Korygowanie faktur: Do faktur korygujących wystawionych w trybie offline24 będą miały zastosowanie przepisy dotyczące korygowania faktur określone w art. 106j ust. 4 ustawy o VAT.
Duplikaty: W przypadku zaginięcia lub zniszczenia faktury wystawionej w trybie offline24 i udostępnionej nabywcy bez NIP poza KSeF, po przesłaniu do KSeF, podatnik ponownie ją udostępnia po opatrzeniu kodem QR. Przed przesłaniem do KSeF wystawia się ponownie fakturę z datą wystawienia i wyrazem "DUPLIKAT", która również podlega odpowiedniemu oznaczeniu kodami QR.
Certyfikat wystawcy: W celu wystawienia faktury w trybie offline24 i udostępnienia jej poza KSeF, podatnik będzie zobowiązany do pobrania certyfikatu wystawcy faktury. Możliwość pobrania certyfikatu wystawcy faktury zostanie zapewniona od 1 listopada 2025 r..
W przypadku gdy podatnik wystawi fakturę w trybie offline (tj. w okresie awarii Krajowego Systemu e-Faktur albo niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, albo w przypadku, o którym mowa w art. 106nda ust. 1) i nie prześle jej do Krajowego Systemu e-Faktur w wymaganym terminie, grozi mu sankcja. Naczelnik urzędu skarbowego nałoży, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości do 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze wystawionej poza Krajowym Systemem e-Faktur, a w przypadku faktury bez wykazanego podatku - karę pieniężną w wysokości do 18,7% kwoty należności ogółem wykazanej na tej fakturze wystawionej poza Krajowym Systemem e-Faktur.
Taka kara będzie groziła również, gdy podatnik w okresie trwania awarii Krajowego Systemu e-Faktur albo niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur, albo w przypadku stosowania trybu offline24, wystawił fakturę niezgodnie z udostępnionym wzorem.
Nie będzie jednak wszczynane postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.
Z uzasadnienia projektu ustawy wynika jednak, że w okresie przejściowym do 31 grudnia 2026 r. zostanie odroczone stosowanie kar pieniężnych za naruszenia związane z KSeF. Oznacza to, że pomimo istnienia przepisów o karach, do końca 2026 roku nie będą one egzekwowane. Dopiero od 1 stycznia 2027 r. będą miały zastosowanie przepisy w zakresie kar pieniężnych, określone w art. 106ni ust. 1-3 i 5-7 ustawy KSeF.
Z projektu ustawy wynika, że zostaną uszczegółowione zasady posługiwania się numerem NIP na fakturach:
Tak, w KSeF będzie możliwość dodawania załączników do faktur.
Zgodnie z projektem ustawy:
Wprowadzenie możliwości dodawania załączników do e-faktur jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców, którzy ze względu na specyfikę swojej działalności potrzebują przekazywać dodatkowe, szczegółowe dane wraz z fakturami.
Korygowanie faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) będzie wyglądało następująco:
Zatem, korygowanie faktur w KSeF będzie zasadniczo odbywać się poprzez wystawianie i przesyłanie faktur korygujących w formie ustrukturyzowanej w systemie, co uprości proces korekty i potwierdzania odbioru. W sytuacjach wyjątkowych, gdy faktury są wystawiane poza KSeF, obowiązują specyficzne zasady dotyczące momentu korekty podatku należnego i naliczonego, powiązane z datą otrzymania faktury korygującej lub datą nadania jej numeru w KSeF.
Przepisy dotyczące faktur VAT RR ulegną następującym zmianom:
Certyfikat wystawcy faktury będzie można pobrać od 1 listopada 2025 r.. Projektowane rozwiązanie pozwoli podatnikom przygotować się z wyprzedzeniem do obowiązku wystawiania faktur w KSeF od 1 lutego 2026 r., w szczególności w zakresie korzystania z wystawiania faktur w trybie offline (w okresie awarii lub niedostępności KSeF) oraz w trybie offline24.
Zgłoszenia o zamiarze wystawiania i przesyłania do Krajowego Systemu e-Faktur faktur z załącznikiem będzie można składać od 1 stycznia 2026 r.. Zgłoszenia te będzie można składać przy użyciu usługi e-Urząd Skarbowy.
Obowiązek podawania numeru KSeF lub identyfikatora zbiorczego przy płatnościach na rzecz innego czynnego podatnika VAT za pośrednictwem polecenia zapłaty lub przelewu będzie miał zastosowanie do płatności dokonanych od dnia 1 stycznia 2027 r.. Takie rozwiązanie ma zapewnić podatnikom dodatkowy czas na dostosowanie się do proponowanych zmian. W przepisie przejściowym art. 17 ustawy KSeF, o którym mowa w uzasadnieniu, doprecyzowano, że odroczenie obowiązku podawania numeru KSeF dotyczy wszystkich faktur, także opłacanych w MPP.
W związku z powyższym, do końca 2026 roku nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF przy płatnościach za e-faktury, w tym w MPP. Ten obowiązek zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2027 roku.
Dostęp do e-faktur i danych zgromadzonych w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) będą miały następujące organy i instytucje:
Dostęp tych organów i instytucji do e-faktur i danych z KSeF odbywa się na zasadach określonych w tych przepisach oraz w Ordynacji podatkowej.
Ponadto, jeżeli faktury i inne dane z KSeF będą udostępniane organom wymienionym w art. 297 § 1 pkt 2a-3 i 7-9 Ordynacji podatkowej (m.in. Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, sądom lub prokuratorowi) jako dane podlegające szczególnej ochronie, powinny być oznaczone klauzulą "tajemnica skarbowa", a ich przekazanie powinno nastąpić w sposób przewidziany dla dokumentów zawierających informacje niejawne, objęte klauzulą "zastrzeżone".
Przy okazji zmian w KSeF MF planuje podniesienie limitu zwolnienia podmiotowego. Nowy limit wartości sprzedaży zwalniający z VAT zostanie podniesiony do 240 000 zł od 2026 r. .
Obecnie, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, bez podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Projektowane zmiany przewidują podwyższenie tego limitu do 240 000 zł. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 113 ust. 1, które wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r., zwolniona z VAT będzie sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczy w poprzednim i bieżącym roku podatkowym kwoty 240 000 zł.
Podatnicy rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego będą mogli skorzystać ze zwolnienia, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności, kwoty 240 000 zł.
Co istotne, podatnicy, u których wartość sprzedaży w 2025 r. będzie wyższa niż 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, również będą mogli skorzystać ze zwolnienia od VAT od 1 stycznia 2026 r.. Przepisy te będą miały odpowiednie zastosowanie także do sprzedaży dokonywanej przez podatników z innych państw członkowskich UE, korzystających ze zwolnienia VAT w Polsce na podstawie art. 113a ustawy o VAT.
Podwyższenie limitu ma na celu umożliwienie większej liczbie podatników o niewielkich obrotach korzystania z uproszczeń związanych ze zwolnieniem z VAT, takich jak brak obowiązku rejestracji, prowadzenia szczegółowej ewidencji i wystawiania faktur VAT.
Podstawa prawna
Źródło:
Projekt z 11 kwietnia 2025 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (nr UD158) - opublikowany na rcl.gov.pl