Monitor Księgowego 4/2025, data dodania: 04.04.2025

Nowe dane do wprowadzania w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026 r. - projekt rozporządzenia MF

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT będą musieli uzupełnić księgi rachunkowe oraz ewidencję środków trwałych o dodatkowe dane. Ma to związek z wchodzącym od początku 2026 r. obowiązkiem prowadzenia ksiąg i ewidencji elektronicznie i przesyłania ich w strukturze JPK przez podatników PIT zobowiązanych do przesyłania JPK_V7M.

MF przygotował projekt rozporządzenia, w którym określił zakres dodatkowych danych, o które trzeba będzie uzupełnić księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, oraz sposób ich wykazywania w tych księgach i ewidencji.

O jakie dane trzeba będzie uzupełnić księgi rachunkowe

Dodatkowymi danymi, o które podatnicy PIT będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe, są:

1. numer identyfikacji podatkowej kontrahenta, o ile został nadany,

2. numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został przydzielony do dnia przesłania ksiąg - w przypadku faktur wystawionych przez podmiot obowiązany do przesyłania ksiąg,

3. znaczniki identyfikujące konta ksiąg; słownik znaczników identyfikujących konta ksiąg stanowi załącznik do projektu rozporządzenia,

4. dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie danego środka trwałego lub danej wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji środków trwałych; przy czym księgi rachunkowe będą mogły nie być uzupełniane o te dane w stosunku do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2026 r.,

5. wysokość różnicy pomiędzy wynikiem finansowym ustalonym na podstawie przepisów o rachunkowości a dochodem (stratą) z pozarolniczej działalności gospodarczej/działów specjalnych produkcji rolnej ustalonym na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O jakie dane trzeba będzie uzupełnić ewidencję środków trwałych

Dodatkowymi danymi, o które podatnicy PIT będą musieli uzupełnić ewidencję środków trwałych, są:

1. numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został przydzielony do dnia przesłania ewidencji - w przypadku faktur dotyczących zbycia środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych,

2. numer dokumentu, na podstawie którego przyjęto do używania środek trwały lub wartość niematerialną i prawną,

3. rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji,

4. datę wytworzenia,

5. datę wykreślenia z ewidencji.

Powyższy obowiązek, z wyłączeniem pkt 1 i 5, nie będzie miał zastosowania w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych do ewidencji przed dniem 1 stycznia 2026 r.

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r.

Źródło:

projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nr z wykazu prac legislacyjnych 970) - opubl. 3 kwietnia 2025 r. na www.rcl.gov.pl

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor "MONITORA księgowego"

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK