4/2025, data dodania: 04.04.2025 Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT będą musieli uzupełnić księgi rachunkowe oraz ewidencję środków trwałych o dodatkowe dane. Ma to związek z wchodzącym od początku 2026 r. obowiązkiem prowadzenia ksiąg i ewidencji elektronicznie i przesyłania ich w strukturze JPK przez podatników PIT zobowiązanych do przesyłania JPK_V7M.
MF przygotował projekt rozporządzenia, w którym określił zakres dodatkowych danych, o które trzeba będzie uzupełnić księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, oraz sposób ich wykazywania w tych księgach i ewidencji.
Dodatkowymi danymi, o które podatnicy PIT będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe, są:
1. numer identyfikacji podatkowej kontrahenta, o ile został nadany,
2. numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został przydzielony do dnia przesłania ksiąg - w przypadku faktur wystawionych przez podmiot obowiązany do przesyłania ksiąg,
3. znaczniki identyfikujące konta ksiąg; słownik znaczników identyfikujących konta ksiąg stanowi załącznik do projektu rozporządzenia,
4. dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie danego środka trwałego lub danej wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji środków trwałych; przy czym księgi rachunkowe będą mogły nie być uzupełniane o te dane w stosunku do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2026 r.,
5. wysokość różnicy pomiędzy wynikiem finansowym ustalonym na podstawie przepisów o rachunkowości a dochodem (stratą) z pozarolniczej działalności gospodarczej/działów specjalnych produkcji rolnej ustalonym na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowymi danymi, o które podatnicy PIT będą musieli uzupełnić ewidencję środków trwałych, są:
1. numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został przydzielony do dnia przesłania ewidencji - w przypadku faktur dotyczących zbycia środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych,
2. numer dokumentu, na podstawie którego przyjęto do używania środek trwały lub wartość niematerialną i prawną,
3. rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji,
4. datę wytworzenia,
5. datę wykreślenia z ewidencji.
Powyższy obowiązek, z wyłączeniem pkt 1 i 5, nie będzie miał zastosowania w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych do ewidencji przed dniem 1 stycznia 2026 r.
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
Źródło:
projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nr z wykazu prac legislacyjnych 970) - opubl. 3 kwietnia 2025 r. na www.rcl.gov.pl
Katarzyna Wojciechowska
prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor "MONITORA księgowego"