Monitor Księgowego 12/2024 [dodatek: ], data dodania: 15.11.2024

Interpelacje dotyczące estońskiego CIT- odpowiedzi MF

Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania poselskie dotyczące opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, popularnie nazywanego estońskim CIT. Przedstawiamy zasadniczą treść dwóch odpowiedzi na te interpelacje poselskie.

Korzystanie z faktoringu a estoński CIT

Faktoring, jeśli nie stanowi znaczącej części przychodów podatnika, nie wyklucza możliwości stosowania estońskiego CIT. Przychody z faktoringu mogą wpłynąć na status podatnika tylko w przypadku przekroczenia określonego udziału w łącznych przychodach (zob. art. 28j ust. 1 pkt 2 updop). MF nie wykluczyło jednak możliwości wprowadzenia zmian legislacyjnych, które wyjaśniłyby kwestię faktoringu w kontekście estońskiego CIT. Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację nr 4923, dotyczącą wpływu korzystania z faktoringu na możliwość zastosowania ryczałtu od dochodów spółek.

Podstawa podatku u wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT 

W odpowiedzi na interpelacje nr 4923 Ministerstwo Finansów odpowiedziało także na pytanie, czy podstawą podatku płaconego przez wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT powinna być kwota zysku wypłacanego po opodatkowaniu ryczałtem. Zgodnie z wyjaśnieniami MF podstawą opodatkowania zysków wypłacanych wspólnikom spółek jest kwota netto zysku po opodatkowaniu ryczałtem.

Ministerstwo przypomniało, że w przypadku dywidend wypłacanych z zysków wypracowanych w okresie stosowania ryczałtu obowiązkiem płatników (spółek) jest pobranie 19% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 updof. Dodatkowo wspólnicy mogą obniżyć ten podatek o część należnego ryczałtu, co wynika z art. 30a ust. 19 updof. W zależności od sposobu opodatkowania zysków spółki (według art. 28o ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 updop) podatek ten można pomniejszyć o 90% lub 70% kwoty należnego ryczałtu. Ministerstwo zaznaczyło także, że kwoty wypłaconych dywidend uwzględnia się w kalkulacji podstawy opodatkowania zarówno w updop (art. 28n ust. 1 pkt 1), jak i w updof (art. 30a ust. 1 pkt 4).

Przekształcenia jednoosobowej działalności w spółkę oraz obliczenia wynagrodzeń w estońskim CIT

Kolejna interpelacja, nr 4574 dotyczyła dwóch kwestii związanych z estońskim CIT. 

Pierwsze pytanie dotyczyło spółki z o.o. powstałej z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej i tego, czy taka spółka może być traktowana jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności (nowy podatnik). MF odpowiedziało, że taka spółka nie jest uznawana za nowego podatnika. Tym samym by skorzystać z estońskiego CIT, należy zbadać, czy ma status małego podatnika.

Drugie pytanie dotyczyło kalkulacji wynagrodzeń w kontekście obliczenia średniego miesięcznego wynagrodzenia pracowników (art. 28m ust. 4 pkt 1 updop). W odpowiedzi MF wyjaśniło, że w kalkulacji należy uwzględniać tylko osoby faktycznie otrzymujące wynagrodzenie, co oznacza wykluczenie pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym lub tych, którzy nie otrzymują wynagrodzenia zasadniczego.

Źródło

  • odpowiedź MF z 15 października 2024 r. na interpelację nr 4923 w sprawie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (sygn. DD8.054.8.2024) - opubl. na eureka.mf.gov.pl
  • odpowiedź MF z 1 października 2024 r. na interpelację nr 4574 w sprawie obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek (sygn. DD8.054.6.2024) - opubl. na eureka.mf.gov.pl

Podstawa prawna:

Sławomir Biliński 

prawnik, redaktor "MONITORA księgowego", ekspert podatkowy

 

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK