Większość polskich firm rozumie znaczenie danych i sztucznej inteligencji (AI), ale wciąż ma trudności z ich efektywnym wykorzystaniem. Tylko 33,6% organizacji podejmuje decyzje oparte na danych, a zaledwie 27,5% posiada odpowiednie kompetencje, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Algolytics - "Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI" wynika, że polskie firmy wciąż nie są gotowe na efektywne wdrażanie technologii i innowacji.
Pomimo rosnącej świadomości znaczenia analizy danych i sztucznej inteligencji, brakuje jasnych strategii oraz kompetencji niezbędnych do skutecznego ich wykorzystania.. Tylko 33,6% organizacji podejmuje decyzje oparte na danych, a zaledwie 27,5% posiada odpowiednie kompetencje, by w pełni wykorzystać ich potencjał.
Aż 2/3 wśród badanych pracowników nie jest pewnych, czy ich organizacja lub kadra zarządzająca oczekuje od nich wdrażania nowych technologii usprawniających działanie firmy. Brak jednoznacznych oczekiwań i strategii sprawia, że innowacyjne rozwiązania pozostają niewykorzystane, a rozwój organizacji spowalnia.
Z kolei 3/4 ankietowanych pracowników nie potrafi jednoznacznie określić, czy ich organizacja lub kadra menedżerska posiada odpowiednie kompetencje w obszarze danych, analityki i AI. Oznacza to, że nawet jeśli firmy dostrzegają wartość technologii, to nie mają wystarczających zasobów, aby je efektywnie wdrażać i wykorzystywać.

Brak kompetencji i spójnej strategii w zakresie analizy danych oraz sztucznej inteligencji skutkuje ograniczonym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w biznesie. Mniej niż połowa ankietowanych (48,7%) uważa, że inwestowanie w dane i rozwój kompetencji analitycznych jest kluczowe dla ich organizacji.
Co więcej, tylko 33,6% badanych deklaruje, że ich organizacje faktycznie podejmują decyzje oparte na danych, a 37,8% respondentów wskazuje, że w ich firmach oczekuje się podejmowania decyzji w oparciu o analizę danych. Wciąż istniejące luki w realizacji potwierdza fakt, że jedynie 44,4% ankietowanych dostrzega wśród kadry zarządzającej realną potrzebę wykorzystania danych w procesach decyzyjnych.
Strategia w zakresie danych i AI nie jest jeszcze powszechna - 41,8% firm deklaruje posiadanie jasnego planu rozwoju w obszarze analityki danych, a 40,3% posiada strategię rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji.
Mimo że temat regulacji prawnych i bezpieczeństwa danych często pojawia się w kontekście AI, badanie pokazuje, że kluczowym problemem jest brak kompetencji, a nie same obawy technologiczne.
"Wyniki naszego badania potwierdzają, że polskie firmy mają świadomość znaczenia danych i stucznej inteligencji, ale brakuje im kompetencji i spójnej strategii co ogranicza ich wykorzystanie. Kluczowym wyzwaniem jest rozwój kultury organizacyjnej opartej na danych oraz inwestycja w narzędzia analityczne i edukację pracowników" - komentuje Piotr Biegun, Członek Zarządu oraz Chief Operating Officer w Algolytics Technologies.
Pełne wyniki badania i szczegółowe rekomendacje dla firm są dostępne w Raporcie "Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI".
Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza