Spółka z o.o. zalega z płatnościami za dwa miesiące, zaraz dojdzie trzecia zaległa faktura. Wspólnicy spółki obiecują zapłatę, ale nie wskazują, kiedy ona ma nastąpić. Jako biuro rachunkowe chcemy rozwiązać z nimi umowę. Zgodnie z umową, za sporządzenie sprawozdania przysługuje nam trzynasta faktura. Czy jeśli rozwiążemy umowę ze spółką z powodu braku płatności, faktury nadal będą nieopłacone, czy jesteśmy zobowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego? De facto będziemy musieli to zrobić za darmo, nie wiemy czy odzyskamy pieniądze nawet po sprawie sądowej, spółka ma stratę.
Odpowiedź na tego typu pytanie zależy od gruntownej analizy umowy o księgowość. Bez analizy umowy o księgowość istnieje duże ryzyko błędu. Jednak, zakładając, że umowa o księgowość nie będzie zawierała przeciwnych postanowień, to autor odpowiedzi sugeruje postępowanie, jak poniżej.
Umowa o księgowość jest umową wzajemną. Skoro klient zalega z płatnościami już za dwie faktury, to wątpliwe jest, że zapłaci trzecią, a zatem biuro ma prawo żądać wcześniejszej zapłaty albo zabezpieczenia (realnego zabezpieczenia np. wystawienia weksla przez osobę wypłacalną, czy też poręczenia zobowiązania przez osobę wypłacalną).
Podstawa prawna
art. 490 par. 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.).
Marcin Szabłowski
Adwokat