5/2025 [dodatek: ], data dodania: 23.04.2025 Od 1 czerwca 2025 r. zacznie obowiązywać pakiet znowelizowanych przepisów w obszarze zatrudniania cudzoziemców w Polsce, który wprowadza liczne zmiany w procesie zatrudniania oraz legalizacji pobytu cudzoziemców w naszym kraju. Pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki administracyjne, rozszerzone wymogi formalne oraz bardziej surowe sankcje za naruszanie przepisów. Zmiany obejmą mechanizmy legalizacji pracy w przypadku bezpośredniego zatrudniania pracowników z zagranicy, ale także znacząco wpłyną na funkcjonowanie agencji pracy tymczasowej.
Pakiet zmian przepisów regulujących tematykę pracy cudzoziemców w Polsce obejmuje cztery główne akty prawne:
1) ustawę z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia - zawiera ona m.in. nowe uregulowanie publicznego i prywatnego pośrednictwa pracy, wprowadza np. okres karencji dla nowych agencji pracy tymczasowej zatrudniających cudzoziemców;
2) ustawę z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - określa ona zasady zatrudniania cudzoziemców, wprowadza elektronizację procedur, nowe obowiązki informacyjne oraz zaostrzenie kar za nielegalne zatrudnienie;
3) ustawę z 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (tzw. ustawa o Blue Card) - implementuje ona dyrektywę w sprawie "Blue Card UE", liberalizując zasady zatrudniania wysoko wykwalifikowanych specjalistów - w dniu oddania bieżącego numeru MPPiU do druku ustawa oczekiwała na rozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm (druk sejmowy nr 950 i druk senacki nr 302);
4) ustawę z 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej, dalej jako: ustawa uszczelniająca) - ma ona zaostrzyć wymogi dla studentów zagranicznych i wprowadzić limity dla uczelni, a także ograniczyć wykorzystanie wiz Schengen w Polsce - w dniu oddania bieżącego numeru MPPiU do druku ustawa znajdowała się na etapie prac Senatu (druk sejmowy nr 951);
ponadto będący w trakcie prac resortowych, jeszcze niezłożony do Sejmu:
5) rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (tzw. ustawa MOS) - ma ona wprowadzić digitalizację legalizacji pobytu cudzoziemców - aktualnie projekt znajduje się na etapie prac legislacyjnych rządu (nr projektu w RCL: UD163).
Trzon reformy przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców w Polsce stanowią dwie kluczowe ustawy, które wejdą w życie 1 czerwca 2025 r.
Pierwsza z nich - ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia - reguluje m.in. działalność publicznych służb zatrudnienia oraz prywatnych agencji pracy, w tym agencji pracy tymczasowej. Wprowadza szereg nowych obowiązków administracyjnych dla agencji pracy, mających na celu ograniczenie nadużyć oraz uporządkowanie ich działalności. Szczegółowo określa zasady działania agencji pośrednictwa pracy oraz agencji pracy tymczasowej, ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia cudzoziemców wymagających legalizacji pracy.
Druga - ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - koncentruje się wyłącznie na zagadnieniach związanych z zatrudnieniem obcokrajowców. Tworzy kompleksowy system regulacji migracji zarobkowej, uwzględniający zarówno szczegółowe aspekty formalnoprawne, jak i praktyczne mechanizmy weryfikacyjne.
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia wprowadza istotne zmiany w funkcjonowaniu agencji zatrudnienia, które przyjmują do pracy cudzoziemców.
Jedną z najważniejszych zmian wprowadzanych przez ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia jest 2-letni okres karencji dla nowych agencji zatrudnienia, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców. Zgodnie z nowymi przepisami będzie to możliwe dopiero po upływie 2 lat od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia (art. 305 ust. 3 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia).
W praktyce oznacza to, że nowo utworzona agencja zatrudnienia będzie musiała przez 2 lata ograniczyć swoją działalność wyłącznie do zatrudniania:
Celem tego ograniczenia jest wyeliminowanie zjawiska tworzenia agencji wyłącznie w celu szybkiego dostępu do cudzoziemskiej siły roboczej, jednak w konsekwencji stworzy to znaczącą barierę wejścia na rynek, która może sprzyjać umacnianiu pozycji już istniejących, dużych podmiotów.
Natomiast działające już agencje zostaną objęte przepisami przejściowymi (art. 445 ust. 6 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia), zgodnie z którymi jeśli będą chciały utrzymać dotychczasowy zakres działalności, to będą musiały złożyć wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia (KRAZ), aby obejmował on również działalność polegającą na pośrednictwie pracy wobec cudzoziemców. Wniosek o zmianę będzie objęty opłatą 1000 zł. Agencje będą miały na dokonanie tej formalności 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy, zatem realnie do końca sierpnia 2025 r. Niedotrzymanie tego terminu będzie skutkowało utratą uprawnień do świadczenia usług pośrednictwa pracy dla cudzoziemców. W praktyce oznacza to, że podmioty, które nie dokonają zgłoszenia w terminie, zostaną de facto wyeliminowane z rynku, ponieważ w przypadku chęci ponownego wejścia na rynek będą musiały przejść 2-letni okres karencji.
Przykład
Spółka ABC od 3 lat działa jako agencja pracy tymczasowej zatrudniająca głównie pracowników z Nepalu i Filipin. Po wejściu w życie ustawy o rynku pracy agencja będzie miała tylko 3 miesiące na złożenie wniosku o zmianę wpisu w KRAZ. Jeśli tego nie zrobi, nie będzie mogła kontynuować wysyłania cudzoziemców do pracodawców-użytkowników. Natomiast gdyby chciała później ponownie rozpocząć taką działalność, musiałaby przez 2 lata ograniczyć się wyłącznie do zatrudniania Polaków, obywateli UE i osób zwolnionych z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę.
Zgodnie z przepisami nowej ustawy agencje zatrudnienia mają także obowiązek przedstawiania marszałkowi województwa informacji o działalności agencji zatrudnienia w zakresie świadczenia w Polsce usług związanych z pośrednictwem pracy dla cudzoziemców (określonych szczegółowo w art. 305 ust. 2 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia) w terminie do 31 stycznia każdego roku za rok poprzedni (art. 323 ust. 1 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia).
Ważne
Agencje zatrudnienia pośredniczące w zatrudnianiu cudzoziemców do 31 stycznia każdego roku mają obowiązek składać raport z tego obszaru swojej działalności w Polsce.
Istotne zmiany w zasadach przyjmowania do pracy cudzoziemców przez pracodawców zawiera ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zasadniczo nie zawiera przepisów umożliwiających legalne zatrudnienie w ramach zezwoleń na pracę cudzoziemców przebywających na terytorium Polski na podstawie wizy wydanej przez inne państwo strefy Schengen (art. 3 ust. 2 ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców). Jak wskazano w uzasadnieniu projektu tej ustawy, jest to działanie celowe, wynikające z dotychczas rosnącej lawinowo skali nieprawidłowości dotyczących wykorzystywania wiz wydawanych przez inne państwo obszaru Schengen do legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Polski na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy bez związku z wykonywaniem pracy.
Ważne
Nie będzie możliwe legalne zatrudnienie w ramach zezwoleń na pracę cudzoziemców przebywających w Polsce na podstawie wizy wydanej przez inne państwo strefy Schengen.
Ponadto w nowej ustawie przewidziano upoważnienie dla ministra właściwego do spraw pracy do wydania rozporządzenia określającego wykaz państw, których obywatele posiadający zezwolenie na pracę nie będą uprawnieni do jej wykonywania, jeżeli ich podstawą pobytową będzie ruch bezwizowy. Będzie to oznaczało obowiązek uzyskania przez takie osoby wizy w celu wjazdu na terytorium RP, z której wydaniem wiąże się m.in. wymóg zbadania przesłanki ryzyka migracyjnego dotyczącego konkretnego cudzoziemca (art. 3 ust. 4 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Ważne
Pobyt w Polsce w ramach ruchu bezwizowego z określonych przez ministra ds. pracy państw nie będzie mógł być podstawą do wykonywania legalnie pracy na terytorium RP.
Z perspektywy systemowej oznacza to całkowite odejście od dotychczasowej praktyki uznawania legalności pobytu w strefie Schengen za wystarczającą przesłankę pozostania w Polsce w celu pracy. Nowe przepisy wprowadzają restrykcyjne podejście, zgodnie z którym pobyt w Polsce musi być oparty na polskim tytule pobytowym, jeśli ma być połączony z legalnym wykonywaniem pracy.
W rezultacie pracodawcy oraz agencje zatrudnienia od 1 czerwca 2025 r. muszą gruntownie zrewidować dotychczasowe modele operacyjne. Wszelkie procedury bazujące na dokumentach pobytowych z innych państw UE staną się niezgodne z prawem. Dla branż opierających się na zatrudnianiu cudzoziemców zmiana ta oznacza zwiększenie kosztów i czasu obsługi procesów rekrutacyjnych. Jednocześnie brak przepisów przejściowych oraz precyzyjnych instrukcji wykonawczych powoduje wzrost niepewności prawnej w tym obszarze.
Choć nowa ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przewiduje całkowitego zakazu stosowania umów cywilnoprawnych, przepisy nie umożliwiają elastycznego dostosowywania liczby godzin realizacji zlecenia przy zatrudnianiu w ramach takich umów.
Przykładowo, zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, dopuszczalne jest jedynie zwiększenie wymiaru czasu pracy względem zezwolenia, co zapewnia elastyczność zatrudnienia tylko w sytuacji, gdy cudzoziemiec miałby pracować w niepełnym wymiarze etatu i on sam lub pracodawca chciał zwiększyć go do pełnego etatu. Użycie kodeksowego określenia "wymiar czasu pracy" wydaje się celowym zabiegiem, mającym za zadanie wykluczenie umów cywilnoprawnych z tego mechanizmu.
Podobne zasady przewidziano dla oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, które zgodnie z art. 69 pkt 3 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają takim samym rygorom jak zezwolenia na pracę.
Ponadto art. 56 ust. 2 pkt 4 tej ustawy wprowadza ochronę elastyczności umów cywilnoprawnych do 299 godzin miesięcznie, ale wyłącznie w przypadku zezwoleń sezonowych dotyczących m.in. rolnictwa.
Oznacza to, że w większości sektorów elastyczne formy zatrudnienia pozostaną znacząco ograniczone. Tak skonstruowane przepisy mogą doprowadzić do sytuacji, w której umowy cywilnoprawne przestaną być efektywną opcją dla zleceniodawców, a ich miejsce stopniowo zajmą umowy o pracę jako jedyna stabilna i przewidywalna forma zatrudnienia cudzoziemców.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza pełną elektronizację procedur związanych z legalizacją pracy cudzoziemców. Wnioski o wydanie zezwolenia na pracę oraz dokumenty dotyczące wniosku będzie można składać wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego. Wnioski złożone w inny sposób będą pozostawiane bez rozpoznania (art. 8 ust. 2-5 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Ponadto ustawa ta daje podstawę prawną dla już istniejącego rozwiązania, jakim jest indywidualne konto w systemie teleinformatycznym, za pomocą którego składane są wnioski, wyjaśnienia, odwołania i inne dokumenty (art. 72 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). System ten służy również do doręczania decyzji, postanowień i innych pism w postaci elektronicznej.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nakłada na pracodawców kilka nowych obowiązków informacyjnych, m.in.:
Nowe przepisy wprowadzają szereg nowych przesłanek odmowy wydania zezwolenia na pracę, które mają na celu uszczelnienie systemu (art. 13 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Tabela 1. Nowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia na pracę
| Przesłanka odmowy wydania zezwolenia na pracę | Opis przesłanki |
| Nieopłacanie składek i podatków | Sytuacja, gdy podmiot nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i podatków (w odróżnieniu od poprzednich przepisów przesłanka ta będzie miała charakter obligatoryjny, a nie fakultatywny). |
| Działalność w celu ułatwiania wjazdu | Sytuacja, gdy podmiot został ustanowiony lub działa w celu ułatwiania cudzoziemcom wjazdu na terytorium RP. W celu ustalenia tej okoliczności organ będzie mógł wziąć pod uwagę m.in. stosunek liczby powiadomień o niepodjęciu pracy do liczby wydanych zezwoleń oraz informacje o zgłoszeniu cudzoziemców do ubezpieczeń społecznych. |
| Nielegalny outsourcing pracowniczy | Sytuacja, gdy z okoliczności sprawy będzie wynikało, że pracę cudzoziemcowi powierzyłby podmiot, który nie jest agencją pracy tymczasowej, a praca byłaby wykonywana na rzecz osoby trzeciej. |
| Brak wykonywania pracy w przeszłości | Sytuacja, w której cudzoziemiec posiadał zezwolenie na pracę i wjechał do Polski w ciągu ostatnich 2 lat, nie wykonywał pracy w Polsce (przepis ten ma przeciwdziałać sytuacjom, w których cudzoziemcy otrzymują zezwolenia tylko w celu uzyskania wizy, bez rzeczywistego zamiaru podjęcia pracy). |
Nowe przepisy wprowadzają ograniczenie czasu, na jaki może być wydane zezwolenie na pracę w przypadku:
W takich przypadkach zezwolenie na pracę może być wydane maksymalnie na 1 rok, zamiast standardowych 3 lat (art. 34 ust. 1-2 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Podobne ograniczenia dotyczą zezwoleń na pracę w związku z pełnieniem określonej funkcji (art. 38 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz zezwoleń dla cudzoziemców delegowanych (art. 43 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Nowa ustawa wprowadza jednoznaczne podstawy prawne dla praktyk, które dotychczas opierały się na interpretacji istniejących przepisów. Mianowicie wdraża surowe sankcje za nieprawidłowe praktyki outsourcingowe. Zgodnie z nowymi przepisami:
Dodatkowo od 1 stycznia 2025 r. weszły w życie istotne zmiany w klasyfikacji działalności gospodarczej (PKD) poprzez usunięcie kodu PKD 78.30.Z. Ustawodawca precyzyjnie określił, jakich kodów należy używać w outsourcingu, wprowadzając rozróżnienie między outsourcingiem całego procesu produkcyjnego a outsourcingiem częściowym.
Firmy dotychczas korzystające z modelu "outsourcingu pracowniczego" muszą przejść na legalny outsourcing procesowy, w którym podwykonawca realizuje całość określonego procesu biznesowego na własną odpowiedzialność i pod własnym kierownictwem.
Przykład
Firma logistyczna dotychczas korzystała z usług spółki dostarczającej "usługę logistyczną" rozliczaną roboczogodzinami. Cudzoziemcy zatrudnieni przez usługodawcę pracowali fizycznie w magazynie firmy logistycznej, pod nadzorem jej kierowników zmianowych, używając jej sprzętu i systemów, w tym zbierając wszelkie dane na temat czasu realizacji zlecenia. Po wejściu w życie nowych przepisów taki model zatrudnienia grozi potencjalnie obu stronom bardzo wysokimi karami. Firma logistyczna ma dwie opcje: albo skorzystać z usług agencji pracy tymczasowej, albo przekształcić współpracę w prawdziwy outsourcing procesowy, gdzie firma zewnętrzna przejmie odpowiedzialność za cały proces magazynowy i będzie realizować go własnymi metodami, pod własnym kierownictwem.
Nowe przepisy wprowadzają regulacje kończące zjawisko tzw. spółek cudzoziemskich, poprzez dodanie do art. 4 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ust. 3a, zgodnie z którym prawo do podejmowania działalności gospodarczej w formie spółki z o.o., prostej spółki akcyjnej i spółki akcyjnej nie obejmuje prawa do:
Co istotne, art. 112 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jasno stanowi, że przepisu art. 4 ust. 3a nie stosuje się do udziałów lub akcji w spółkach z o.o., PSA i SA objętych lub nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że cudzoziemcy, którzy nabyli udziały przed zmianą przepisów, będą mogli kontynuować wykonywanie powtarzających się świadczeń niepieniężnych, natomiast ci, którzy nabędą udziały po wejściu w życie ustawy, tj. po 1 czerwca 2025 r., nie będą już mieli takiej możliwości.
Warto zauważyć, że mechanizm "spółek cudzoziemskich" był w istocie bardzo specyficzną, nietypową formą umowy B2B, umożliwiającą cudzoziemcom prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące powtarzających się świadczeń niepieniężnych nigdy nie były projektowane z myślą o takim wykorzystaniu i w ostatnich latach były nadużywane przez firmy zatrudniające po kilkaset, a nawet ponad tysiąc "udziałowców" cudzoziemskich.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rezygnuje z dotychczasowego testu rynku pracy (tzw. informacji starosty), zastępując go elastyczniejszym mechanizmem. Zgodnie z nowymi zasadami starosta, na wniosek dyrektora powiatowego urzędu pracy, może określić listę zawodów, dla których nie będą wydawane zezwolenia na pracę na terenie danego powiatu ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy (art. 31 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Przy tworzeniu takiej listy starosta bierze pod uwagę:
Lista musi uzyskać pozytywną opinię powiatowej rady rynku pracy i zostać zatwierdzona przez wojewodę, który przy jej wydawaniu kieruje się względami bezpieczeństwa państwa, polityki migracyjnej oraz potrzebami rynku pracy na terenie województwa.
Nowy mechanizm ma być bardziej elastyczny i dopasowany do lokalnych uwarunkowań rynku pracy, co może ułatwić zatrudnianie cudzoziemców w zawodach, w których rzeczywiście brakuje polskich pracowników.
Z punktu widzenia użytkownika platformy praca.gov.pl zmiana jest zasadnicza - lista zawodów będzie prowadzona przez ministra właściwego ds. pracy (obecnie Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) i publikowana na platformie praca.gov.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej tego resortu. Wnioskodawca nie będzie musiał przechodzić odrębnej procedury weryfikacji, tylko sprawdzić na liście w urzędzie zawód, w którym będzie chciał zatrudnić cudzoziemca.
Nowe przepisy od 1 czerwca 2025 r. znacząco podnoszą kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców. Mianowicie kto nielegalnie powierza pracę cudzoziemcowi, podlega karze grzywny od 3000 zł do 50 000 zł (art. 84 ust. 1 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Przy czym karę wymierza się w kwocie nie niższej niż 3000 zł za każdego cudzoziemca (art. 84 ust. 13 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Przykład
U pracodawcy stwierdzono nielegalne zatrudnienie 10 cudzoziemców. W takim przypadku minimalna kara wyniesie 30 000 zł. Natomiast maksymalny wymiar kary to 50 000 zł.
Nie podlega karze za powierzenie pracy cudzoziemcowi nieposiadającemu ważnej wizy lub innego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ten, kto, zatrudniając cudzoziemca, spełnił łącznie następujące warunki:
Przykład
Podczas kontroli legalności zatrudnienia okazało się, że wiza jednego z zatrudnionych na podstawie oświadczenia cudzoziemców jest sfałszowana. Pracodawca nie wiedział o tym i nie miał szansy na rozpoznanie fałszywego dokumentu, który przy zatrudnieniu okazał mu pracownik, ponieważ został on wykonany z dużą starannością. Pracodawca w dokumentacji miał kopię tego dokumentu i zgłosił pracownika do ubezpieczeń społecznych. Pozostałych 17 cudzoziemców posiadało prawidłowe dokumenty. W takiej sytuacji pracodawca nie będzie podlegał karze za powierzenie pracy cudzoziemcowi bez zezwolenia.
Nielegalne zatrudnienie to nie tylko zatrudnienie bez zezwolenia, ale także zatrudnienie na innych warunkach lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu. Nawet niewielka zmiana zakresu obowiązków cudzoziemca bez aktualizacji zezwolenia może narazić pracodawcę na odpowiedzialność za nielegalne zatrudnienie.
Ważne
Zmiana w warunkach zatrudnienia, np. zatrudnienie na innych warunkach lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu, może być uznana za nielegalne zatrudnienie.
Dodatkowe, surowsze sankcje do 6000 zł za jednego cudzoziemca przewidziano za takie wykroczenia, jak wprowadzanie cudzoziemca w błąd czy żądanie korzyści majątkowej w zamian za podjęcie działań zmierzających do uzyskania zezwolenia na pracę.
Tabela 2. Kary przewidziane w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
| Rodzaj przewinienia | Wysokość grzywny | Podstawa prawna kary |
| Nielegalne powierzenie pracy cudzoziemcowi | od 3000 zł do 50 000 zł (jednak nie niższa niż 3000 zł za każdego cudzoziemca) | art. 84 ust. 1 |
| Nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemca (kara jest nakładana na samego cudzoziemca) | nie niższa niż 1000 zł | art. 84 ust. 2 |
| Doprowadzenie cudzoziemca do nielegalnego wykonywania pracy przez wprowadzenie w błąd, wyzyskanie błędu, wykorzystanie zależności służbowej lub niezdolności cudzoziemca do należytego pojmowania | od 6000 zł do 50 000 zł (jednak nie niższa niż 6000 zł za jednego cudzoziemca) | art. 84 ust. 3 |
| Żądanie korzyści majątkowej w zamian za pomoc w uzyskaniu zezwolenia na pracę lub innego dokumentu uprawniającego do wykonywania pracy | od 6000 zł do 50 000 zł (jednak nie niższa niż 6000 zł za jednego cudzoziemca) | art. 84 ust. 4 |
| Doprowadzenie innej osoby do nielegalnego zatrudnienia cudzoziemca przez wprowadzenie w błąd, wyzyskanie błędu, wykorzystanie zależności służbowej lub niezdolności cudzoziemca do należytego pojmowania | od 6000 zł do 50 000 zł (jednak nie niższa niż 6000 zł za jednego cudzoziemca) | art. 84 ust. 5 |
| Niedopełnienie obowiązku przedstawienia cudzoziemcowi treści umowy o pracę na piśmie w wersji dla niego zrozumiałej i przechowywania jej (art. 5 ust. 2), przekazania organowi, który wydał zezwolenie na pracę lub który wpisał oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, kopi umowy z cudzoziemcem w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego (art. 17 ust. 1 pkt 2 oraz art. 68 ust. 1 pkt 2) | od 1000 zł do 3000 zł | art. 84 ust. 6 |
| Niepowiadomienie organu wydającego pozwolenie na pracę o:
(art. 18 ust. 2 lub art. 19) | nie niższa niż 500 zł | art. 84 ust. 7 |
| Niedopełnienie obowiązku zawarcia z cudzoziemcem, który wjechał do Polski na podstawie wizy wydanej w celu wykonywania pracy sezonowej lub w ramach ruchu bezwizowego w związku z wnioskiem o wydanie zezwolenia na pracę sezonową, odrębnej umowy w formie pisemnej określającej warunki najmu lub użyczenia kwatery mieszkalnej (art. 59 ust. 1) | od 500 zł do 2000 zł | art. 84 ust. 8 |
| Ustalenie czynszu w umowie najmu lub użyczenia kwatery cudzoziemcowi w sposób niezgodny z przepisami (art. 59 ust. 3) | od 200 zł do 2000 zł | art. 84 ust. 9 |
| Niepowiadomienie starosty, który dokonał wpisu oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, o:
(art. 70 ust. 1 pkt 1 lub 2) | od 500 zł do 5000 zł | art. 84 ust. 10 |
| Powierzenie pracy cudzoziemcowi przez podmiot niebędący agencją zatrudnienia | nie niższa niż 6000 zł (jednak nie niższa niż 6000 zł za jednego cudzoziemca) | art. 84 ust. 11 |
| Powierzenie pracy cudzoziemcowi poprzez skierowanie go do wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu na innej podstawie niż umowa przewidująca wykonywanie pracy tymczasowej | nie niższa niż 3000 zł | art. 84 ust. 12 |
Oprócz wskazanych powyżej ustaw trwają prace nad innymi regulacjami, które dotyczą zatrudniania cudzoziemców.
Dopełnieniem reformy zasad zatrudniania cudzoziemców jest ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach (druk sejmowy nr 950 i druk senacki nr 302), która dokonuje wdrożenia do polskiego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1883 z 20 października 2021 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji oraz uchylenia dyrektywy Rady 2009/50/WE, wprowadzając fundamentalne zmiany w funkcjonowaniu EU Blue Card.
Kluczową zmianą będzie brak wskazania pracodawcy w treści decyzji o zezwoleniu na pobyt czasowy w celu pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji (tzw. Blue Card). Jest to rewolucyjna zmiana dla tej grupy cudzoziemców, gdyż dotychczas zezwolenia wiązały posiadacza Blue Card z konkretnym pracodawcą. Nowe przepisy zwiększą mobilność wysoko wykwalifikowanych cudzoziemców na rynku pracy w Polsce. Dodatkowo ustawa wprowadza ułatwienia w zakresie mobilności wewnątrz Unii Europejskiej dla posiadaczy Blue Card oraz przewiduje szerokie prawo do łączenia rodzin i mobilność dla członków rodzin posiadaczy karty.
Ustawa o Blue Card zakłada rozpatrywanie wniosków o to zezwolenie w ciągu 30 dni, z możliwością jednokrotnego przedłużenia postępowania o kolejne 30 dni. Przy założeniu, że wojewodowie będą w stanie sprostać temu wymogowi, zmiana ta znacząco przyspieszy proces zatrudniania wysoko wykwalifikowanych specjalistów z państw trzecich, co może być szczególnie istotne dla sektorów borykających się z brakami kadrowymi, np. IT czy medycyna.
Przykład
Informatyk z Indii zatrudniony w polskiej firmie IT na podstawie Blue Card będzie mógł zmienić pracodawcę bez konieczności ubiegania się o nowe zezwolenie pobytowe. Wystarczy, że w ciągu 3 miesięcy od utraty pracy znajdzie nowego pracodawcę spełniającego wymagania dla tego typu zezwolenia (zatrudnienie z wynagrodzeniem nie niższym niż 150% przeciętnego wynagrodzenia). Dodatkowo jego małżonek uzyska pełny dostęp do rynku pracy bez konieczności ubiegania się o odrębne zezwolenie na pracę.
Kolejną istotną regulacją, nad którą toczą się aktualnie prace w Senacie, jest ustawa o wyeliminowaniu nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej (druk sejmowy nr 951, druk senacki nr 306).
Ustawa ta wprowadza reformę systemu wydawania wiz krajowych w celu odbycia studiów oraz zezwoleń na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z projektem regulacji kandydaci na studentów będą musieli:
Dodatkowo ustawa przewiduje rozwiązania pozwalające na koordynację między konsulem, uczelnią i służbami w celu weryfikacji rzeczywistych zamiarów edukacyjnych cudzoziemców.
Szczególnie istotnym elementem ustawy jest wprowadzenie limitu liczby cudzoziemców studiujących na danej uczelni. Odsetek studentów zagranicznych nie będzie mógł przekroczyć 50% ogólnej liczby studentów w danej szkole wyższej. Jeżeli uczelnia będzie miała więcej niż połowę obcokrajowców wśród studentów, będzie musiała wstrzymać rekrutację cudzoziemców do czasu, aż proporcja spadnie poniżej progu 50%.
Mimo zaostrzenia przepisów dotyczących studentów zagranicznych projektowana ustawa ma utrzymać zwolnienie studentów z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę. Studenci nadal będą mogli pracować bez dodatkowych formalności na podstawie ważnej wizy lub karty pobytu wydanej na studia.
Ponadto ustawa o wyeliminowaniu nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje ograniczenia w zmianach celu pobytu cudzoziemca. Chodzi o wieloletnią praktykę wykorzystywania wiz wydanych przez inne państwa strefy Schengen jako swoistej "furtki" do polskiego rynku pracy.
Cudzoziemiec otrzymywał wizę np. od władz łotewskich czy bułgarskich, następnie przyjeżdżał do Polski i bez większych przeszkód składał wniosek o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę. To rozwiązanie było szczególnie atrakcyjne dla obywateli krajów wysokiego ryzyka migracyjnego: Bangladeszu, Indii, Pakistanu, Nigerii, Kenii czy Uzbekistanu - gdzie od lat występował duży problem z uzyskaniem polskich wiz.
Omawiane przepisy mają definitywnie zakończyć tę praktykę. Cudzoziemcy posiadający wizy innych państw Schengen zostaną pozbawieni możliwości składania wniosków o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę w Polsce. To oznacza konieczność całkowitej przebudowy strategii rekrutacyjnych przez firmy oraz agencje zatrudnienia. Po zmianie przepisów każdy cudzoziemski kandydat do pracy będzie musiał przejść pełną, wieloetapową procedurę legalizacji pobytu i pracy jeszcze przed przyjazdem do Polski. To praktycznie zamyka możliwość sprowadzania pracowników z krajów postrzeganych jako ryzykowne w elastyczny sposób.
Na etapie prac rządowych znajduje się projekt ustawy będący kolejnym krokiem reformy w obszarze zatrudniania cudzoziemców, czyli rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (nr druku RCL: UD163), tj. pierwsza duża i centralnie skoordynowana próba digitalizacji postępowań administracyjnych prowadzonych w związku z zezwoleniami na pobyt dla cudzoziemców. Celem jest ograniczenie do absolutnego minimum papierowego obiegu dokumentów w postępowaniach, który wprowadza chaos i opóźnienia, oraz zastąpienie go nową zintegrowaną platformą internetową do obsługi cudzoziemców, tzw. Modułem Obsługi Spraw (MOS). Zgodnie z nim cudzoziemcy (i ich pełnomocnicy) mają składać wnioski przez platformę, podpisując się elektronicznie, a stempel potwierdzający złożenie wniosku ma być przekształcony w elektroniczne, automatycznie wydawane zaświadczenie. Projekt ten jednak nie został jeszcze złożony do Sejmu.
Szczególnie istotnym zagadnieniem, które nie zostało objęte zmianami w obszarze zatrudniania cudzoziemców, jest kwestia obywateli Ukrainy, którzy od wybuchu wojny w 2022 r. stanowią znaczącą część zatrudnionych w Polsce cudzoziemców.
Nowe przepisy zasadniczo nie zmieniają sytuacji obywateli Ukrainy na polskim rynku pracy, choć wprowadzają pewne rozróżnienia w zależności od statusu danej osoby. W praktyce możemy mówić o dwóch odrębnych grupach Ukraińców przebywających w Polsce.
Pierwszą grupą są osoby korzystające z ochrony czasowej wprowadzonej na mocy decyzji wykonawczej Rady UE 2022/382 oraz przedłużonej decyzją nr 2023/2409. Do tej grupy należą obywatele Ukrainy, którzy uciekli z kraju w związku z konfliktem zbrojnym i posiadają numer PESEL ze statusem UKR nadanym w Polsce. Ta grupa ma zagwarantowaną ochronę prawną na poziomie unijnym, niezależną od decyzji polskiego ustawodawcy. Ich sytuację reguluje aktualnie tzw. specustawa ukraińska. Jednak nawet w przypadku nieprzedłużenia polskiej specustawy osoby posiadające PESEL-UKR będą objęte ochroną na podstawie art. 106 ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP, implementującej przepisy unijne. Oznacza to, że ich legalny pobyt i dostęp do rynku pracy pozostaną zabezpieczone, a pracodawcy mogą zatrudniać ich bez konieczności uzyskiwania zezwoleń na pracę czy oświadczeń. W praktyce taka sytuacja może nawet zwiększyć atrakcyjność tej grupy cudzoziemców dla pracodawców, szczególnie wobec zaostrzenia wymogów w stosunku do innych grup imigrantów.
Drugą grupą są obywatele Ukrainy, którzy przebywali w Polsce przed wybuchem wojny lub przyjechali po jej wybuchu, ale z przyczyn innych niż ucieczka przed konfliktem. Osoby te korzystają obecnie z przedłużenia legalności pobytu przewidzianego w art. 42 specustawy ukraińskiej, który wydłuża ważność wiz krajowych, zezwoleń na pobyt czasowy oraz okresów pobytu w ramach ruchu bezwizowego, jeśli terminy te upłynęły po 24 lutego 2022 r. Zgodnie z obecnymi przepisami przedłużenie to obowiązuje do 30 września 2025 r., jednak nie ma gwarancji dalszego przedłużania tego terminu. Ta grupa cudzoziemców znajduje się w sytuacji większej niepewności, gdyż ich status wynika wyłącznie z decyzji polskiego rządu, a nie z regulacji unijnych. W przypadku nieprzedłużenia specustawy po wrześniu 2025 r. osoby te mogłyby znaleźć się w sytuacji konieczności pilnej legalizacji pobytu na zasadach ogólnych lub opuszczenia terytorium Polski.
Nowe agencje pracy tymczasowej, które zgodnie z przepisami ustawy o rynku pracy będą objęte 2-letnim okresem karencji w zakresie zatrudniania cudzoziemców wymagających zezwolenia na pracę, będą mogły bez przeszkód zatrudniać obywateli Ukrainy korzystających z ochrony czasowej.
Poniżej przedstawiamy krok po kroku czynności, jakie powinni podjąć pracodawcy w celu przygotowania się do nadchodzących zmian w obszarze zatrudniania cudzoziemców.
Krok 1. Audyt aktualnych procesów zatrudniania cudzoziemców:
Krok 2. Weryfikacja współpracy z agencjami zatrudnienia:
Krok 3. Rewizja modelu zatrudniania cudzoziemców:
W tabeli poniżej prezentujemy główne ryzyka dla pracodawców, które mogą się pojawić po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców. Przedstawiamy także korzyści, jakie mogą odnieść pracodawcy po wejściu w życie nowych regulacji.
Tabela 3. Główne ryzyka i korzyści dla pracodawców, które mogą się pojawić po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców
| Główne ryzyka dla pracodawców | Korzyści dla pracodawców |
|
|
Podsumowanie
1. Zgodnie z nowymi przepisami będzie obowiązywał 2-letni okres karencji dla nowych agencji zatrudnienia, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców.
2. W ramach nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców nie przewiduje się możliwości uznania wiz z innych państw Schengen lub wjazdów w trybie bezwizowym za podstawę starania się o zezwolenie na pracę w Polsce.
3. Nowe przepisy nie umożliwiają elastycznego dostosowywania liczby godzin realizacji zlecenia przy zatrudnianiu cudzoziemców w ramach takich umów.
4. W związku z wejściem w życie nowych przepisów nastąpi pełna elektronizacja procedur związanych z legalizacją pracy cudzoziemców.
5. Przepisy o cudzoziemcach wprowadzają nowe przesłanki odmowy zezwolenia na pracę w Polsce.
6. Kary za nieprzestrzeganie procedur legalizacyjnych pracy cudzoziemców będą wyższe i naliczane od każdego nieprawidłowo zatrudnionego cudzoziemca.
Podstawa prawna