2/2025 [dodatek: Przegląd orzecznictwa i interpretacji], data dodania: 21.01.2025 Obowiązek (albo prawo) do dokonania korekty odliczeń VAT naliczonego wynika ze zmiany w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego. Podatnik dokonuje bowiem odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem towaru i usługi i na ten moment ocenia prawo do odliczenia, czyli związek dokonanego zakupu z czynnościami opodatkowanymi. Ten "związek" w późniejszym okresie może zniknąć, ulec ograniczeniu, albo też odwrotnie "pojawić się" lub zwiększyć. Wtedy może powstać obowiązek korekty albo prawo do jej dokonania. Z odpowiednich przepisów ustawy o VAT wynika wówczas, czy i kiedy podatnik powinien takiej korekty dokonać. Może to być korekta jednorazowa albo korekta rozłożona w czasie. Może być to korekta przeprowadzana po zakończeniu roku podatkowego, albo rozliczana w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym doszło do zmiany prawa do odliczenia. W wielu przypadkach prawo lub obowiązek korekty odliczenia VAT zależy od tego czy zmiana prawa do odliczenia nastąpiła w tzw. okresie korekty. Po upływie takiego okresu nie trzeba albo nie można dokonywać korekty. Zasady sporządzania korekty po zakończeniu roku reguluje art. 91 ustawy o VAT. Przedstawiamy przegląd najnowszych interpretacji podatkowych dotyczących problemu korekty odliczonego VAT naliczonego.
Teza: Korekty wcześniej odliczonego VAT naliczonego dokonuje nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
MF Planowane przez Pana przeniesienie (darowizna B) zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz córki, która będzie kontynuowała prowadzenie działalności gospodarczej w tym samym zakresie nie spowoduje w świetle art. 91 ust. 9 ustawy obowiązku dokonania przez Pana korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego w związku ze zbyciem składników majątkowych obejmujących dział B. Obowiązek dokonania ewentualnej korekty - zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, będzie ciążył na Obdarowanej (Pana córce) jako nabywcy przenoszonych składników obejmujących dział B.
Interpretacja indywidualna z 23 grudnia 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.724.2024.1.MŻ)
Teza: Wniesienie majątku do fundacji rodzinnej w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powoduje obowiązku korekty podatku naliczonego. Równocześnie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nakłada na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, określonych w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, do których byłby zobligowany podmiot, który dokonał odliczenia, w przypadku gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
MF Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro przekazany w formie darowizny na rzecz Fundacji Rodzinnej zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z Pani działalnością gospodarczą polegającą na wynajmie oraz wydzierżawianiu nieruchomości, będzie stanowić - jak ustalono powyżej - zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, to na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy, nie będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy.
Interpretacja indywidualna z 21 listopada 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.559.2024.2.KK)
Teza: Wycofanie nieruchomości do majątku prywatnego, które nie powoduje zmiany w zakresie wykorzystywania tej nieruchomości do działalności opodatkowanej, nie powoduje obowiązku korekty VAT naliczonego.
MF Podsumowując powyżej wskazane przepisy, obowiązek korekty może powstać w sytuacji, gdy dojdzie do zmiany przeznaczenia Nieruchomości. W przedmiotowej sytuacji do tego nie dojdzie ze względu na fakt, że przedmiotowe Nieruchomości, po ich wycofaniu z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, nadal będą przedmiotem najmu, co będzie stanowiło działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, czyli nie dojdzie do zmiany sposobu ich wykorzystywania.
Dodatkowo, co Wnioskodawczyni wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie ona korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 Ustawy o VAT, a usługi najmu będą opodatkowane podstawową stawką VAT.
W konsekwencji, czynność wycofania Nieruchomości nie będzie powodowała obowiązku dokonania korekty podatku VAT, o której mowa w art. 91 Ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna z 18 listopada 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0112-KDIL1-3.4012.580.2024.1.AKS
Teza: Zmiana przeznaczenia nieruchomości związana z podjęciem decyzji o najmie długoterminowym na cele mieszkaniowe zamiast najmu krótkoterminowego powoduje obowiązek korekty VAT od wydatków poniesionych na jej przebudowę i wyposażenie.
MF W analizowanej sprawie istnieje obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy, od wydatków na przebudowę i wyposażenie Nieruchomości w związku ze zmianą przeznaczenia jej części do działalności zwolnionej. Zmiana przeznaczenia i obowiązek korekty podatku odliczonego wynika z regulacji art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy. Korekta ta, powinna być korektą wieloletnią, przeprowadzoną na zasadach określonych w art. 91 ust. 2 ustawy, tj. 10 kolejnych lat licząc od roku, w którym nieruchomość została oddana do użytkowania, a w przypadku pozostałych środków trwałych w ciągu 5 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Zobowiązana jest Pani dokonać korekty w okresie przewidzianym w art. 91 ust. 3 ustawy, tj. w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (nastąpiła zmiana przeznaczenia części Nieruchomości).
Zatem za 2024 r., w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywania Nieruchomości (jej części) z czynności opodatkowanych VAT do czynności zwolnionych od podatku VAT, jest Pani obowiązana dokonać rocznej korekty odpowiednio dla Nieruchomości w wysokości 1/10 podatku naliczonego od wydatków na przebudowę Nieruchomości, a dla wyposażenia w wysokości 1/5 kwoty podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna z 18 listopada 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP4-1.4012.447.2024.2.MK)
Teza: Zniesienie współwłasności nieruchomości, w ramach którego dochodzi jedynie do przeniesienia udziałów w nieruchomości, nie nakłada na wspólników obowiązku dokonywania korekty odliczonego VAT.
MF Jak wynika z wniosku przedmiotem przekazania własności udziałów w nieruchomości do majątków osobistych Wspólników nie będzie całe przedsiębiorstwo prowadzone w formie Spółki cywilnej, lecz wyłącznie udziały w nieruchomościach. Z tych samych powodów planowana czynność nie będzie także stanowić zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie miał zastosowania.
W związku z powyższym, że przedmiotem przekazania własności udziałów w nieruchomościach do majątków osobistych Wspólników nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa ani przedsiębiorstwo oraz okoliczność, że przekazanie własności udziałów nieruchomościach nastąpi na rzecz trzech Wspólników, co dodatkowo uniemożliwia wyłączenie tej transakcji z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 91 ust. 9 ustawy.
Tym samym, z tytułu zniesienia współwłasności łącznej i przekształcenia jej na współwłasność ułamkową oraz przekazaniem własności udziałów w nieruchomościach do majątków osobistych Wspólników z przeznaczeniem na najem opodatkowany, na Wspólnikach Spółki cywilnej nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekty podatku VAT naliczonego.
Interpretacja indywidualna z 7 listopada 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.579.2024.2.AKA)
Teza: W związku z połączeniem spółek przez przejęcie dochodzi do zbycia przedsiębiorstwa, co oznacza że obowiązek dokonania korekty przechodzi na spółkę przejmującą.
MF Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że skoro - jak rozstrzygnięto w niniejszej interpretacji - planowana transakcja połączenia Spółek dokonana na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych i skutkująca przeniesieniem całego majątku Spółki Przejmowanej będzie stanowiła zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c., to czynność ta będzie wyłączona ze stosowania przepisów ustawy o VAT i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Obowiązek dokonania ewentualnych korekt podatku naliczonego - zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy - będzie ciążył na nabywcy czyli Spółce Przejmującej.
Interpretacja indywidualna z 5 listopada 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.659.2024.2.MKA)
Teza: Podatnik, który wykorzystywał lokale w działalności opodatkowanej, ale sprzedał je ze zwolnieniem z VAT, powinien dokonać korekty odliczonego podatku w ramach korekty rocznej.
MF Z opisu sprawy wynika, że Nieruchomości zostały zakupione na potrzeby prowadzonej przez Państwa działalności opodatkowanej podatkiem VAT, polegającej na najmie krótkoterminowym lokali. Sprzedaż tych lokali na Państwa rzecz stanowiła transakcję opodatkowaną, a Państwo skorzystali z przysługującego Państwu prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem Nieruchomości. Nieruchomości stanowią Państwa środki trwałe i podlegają amortyzacji.
Jak wskazano wyżej, sprzedaż przedmiotowych lokali będzie czynnością zwolnioną od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, co oznacza, że dojdzie do zmiany przeznaczenia tych lokali z czynności opodatkowanych na czynności zwolnione - jeżeli strony transakcji nie zdecydują się na skorzystanie z prawa do rezygnacji z tego zwolnienia.
Zatem, w związku ze zmianą przeznaczenia ww. środków trwałych (lokali) będą Państwo mieli obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy z uwzględnieniem uregulowań zawartych w ust. 2 i ust. 3 tego przepisu.
Okres korekty w odniesieniu do tych lokali wynosi 10 kolejnych lat licząc od roku, w którym lokale te zostały oddane do użytkowania. Natomiast roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego. Korekty odpowiedniej kwoty podatku naliczonego dotyczącego nabycia Nieruchomości powinni Państwo dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku, w którym nastąpi zmiana przeznaczenia, tj. pierwszego okresu rozliczeniowego rok, w którym dokonają Państwo planowanej sprzedaży. Korekty należy dokonać z uwzględnieniem przepisów art. 91 ustawy, jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu (art. 91 ust. 4 ustawy).
Podsumowując, stwierdzam, że w sytuacji gdyby strony transakcji zdecydowały się na skorzystanie z uprawnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku naliczonego w związku z zakupem Nieruchomości, stosownie do art. 91 ustawy, pod warunkiem, że sprzedaż nastąpi w okresie 10 lat licząc od roku, w którym lokale zostały oddane do użytkowania.
Interpretacja indywidualna z 24 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.430.2024.2.AS)
Teza: Jeżeli podatnik ponosi wydatki na nieruchomość z zamiarem jej odsprzedaży w ramach czynności opodatkowanych, ale ostatecznie nie wykorzysta jej zgodnie z takim zamiarem (sprzedaż będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT), to jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy o VAT. Korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła/nastąpi zmiana przeznaczenia nieruchomości (odsprzedaż nieruchomości z zastosowaniem zwolnienia od podatku).
MF Przedmiotowe nieruchomości nabywają Państwo w celu ich dalszej odsprzedaży i ujmują w ewidencji jako aktywa do zbycia. Nieruchomości nie podlegają amortyzacji (nie są przejmowane w celu użytkowania w ramach działalności gospodarczej, ale do dalszej odsprzedaży). Wobec tego, w przypadku zmiany ich przeznaczenia, zastosowanie znajdzie przepis art. 91 ust. 7d ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że występują przesłanki świadczące o tym, że w momencie opodatkowanego nabycia przez Państwa nieruchomości, będą je Państwo wykorzystywać do przyszłej działalności opodatkowanej VAT (sprzedaż opodatkowana VAT), a w związku z tym, wydatki ponoszone na nabycie (przejęcie) oraz utrzymanie tych nieruchomości również będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W przypadku gdyby sprzedaż ww. nieruchomości finalnie podlegała jednak zwolnieniu od podatku VAT (np. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 lub 10a ustawy) to wówczas dojdzie do zmiany przeznaczenia przedmiotowych nieruchomości. Należy więc stwierdzić, że skoro pierwotnie ponoszone przez Państwa wydatki mają/będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ale ostateczna sprzedaż zwolniona od podatku VAT zmieniła/zmieni przeznaczenie tych nieruchomości, to taka zmiana nakłada na Państwa obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.
W konsekwencji, jeżeli ponieśli Państwo/będą Państwo ponosić wydatki na nieruchomość z zamiarem jej odsprzedaży w ramach czynności opodatkowanych, ale ostatecznie nie wykorzystają Państwo ww. nieruchomości zgodnie z takim zamiarem (sprzedaż będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT), to są/będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy. Korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła/nastąpi zmiana przeznaczenia nieruchomości (odsprzedaż nieruchomości z zastosowaniem zwolnienia od podatku).
Interpretacja indywidualna z 14 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.528.2024.1.MKA)
Teza: Spadkobierca nie ma obowiązku dokonywania korekty po dokonaniu działu spadku, jeżeli nadal wykorzystuje odziedziczone przedsiębiorstwo do wykonywania działalności opodatkowanej VAT.
MF Jak wskazano w opisie sprawy, przedsiębiorstwo Spadkodawcy (aktualnie PwS) w dalszym ciągu będzie służyć Pani (po dokonaniu działu spadku i zniesieniu współwłasności) do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, w stosunku do Pani - jako nabywcy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego - znajdzie, co do zasady, zastosowanie art. 91 ust. 9 ustawy, przy czym ze względu na brak zmiany przeznaczenia nabytych towarów - dalsze wykorzystywanie do czynności opodatkowanych - ani na Pani, ani na pozostałych spadkobiercach nie ciąży obowiązek dokonania korekty na podstawie ww. przepisu.
W efekcie, po dokonaniu działu spadku, nie będzie na Zainteresowanych ciążył obowiązek dokonania korekty naliczonego podatku od towarów i usług, odliczonego od nabytych w ramach przedsiębiorstwa przez spadkodawcę, jak również w czasie działalności przedsiębiorstwa w spadku, ponieważ ww. majątek w dalszym ciągu będzie służył Pani do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna z 14 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.470.2024.1.JG)
Teza: Sprzedaż lokalu użytkowego wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w sytuacji gdy jest ona zwolniona z opodatkowania VAT i następuje w okresie korekty, powoduje obowiązek dokonania jednorazowej korekty VAT naliczonego. Korekty należy dokonać w deklaracji rozliczeniowej składanej za miesiąc, w którym nastąpiło zbycie lokalu.
MF Mając zatem na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w dniu zbycia lokalu użytkowego, zmieni się przeznaczenie tego lokalu. Najpierw wykorzystywał Pan ww. lokal użytkowy do czynności opodatkowanych. Jednakże w momencie zbycia nastąpi zmiana przeznaczenia ww. nieruchomości do czynności zwolnionych od podatku. Ponadto, jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, do zbycia dojdzie przed upływem 10 lat od oddania lokalu użytkowego do użytkowania.
Tym samym w zakresie korekty odliczonego podatku od wydatków poniesionych na nabycie ww. lokalu użytkowego, którego użytkowanie rozpoczął Pan w (…) należy stwierdzić, że jest/będzie Pan zobligowany do skorygowania podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi zbycie ww. lokalu użytkowego. Korekty tej należy dokonać jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu (art. 91 ust. 4 ustawy).
Zatem skoro pod koniec (…) zamierza Pan sprzedać ww. lokal - oddany do użytkowania w (…) - to ma/będzie Pan miał obowiązek dokonania jednorazowej korekty 8/10 kwoty odliczonego podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. lokalu użytkowego.
Podsumowując, stwierdzić należy, że dokonanie planowanej czynności zbycia ww. lokalu użytkowego, w okolicznościach tej sprawy, powoduje/będzie powodowało konieczność dokonania przez Pana korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy.
Interpretacja indywidualna z 16 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.578.2024.2.SM)
Teza: Spółka przejmująca ma obowiązek wyliczenia współczynnika korekty na postawie faktycznych obrotów spółek przejmowanych. Sposób obliczenia współczynnika korekty rocznej opisał Dyrektor KIS w uzasadnieniu do przytoczonej interpretacji.
MF Zatem w analizowanej sprawie Spółka Przejmująca powinna dokonać korekty odliczenia podatku naliczonego za rok, w którym nastąpiło połączenie w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku połączenia.
Jednocześnie wskazać należy, że Spółka Przejmująca po zakończeniu roku podatkowego, w którym doszło do połączenia spółek zobowiązana była do dokonania wyliczenia kwoty korekty podatku odliczonego dla każdej ze spółek odrębnie z uwzględnieniem wskaźnika proporcji obliczonego w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 ustawy na podstawie rzeczywistych łącznych obrotów Spółki Przejmującej oraz Spółki Przejmowanej za korygowany rok.
Wyliczone w ten sposób kwoty korekty Spółka Przejmująca, jako następca prawny, zobowiązana winna zsumować i wykazać jako korektę podatku naliczonego w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku połączenia.
Przy czym dla celów obliczenia kwoty korekty podatku odliczonego Spółka Przejmująca winna ustalić ostateczny współczynnik VAT podmiotu połączonego za rok, w którym doszło do połączenia spółek.
W pierwszej kolejności Spółka Przejmująca powinna ustalić wysokość rzeczywistych łącznych obrotów Spółki Przejmującej oraz Spółki Przejmowanej osiągniętych w roku, w którym będzie miało miejsce Połączenia, tj., uwzględnić:
W dalszej kolejności na podstawie tak wyliczonych łącznych obrotów Spółki Przejmującej oraz Spółki Przejmowanej, Spółka Przejmująca winna ustalić ostateczny wskaźnik proporcji obliczony w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 ustawy, a następnie przy wykorzystaniu tego ostatecznego wskaźnika proporcji wyliczyć kwoty korekty podatku odliczonego dla każdej ze Spółek odrębnie, tj. odrębnie dla Spółki Przejmującej (uwzględniając cały rok Połączeń), odrębnie dla Spółki Przejmowanej (uwzględniając okres od początku roku połączenia spółek do dnia połączenia spółek).
Zatem ostateczny współczynnik powinien zostać porównany ze wstępnym współczynnikiem stosowanym przez każdą ze Spółek przed połączeniem (w tym przez Spółkę Przejmującą) oraz po połączeniu.
W zależności czy współczynnik wstępny był większy czy mniejszy od współczynnika ostatecznego Spółka Przejmująca zobowiązana jest do obliczenia kwoty korekty podatku odliczonego dla każdej ze spółek odrębnie.
Wyliczone w ten sposób kwoty korekty Spółka Przejmująca zobowiązana jest zsumować i wykazać jako korektę podatku naliczonego w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku Połączenia.
Interpretacja indywidualna z 10 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.652.2024.1.MK)
Teza: Wycofanie z majątku Spółki i przekazanie na rzecz Wspólników nakładów związanych z budową i ulepszeniem budynku magazynowo-socjalnego będzie stanowić nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka nie będzie mieć obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.
MF W przypadku budynku wybudowanego na cudzym gruncie mamy do czynienia z sytuacją, w której podatnik ponosi nakłady na środek trwały niestanowiący jego własności, z zastrzeżeniem, że w takim wypadku nakłady mają charakter budynku lub budowli. Przy dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych od budynków i budowli wybudowanych na cudzym gruncie stosuje się takie same zasady, jak przy amortyzacji własnych środków trwałych.
Zatem, budynki i budowle wzniesione na cudzym gruncie stanowią odrębną kategorię środków trwałych. W tym przypadku budynki (budowle) wybudowane i wykorzystywane przez podatnika nie stanowią, co prawda, na gruncie przepisów prawa cywilnego, jego własności (mimo poniesienia przez niego nakładów na ich wybudowanie) lecz stanowią jego środek trwały, podlegający amortyzacji.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że:
Jak wynika z opisu sprawy - po wybudowaniu budynek służył Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych VAT od 2007 roku. Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych na budowę budynku również będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Zatem w opisanej sytuacji nie dojdzie do zmiany przeznaczenia budynku magazynowo-socjalnego.
Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy Spółka nie będzie mieć obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, w odniesieniu do nakładów poniesionych na budowę budynku magazynowo-socjalnego na gruncie należącym do Wspólników, gdyż nie nastąpi w tym przypadku zmiana przeznaczenia tego budynku.
Interpretacja indywidualna z 4 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn.0114-KDIP4-2.4012.488.2024.2.AA)
Teza: W związku z przekazaniem na rzecz wspólników Spółki budynku użytkowego (hali) - skutkującym zmianą przeznaczenia, podatnik ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na jego modernizację oraz wydatków remontowo-inwestycyjnych dotyczących tego budynku, przyjmując fikcję prawną, że do końca 10-letniego okresu korekty budynku służą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Korekty tej należy dokonać jednorazowo w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi dostawa ww. budynku.
MF W niniejszej sprawie wskazali Państwo, że budynek użytkowy (hala) został wybudowany z przeznaczeniem do działalności gospodarczej Spółki. W 2017 r. Spółka poniosła dodatkowe wydatki na modernizację budynku użytkowego (hali) oraz wydatki o charakterze remontowo-inwestycyjnym. Ww. wydatki przekroczyły kwotę 15.000 zł, podniosły wartość budynku i zostało to ujęte w ewidencji środków oraz ww. wydatki stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W związku z poniesionymi ww. wydatkami na budynek użytkowy (halę) Spółka korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ww. wydatki.
Jak wyżej wskazano, transakcja przekazania budynku użytkowego (hali) na rzecz wspólników Spółki będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.
Zatem w sytuacji, gdy transakcja przekazania budynku użytkowego (hali) na rzecz wspólników Spółki będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, nastąpi zmiana przeznaczenia ww. budynku - zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, w przypadku kiedy na moment przekazania na rzecz wspólników Spółki budynku użytkowego (hali), a wydatkami poniesionymi przez Spółkę w 2017 r. na modernizację oraz wydatkami remontowo-inwestycyjnych budynku użytkowego (hali) nie upłynie 10-letni okres korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, będą Państwo obowiązani dokonać korekty podatku naliczonego od ww. wydatków.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzam, że w związku z przekazaniem na rzecz wspólników Spółki budynku użytkowego (hali) - skutkującym zmianą przeznaczenia, będą Państwo obowiązani dokonać korekty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na modernizację oraz wydatków remontowo-inwestycyjnych budynku użytkowego (hali), przyjmując fikcję prawną, że do końca
10-letniego okresu korekty budynku służą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Korekty tej należy dokonać jednorazowo w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi dostawa ww. budynku, na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy.
Interpretacja indywidualna z 4 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.655.2024.2.MWJ)
Teza: Wykup nieruchomości w przypadku przyznania korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasingu a następnie skorzystanie przez niego z tego uprawnienia nie powoduje konieczności dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych ponoszonych w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego, bez względu na to, na jakie cele nieruchomość zostanie przeznaczona po jej wykupie.
MF (…) na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Leasingobiorca (Korzystający czyli Państwo) otrzymując faktury dokumentujące czynność leasingu operacyjnego, nabywali prawo do korzystania z tej nieruchomości (usługę), a nie prawo własności (towar). Zatem wydatki związane z używaniem nieruchomości na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco (a nie jak przy nabyciu "na własność" - jednorazowo, "z góry"), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco. W momencie zakończenia umowy leasingu (w tym również skrócenia okresu leasingu) brak jest zatem konieczności korygowania dokonanych odliczeń kwot podatku naliczonego od opłat leasingowych za okresy rozliczeniowe, kiedy nieruchomość służyła prowadzonej Państwa działalności gospodarczej.
Natomiast wykup nieruchomości, tj. przedmiotu leasingu po skróceniu okresu umowy leasingu jest odrębną czynnością - dostawą towaru - niezwiązaną z samą umową leasingu.
Wobec powyższego, wykup nieruchomości w przypadku przyznania Państwu (Korzystającemu) uprawnienia do skrócenia okresu leasingu poprzez przyznanie tego uprawnienia po spłacie 70. raty kapitałowej (tj. z dniem 10. lipca 2025 roku) a następnie skorzystanie przez Państwa z tego nie powoduje konieczności dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych ponoszonych w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego, bez względu na to, na jakie cele nieruchomość zostanie przeznaczona po jej wykupie.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że nie będą Państwo zobligowani do dokonania korekty podatku naliczonego odliczanego wcześniej od rat leasingowych, gdyż są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a przedmiot leasingu operacyjnego był wykorzystywany przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (zarówno w okresie trwania umowy leasingu jak i po wykupie).
Interpretacja indywidualna z 2 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.345.2024.6.KO)
Teza: Jeżeli transakcja przekazania nieruchomości z majątku firmowego do majątku prywatnego jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia, to podatnik nie musi dokonywać korekty podatku naliczonego.
MF Podatnik jest zobowiązany, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy (np. ze związanych z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót, lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok).
Jak rozstrzygnięto wyżej, przedmiotowa transakcja przekazania nieruchomości z majątku firmowego na majątek prywatny będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia. Zatem w momencie przekazania lokalu wraz z miejscem postojowym nr 1 (udział w lokalu niemieszkalnym) nie nastąpi zmiana przeznaczenia ww. nieruchomości. Tym samym, w związku z przekazaniem ww. nieruchomości do majątku prywatnego nie będzie Pani zobowiązania do dokonania korekty podatku VAT.
Interpretacja indywidualna z 2 października 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.521.2024.4.OS)
Teza: Ostateczny współczynnik VAT połączonego podmiotu za rok, w którym miało miejsce nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) należy ustalić w oparciu o obroty osiągnięte w roku nabycia ZCP z uwzględnieniem obrotów uzyskanych z wykorzystaniem, zorganizowanej części przedsiębiorstwa od dnia nabycia ZCP.
MF Należy podkreślić, iż ostateczny współczynnik VAT połączonego podmiotu za rok, w którym miało miejsce nabycie ZCP należy ustalić w oparciu o obroty osiągnięte przez Wnioskodawcę w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku nabycia ZCP z uwzględnieniem obrotów uzyskanych z wykorzystaniem, zorganizowanej części przedsiębiorstwa od dnia nabycia ZCP.
Taki sposób odzwierciedla bowiem najpełniej zmianę sposobu wykorzystania nabytych towarów i usług.
Zatem z uwagi na wskazanie w stanowisku na różne współczynniki, wg których należy dokonać korekty, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia ostatecznego współczynnika VAT Wnioskodawcy jako nabywcy ZCP za rok, w którym będzie miało miejsce nabycie ZCP oraz korekty podatku VAT uznałem za nieprawidłowe.
Odnosząc się do kwestii ustalenia współczynnika wstępnego należy zauważyć, że zasadą jest, że ostateczny współczynnik VAT za dany rok jest jednocześnie wstępnym współczynnikiem VAT, według którego podatnik powinien dokonywać odliczenia podatku VAT w roku następującym po tym roku.
Wobec powyższego, ostateczny współczynnik za rok 2022 wyliczony w wyżej wskazany sposób jest współczynnikiem wstępnym VAT, który powinien być stosowany przez Wnioskodawcę w roku 2023, tj. następnym roku podatkowym po roku nabycia ZCP(data nabycia ZCP 30 października 2022 r. ).
Jak wskazano w niniejszej interpretacji, zgodnie z argumentacją Organu przedstawioną w zakresie ustalenia ostatecznego współczynnika VAT Wnioskodawcy jako nabywcy ZCP za rok, w którym będzie miało miejsce nabycie ZCP oraz korekty podatku VAT, w pierwszej kolejności Wnioskodawca powinien ustalić wysokość rzeczywistych łącznych obrotów osiągniętych przez Wnioskodawcę w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku nabycia ZCP z uwzględnieniem obrotów osiągniętych przez Wnioskodawcę od dnia nabycia łącznie z nabytą ZCP.
W dalszej kolejności na podstawie tak wyliczonych łącznych rzeczywistych obrotów osiągniętych przez Wnioskodawcę w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku, Wnioskodawca powinien ustalić ostateczny wskaźnik proporcji obliczony w sposób określony w art. 90 ustawy, a następnie przy wykorzystaniu tego ostatecznego wskaźnika proporcji wyliczyć kwoty korekty podatku odliczonego.
Interpretacja indywidualna z 24 września 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.549.2023.7.MK)
Teza: Gdy nie jest możliwa alokacja bezpośrednia podatku naliczonego, tzn. niemożliwe jest przypisanie tego podatku do czynności opodatkowanych albo zwolnionych, to podatnik powinien dokonywać odliczeń z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 ustawy o VAT. Należy zatem ustalić proporcję jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.
MF Natomiast nie można się z Państwem zgodzić, że przedstawiona przez Państwa metoda jest alokacją bezpośrednią podatku naliczonego do czynności podlegających opodatkowaniu i zwolnionych od podatku.
Analogicznie, jak zostało wskazane w uzasadnieniu dotyczącym pytania nr 2 i 3, nie ma możliwości, aby w sposób bezpośredni i jednoznaczny określić, jaka część wydatków poniesionych na zakup i montaż węzła hybrydowego, jest związana z danym lokalem (mieszkalnym lub usługowym) bądź częścią wspólną Budynku, a więc jaka część podatku naliczonego przypada na czynności opodatkowane. Niemożliwe jest określenie, jaką część energii cieplnej zużytej przez poszczególnych najemców oraz na potrzeby lokalu usługowego i części wspólnych Budynku wyprodukowała pompa ciepła, a jaką nabyli Państwo od PEC.
Mogą Państwo jedynie ustalić udział procentowy energii cieplnej zużytej odrębnie przez najemców oraz na potrzeby lokalu biurowego oraz części wspólnych w ogólnym zużyciu energii cieplnej przez Budynek.
Podobnie nie ma możliwości wskazania w sposób bezpośredni i jednoznaczny, jaka część energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną, zużyta przez pompę ciepła w celu wytworzenia energii cieplnej, jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (odsprzedażą energii cieplnej do Mieszkań i Lokalu handlowego). Mogą Państwo jedynie ustalić udział procentowy energii elektrycznej wykorzystywanej na cele produkcji energii cieplnej sprzedawanej do Mieszkań i Lokalu handlowego oraz zużywanej w Lokalu biurowym w całym poborze energii elektrycznej przez PPE Części Wspólnych.
Nie jest więc możliwe bezpośrednie i jednoznaczne przypisanie ponoszonych wydatków związanych z zakupem i montażem Węzła hybrydowego do określonego rodzaju sprzedaży. Tym samym nie jest możliwe przyporządkowanie podatku VAT naliczonego do czynności, które uprawniają Państwa do odliczenia podatku naliczonego (opodatkowane) oraz czynności, które nie dają Państwu prawa do odliczenia.
Nie są więc Państwo w stanie, w każdym roku korekty, dokonać alokacji bezpośredniej wydatków na zakup i montaż Węzła hybrydowego do czynności uprawniających do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz czynności, które na takie odliczenie nie pozwalają.
Tym samym, art. 90 ust. 1 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania do korekty podatku naliczonego od wydatków na instalację fotowoltaiczną i pompę ciepła (Węzeł hybrydowy).
Ponadto treść art. 91 ust. 1 ustawy nie daje możliwości stosowania art. 90 ust. 1 ustawy przy dokonywaniu korekt rocznych.
W związku z tym, dokonując korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem i montażem Węzła hybrydowego są Państwo zobowiązani dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o VAT, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 ustawy. Powinni więc Państwo zastosować metodę alokacji podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, tj. ustalić proporcję jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.
Interpretacja indywidualna z 19 września 2024 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP4-1.4012.296.2024.3.DP)
oprac. Ewa Sławińska