Procedura szczególna SME (zwolnienie transgraniczne) musi być wprowadzona w tych państwach członkowskich, które posiadają zwolnienie krajowe, wynika to wprost z przepisu art. 284 ust. 2 w zw. z ust. 1 dyrektywy 2020/285. Informacja w tym zakresie będzie udostępniana na stronach Komisji Europejskiej (brak regulacji danego PC, będzie oznaczał, że to PC nie wprowadziło procedury krajowej i transgranicznej SME).
Regulacje krajowe państw członkowskich UE dotyczące transpozycji Dyrektywy 2020/285, która wprowadza procedurę szczególną SME zostaną opublikowane na stronie internetowej Komisji pod linkiem: https://sme-vat-rules.ec.europa.eu/national-vat-rules_en?prefLang=pl. Ministerstwo Finansów nie będzie tych informacji publikować na swojej dedykowanej procedurze szczególnej SME stronie. Na wskazanej powyżej stronie będzie dostępny link do odpowiedniej strony Komisji Europejskiej.
Regulacje krajowe państw członkowskich UE dotyczące transpozycji Dyrektywy 2020/285, która wprowadza procedurę szczególną SME zostaną opublikowane na stronie internetowej Komisji pod linkiem:https://sme-vat-rules.ec.europa.eu/national-vat-rules_en?prefLang=pl . Ministerstwo Finansów nie będzie tych informacji publikować na swojej dedykowanej procedurze szczególnej SME stronie. Na wskazanej powyżej stronie będzie dostępny link do odpowiedniej strony Komisji Europejskiej.
Złożone pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL‐1) upoważnia do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej do czasu jego odwołania lub wygaśnięcia z mocy prawa. Nie jest zatem wymagane składanie odrębnych pełnomocnictw UPL‐1 dla poszczególnych rodzajów deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Regulacje krajowe państw członkowskich UE dotyczące transpozycji Dyrektywy 2020/285, która wprowadza procedurę szczególną SME zostaną opublikowane na stronie internetowej Komisji pod linkiem: https://sme-vat-rules.ec.europa.eu/national-vat-rules_en?prefLang=pl. Ministerstwo Finansów nie będzie tych informacji publikować na swojej dedykowanej procedurze szczególnej SME stronie. Na wskazanej powyżej stronie będzie dostępny link do odpowiedniej strony Komisji Europejskiej.
Właściwy dla podatnika polskiego Naczelnik Urzędu Skarbowego będzie informowany o zarejestrowaniu podatnika do procedury szczególnej SME. Informacja ta będzie również dostępna na stronie SME on the Web przygotowywanej przez Komisję Europejską pod linkiem: https://ec.europa.eu/taxation_customs/sme-verification/#/sme-verification.
Nie, osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą nie może nadać dostępu rozszerzonego do swojego konta w e‐Urzędzie innej osobie. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej osoba fizyczna może ustanowić pełnomocnika ogólnego. Pełnomocnik taki może działać w imieniu mocodawcy z poziomu swojego konta osoby fizycznej e‐Urzędu Skarbowego. Pełnomocnictwo ogólne PPO‐1 (oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu OPO‐1) można zgłosić wyłącznie elektronicznie korzystając z konta na Portalu Podatkowym: Portal Podatkowy (mf.gov.pl). Dodatkowe informacje dotyczące pełnomocnictwa PPO‐1 znajdują się na stronie: Informacje podstawowe (podatki.gov.pl).
Obecnie pracujemy nad umożliwieniem składania pełnomocnictw ogólnych w e‐Urzędzie Skarbowym. Dostęp rozszerzony w e‐Urzędzie Skarbowym może zostać nadany tylko użytkownikowi konta organizacji tj. osobie fizycznej posiadającej PESEL. W tym celu organizacja może złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego, właściwego w sprawach ewidencji i identyfikacji podatników - wzór wniosku o przyznanie dostępu do konta organizacji w e‐Urzędzie Skarbowym znajduje się na stronie: Przyznanie dostępu do konta organizacji.
Dodatkowe informacje dotyczące korzystania z konta organizacji w e‐Urzędzie Skarbowym znajdują się na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/konto-organizacji/.
Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT‐R można złożyć elektronicznie po zalogowaniu się do serwisu e‐Urząd Skarbowy, korzystając z bocznego menu i wybierając zakładkę "Deklaracje", "Złóż e‐Deklarację", "VAT" a następnie "VAT‐R".
Zarówno w przypadku sprzedaży opodatkowanej na rzecz podatnika zwolnionego posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, jak i podatnika, który będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ustawy o VAT, podatnik, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, będzie zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.
Jednocześnie, w przypadku dokumentowania sprzedaży na terytorium kraju na rzecz podatnika, który będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ww. ustawy, faktura, stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, powinna zawierać numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, tj. indywidualny numer identyfikacyjny zawierający kod EX.
Tak, będzie można stosować procedurę szczególną SME i jednocześnie być zarejestrowanym do celów unijnej procedury szczególnej OSS, rozliczając w tej procedurze VAT należny dla państw członkowskich UE, w których podatnik nie korzysta z procedury szczególnej SME.
Tak, do progu 100 000 EUR wlicza się również sprzedaż dokonywaną w Polsce oraz obrót w innych państwach członkowskich UE, w tym w tych, w których podatnik nie korzysta z procedury szczególnej SME.
Korzystanie z procedury szczególnej SME nie jest obligatoryjne, podatnik może wybrać opodatkowanie VAT w danym państwie członkowskim UE na zasadach ogólnych. Podatnik może wybrać stosowanie zwolnienia VAT w ramach procedury szczególnej SME w niektórych państwach członkowskich UE, a w innych państwach członkowskich korzystać z opodatkowania VAT na zasadach ogólnych.
Nie, rejestracja do procedury szczególnej SME nie wyklucza możliwości funkcjonowania podatnika jako czynnego podatnika VAT w państwie członkowskim siedziby działalności gospodarczej. Można zatem w Polsce być podatnikiem VAT czynnym i równocześnie w innych państwach członkowskich UE korzystać ze zwolnienia (procedury szczególnej SME), pod warunkiem, że podatnik nie przekroczył unijnego progu zwolnienia, tj. 100 000 EUR oraz spełni warunki do zwolnienia w tych innych państwach.
Numer identyfikacyjny EX jest nadawany zgodnie z przepisami krajowymi przez każde państwo członkowskie UE siedziby działalności gospodarczej podatnika. Zatem struktura numeru może różnić się w zależności od państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej podatnika. Wspólnym elementem każdego numeru pozostaje sufiks EX.
Nadawany w Polsce numer identyfikacyjny EX będzie miał następującą strukturę: PL[NIP]‐EX. Podatnik będzie posługiwał się tym samym numerem bez względu na to, w którym państwie członkowskim, będzie korzystać z procedury szczególnej SME.
Próg 100 000 EUR dotyczy zarówno świadczenia usług, jak i sprzedaży towarów.
Podatnik, wykazując obrót osiągnięty w innych państwach członkowskich UE, przy jego wyliczeniu stosuje przepisy poszczególnych państw członkowskich.
Polski podatnik, który jest zarejestrowany do VAT w innym państwie członkowskim UE, nie straci automatycznie rejestracji w tym państwie, nawet jeżeli spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia (procedury szczególnej SME) w tym bądź w innych państwach członkowskich UE. Podatnik taki może pozostać zarejestrowany w danym państwie członkowskim UE i rozliczać podatek na dotychczasowych zasadach. Korzystanie z procedury szczególnej SME nie jest obligatoryjne, podatnik może nadal wybrać opodatkowanie VAT w danym państwie członkowskim UE na zasadach ogólnych.
Przepisy wprowadzane od 1 stycznia 2025 r. w zakresie procedury szczególnej SME nie powodują zmiany obowiązujących zasad dotyczących określania miejsca opodatkowania. Oznacza to, że poniżej progu 42 000 PLN transakcje są opodatkowane w państwie członkowskim, w którym podatnik świadczący usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne ma swoją siedzibę lub w którym znajdują się towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu. Przykładowo, jeżeli towary będą wysyłane z Polski przez podatnika, którego dotyczy wskazany próg, to wewnątrzwspólnotowa sprzedaż na odległość (WSTO) będzie opodatkowana w Polsce.
W przypadku wyboru opodatkowania w państwie konsumpcji, zgodnie z art. 22a ust. 3 lub art. 28k ust. 4 ustawy o VAT, lub przekroczenia progu 42 000 PLN transakcje zawsze będą opodatkowane w państwie członkowskim konsumpcji. W przypadku WSTO będzie to państwo zakończenia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych państwo, w którym nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Po przekroczeniu ww. progu, podatnik będzie mógł zarejestrować się do procedury szczególnej SME w innym niż państwo siedziby działalności gospodarczej państwie członkowskim UE, jeżeli to państwo członkowskie wprowadziło tę procedurę i podatnik spełni warunki wynikające z przepisów tego państwa uprawniające go do skorzystania ze zwolnienia. Należy przy tym uwzględnić, że czas rejestracji do procedury szczególnej SME wynosi 35 dni roboczych. W związku z tym do czasu uzyskania numeru rejestracyjnego EX podatnik nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia (procedury szczególnej SME) w innym państwie członkowskim UE.
Powiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z VAT w innym państwie członkowskim UE (o nadanie polskiego numeru identyfikacyjnego EX) można składać przez e‐Urząd Skarbowy od 1 stycznia 2025 r.
Od 1 stycznia 2025 r. do wartości sprzedaży osiąganej przez polskiego podatnika będzie uwzględniana również wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT). Przy czym należy pamiętać, że WDT występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku.
Próg 100 000 EUR jest ustalany na podstawie obrotów osiągniętych w poszczególnych państwach członkowskich UE. Zatem do ustalenia kwot osiągniętego obrotu w tych państwach stosuje się przepisy dot. powstania obowiązku podatkowego obowiązujące na terytorium tych państw członkowskich UE.
Warunki korzystania z procedury szczególnej SME określają przepisy państwa członkowskiego zwolnienia. Zatem to, czy usługi budowlane będą mogły być rozliczane w ramach procedury szczególnej SME, będzie uzależnione od przepisów tego państwa członkowskiego UE, w którym podatnik będzie chciał skorzystać ze zwolnienia. Ustalenia wymaga zatem, czy poszczególne państwa członkowskie, w których podatnik chciałby skorzystać ze zwolnienia w ramach procedury szczególnej SME, nie stosują wyłączeń ze zwolnienia dla usług budowlanych.
Tak, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia (procedury szczególnej SME) w jednym państwie członkowskim UE, podczas gdy w innych nadal będzie mógł korzystać ze zwolnienia w ramach procedury szczególnej SME.
Tak, podatnik składa zerowe informacje kwartalne, jeżeli nie osiągnął obrotów w danym kwartale w żadnym państwie członkowskim UE.
Tak, jeżeli podatnik zawiesi działalność, to będzie miał obowiązek składania informacji kwartalnych w okresie zawieszenia.
W ramach procedury szczególnej SME pełnomocnik może posługiwać się m.in.:
Każda osoba fizyczna posiadająca PESEL może zalogować się do e‐Urzędu Skarbowego. Nie musi posiadać żadnego pełnomocnictwa, aby to zrobić. Osoba fizyczna może składać wszystkie formularze w zakresie szczególnej procedury SME w e‐Urzędzie Skarbowym:
Osoba, która jest Użytkownikiem konta organizacji (UKO) nie musi posiadać żadnego pełnomocnictwa (ogólnego, szczególnego oraz UPL‐1), aby złożyć formularze w procedurze SME z poziomu konta organizacji dla której jest UKO. Zatem jeżeli jest UKO danej organizacji, loguje się na swoje konto w e‐US, przełącza na konto organizacji, dla której jest UKO i składa z tego poziomu każdy formularz w procedurze SME - bez konieczności posiadania jakiegokolwiek pełnomocnictwa.
Zasady obowiązujące w zakresie zwolnień z VAT w ramach procedury szczególnej SME, w tym w zakresie ewentualnych ograniczeń dla podatników, którzy obecnie są już zarejestrowani do VAT w innych państwach członkowskich UE, ale po wprowadzeniu nowych przepisów będą chcieli w tych państwach zastosować zwolnienie, regulują przepisy tych innych państw członkowskich UE.
Podatnik niemiecki, który nie korzysta ze zwolnienia w Niemczech, ale korzysta z procedury szczególnej SME w Polsce, nie będzie rozliczał podatku VAT z tytułu WNT należnego w Polsce, jeżeli całkowita wartość WNT na terytorium Polski nie przekroczy w trakcie roku podatkowego kwoty 50 000 PLN (z wyjątkiem, gdy przedmiotem WNT są nowe środki transportu oraz wyroby akcyzowe).
Taki podatnik będzie miał jednakże możliwość (opcję) wyboru opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego już od pierwszej transakcji. Zatem w opisanej sytuacji będzie miał znaczenie próg wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT). Po przekroczeniu ww. progu nabyć w Polsce, podatnik niemiecki zarejestrowany do procedury szczególnej SME w Polsce będzie zobowiązany rozliczać WNT, pomimo korzystania w Polsce ze zwolnienia w ramach ww. procedury.
Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej dotyczy całej działalności gospodarczej podatnika, bez względu na miejsce (państwa członkowskie UE) jej prowadzenia.
Do progu zwolnienia 200 000 PLN będą wliczane świadczenia związane z nieruchomościami, pod warunkiem, że takie czynności będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski. Jeżeli zatem miejscem świadczenia takich czynności będzie terytorium innego państwa członkowskiego UE, to tych czynności nie wlicza się do krajowego progu zwolnienia w Polsce.
Zwolnienie z VAT w ramach procedury szczególnej SME przysługuje od dnia, w którym podatnik zostanie poinformowany o nadaniu/potwierdzeniu polskiego numeru identyfikacyjnego EX na potrzeby korzystania ze zwolnienia z VAT. Do czasu nadania/potwierdzenia ww. numeru podatnik powinien rozliczać się na dotychczasowych zasadach.
W przypadku nabycia usług księgowych w Polsce związanych z działalnością zwolnioną w Czechach prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje. Natomiast jeżeli nabywane usługi służyłyby czynnościom opodatkowanym w Polsce i jednocześnie zwolnionym w Czechach (a podatnik nie miałby możliwości podziału tego zakupu do konkretnych czynności) w zakresie odliczenia podatku stosuje się przepisy krajowe (w tym również w zakresie odliczenia proporcjonalnego).
W celu określenia wysokości rocznego obrotu na terytorium Unii Europejskiej za 2024 rok podatnik stosuje kurs wymiany opublikowany przez Europejski Bank Centralny w pierwszym dniu roku, tj. 1 stycznia 2024 r., a w przypadku gdy w tym dniu kurs wymiany nie został opublikowany - kurs wymiany z następnego dnia, w którym został opublikowany.
Podatnik w korekcie informacji kwartalnej jest zobowiązany do przekazania wszystkich danych, które wskazuje w informacji kwartalnej, jednak z uwzględnieniem zmian zaistniałych w tej informacji, m.in. gdy zmienił się obrót, podatnik wskazuje prawidłową wartość obrotu. Podatnik wskazuje również kwartał, którego dotyczy korekta informacji kwartalnej. Nie ma możliwości dokonania korekty w informacji składanej za kolejny kwartał.
Zasady dokonywania korekt zostały określone w rozporządzeniu z 22 grudnia 2024 r. Ministra Finansów w sprawie danych zawartych w powiadomieniu o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska oraz informacji kwartalnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1969).
W przypadku błędnego zgłoszenia obrotów w informacji kwartalnej podatnik nie może dokonać korekty w informacji za kolejny kwartał. Podatnik składa korektę informacji kwartalnej, wskazując kwartał, którego dotyczy korekta informacji kwartalnej.
Termin 35 dni roboczych został określony w art. 113b ust. 4 i 8 ustawy o VAT. Termin 35 dni roboczych liczony jest od dnia następnego po dniu otrzymania uprzedniego powiadomienia lub od dnia następnego po dniu otrzymania aktualizacji uprzedniego powiadomienia. W 35 dniach roboczych nie uwzględnia się sobót, niedziel i innych dni ustawowo wolnych od pracy.
Tak, podatnik prowadzący działalność nierejestrową będzie musiał uzyskać numer NIP. Jeżeli polski podatnik prowadzący działalność nierejestrową będzie chciał skorzystać z procedury szczególnej SME
(zwolnienie w innym państwie członkowskim UE), będzie musiał również dokonać rejestracji na VAT‐R, w przypadku gdy do tej pory nie był zarejestrowany jako "podatnik VAT zwolniony".
Tak, e‐Urząd Skarbowy będzie jedyną drogą złożenia pism w sprawie procedury szczególnej SME.
Sumy obrotów podaje się w pełnych wartościach bez zaokrągleń tych kwot.
Tak, taka usługa powinna być wliczona do progu 100 000 EUR - czynności wliczane do ww. progu określa art. 288 dyrektywy 2006/112/WE. Na próg 100 000 EUR składają się obroty uzyskane w poszczególnych państwach członkowskich UE.
Tak, możliwa jest rejestracja i stosowanie procedury szczególnej SME w wybranych państwach członkowskich UE przy jednoczesnym zarejestrowaniu do procedury szczególnej OSS w innych państwach członkowskich UE. W ramach procedury szczególnej OSS podatnik rozlicza VAT należny państwom członkowskim UE, w których nie korzysta z procedury szczególnej SME.
Unijne procedury szczególne SME oraz OSS to różne i niezależne od siebie procedury. W przypadku zamiaru korzystania z procedury SME należy odrębnie złożyć zawiadomienie o zaprzestaniu korzystania z procedury OSS. Rejestracja do procedury szczególnej SME nie spowoduje automatycznego wyrejestrowania z procedury szczególnej OSS.
Na gruncie Ordynacji podatkowej nie przewidziano szczególnej procedury adresowanej do podmiotów zagranicznych składających zażalenie na postanowienie. Mając na względzie powyższe, na wydane w toku postępowania postanowienie zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od jego doręczenia do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie (art. 236 § 2 pkt 1 i art. 223 § 1 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej). Zażalenie może zostać złożone przez podatnika lub przez jego pełnomocnika.
My i nasi partnerzy (w łącznej liczbie: 883), na podstawie wyrażonej zgody lub uzasadnionego interesu, przetwarzamy dane osobowe, takie jak: adresy IP i unikalne identyfikatory, wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam, reklamy oparte na ograniczonych danych i pomiarach reklam oraz podobne technologie w następujących celach: spersonalizowane reklamy, wybór spersonalizowanych treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców oraz ulepszanie usług. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Państwa preferencji i ustawień na naszych stronach.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
W dowolnym momencie mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących przetwarzanych informacji, a także wyrażenia sprzeciwu odnośnie przetwarzania tych danych lub ich wycofania, które na podstawie uzasadnionego interesu nie wymagają Państwa zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
W celu zmiany ustawień (przycisk "USTAWIENIA ZAAWANSOWANE") lub wycofania zgody (przycisk "WYCOFUJĘ ZGODĘ") na przetwarzanie danych, należy wyświetlić okno z ustawieniami, klikając w link "Zmień ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce strony.
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących prywatności oznacza ich akceptację, co będzie skutkowało zapisywaniem danych osobowych opisanych powyżej na Państwa urządzeniach przez wszystkie serwisy internetowe Spółek Grupy INFOR PL.
Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie, możliwości zmiany ustawień prywatności oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w Polityce Prywatności Grupy INFOR PL i Polityce Cookies Grupy INFOR PL