Gdzie należy zamieścić informację o dodatku za pracę w godzinach nocnych oraz o okresach rozliczeniowych, jeśli w zakładzie pracy nie obowiązuje regulamin wynagradzania (zatrudnienie poniżej 50 osób)? Czy te informacje należy zamieścić w umowie o pracę czy w informacji o warunkach zatrudnienia?
Pracodawca obowiązany jest wydać obwieszczenie o czasie pracy. Dodatek za pracę w porze nocnej wynika wprost z przepisów Kodeksu pracy. Jeżeli zaś chodzi o porę nocną to określana jest ona w informacji o warunkach zatrudnienia.
Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy ustala się w:
Obwieszczenie o czasie pracy jest obowiązkowym aktem wewnętrznym u pracodawcy, który nie wydaje regulaminu pracy.
Pora nocna określana jest w regulaminie pracy. Jeżeli pracodawca go nie wydaje, obowiązkowo należy wskazać na nią w informacji o warunkach zatrudnienia.
Dodatek za pracę w porze nocnej to świadczenie, do którego pracownik ma prawo wprost z art. 1518 k.p. Jeżeli dodatek za pracę w porze nocnej miałby być ukształtowany korzystniej, to przy braku regulaminu wynagradzania musiałby zostać uwzględniony w umowie o pracę. W informacji o warunkach zatrudnienia informuje się m.in. o innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych. Obejmuje to m.in. dodatek za pracę w porze nocnej.
Podstawa prawna
art. 29, 150, 1518 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465)
Marek Rotkiewicz
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.