Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorca z Polski, który spełnia określone warunki, może skorzystać ze zwolnienia z VAT obowiązującego w innym kraju UE (procedura SME). Z tej procedury mogą korzystać przedsiębiorstwa, których roczny obrót w całej UE nie przekracza 100 000 euro. Dotyczy to zarówno podatnika zwolnionego z VAT, jak i podatnika czynnego. Zanim jednak będzie to możliwe, podatnicy muszą dopełnić wielu obowiązków. Nie zawsze wybór tej procedury będzie się opłacał.
Do końca 2024 r. ze zwolnienia podmiotowego z VAT korzystali tylko podatnicy krajowi, tj. podatnicy mający siedzibę w państwie członkowskim, w którym VAT jest należny. W konsekwencji polscy podatnicy (tj. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski) nie mogli korzystać w innych państwach członkowskich ze zwolnień o charakterze podobnym do obowiązującego w Polsce zwolnienia podmiotowego.
Od 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie umożliwiają podatnikom z innych państw w ramach UE korzystanie ze zwolnień o podobnym charakterze do obowiązującego w Polsce zwolnienia podmiotowego. Dlatego obecnie polscy podatnicy mogą korzystać z takich zwolnień, dokonując sprzedaży w innych niż Polska państwach członkowskich. W niniejszym artykule omówione zostaną zasady obowiązujące w tym zakresie.
Do końca 2024 r. wszystkie państwa członkowskie miały obowiązek wdrożyć dyrektywę Rady (UE) 2020/285 z 18 lutego 2020 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw oraz rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do współpracy administracyjnej i wymiany informacji do celów monitorowania i prawidłowego stosowania procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE L 62 z 02.03.2020, str. 13). Przewiduje ona możliwość korzystania ze zwolnień dla małych przedsiębiorstw z innych państw członkowskich (w ramach tzw. procedury SME). Z procedury tej nie mogą korzystać podatnicy niemający siedziby w krajach UE.
Dlatego z dniem 1 stycznia 2025 r. w poszczególnych państwach członkowskich weszły w życie przepisy umożliwiające podatnikom z innych państw członkowskich korzystanie ze zwolnienia podmiotowego. Takich regulacji, jak informuje MF, nie wprowadziła Irlandia Północna i Hiszpania.
Zasady korzystania ze zwolnienia w Polsce przez podatników z innych krajów UE reguluje art. 113a ustawy o VAT.
Ważne
Podatnicy z siedzibą działalności gospodarczej w Polsce nie mogą skorzystać ze zwolnienia w Irlandii Północnej i Hiszpanii, gdyż te kraje nie wprowadziły procedury SME.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. do polskiej ustawy o VAT został dodany również art. 113b, zawierający regulacje dotyczące korzystania przez polskich podatników ze zwolnienia podmiotowego w innych państwach UE.
Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie UE jest uzależnione od spełnienia ustawowych warunków (zob. tabelę 1).
Tabela 1. Warunki korzystania ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie UE przez polskiego podatnika
Lp. | Warunki |
1. | Wybrane państwo członkowskie wprowadziło zwolnienie na zasadach odpowiadających polskim regulacjom, o którym mowa w art. 113a ustawy o VAT |
2. | Roczny obrót na terytorium UE polskiego podatnika nie przekroczył w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 100 000 euro; przeliczenia tej kwoty podatnik powinien dokonać zgodnie z kursem wymiany opublikowanym przez Europejski Bank Centralny w pierwszym dniu roku lub, jeżeli w tym dniu kurs wymiany nie został opublikowany, stosuje się kurs wymiany z następnego dnia publikacji (art. 113b ust. 21 w zw. z art. 113a ust. 8 ustawy o VAT) wysokość obrotu z Polski ustalamy na zasadach wskazanych w art. 113 ustawy o VAT, a pozostałego według przepisów kraju w którym korzystamy ze zwolnienia(kurs euro na 2025 r. został opublikowany 2 stycznia 2025 r. i wynosi 4, 2753 zł.) |
3. | Podatnik spełnia warunki korzystania ze zwolnienia ustalone przez wybrany przez niego kraj; informacje na temat limitów i warunków, jakie należy spełnić, znajdziemy na stronie KE: |
Należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, omawiane regulacje mają charakter uzupełniający do obowiązujących w innych państwach członkowskich. Polscy podatnicy zamierzający korzystać ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie UE muszą zatem uwzględniać przepisy dwóch państw, tj.:
Przykład
Polska spółka X chciałaby korzystać ze zwolnienia podmiotowego w Austrii. Jest to możliwe, jeżeli łącznie realizuje dwa warunki, tj.:
Ważne
Próg 100 000 euro nie jest liczony w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.
Po drugie, należy zauważyć, że warunkiem korzystania z procedury SME, nie jest korzystanie przez podatnika w Polsce ze zwolnienia podmiotowego. W konsekwencji ze zwolnień podmiotowych w innych państwach UE korzystać mogą również podatnicy, którzy w Polsce rozliczają podatek jako podatnicy VAT czynni. Podatnik zwolniony z VAT, aby jednak korzystać z procedury SME, musi być najpierw zarejestrowany z takim statusem i uzyskać NIP, gdy nie został mu nadany (art. 96 ust. 3c ustawy o VAT).
Przykład
Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że polska spółka X, o której w nim mowa, jest w Polsce zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Okoliczność ta nie wyłącza możliwości korzystania w Austrii ze zwolnienia podmiotowego. A więc możliwa jest sytuacja, że spółka będzie łączyć status czynnego podatnika VAT w Polsce z podatnikiem zwolnionym z VAT w Austrii.
Ważne
Z procedury SME mogą korzystać zarówno podatnicy, którzy w Polsce rozliczają podatek jako podatnicy VAT czynni, jak i podatnicy zwolnieni z VAT.
Aby skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie UE, polski podatnik musi złożyć uprzednie powiadomienie. Powiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Polska należy złożyć Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście (dalej naczelnik drugiego urzędu skarbowego), gdyż to on jest organem podatkowym właściwym dla podatników korzystających ze zwolnienia w innych krajach UE (art. 3 ust. 3 pkt 2 lit. e ustawy o VAT).
Do złożenia powiadomienia służy formularz SME-P. Nie można go składać w wersji papierowej, ale wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Ważne
W celu skorzystania z procedury SME polski podatnik musi w pierwszej kolejności złożyć uprzednie powiadomienie naczelnikowi drugiego urzędu skarbowego, wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Szczegółowy zakres danych zawartych w uprzednim powiadomieniu wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania oraz niezbędnymi pouczeniami reguluje rozporządzenie z 22 grudnia 2024 r. Ministra Finansów w sprawie danych zawartych w powiadomieniu o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska oraz informacji kwartalnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1969).
Tabela 2. Jakie dane zawiera uprzednie powiadomienie
Lp. | Uprzednie powiadomienie SME-P zawiera: |
1. | oznaczenie naczelnika urzędu skarbowego, do którego jest składane, i cel jego złożenia |
2. | NIP podatnika |
3. | numer identyfikacyjny VAT, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby rozliczenia podatku w unijnej procedurze OSS - jeżeli podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby tej procedury |
4. | nazwę lub imię i nazwisko podatnika |
5. | rodzaj podatnika |
6. | adres siedziby lub adres miejsca zamieszkania podatnika w przypadku osoby fizycznej |
7. | rodzaje działalności gospodarczej podatnika |
8. | państwo członkowskie lub państwa członkowskie, w których podatnik zamierza korzystać ze zwolnienia |
9. | wartość dostaw towarów lub świadczenia usług w każdym z państw członkowskich w poprzednim roku podatkowym, w tym wartość sprzedaży na terytorium kraju |
10. | wartość dostaw towarów lub świadczenia usług w roku podatkowym poprzedzającym poprzedni rok podatkowy w każdym z państw członkowskich, które wymagają wskazania takich danych - w przypadku gdy podatnik ma zamiar skorzystać ze zwolnienia w tych państwach członkowskich |
11. | wartość dostaw towarów lub świadczenia usług w każdym z państw członkowskich, w roku podatkowym, w którym podatnik składa uprzednie powiadomienie, w tym wartość sprzedaży na terytorium kraju |
12. | oświadczenie o wycofaniu uprzedniego powiadomienia - w przypadku gdy podatnik zidentyfikuje błędy w złożonym uprzednim powiadomieniu i przed nadaniem mu polskiego numeru identyfikacyjnego EX składa kolejne uprzednie powiadomienie |
13. | rodzaj przedstawicielstwa, jeżeli wynika z mocy prawa lub zostało ustanowione przez podatnika. |
UWAGA! W przypadku gdy państwo członkowskie, w którym podatnik zamierza skorzystać ze zwolnienia, stosuje różne progi zwolnienia uzależnione od sektora prowadzonej działalności gospodarczej - dane, o których mowa w pkt 9-11, przedstawia się oddzielnie w odniesieniu do każdego sektora działalności gospodarczej oraz podaje w euro. |
Złożenie uprzedniego powiadomienia rozpoczyna proces weryfikacji przez naczelnika drugiego urzędu skarbowego możliwości korzystania przez podatnika ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie UE lub w innych państwach UE (wskazanym lub wskazanych w uprzednim powiadomieniu). Weryfikacja ta obejmuje:
Na weryfikację naczelnik drugiego urzędu skarbowego ma co do zasady 35 dni roboczych następujących po otrzymaniu uprzedniego powiadomienia. Jeżeli jednak warunki uprawniające do nadania lub potwierdzenia polskiego numeru identyfikacyjnego EX wymagają dodatkowego zweryfikowania w celu zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania, naczelnik drugiego urzędu skarbowego może przedłużyć termin do czasu zakończenia tej weryfikacji (art. 113b ust. 4 ustawy o VAT).
Ważne
Naczelnik drugiego urzędu skarbowego ma 35 dni roboczych następujących po otrzymaniu uprzedniego powiadomienia, na jego weryfikację, czyli ustalenie prawa podatnika do zwolnienia. W wyjątkowych przypadkach termin ten może ulec wydłużeniu.
Pozytywna weryfikacja. W przypadku pozytywnej weryfikacji naczelnik drugiego urzędu skarbowego:
Negatywna weryfikacja. Gdy postępowanie weryfikacyjne organu podatkowego wykaże, że podatnik nie spełnia wszystkich wymaganych warunków, naczelnik drugiego urzędu skarbowego:
Należy pamiętać, że nie tylko jesteśmy zobowiązani do składania powiadomienia lub jego aktualizacji za pomocą konta w e-Urzędzie Skarbowym, na którym został podany aktualny adres poczty elektronicznej lub numer telefonu w celu przekazywania powiadomień o umieszczeniu pisma organu na koncie (art. 113b ust. 19 ustawy o VAT). Za pomocą tego konta będziemy odbierać również pisma z US. Dotyczy to także podatników działających przez pełnomocnika.
Polskie przepisy nie wskazują, od kiedy podatnik będzie mógł korzystać ze zwolnienia. W tym celu należy sięgnąć do przepisów kraju, w którym korzystamy ze zwolnienia. W Polsce zagraniczni podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia dopiero od dnia, gdy zostaną poinformowani o nadaniu im numeru indentyfikacyjnego EX w ich kraju i zapewne podobnie będzie w innych krajach.
Obowiązkiem podatników korzystających ze zwolnień podmiotowych w innych państwach UE jest składanie naczelnikowi drugiego urzędu skarbowego informacji kwartalnej (art. 113b ust. 14 ustawy o VAT). Do złożenia informacji kwartalnej służy ustrukturyzowany formularz SME-IK. Można go złożyć wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym. Zakres informacji, jakie muszą się znaleźć w tej informacji określa również rozporządzenie z 22 grudnia 2024 r. Ministra Finansów w sprawie danych zawartych w powiadomieniu o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska oraz informacji kwartalnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1969).
Tabela 3. Zasady wypełniania informacji kwartalnej SME-IK
Lp. | W informacji kwartalnej podatnik musi podać następujące dane: |
1. | oznaczenie naczelnika urzędu skarbowego, do którego jest składana informacja kwartalna, czyli Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście |
2. | cel złożenia informacji (tj. złożenie informacji czy jej korekta) |
3. | oznaczenie kwartału, za który jest składana informacja; gdy informacja kwartalna nie będzie składana za pełny kwartał, podatnik wprowadzi daty początku i końca kwartału, za który składa informację |
4. | dane podatnika (nazwę lub imię i nazwisko podatnika oraz polski numer identyfikacyjny EX); jak informuje MF, dane te będzie częściowo uzupełniał system automatycznie |
5. | wartość dostaw towarów lub świadczenia usług w każdym z państw członkowskich w danym kwartale, w tym wartość sprzedaży na terytorium kraju; aby wypełnić ten obowiązek podatnik musi prowadzić ewidencję sprzedaży w podziale na poszczególne kraje, w tym Polskę; kwoty obrotów będziemy wpisywali w euro; do przeliczenia będzie służył kurs EBC ogłoszony w pierwszym dniu roku |
6. | oświadczenie podatnika o przekroczeniu kwoty 100 000 euro rocznego obrotu na terytorium Unii Europejskiej z oznaczeniem, że składana informacja kwartalna stanowi raport końcowy, oraz datę przekroczenia tej kwoty, gdy celem złożenia informacji kwartalnej będzie oświadczenie o przekroczeniu tego limitu; podatnik będzie musiał podać datę przekroczenia limitu i wskazać, czy składana informacja kwartalna jest raportem końcowym |
Informacje należy składać w terminie miesiąca od końca danego kwartału. Termin ten upływa również, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy (art. 113b ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT). W przypadku wystąpienia wszelkich zamian w złożonych informacjach kwartalnych podatnicy są obowiązani do ich niezwłocznego korygowania (art. 113b ust. 14 pkt 2 ustawy o VAT).
Przykład
Polski podatnik od 12 lutego 2025 r. będzie korzystał z procedury SME w stosunku do Niemiec. Dlatego pierwszą informację kwartalną złoży do 30 kwietnia 2025 r.
Gdy podatnik będzie chciał, aby informacje SME-IK podpisywał w jego imieniu pełnomocnik, a nie przekazał nikomu pełnomocnictwa ogólnego, albo pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji UPL-1, musi złożyć formularz PPS-1EU. Służy on do zgłoszenia pełnomocnika szczególnego powołanego do czynności w ramach procedury SME.
Gdy będzie chciał odwołać to pełnomocnictwo, posłuży się formularzem OPS-1EU.
Szczególna sytuacja ma miejsce, jeżeli roczny obrót w całej UE przekroczy u podatnika kwotę 100 000 euro. W takim przypadku podatnik ma obowiązek złożyć wcześniej informację kwartalną. Musi to zrobić w terminie 15 dni roboczych, licząc od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 100 000 euro. Informacja obejmie wtedy okres od początku kwartału do dnia, w którym limit został przekroczony (art. 113b ust. 17 ustawy o VAT).
Zasady fakturowania sprzedaży objętej procedurą SME w innym kraju UE regulują przepisy kraju, w którym korzystamy ze zwolnienia. Polskie przepisy nie będą miały w tym przypadku zastosowania. Jednak jak informuje KE zasadą będzie wystawianie tych faktur na żądanie kupujących. Taka faktura będzie musiała zawierać numer EX sprzedawcy.
Gdy z procedury SME korzysta podatnik zwolniony z VAT w Polsce, to nie ma wątpliwości, że nie odliczy VAT zarówno od zakupów krajowych, jak i zagranicznych.
Ze zwolnień podmiotowych w innych państwach UE mogą korzystać także podatnicy zarejestrowani w Polsce jako czynni, a więc podatnicy korzystający z prawa do odliczenia. Nie oznacza to jednak, że są uprawnieni do odliczania VAT od zakupów wykorzystywanych do wykonywania w innych państwach członkowskich czynności zwolnionych z VAT.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. zostało zmodyfikowane brzmienie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, który przewiduje możliwość korzystania z prawa do odliczenia przy dokonywaniu zakupów krajowych, dotyczących dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju. Obecnie prawo do odliczenia na podstawie tego przepisu nie przysługuje, jeżeli dokonywane przez podatników zakupy dotyczą dostaw towarów lub świadczenia usług, które objęte są w innym państwie członkowskim zwolnieniem podmiotowym.
Przykład
Polska firma budowlana zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny wybrała korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w Niemczech. Świadczy usługi budowlane na rzecz osób prywatnych. Do wykonywania tych usług wynajmuje sprzęt budowlany w Polsce. W tej sytuacji firma nie odliczy VAT od zakupu usługi najmu sprzętu do świadczenia usług budowlanych zwolnionych z VAT w Niemczech.
Gdyby sprzęt wynajmowała firma niemiecka, polska firma rozliczałaby import usług, ale tylko podatek należny, gdyż odliczenie również by nie przysługiwało.
U podatników mogą w związku z tym pojawić się zakupy towarów i usług wykorzystywanych częściowo do wykonywania czynności dających prawo do odliczenia (w szczególności do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w Polsce), częściowo zaś do wykonywania czynności niedających takiego prawa (tj. do wykonywania czynności zwolnionych w innych państwach członkowskich w ramach zwolnienia podmiotowego). W takim przypadku podatnicy muszą stosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, a po zakończeniu roku dokonywać korekty rocznej odliczonego częściowo podatku na zasadach określonych przepisami art. 91 ustawy o VAT.
Podatnicy, którzy rozpoczęli w 2025 r. korzystanie z procedury SME, a w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu zwolnionego z VAT, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy ci są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji JPK_V7 (art. 90 ust. 8 ustawy o VAT).
Przykład
Wróćmy do firmy budowlanej, o której mowa w poprzednim przykładzie. Firma ta nabywa między innymi usługi księgowe, które w obecnej sytuacji wykorzystywane są pośrednio zarówno do wykonywania czynności dających prawo do odliczenia (tj. do usług budowlanych opodatkowanych VAT w Polsce), jak i do czynności niedających prawa do odliczenia (tj. do usług budowlanych zwolnionych z VAT w Niemczech). W tej sytuacji prawo do odliczania VAT z tytułu nabywania tych usług przysługuje firmie częściowo. Polska firma powinna obliczać VAT do odliczenia na podstawie proporcji. Po zakończeniu roku będzie musiała dokonać korekty odliczonego podatku, stosując proporcję ustaloną na podstawie rzeczywistego obrotu.
Ważne
Zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności rozliczanych z zastosowaniem unijnej procedury SME nie uprawniają do odliczania VAT.
Podatnicy korzystający z procedury SME są również zobowiązani do aktualizacji złożonego uprzedniego powiadomienia, gdy (art. 113b ust. 7 ustawy o VAT):
Tak jak w przypadku pierwotnie złożonego powiadomienia również jego aktualizacja w związku z rozszerzeniem zakresu zwolnienia (wyborem kolejnych krajów, w których chcemy korzystać ze zwolnienia) podlega weryfikacji. Naczelnik drugiego urzędu skarbowego ma na to 35 dni roboczych następujących po otrzymaniu aktualizacji uprzedniego powiadomienia. Termin ten może jednak zostać przedłużony, jeżeli warunki uprawniające do potwierdzenia polskiego numeru identyfikacyjnego EX wymagają dodatkowego zweryfikowania w celu zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania.
Zakończenie weryfikacji powiadomienia kończy się dla podatnika tym, że organ podatkowy:
Gdy złożymy aktualizację SME-P z powodu rezygnacji z procedury SME w wybranym lub wszystkich krajach, utrata prawa do zwolnienia nie nastąpi od dnia jej złożenia. Rezygnacja ze zwolnienia w innym państwie UE jest skuteczna dopiero od początku:
Ponadto gdy poinformujemy urząd o rezygnacji ze zwolnienia we wszystkich państwach członkowskich, naczelnik drugiego urzędu skarbowego wyda nam postanowienie o dezaktywacji polskiego numeru identyfikacyjnego EX. Na wydane postanowienie służy zażalenie. Podlega ono jednak natychmiastowemu wykonaniu, co powoduje dezaktywację dezaktywuje tego numeru (art. 113b ust. 11 ustawy o VAT).
Polskie przepisy nie zawierają ograniczeń, przez jaki czas polski podatnik musi korzystać ze zwolnienia albo po jakim czasie od rezygnacji ze zwolnienia może do niego wrócić. Będą o tym decydowały przepisy kraju, w którym korzystamy ze zwolnienia. Podatników zagranicznych w Polsce obowiązuje roczny okres karencji, po którym można będzie wrócić do zwolnienia.
Polski numer identyfikacyjny EX podlega dezaktywacji nie tylko w przypadku, gdy podatnik poinformował o rezygnacji ze zwolnienia we wszystkich państwach członkowskich, w których korzystał ze zwolnienia. Tak będzie również w przypadkach wskazanych w art. 113b ust. 12 ustawy o VAT:
We wszystkich tych przypadkach naczelnik drugiego urzędu skarbowego niezwłocznie wydaje postanowienie o dezaktywacji polskiego numeru identyfikacyjnego EX. Na postanowienie służy zażalenie. Mimo to podlega ono natychmiastowemu wykonaniu, czyli dezaktywuje ten numer (art. 113b ust. 12 ustawy o VAT).
Obecnie podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług, których miejsce dostawy lub świadczenia znajduje się w innym kraju UE, może korzystać ze zwolnienia w ramach procedury SME albo naliczać zagraniczny VAT w ramach procedury OSS.
Między korzystaniem z procedury SME oraz korzystaniem z unijnej procedury OSS istnieją pewne podobieństwa. Znacznie więcej jest jednak między tymi procedurami różnic.
Podatnik nie musi wybierać procedury SME we wszystkich krajach, do których dokonuje sprzedaży. Może w niektórych krajach wybrać SME, a w innych stosować procedurę OSS.
Wybór procedury SME nie zobowiązuje podatnika do rezygnacji z procedury OSS. Nie jest natomiast możliwe stosowanie jednocześnie w danym kraju procedury OSS i SME, czyli od niektórych transakcji naliczać VAT, a do innych stosować zwolnienie.
Najważniejszym podobieństwem między korzystaniem z procedury SME oraz unijnej procedury OSS jest wyłączenie obowiązku rejestracji VAT w innych państwach członkowskich. W przypadku podatników korzystających z tych procedur obowiązek rejestracji do VAT w innych państwach członkowskich zastępowany jest rejestracją do procedur w Polsce.
Ponadto podatnicy korzystający z obu procedur, wyłącznie w Polsce składają dokumenty rozliczeniowe. Przy czym w przypadku podatników korzystających z procedury SME jest to kwartalna informacja SME_IK, natomiast podatnicy korzystający z unijnej procedury OSS składają kwartalną deklarację VIU-DO.
Między korzystaniem z procedury SME oraz unijnej procedury OSS istnieją jednak fundamentalne różnice.
Prawo do odliczania VAT. Czynności rozliczane z zastosowaniem unijnej procedury OSS są w innych państwach członkowskich opodatkowane VAT. Unijna procedura OSS służy bowiem rozliczaniu za pośrednictwem polskiego urzędu VAT należnego w innych państwach członkowskich. Natomiast czynności rozliczane z zastosowaniem procedury SME są w innych państwach członkowskich zwolnione z VAT. A zatem w przeciwieństwie do korzystania z unijnej procedury OSS korzystanie z procedury SME nie wiąże się z koniecznością naliczania VAT.
Kwestia ta wpływa na przysługujące podatnikom prawo do odliczenia. I tak zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności rozliczanych z zastosowaniem unijnej procedury:
Zakres przedmiotowy stosowania procedur. Procedurę SME oraz unijną procedurę OSS różni także zakres przedmiotowy. Unijna procedura OSS może być stosowana wyłącznie do niektórych dokonywanych przez podatników czynności, tj. do dostaw stanowiących wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz do świadczenia usług na rzecz osób niebędących podatnikami. Zwolnienie z VAT będące konsekwencją korzystania z procedury SME obejmuje wszystkie transakcje podlegające opodatkowaniu VAT w danym (innym niż Polska) państwie członkowskim.
Do pozostałych najważniejszych różnic między procedurą SME oraz unijną procedurą OSS należą:
Wielu podatników jest uprawnionych do korzystania zarówno z procedury SME, jak i z unijnej procedury OSS. Korzystanie z tych procedur można ze sobą łączyć, nie ma bowiem przepisu wykluczającego taki scenariusz, tzn. w jednym kraju można korzystać ze zwolnienia (SME), a w innym naliczać VAT(OSS). Jednak najczęściej podatnicy będą korzystać z jednej z nich. Zastanowić się w związku z tym warto, kiedy podatnikom opłaca się wybierać korzystanie z procedury SME, zamiast korzystania z unijnej procedury OSS.
Otóż główną zaletą korzystania z procedury SME jest brak obowiązku naliczania VAT z tytułu dokonywanej w innych państwach członkowskich sprzedaży, gdyż sprzedaż ta jest w tych państwach zwolniona z VAT.
Z kolei główną wadą korzystania z tej procedury jest brak możliwości odliczania VAT przy dokonywaniu zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności rozliczanych z zastosowaniem procedury SME. W tej sytuacji wybór korzystania z procedury SME jest korzystniejszy dla podatników, u których korzyść wynikająca z braku obowiązku naliczania VAT przekracza stratę wynikającą z braku możliwości odliczania VAT przy dokonywaniu zakupów towarów i usług.
Do grupy tej należą przede wszystkim podatnicy, którzy korzystają w Polsce ze zwolnienia podmiotowego. Podatnikom takim nie przysługuje bowiem prawo do odliczania VAT. W konsekwencji nie ponoszą straty na skutek utraty prawa do odliczenia w stosunku do zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności rozliczanych z zastosowaniem procedury SME.
Przykład
Podatnik świadczący usługi budowlane korzysta w Polsce ze zwolnienia podmiotowego. Podatnik ten zamierza świadczyć usługi budowlane w Czechach dla osób prywatnych. Skorzystanie z procedury SME będzie w przypadku tego podatnika korzystniejsze niż z unijnej procedury OSS. Będzie mógł świadczyć usługi w Czechach bez VAT. Jednocześnie podatnik nie utraci prawa do odliczania VAT, gdyż z prawa tego jako podatnik korzystający w Polsce ze zwolnienia podmiotowego i tak nie może korzystać.
Do grupy tej należą również podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, którzy dokonują niewielkich zakupów uprawniających do odliczania VAT (czy nawet nie dokonują takich zakupów w ogóle). Podatnicy tacy dużo zyskują na braku konieczności naliczania VAT, a jednocześnie niewiele tracą na skutek utraty prawa do odliczenia w stosunku do zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności rozliczanych z zastosowaniem procedury SME.
W przypadku podatników dokonujących zakupów uprawniających do odliczania VAT o większej wartości jednoznaczne wskazanie, która z rozważanych procedur jest dla nich korzystniejsza, nie jest możliwe. Zależy to bowiem od ich konkretnej sytuacji oraz preferencji.
1. Polscy podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie UE, jeżeli spełniają warunki zwolnienia określone przez państwo, w którym chcą skorzystać ze zwolnienia, oraz roczny obrót na terytorium UE nie przekroczył u nich w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 100 000 euro.
3. Z procedury SME mogą korzystać zarówno podatnicy, którzy w Polsce rozliczają VAT jako podatnicy VAT czynni, jak i podatnicy zwolnieni z VAT.
4. Zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności rozliczanych z zastosowaniem unijnej procedury SME nie są zakupami uprawniającymi do odliczania VAT.
5. W celu skorzystania z procedury SME polski podatnik musi w pierwszej kolejności złożyć uprzednie powiadomienie (SME-P) naczelnikowi drugiego urzędu skarbowego, wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
6. Uprzednie powiadomienie podlega weryfikacji przez organ podatkowy, która może trwać do 35 dni roboczych, z możliwością wydłużenia tego czasu w wyjątkowych okolicznościach.
7. W przypadku pozytywnej weryfikacji naczelnik drugiego urzędu skarbowego informuje podatnika o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego poprzedzonego kodem PL i zawierającego kod EX.
8. Obowiązkiem podatników korzystających z procedury SME jest składanie naczelnikowi drugiego urzędu skarbowego kwartalnej informacji SME-IK.
11. Wszelkie pisma w sprawie korzystania z procedury SME składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
12. Wielu podatników jest uprawnionych do korzystania zarówno z procedury SME, jak i z unijnej procedury OSS. Korzystanie z tych procedur można ze sobą łączyć, nie ma bowiem przepisu wykluczającego taki scenariusz. Podatnicy muszą wybrać, co jest dla nich korzystniejsze.
Podstawa prawna
art. 86, art. 90, art. 91 oraz art. 113b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1911
rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2024 r. w sprawie danych zawartych w powiadomieniu o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska oraz informacji kwartalnej - Dz.U. z 2024 r. poz. 1969
Tomasz Krywan
doradca podatkowy