PROBLEM
Przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Przedsiębiorca zamierza wynająć budynek produkcyjno-magazynowy niepowiązanej firmie X. Zgodnie z umową najmu najemca poza czynszem najmu będzie obciążany kosztami eksploatacyjnymi za energię elektryczną, ogrzewanie gazowe (gaz ziemny), wodę, ścieki. Czy refaktura gazu ziemnego i energii elektrycznej pozbawi przedsiębiorcę prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT?
RADA
Tak, jeżeli wynajmujący (przedsiębiorca) będzie refakturował na rzecz najemcy gaz ziemny, utraci prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT, wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Refaktura energii elektrycznej nie pozbawia prawa do korzystania z tego zwolnienia.
UZASADNIENIE
Zwolnienia podmiotowego nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT).
W przedstawionej sprawie wyrobami akcyzowymi są refakturowana energia elektryczna oraz gaz ziemny (zob. art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).
Refaktura energii elektrycznej nie pozbawia prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Dostawy energii elektrycznej objęte są bowiem wyjątkiem zawartym w art. 113 ust. 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze ustawy o VAT.
Wyjątkiem tym nie jest natomiast objęta dostawa gazu ziemnego (chyba że jego dostawa korzystałaby ze zwolnienia z akcyzy, co w przedstawionym stanie faktycznym, jak zakładam, nie powinno mieć miejsca).
Należy zatem uznać, że skoro wynajmujący (przedsiębiorca) będzie refakturował na rzecz najemcy wyrób akcyzowy, niekorzystający ze zwolnienia z tego podatku (gaz ziemny), to utraci prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT, wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Powinien się w tej sytuacji zarejestrować jako podatnik VAT czynny (zob. art. 96 ustawy o VAT), nawet jeżeli nie przekroczy limitu wartości sprzedaży uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.
Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 czerwca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.157.2021.2.MT).
PODSTAWA PRAWNA:
art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1626
art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - Dz.U. z 2020 r. poz. 722; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1093
POWOŁANE INTERPRETACJE PODATKOWE
interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 czerwca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.157.2021.2.MT)
Marcin Szymankiewicz
doradca podatkowy, autor licznych interpretacji podatkowych