Już niedługo przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z nowego rodzaju ulgi w opłacaniu składek ZUS - tzw. wakacji składkowych. Rozwiązanie to polega na możliwości skorzystania w jednym wybranym miesiącu ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (w tym dobrowolne ubezpieczenie chorobowe) oraz Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Takie zwolnienie ma charakter dobrowolny. Przedsiębiorca sam zdecyduje, czy i kiedy będzie chciał je zastosować.
Nowelizacja ustawy systemowej przewiduje nowy rodzaj ulgi dla małych przedsiębiorców w postaci zwolnienia z opłacania składek ZUS - tzw. wakacje składkowe.
Zwolnienie to obejmuje wyłącznie składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz dobrowolne chorobowe, jak również na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy - nie dotyczy natomiast składki zdrowotnej.
Omawiana ulga ma charakter dobrowolny, co oznacza, że przedsiębiorca będzie zwolniony z opłacania składek ZUS na swój wniosek (który może złożyć wyłącznie drogą elektroniczną).
Zwolnienie z opłacania składek ZUS obejmuje jeden miesiąc kalendarzowy (wskazany przez przedsiębiorcę) w każdym roku kalendarzowym. Ulga ta stanowi pomoc de minimis.
Z wakacji składkowych mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku mieli zgłoszonych do ubezpieczeń nie więcej niż 10 ubezpieczonych, a ich roczny przychód z działalności w okresie ostatnich 2 lat poprzedzających rok złożenia wniosku (lub w co najmniej jednym roku z tych 2 lat) nie przekroczył równowartości w złotych 2 mln euro. Warunkiem jest też podleganie przez przedsiębiorcę ubezpieczeniom społecznym z działalności gospodarczej w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o wakacje składkowe.
Prawo do tej ulgi nie przysługuje, jeśli przedsiębiorca w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku o wakacje składkowe oraz w okresie od początku roku kalendarzowego złożenia wniosku do dnia jego przedłożenia wykonywał działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, u którego w ramach umowy o pracę w roku kalendarzowym rozpoczęcia działalności gospodarczej lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał czynności wchodzące w zakres tej działalności.
W okresie wakacji składkowych składki ZUS będą finansowane z budżetu państwa.
Omawiana preferencja składkowa została wprowadzoną przez ustawę z 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, a przewidywana data jej wejścia w życie to 1 listopada 2024 r. Ma ona na celu udzielenie wsparcia najmniejszym firmom, szczególnie na początku prowadzenia działalności, i na etapie jej rozwoju, gdy koszt składek stanowi dla nich spore obciążenie. Tym bardziej że każdego roku wysokość składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców wzrasta z uwagi na rosnące przeciętne miesięczne wynagrodzenie.
Nowy przywilej sprowadza się do możliwości nieopłacenia przez przedsiębiorcę za 1 miesiąc - w każdym roku kalendarzowym - należnych na własne ubezpieczenia społeczne składek: emerytalnej, rentowych i wypadkowej, a także składek na Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Solidarnościowy (FS).
Omawiane zwolnienie dotyczy również składek na ubezpieczenie chorobowe, ale tylko jeżeli przedsiębiorca dobrowolnie podlegał ubezpieczeniu chorobowemu w miesiącu kalendarzowym złożenia wniosku o ulgę oraz w miesiącu kalendarzowym go poprzedzającym. To dodatkowe obwarowanie ma ograniczyć pole do ewentualnych nadużyć tego uprawnienia.
Należy uznać, że do spełnienia ww. warunku w odniesieniu do danego miesiąca wystarczające jest podleganie w nim ubezpieczeniu chorobowemu przez co najmniej 1 dzień.
Przykład
Wojciech P. jest przedsiębiorcą i prowadzi jednoosobowo od roku pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do rejestru CEIDG. Załóżmy, że przystąpił od 21 października 2024 r. do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Ponieważ spełnia on warunki do skorzystania z wakacji składkowych, złożył wniosek o zwolnienie go w ramach wspomnianej preferencji z obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne (w tym składki chorobowej) oraz składek na FP i FS za listopad 2024 r.
W przedstawionych okolicznościach wakacje składkowe powinny objąć także składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, gdyż przedsiębiorca podlegał temu ubezpieczeniu w miesiącu kalendarzowym złożenia wniosku o wakacje składkowe oraz miesiącu kalendarzowym go poprzedzającym.
Składki ZUS za miesiąc kalendarzowy objęty wakacjami składkowymi podlegają finansowaniu z budżetu państwa.
Źródło tego finansowania to:
dotacja z budżetu państwa do FUS - w przypadku ubezpieczeń społecznych;
przychody FP, zgodnie z art. 106 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym wpłaty składek na FP oraz dotacje budżetu państwa - w przypadku składki na FP;
przychody FS, zgodnie z art. 3 i 4 ustawy o Funduszu Solidarnościowym, w tym wpłaty na obowiązkowe składki oraz danina solidarnościowa - w przypadku składki na FS.
Osoby ubiegające się o wsparcie w formie wakacji składkowych powinny szczególną uwagę zwrócić m.in. na sposób ustalania podstawy wymiaru składek za miesiąc kalendarzowy, w którym będą korzystać z tej nowej ulgi. W tym przypadku:
podstawą wymiaru składek będzie najniższa podstawa obowiązująca konkretnego ubezpieczonego na podstawie przepisów ustawy systemowej, jeżeli osoba ta odprowadza składki zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy systemowej (a więc w 2024 r. od podstawy wynoszącej 4694,40 zł, czyli 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek) albo art. 18a ust. 1 ustawy systemowej (czyli od podstawy wynoszącej 30% kwoty ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. 1290 zł od lipca 2024 r. do grudnia 2024 r.) lub
podstawa wymiaru składek zostanie ustalona zgodnie z zasadami określonymi w art. 18c ust. 1 i 2 ustawy systemowej, a więc w myśl reguł obowiązujących w ramach tzw. małego ZUS plus, nawet jeżeli dana osoba zadeklarowała kwotę wyższą.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru składek objętych nową ulgą nie należy stosować regulacji, zgodnie z którymi:
za miesiąc, w którym nastąpiło, odpowiednio, objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi lub ich ustanie i jeżeli trwały one tylko przez część miesiąca, albo
za miesiąc, w którym wystąpiła niezdolność do pracy trwająca przez część miesiąca, jeżeli z tego tytułu ubezpieczony spełnia warunki do przyznania zasiłku z ubezpieczenia społecznego,
kwotę najniższej podstawy wymiaru składek zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc ją przez liczbę dni kalendarzowych tego miesiąca i mnożąc przez liczbę dni podlegania ubezpieczeniu.
Przykład
Anna J., 30-letnia mieszkanka Łodzi, prowadzi jednoosobowo mały salon kosmetyczny (na podstawie wpisu do rejestru CEIDG) i odprowadza z tego tytułu składki na ubezpieczenie społeczne na zasadach przewidzianych dla małego ZUS plus. Składki te opłaca zasadniczo od podstawy wynoszącej 3850,50 zł, ale od września 2024 r. postanowiła wspomnianą podstawę wymiaru składek podnieść do poziomu 4200 zł.
W listopadzie 2024 r. ww. przedsiębiorczyni zamierza skorzystać z wakacji składkowych. Może to zrobić, ale wyłącznie w stosunku do składek na ubezpieczenia społeczne oraz na FP i FS należnych od kwoty 3850,50 zł (mimo opłacania od września składek od podstawy w wysokości 4200 zł).
Dodajmy, że zwolnienie ze składek na 1 miesiąc w ramach wakacji składkowych stanowi pomoc publiczną realizowaną w formule de minimis. Zastosowanie względem niego znajdują zatem zasady i procedury określone w specjalnych aktach prawnych, w tym zwłaszcza w ustawie z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
W konsekwencji z wakacji składkowych może skorzystać płatnik, który dysponuje limitem pomocy de minimis co najmniej w wysokości sumy składek należnych w miesiącu objętym rzeczoną preferencją.
Należy pamiętać o tym, że wspomniana preferencja składkowa nie dotyczy składki na ubezpieczenie zdrowotne. A zatem składka ta musi być uiszczona na ogólnych zasadach nawet w miesiącu objętym wakacjami składkowymi.
Pomoc w formie tzw. wakacji składkowych (w wymiarze 1 miesiąca w roku kalendarzowym) przysługuje osobom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, po łącznym spełnieniu warunków, o których mowa w poniższym zestawieniu.
Tabela. Warunki niezbędne do skorzystania z wakacji składkowych
Przedsiębiorca skorzysta z wakacji składkowych, pod warunkiem że: | Wyjaśnienia/Przykłady |
1. Złoży stosowny wniosek do ZUS. | Wniosek o wakacje składkowe składa się w ZUS wyłącznie w formie elektronicznej, w miesiącu poprzedzającym miesiąc, który ma zostać objęty ww. ulgą. Szczegóły w tym zakresie opisujemy w dalszej części artykułu. |
2. W miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o wakacje składkowe miał zgłoszonych do ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego lub ubezpieczenia zdrowotnego nie więcej niż 10 ubezpieczonych.
| Określenie momentu badania liczby ubezpieczonych (zamiast wyliczania wielkości średniorocznych) ma na celu usprawnienie procesu rozpatrywania wniosków przez ZUS, a także zapewnienie realnej i szybkiej możliwości weryfikacji danych w nim wskazanych. Ma to fundamentalne znaczenie, biorąc pod uwagę, że comiesięcznie wniosków takich może być składanych kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy. Ponadto warto podkreślić, że ustawa posługuje się pojęciem "ubezpieczonego" zamiast "pracownika" - ograniczenie to dotyczy zatem także przedsiębiorców zatrudniających osoby na podstawie umów cywilnoprawnych. Co ważne, w uzasadnieniu projektu ustawy wprowadzającej wakacje składkowe określono, że do limitu 9 osób zgłoszonych do ubezpieczeń wlicza się również wnioskującego o wakacje składkowe przedsiębiorcę. W tym zakresie pojawiają się jednak uzasadnione wątpliwości. W nowych przepisach użyto sformułowania "miał zgłoszonych do ubezpieczeń", a nie "zgłasza do ubezpieczeń". A to istotna różnica. "Miał" jest formą czasownika "mieć" w czasie przeszłym i wskazuje na to, że jeden z podmiotów jest nadrzędny wobec drugiego, bo to przedsiębiorca jako płatnik ma innych ubezpieczonych zgłoszonych przez siebie do ZUS. W tym miejscu podkreślenia wymaga, że zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Rozwoju i Technologii jednoosobowy przedsiębiorca wpisany do CEIDG wlicza się do limitu 10 ubezpieczonych. Osoba taka ubezpiecza wszakże też samą siebie i w ramach nowej ulgi występuje w podwójnej roli, tj. zarówno płatnika, jak i ubezpieczonego. Z nowych przepisów nie wynika ponadto, kogo konkretnie - jakich ubezpieczonych - ustawodawca ma na myśli. Należy uznać, że do ustanowionego limitu ubezpieczonych, którego przekroczenie wyłączy płatnika z wakacji składkowych, powinna być wliczona każda osoba, nawet niepracująca, byle tylko była zgłoszona przez płatnika do ubezpieczeń. Wliczać tu powinniśmy zatem także np. pracownicę przebywającą na urlopie wychowawczym. |
3. W ostatnich 2 latach kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o wakacje składkowe nie osiągnął przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej lub w co najmniej jednym roku z 2 ostatnich lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku osiągnął roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro. | Równowartość 2 milionów euro oblicza się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku o wakacje składkowe. A zatem w odniesieniu do 2024 r. należy odwoływać się do kursu euro z 29 grudnia 2023 r. w wysokości 4,3480 zł (tabela nr 251/A/NBP/2023). W uzasadnieniu projektu ustawy wprowadzającej wakacje składkowe wyjaśniono, że wielkość osiąganego przychodu ma charakter "całościowy", a zatem nie podlega miarkowaniu ze względu na liczbę dni, w których pozarolnicza działalność gospodarcza była faktycznie prowadzona. A zatem nie należy tu pomniejszać limitu przychodów proporcjonalnie w stosunku do okresu prowadzenia aktywności biznesowej w danym roku. W efekcie w 2024 r. limit przychodów, którego przekroczenie uniemożliwi korzystanie z wakacji składkowych, wynosi 8 696 000 zł (2 mln x 4,3480 zł). |
4. Jako ubezpieczony w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku o wakacje składkowe oraz w okresie od początku roku kalendarzowego złożenia wniosku do dnia jego przedłożenia nie wykonywał pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku kalendarzowym rozpoczęcia działalności gospodarczej lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. | W uzasadnieniu projektu ustawy wprowadzającej wakacje składkowe wskazano, że przykładowo jeśli przedsiębiorca założył działalność gospodarczą w 2023 r. i wcześniej w tym samym roku lub też w 2022 r. był pracownikiem danego pracodawcy, a następnie w 2023 r. wykonywał działalność gospodarczą na jego rzecz w zakresie pokrywającym się z jego poprzednimi obowiązkami, to w 2024 r. nie będzie mógł skorzystać z przedmiotowego rozwiązania. Jeżeli działalność tego typu była wykonywana dodatkowo w 2024 r., to także i w 2025 r. wakacje składkowe będą dla niego niedostępne.
Przykład Mieszkanka Pabianic do końca grudnia 2023 r. była pracownicą w łódzkiej spółce prawa handlowego zatrudnioną na stanowisku sekretarki, zajmującej się wyłącznie obsługą administracyjną jednego z pionów. W styczniu 2024 r. założyła jednoosobową działalność gospodarczą (na podstawie wpisu do CEIDG) w zakresie świadczenia usług księgowych. Jednym z jej klientów została zatrudniająca ją wcześniej spółka z Łodzi. Mimo tego faktu wspomniana przedsiębiorczyni może być beneficjentem wakacji składkowych, gdyż zakres obowiązków wykonywanych w ramach umowy o pracę zakończonej w grudniu 2023 r. nie pokrywa się z obszarem aktywności biznesowej podejmowanej w ramach działalności gospodarczej.
Z uwagi na fakt, że omawiany warunek niewykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy jest taki sam jak w przypadku korzystania np. z małego ZUS plus lub z możliwości opłacania składek ZUS od podstawy wynoszącej 30% płacy minimalnej, warto w tym miejscu przywołać kilka indywidualnych interpretacji ZUS:
|
5. W miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia stosownego wniosku jako ubezpieczony podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. |
Przykład Przedsiębiorca prowadzący od połowy listopada 2024 r. mały |
Ważne
Zwolnienie z opłacania składek ZUS w ramach wakacji składkowych będzie dotyczyło jednego miesiąca kalendarzowego, wskazanego przez przedsiębiorcę, w każdym roku kalendarzowym.
ZUS będzie mógł weryfikować wielkość przychodu uzyskanego przez przedsiębiorcę. Ustawa przewiduje bowiem uprawnienie ZUS do występowania z wnioskiem do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o udzielenie informacji o kwocie rocznego przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanego przez płatnika składek korzystającego z wakacji składkowych. Wymiana informacji będzie się odbywała w formie elektronicznej.
Istotne jest to, że osoby korzystające z wakacji składkowych nadal pozostają uczestnikami systemu ubezpieczeń społecznych (w przeciwieństwie np. do przedsiębiorców objętych tzw. ulgą na start, którzy nie podlegają tym ubezpieczeniom). Fakt ten ma fundamentalne znaczenie w kontekście potencjalnych konsekwencji wynikających z braku (choćby czasowego) uczestnictwa we wspomnianym systemie, przede wszystkim tych związanych z:
gromadzeniem odpowiedniego stażu i kapitału na rzecz świadczenia emerytalnego albo
"wypadnięciem" z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, co w szczególności może oznaczać oczekiwanie na ponowne prawo do zasiłku chorobowego przez 90 dni nieprzerwanego ubezpieczenia.
Przykład
Ireneusz D. prowadzi działalność gospodarczą od 2023 r. W latach 2020-2022 był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie transportowej. Od 2023 r. w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi transportowe dla byłego pracodawcy. W tym przypadku Ireneusz D. nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia ze składek ZUS w ramach wakacji składkowych ani w 2024 r., ani w 2025 r.
Wspólnicy spółki jawnej, komandytowej, jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie są uprawnieni do wakacji składkowych. Ustawodawca nie włączył ich do grona osób mogących skorzystać z tej ulgi.
Beneficjentami omawianej preferencji składkowej mogą być natomiast (oczywiście po spełnieniu ustawowych przesłanek) wspólnicy spółki cywilnej. Spółka ta nie jest traktowana jako osobny podmiot, ale jako umowa pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. Skutkuje to tym, że wspólnik spółki cywilnej jest wpisany do CEIDG i traktowany w kontekście ubezpieczeń ZUS tak samo jak "jednoosobowe działalności gospodarcze".
Aby móc skorzystać z wakacji składkowych, należy złożyć odpowiedni wniosek do ZUS. Trzeba to zrobić:
koniecznie drogą elektroniczną za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS (czyli przez PUE ZUS);
w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc kalendarzowy, który ma zostać objęty omawianym zwolnieniem. Przykładowo jeżeli przedsiębiorca będzie chciał, by to grudzień 2024 r. był miesiącem wolnym od obowiązku zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne, FP i FS, wniosek powinien złożyć w listopadzie.
Wskazany wniosek powinien zawierać:
1) dane płatnika składek:
a) imię i nazwisko,
b) numer NIP i numer PESEL, a jeżeli nie nadano tych numerów lub jednego z nich ‒ serię i numer dowodu osobistego albo paszportu;
2) określenie miesiąca kalendarzowego, w którym płatnik składek zamierza skorzystać z wakacji składkowych;
3) oświadczenia, że na dzień złożenia wniosku płatnik składek spełnia warunki dotyczące tego, że:
w ostatnich 2 latach kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o wakacje składkowe nie osiągnął przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej lub co najmniej w jednym roku z 2 ostatnich lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku osiągnął roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro,
jako ubezpieczony w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku o wakacje składkowe oraz w okresie od początku roku kalendarzowego złożenia wniosku do dnia jego przedłożenia nie wykonywał pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku kalendarzowym rozpoczęcia działalności gospodarczej lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej;
4) zaświadczenia o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jaką otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
5) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące tego przedsiębiorcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na których pokrycie ma być przeznaczona pomoc de minimis, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Ustawa zakłada, że w sytuacji gdy wykonanie orzeczenia sądu powodowałoby przekroczenie obowiązującego stronę limitu pomocy de minimis, ZUS będzie występował do właściwego sądu z wnioskiem o wznowienie postępowania, a jego złożenie będzie wstrzymywało wykonanie orzeczenia.
Warto wziąć pod uwagę, że:
wspomniane wyżej oświadczenia dotyczące wysokości przychodów, niewykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy oraz pomocy de minimis są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenia jest zobowiązany do zawarcia w nich klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
wniosek o wakacje składkowe złożony w innym terminie niż w miesiącu poprzedzającym miesiąc kalendarzowy, który ma być objęty ww. preferencją, lub nierozpatrzony do dnia zgonu wnioskodawcy ZUS pozostawia bez rozpoznania;
ZUS rozstrzyga o zwolnieniu z opłacenia składek na 1 miesiąc i informuje o tym płatnika składek za pośrednictwem PUE ZUS;
rozstrzygnięcie, o którym mowa wyżej, w całości uwzględniające wniosek nie wymaga wydania decyzji;
wniosek rozstrzygnięty przez ZUS nie podlega wycofaniu albo korekcie - będzie więc wiążący dla przedsiębiorcy;
ZUS wydaje decyzję jeżeli:
- nie uwzględnia w całości wniosku przedsiębiorcy, lecz uwzględnia ten wniosek w części,
- w związku z przeprowadzonym postępowaniem wyjaśniającym lub kontrolą stwierdzi, że płatnik składek nie spełnia warunków do skorzystania z nowej preferencji składkowej (decyzja odmowna);
decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma w sprawie wakacji składkowych ZUS sporządza i doręcza wnioskodawcy w postaci elektronicznej na PUE ZUS;
informację o umieszczeniu na PUE ZUS decyzji, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacji lub innego pisma w sprawie wakacji składkowych ZUS przesyła na wskazany przez płatnika składek na PUE ZUS adres elektroniczny lub numer telefonu.
Ważne
Pozytywne rozstrzygnięcie wniosku przedsiębiorcy dotyczącego wakacji składkowych nie będzie wymagało wydania przez ZUS decyzji.
ZUS będzie mógł przeprowadzić kontrolę u płatnika składek (przedsiębiorcy) dotyczącą prawidłowości i rzetelności danych, informacji i oświadczeń przekazanych przez przedsiębiorcę korzystającego z wakacji składkowych we wniosku o zwolnienie. Jeśli stwierdzi, że przedsiębiorca nie spełnia ww. warunków uprawniających do nowej ulgi, wyda decyzję odmowną.
Korzystanie z wakacji składkowych nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku przekazania za miesiąc kalendarzowy objęty zwolnieniem:
deklaracji rozliczeniowej,
imiennego raportu miesięcznego z informacją o składkach finansowanych przez budżet państwa za osobę opłacającą składki za siebie,
imiennego raportu miesięcznego z informacją o składkach finansowanych przez osobę opłacającą składki za siebie,
imiennych raportów miesięcznych za innych ubezpieczonych zgłoszonych do ZUS.
W razie niewywiązania się przez ubezpieczonych z konieczności złożenia dokumentacji rozliczeniowej deklaracje rozliczeniowe oraz imienne raporty miesięczne zostaną za nich sporządzone bądź skorygowane (na ogólnych zasadach przewidzianych w ustawie systemowej) przez ZUS.
Po upływie miesiąca objętego wakacjami składkowymi "standardowe" obowiązki przedsiębiorcy w obszarze ZUS powracają "automatycznie". Nie jest wymagane ponowne zgłoszenie do ZUS ani informowanie organu rentowego o zakończeniu korzystania z preferencji.
Ustawa z 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw przewiduje ponadto m.in.:
zapewnienie, że odwołania od decyzji ZUS dotyczących wakacji składkowych będą w pierwszej instancji rozpatrywane przez sądy rejonowe,
poszerzenie katalogu zwolnień od podatku dochodowego o kwoty składek objętych nową preferencją składkową,
modyfikację, dzięki której okres korzystania z wakacji składkowych zalicza się na poczet 365 dni w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień zarejestrowania we właściwym powiatowym urzędzie pracy, co jest warunkiem nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych.
Nadmieńmy, że prawidłowe wdrożenie nowego rozwiązania, jakim są wakacje składkowe, wymaga dodatkowo nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 20 grudnia 2020 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów. Istnieje przecież konieczność dodania nowego kodu tytułu ubezpieczeniowego i modyfikacja formularzy ZUS DRA i ZUS RCA.
Podstawa prawna
art. 1-9 ustawy z 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2024 r. poz. 863
art. 8 ust. 6 pkt 1, art. 18 ust. 1 i ust. 8, art. 18a, art. 18c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 497; ost. zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 863
art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 146; ost. zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 858
POWOŁANE INTERPRETACJE URZĘDOWE:
interpretacja indywidualna ZUS z 30 września 2021 r. (WPI/200000/43/663/2021)
interpretacja indywidualna ZUS z 11 stycznia 2022 r. (DI/100000/43/834/2021)
interpretacja indywidualna ZUS z 5 maja 2017 r. (WPI/200000/43/495/2017)
Mariusz Pigulski
ekspert i praktyk, zajmujący się od wielu lat prawem pracy i ubezpieczeń społecznych, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej