Monitor Księgowego 10/2024, data dodania: 13.09.2024

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wykup samochodu z leasingu finansowego (podatkowo-operacyjnego) i jego dalszą odsprzedaż

PROBLEM

W związku z zakończeniem umowy leasingu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w lipcu 2024 r. wykupiła leasingowany samochód osobowy. Na potrzeby bilansowe umowa była zakwalifikowana jako leasing finansowy, natomiast na potrzeby podatkowe jako leasing operacyjny. W ciągu całego okresu trwania umowy leasingu samochód był użytkowany na cele mieszane. W październiku 2024 r. jest planowana sprzedaż wykupionego samochodu. W jak sposób rozliczyć w księgach rachunkowych jego wykup, a następnie dalszą sprzedaż? W jaki sposób transakcja powinna być ujęta w rozliczeniu VAT i podatku dochodowym?

RADA

Wykup samochodu osobowego w leasingu finansowym bilansowo i jednocześnie operacyjnym podatkowo nie powoduje konieczności dokonywania w księgach rachunkowych zmiany wartości początkowej wykupionego środka trwałego. W związku z tym odpisy amortyzacyjne są kontynuowane na dotychczasowych zasadach do momentu sprzedaży środka trwałego (o ile jednostka faktycznie nie zaprzestanie użytkowania samochodu, jednocześnie przeznaczając go do sprzedaży). Ponieważ wykup dotyczy podatkowo leasingu operacyjnego, spółka w momencie wykupu ma prawo wprowadzić środek trwały do ewidencji podatkowej i dokonywać podatkowych odpisów amortyzacyjnych do momentu sprzedaży. Ze względu na fakt, że samochód był wykorzystywany przez firmę do celów mieszanych (a więc odliczany był 50% VAT), w momencie sprzedaży spółce jako podatnikowi przysługiwać będzie prawo do korekty VAT nieodliczonego przy nabyciu tego pojazdu. Szczegóły wraz z ewidencją księgową wykupu, sprzedaży i korekty VAT w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Klasyfikując leasing w księgach rachunkowych, należy go już na wstępie odpowiednio rozpoznać z perspektywy prawa bilansowego i podatkowego. W obrocie gospodarczym często występuje sytuacja (jak to ma miejsce w rozpatrywanym przypadku), że według ustawy o rachunkowości (dalej: uor) umowa traktowana jest jako leasing finansowy, natomiast według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) jako leasing operacyjny. Ponieważ nakłada to różne obowiązki na leasingobiorcę, przypomnieć należy, że:

  • według ustawy o rachunkowości - jeśli którykolwiek z siedmiu wskazanych warunków w art. 3 ust. 4 tej ustawy jest spełniony, to mamy do czynienia z umową leasingu finansowego. W innym przypadku jest to leasing operacyjny. Bilansowo rozpoznany leasing jako finansowy oznacza konieczność ujęcia w księgach rachunkowych leasingowanego środka trwałego i jego amortyzacji, natomiast leasing operacyjny jest traktowany jak najem i ujmowany w kosztach operacyjnych jako usługa obca,

  • według przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych - klasyfikacji dokonuje się na podstawie rozdziału 4a updop. Jeśli umowa spełnia warunki uznania jej za leasing operacyjny (określone w art. 17b ust. 1 updop), wówczas odpisów amortyzacyjnych dokonuje finansujący (leasingodawca), jeśli zaś umowa spełnia warunki leasingu finansowego (określone w art. 17b ust. 1 updop), stroną dokonującą odpisów jest korzystający (leasingobiorca).

Mając na uwadze wskazaną odmienność uregulowań podatkowych i bilansowych w tym zakresie, często w obrocie gospodarczym występuje sytuacja, że umowa jest zaliczana według przepisów ustawy o rachunkowości do leasingu finansowego, a według przepisów podatkowych rozpoznawana jako leasing operacyjny. Innymi słowy występuje sytuacja, gdy bilansowo środek trwały będący przedmiotem tej umowy korzystający zalicza do swoich aktywów trwałych i dokonuje stosownych odpisów amortyzacyjnych, natomiast w ujęciu podatkowym przedmiot leasingu nie stanowi środka trwałego korzystającego (leasingobiorcy). W wyniku uznania umowy dla celów podatkowych za leasing operacyjny i jednocześnie przedmiot leasingu jako środek trwały finansującego (leasingodawcy) wartość netto opłat leasingowych (ewentualnie powiększona o VAT naliczony, jeżeli korzystający nie ma możliwości jego odliczenia w całości lub w części) może stanowić koszt podatkowy korzystającego.

  1. Wykup samochodu osobowego z bilansowego leasingu finansowego (podatkowo- operacyjnego)

Rozliczenie bilansowe wykupu w księgach rachunkowych. Ustawa o rachunkowości nie wskazuje wprost, jak należy postępować w przypadku wykupu środka trwałego z leasingu finansowego. Kwestę tę porusza Krajowy Standard Rachunkowości nr 5 "Leasing, najem i dzierżawa" (dalej: KSR nr 5). Wskazuje się w nim (pkt 7.8 KSR nr 5), że:

W przypadku nabycia przedmiotu leasingu za opłatę końcową jest on w dalszym ciągu wykazywany w aktywach korzystającego, który kontynuuje jego amortyzowanie przez okres ekonomicznej użyteczności. Szacunek okresu ekonomicznej użyteczności podlega okresowej weryfikacji (art. 32 ust. 3 UoR). Opłata końcowa stanowi w całości część kapitałową i służy spłacie zobowiązania z tytułu nabycia przedmiotu leasingu (Wn konto "Rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu leasingu", Ma konto "Rachunek bankowy"). Ewentualna nadwyżka spłat nad kwotą zobowiązania obciąża pozostałe koszty operacyjne, a nadwyżka kwoty zobowiązania nad kwotą spłat odnoszona jest na pozostałe przychody operacyjne.

Z zacytowanego w KSR nr 5 rozwiązania wynika zatem, że wykupiony przedmiot leasingu (w rozpatrywanym przypadku samochód osobowy) będzie dalej dla celów bilansowych wykazywany w księgach rachunkowych jako środek trwały. Nie ulegnie przy tym zmianie ustalona i widoczna w księgach rachunkowych jego wartość początkowa. W okresie ekonomicznej użyteczności środka trwałego powinny być również kontynuowane odpisy amortyzacyjne (na dotychczasowych zasadach). Zgodnie ze wskazówkami zawartymi w KSR nr 5 ewidencja faktury dokumentująca wykup z leasingu finansowego będzie mogła zatem przebiegać następująco:

  1. Faktura końcowa (dokumentująca wykup)

    a) wartość brutto

Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu"

Ma konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki bieżące z finansującym"

b) VAT naliczony

Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie"

Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"

c) wartość netto (opłata końcowa)

Wn konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu leasingu"

Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"

  1. WB - uregulowanie zobowiązania z tytułu faktury wykupu

Wn konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki bieżące z finansującym"

Ma konto 13-1 "Bieżący rachunek bankowy"

Ewentualna nadwyżka spłat nad kwotą zobowiązania (na które wskazuje saldo debetowe konta 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki bieżące z finansującym") obciąży pozostałe koszty operacyjne, zaś nadwyżka kwoty zobowiązania nad kwotą spłat (na które wskazuje saldo kredytowe konta 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki bieżące z finansującym") odnoszona jest na pozostałe przychody operacyjne.

Osobną kwestią w rachunkowości pozostaje intencja jednostki co do dalszego użytkowania środka trwałego. Jeśli po wykupie jednostka faktycznie zaprzestanie użytkowania samochodu i "przeznaczy środek trwały do sprzedaży", wówczas zgodnie z Krajowym Standardem Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (dalej: KSR nr 11) należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych. KRS nr 11 stwierdza bowiem (pkt 8.34 KSR nr 11), że:

Jednostka zaprzestaje dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło:

(...)

b) przeznaczenie środka trwałego do sprzedaży, likwidacji lub rozchodu w inny sposób, potwierdzonego stanem faktycznym polegającym na zaprzestaniu użytkowania, (...)

Fakt przeznaczenia środka trwałego do sprzedaży wymaga przy tym odpowiedniego udokumentowania. W tym przypadku jednostka powinna przeprowadzić test na utratę wartości takiego środka trwałego, a w razie potrzeby doprowadzić jego wartość księgową netto do niższej od niej ceny sprzedaży netto, jaka byłaby możliwa do uzyskania na dzień przeprowadzenia testu. Ewentualna potrzeba dokonania odpisu aktualizującego z tytułu utraty wartości środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży w księgach rachunkowych obciąża pozostałe koszty operacyjne:

Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne"

Ma konto 05-1 "Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych".

Należy przy tym zaznaczyć, ze czasowe wyłączenie środka trwałego z użytkowania nie powoduje konieczności zawieszenia dokonywania odpisów amortyzacyjnych. 

Rozliczenie podatkowe wykupu - podatek dochodowy. Środek trwały wykupiony z leasingu operacyjnego (bo w rozpatrywanym przypadku mamy podatkowo do czynienia właśnie z tego typu leasingiem) powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych i podatkowo amortyzowany. Jego wartość początkową, niezależnie od wartości przyjętej dla celów bilansowych, należy ustalić w oparciu o kwotę jego wykupu wraz z niepodlegającą odliczeniu kwotą VAT naliczonego (tu: 50%). W przypadku gdy wartość początkowa środka trwałego:

  • jest większa niż 10 000 zł - wówczas odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej samochodu począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową samochodu lub w którym postawiono go w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono jego niedobór (por. art. 16h ust. 1 pkt 1 updop),

  • jest równa lub mniejsza niż 10 000 zł - wówczas podatkowo można dokonywać odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych albo dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania tego środka trwałego do używania albo w miesiącu następnym.

Jeśli wartość początkowa wykupionego samochodu jest mniejsza niż 10 000 zł, podatnik może także nie uznawać go za środek trwały i wówczas poniesione wydatki od razu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania samochodu do użytkowania (por. art. 16d ust. 1 updop).

Niezależnie jaki wariant rozliczenia podatkowego zostanie zastosowany w firmie, wystąpi różnica między bilansowym a podatkowym rozwiązaniem, co skutkować powinno prowadzeniem ewidencji podatkowej (oddzielnej od bilansowej), a także w niektórych przypadkach uwzględnieniem tych rozbieżności w postaci odroczonego podatku dochodowego.

 

2. Sprzedaż samochodu osobowego wykupionego z bilansowego leasingu finansowego (podatkowo-operacyjnego)

Jeżeli jednostka sprzedaje środek trwały po jego wykupie z leasingu finansowego, transakcja ta powinna być rozliczona w księgach rachunkowych zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi sprzedaży środków trwałych. Przychód ze sprzedaży należy zatem ująć jako zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy o rachunkowości). Ważne jest, aby w dniu przekazania sprzedanego środka trwałego kupującemu wyksięgować go z ewidencji bilansowej. Jeśli istnieje niezamortyzowana wartość tego środka, należy ją ująć jako pozostałe koszty operacyjne.

W rozliczeniu podatkowym przychód ze sprzedaży będzie przychodem podatkowym, zaś niezamortyzowana "podatkowo" część sprzedanego środka trwałego stanowić będzie koszt uzyskania przychodu. 

Korekta VAT od wykupionego samochodu w momencie jego sprzedaży i jego ewidencja księgowa. Sprzedaż samochodu osobowego (od którego przysługiwało prawo do odliczenia VAT) będzie podlegała opodatkowaniu 23% VAT. Sprzedając ten samochód w tzw. okresie korekty, podatnik ma prawo do odzyskania nieodliczonego VAT od jego wykupu na podstawie art. 90b ustawy o VAT. Zakłada się bowiem, że od miesiąca sprzedaży do końca okresu korekty samochód wykorzystywany jest wyłącznie do celów firmowych. Zatem jednostka, która używała samochód do celów mieszanych (jak to ma miejsce w tym przypadku), w momencie sprzedaży uzyska prawo do skorygowania podatku VAT od zakupu - korekta in plus pozostałej, nieodliczonej wcześniej kwoty VAT. Korekty tej dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Okres korekty liczy się od miesiąca, w którym nabyto samochód osobowy, i wynosi odpowiednio:

  • 60 miesięcy, w przypadku gdy wartość samochodu przekracza 15 000 zł,

  • 12 miesięcy, w przypadku gdy wartość samochodu nie przekracza 15 000 zł.

Prawo do korekty w przypadku zmiany przeznaczenia samochodu potwierdza również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych, m.in. z 14 października 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.341.2021.1.MR). Wskazuje się w niej wprost: 

ustawa wprowadza system korekt podatku naliczonego, który będzie stosowany w sytuacji, gdy podatnik nabył pojazd samochodowy: (…) - z ograniczonym do 50% prawem do odliczenia, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia dokonuje sprzedaży opodatkowanej tego pojazdu lub przeznacza ten pojazd do użytku wyłącznie w działalności gospodarczej. (…) system korekt (…) umożliwia podatnikowi zwiększenie podatku do odliczenia, jednakże w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty.

W księgach rachunkowych korekta VAT in plus będzie stanowiła dla jednostki pozostały przychód operacyjny.

 

Przykład

Spółka zawarła trzyletnią umowę leasingu finansowego (podatkowo-operacyjnego) samochodu osobowego z opcją wykupu za 24 600 zł (w tym 4600 zł VAT). Samochód wykorzystywany jest dla celów mieszanych przez spółkę. Wartość początkowa to 220 000 zł, zaś okres ekonomicznej użyteczności to 10 lat (22 000 zł amortyzacja roczna, 1833,33 zł amortyzacja miesięczna, zatem dotychczasowe umorzenie w momencie wykupu po trzech latach to 36 miesięcy × 1833,33 zł = 65 999,88 zł). Po zakończeniu umowy - lipiec 2024 r. - spółka wykupiła samochód z leasingu, otrzymując od leasingodawcy fakturę końcową na kwotę 24 600 zł (w tym 4600 zł VAT). Po wykupie samochód był dalej użytkowany przez spółkę aż do momentu sprzedaży (a tym samym nie zaprzestano dokonywania odpisów amortyzacyjnych). Samochód ten został następnie we wrześniu 2024 r. sprzedany za kwotę 184 500 zł (w tym 34 500 zł VAT). Ze względu na fakt, że w momencie wykupu odliczony został 50% VAT, spółka dokonała przy sprzedaży korekty VAT. 

Wyliczenie kwoty korekty VAT: 

  • okres korekty = 60 miesięcy (gdyż wartość samochodu przekracza 15 000 zł)

  • liczba miesięcy pozostałych do końca korekty = 58 miesięcy (tj. od września 2024 r. do czerwca 2029 r.) 

  • kwota VAT podlegająca korekcie = 2 300 zł (tj. 50% z 4 600 zł)

  • kwota korekty = 2 223,33 zł (tj. 2 300 zł /60 miesięcy × 58 miesięcy)

 

Ewidencja w księgach rachunkowych

  1. Faktura końcowa (dokumentująca wykup)

    a) wartość brutto

Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu" 24 600 zł

Ma konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki bieżące z finansującym" 24 600 zł

b) VAT naliczony (50% VAT możliwego do odliczenia, tj. 3 600 × 50%)

Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie" 2 300 zł

Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" 2 300 zł

c) wartość netto - opłata końcowa (24 600 - 2 300 zł) 

Wn konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu leasingu" 22 300 zł

Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" 22 300 zł

  1. WB - uregulowanie zobowiązania z tytułu faktury wykupu

Wn konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" w analityce "Rozrachunki bieżące z finansującym" 24 600 zł

Ma konto 13-1 "Bieżący rachunek bankowy" 24 600 zł

  1. PK - odpisy amortyzacyjne za sierpień i wrzesień po wykupie 2 × 1 833,33 zł = 3 666,66 zł

Wn konto 40-1 "Amortyzacja" 3 666,66 zł

Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 3 666,66 zł

  1. Faktura sprzedaży

Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" 184 500 zł

Ma konto 22-2 "VAT należny i jego rozliczenie" 34 500 zł

Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" 150 000 zł 

  1. LT - wyksięgowanie sprzedanego samochodu z ewidencji środków trwałych

Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 69 666,54 zł

Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne" 150 333,46 zł

Ma konto 01 "Środki trwałe" 220 000 zł

  1. Korekta VAT naliczonego

Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie" 2 223,33 zł

Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" 2 223,33 zł

 

 

 

 

 

 

 

Źródło:

  • pkt 8.34 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" - Dz.Urz. MRiF z 2017 r. poz. 105
  • pkt 7.8 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 "Leasing najem dzierżawa" - Dz.Urz. Min. Fin. z 2018 r. poz. 77

Klaudia Grec

audit manager, ekspert ds. rachunkowości

 

 

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK