Książki 13/2024, data dodania: 14.05.2024

Ulga na ekspansję (prowzrostowa) - instrukcja korzystania

Ulga na ekspansję polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które podatnik poniósł, żeby rozszerzać swoje krajowe lub zagraniczne rynki zbytu. Z ulgi mogą skorzystać zarówno podatnicy CIT, jak i PIT.

1. Kto może ubiegać się o ulgę na ekspansję

Lp.

Rodzaj podatnika

Uwagi

1.

Podatnik PIT

Z ulgi na ekspansję mogą skorzystać podatnicy PIT osiągający dochody (przychody) z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane:

● na zasadach ogólnych według skali podatkowej (czyli wg stawki 12% lub 32%) lub

● podatkiem liniowym.

2.

Podatnik CIT Z ulgi na ekspansję mogą skorzystać podatnicy opodatkowani CIT na zasadach ogólnych. Podatnicy rozliczający się ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT) nie mogą korzystać z ulgi.

3.

Podatnicy CIT i PIT, którzy uzyskują dochody z prowadzonej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) lub osiągają dochody w ramach realizacji nowej inwestycji na podstawie wydanej decyzji w tym zakresie Podatnicy uzyskujący dochody z prowadzonej działalności na terenie SSE lub w ramach realizacji nowej inwestycji mogą skorzystać z ulgi tylko w odniesieniu do kosztów podatkowych, których nie uwzględniają w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku.

2. Na czym polega ulga na ekspansję w podatku dochodowym

Zasady stosowania ulgi

Ulga polega na możliwości odliczenia przez podatnika od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.*

Uwaga! Ulga nie obejmuje wydatków na wytworzenie produktów, ale na zwiększenie przychodów z wytwarzania.

Podsumowując, ulga na ekspansję obejmie jedynie wydatki na działania marketingowe mające na celu sprzedaż produktu.

Wielkość odliczenia

Ulga pozwala na odliczenie 2 razy poniesionych wydatków na ekspansję, czyli:

● 100% wydatku można zaliczyć do kosztów podatkowych,

● 100% tego samego wydatku można odliczyć ponownie w ramach ulgi.

Roczny limit odliczenia

Maksymalnie w danym roku podatkowym w ramach ulgi można odliczyć 1 mln zł.

Koszty niepodlegające

odliczeniu

Nie podlegają odliczeniu koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, jeżeli zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

* Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów należy rozumieć odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym.

3. Jakie są rodzaje kosztów podlegających odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję

Lp.

Rodzaj kosztu objętego ulgą

Przykładowe wydatki stanowiące dany rodzaj kosztu

1

2

3

1.

uczestnictwo w targach

● organizacja miejsca wystawowego,

● zakup biletów lotniczych dla przedsiębiorcy i pracowników,

● zakwaterowanie i wyżywienie przedsiębiorcy i pracowników

2.

działania promocyjno-informacyjne

● zakup przestrzeni reklamowych,

● przygotowanie strony internetowej,

● publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki, dotyczące produktu

3.

dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów

● koszt opracowania grafiki opakowania,

● zakup projektu opakowania,

● wytworzenie matrycy wykrojnika do kartonu

Uwaga! Z ulgi na ekspansję nie skorzysta podatnik, który zamówi opakowania do produktów, których nie jest producentem (zob. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 19 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.156.2022.1.MF)

4.

przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów

● certyfikacja towaru,

● rejestracja znaku towarowego

5.

przygotowanie dokumentacji niezbędnej do:

● przystąpienia do przetargu,

● składania ofert innym podmiotom

● zakup usług doradczych dotyczących przetargu,

● druk katalogów ofertowych

4. Jakie są warunki zastosowania ulgi na ekspansję

Lp.

Z ulgi na ekspansję można skorzystać, jeżeli zostanie spełniony co najmniej jeden z wymienionych warunków.

Jest to:

Okres, w którym mają być spełnione warunki

1.

zwiększenie przychodów* ze sprzedaży produktów** w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

Kolejne 2 lata podatkowe, licząc od roku podatkowego, w którym podatnik poniósł koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży swoich produktów. Oznacza to, że pod uwagę przy ustalaniu podwyższonych przychodów należy już brać rok, w którym poniesiono wydatki objęte ulgą na ekspansję.

Przykład

Podatnik ponosi w 2024 r. wydatki na uczestnictwo w targach, podczas których prezentuje swoje produkty. Wydatki te chce rozliczyć w ramach ulgi na ekspansję w 2024 r. Przy ocenie spełnienia warunku zwiększenia przychodów powinien uwzględnić lata 2024 i 2025.

Uwaga!

Warunek wzrostu przychodów w dwuletnim okresie jest spełniony, jeżeli ten wzrost nastąpi choćby w jednym z wskazanych przepisem dwóch lat podatkowych. Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 2 stycznia 2023 r. na interpelację poselską (sygn. DD5.054.8.2022)

2.

osiągnięcie przychodów* ze sprzedaży produktów** dotychczas nieoferowanych, lub

3.

osiągnięcie przychodów* ze sprzedaży produktów** dotychczas nieoferowanych w danym kraju
Uwaga! Jeśli podatnik nie spełni żadnego z warunków dotyczących zwiększenia sprzedaży, będzie musiał zwrócić uprzednio odliczoną kwotę w zeznaniu podatkowym za rok, w którym upłynął termin na ich spełnienie.

* Przy ustalaniu spełnienia wymienionych warunków należy uwzględnić wyłącznie przychody, z których dochód opodatkowany jest w Polsce.

** Przez produkty należy rozumieć rzeczy wytworzone przez przedsiębiorcę. Tym samym na potrzeby stosowania przepisów o uldze na ekspansję produktem nie jest np. sprzedawana usługa (bo nie jest rzeczą). Ulga na ekspansję nie przysługuje również np. podatnikowi, który zamierza zwiększyć sprzedaż produktów sprzedawanych pod własną marką, ale wytwarzanych przez podmioty trzecie (zob. interpretację indywidual­ną Dyrektora KIS z 18 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.269.2022.1.KW).

5. Jak rozliczyć ulgę na ekspansję

Rodzaj podatnika

Ulgę na ekspansję należy rozliczyć w:

Rodzaj zeznania

Podatnik PIT zeznaniu rocznym za rok, w którym poniesiono koszty*

Ulgę należy wykazać w zeznaniu:

● PIT-36 - jeżeli podatnik PIT uzyskuje przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej,

● PIT- 36L - jeżeli podatnik PIT uzyskuje przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym

Podatnik CIT Ulgę należy wykazać w zeznaniu CIT-8

* Jeżeli w danym roku podatnik wykaże stratę albo jego dochód jest niższy od kwoty przysługującego odliczenia, to ulgę może odliczyć w zeznaniach za kolejnych 6 lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

6. Ulga na ekspansję - krok po kroku

Jeżeli chcesz skorzystać z ulgi na ekspansję

Krok 1. Sprawdź, czy spełniasz warunki skorzystania z ulgi na ekspansję (zob. pkt 1 instrukcji).
Krok 2. Sprawdź, czy wydatek może być objęty ulgą na ekspansję - w szczególności, czy wydatek miał związek z rozszerzaniem rynku zbytu na wytwarzany produkt.
Krok 3. Udokumentuj wydatek - dokumentacji podlega fakt poniesienia wydatku i przeznaczenie wydatku.
Krok 4. Monitoruj wielkość kosztów rozliczanych w ramach ulgi na ekspansję - maksymalnie w danym roku podatkowym w ramach ulgi możesz odliczyć 1 mln zł.
Krok 5. Rozlicz ulgę w zeznaniu rocznym.
Krok 6.

Sprawdź i udokumentuj spełnienie warunku zwiększenia sprzedaży w okresie po rozliczeniu ulgi. W tym celu należy brać pod uwagę wyłącznie przychody, z których dochód opodatkowany jest w Polsce, i przychody osiągane ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych.

Jeśli nie spełniłeś żadnego z warunków dotyczących zwiększenia sprzedaży, zwróć uprzednio odliczoną kwotę, wykazując zwrot w zeznaniu podatkowym za rok, w którym upłynął termin na ich spełnienie.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK