Państwowa Inspekcja Pracy podczas kontroli pracy zdalnej może m.in. weryfikować podstawę jej wprowadzenia, wewnątrzzakładowe regulacje w tym zakresie czy wypłacanie przez pracodawców ekwiwalentów lub ryczałtów z tego tytułu. Inspektorzy nie mają jednak uprawnień do oceny zasadności odmowy przez pracodawcę pracy w tym trybie. W przypadku kontroli przez PIP kwestii związanych z weryfikacją trzeźwości pracowników inspektorzy mogą sprawdzić poprawność dokumentów regulujących przeprowadzanie badania trzeźwości i stosowanych w tym zakresie procedur.
PIP podczas kontroli pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości pracowników skupia się na weryfikacji spełnienia wymogów formalnych jakie powinien spełnić pracodawca wdrażając pracę w trybie zdalnym i badanie trzeźwości pracowników.
Najczęstszymi elementami kontroli zakresie pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości jest badanie przepisów wewnętrznych, procedur działania, dokumentacji związanej z pracą zdalną lub badaniem trzeźwości, a także dopełnienia obowiązków informacyjnych wobec pracowników.
Kontrole odbywają się w zakładzie pracy, natomiast inspektorowie PIP nie mają możliwości kontrolowania pracowników zdalnych w ich domach.
PIP nie weryfikuje słuszności decyzji o nałożeniu kary porządkowej na nietrzeźwego pracownika, ani zasadności odmowy pracy zdalnej, bo to należy do zakresu działania sądów pracy.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości pracowników inspektor może pouczyć ustnie pracodawcę, wydać wystąpienie lub nakaz usunięcia nieprawidłowości.
W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy od 21 lutego 2023 r. obowiązują przepisy w zakresie kontroli stanu trzeźwości, natomiast od 7 kwietnia 2023 r. regulacje dotyczące pracy zdalnej. Ze względu na umiejscowienie powyższych kwestii w Kodeksie pracy podlegają one kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Zgodnie bowiem z ustawą o PIP do jej zadań należy m.in. nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy.
Praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Inspektorzy pracy w ramach prowadzonych czynności kontrolnych posiadają uprawnienia do przeprowadzania oceny stanu przestrzegania przez pracodawców przepisów dotyczących wykonywania pracy w formie zdalnej. W szczególności kontrolą mogą objąć:
dopełnienie przez pracodawców wymagań formalnych przy wprowadzaniu pracy zdalnej,
stosowanie pracy zdalnej wobec pracowników uprzywilejowanych,
uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej,
organizację pracy zdalnej, w tym koszty pracy zdalnej,
pracę zdalną okazjonalną,
przestrzeganie przepisów bhp przy pracy zdalnej.
Kontrole te mogą być prowadzone na wniosek lub w związku ze skargą podmiotu zainteresowanego, a także w ramach realizacji harmonogramu działania Państwowej Inspekcji Pracy.
Podobnie jak w przypadku kontroli z innego zakresu tematycznego kontrole dotyczące pracy zdalnej odbywają się na podstawie pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia czynności oraz po okazaniu przez inspektora pracy legitymacji służbowej.
Ustawodawca w ramach wprowadzonej nowelizacji nie zmienił ustawy o PIP, która w art. 26 wskazuje, że zasadniczo kontrolę przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz w innych miejscach wykonywania jego zadań lub przechowywania dokumentów finansowych i kadrowych. Poszczególne czynności kontrolne mogą być wykonywane także w siedzibie PIP. W związku z tym nie ma obecnie podstaw do przeprowadzania przez inspektorów pracy czynności np. w miejscu zamieszkania pracownika czy w innym miejscu przez niego wskazanym, w którym jest wykonywana praca zdalna. Zatem działania inspektora pracy są ograniczone, w szczególności w zakresie badania przestrzegania przepisów bhp przy organizowaniu pracy zdalnej (w miejscu wykonywania pracy zdalnej), i spoczywają głównie na pracodawcach.
Ważne
Państwowa Inspekcja Pracy nie prowadzi czynności kontrolnych w miejscu zamieszkania pracownika.
Postępowanie kontrolne PIP ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bhp, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń. W związku z tym inspektorzy pracy są uprawnieni m.in. do żądania od podmiotu kontrolowanego przedłożenia akt osobowych i wszelkich dokumentów związanych z wykonywaniem pracy przez pracowników lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy. Dokumentami, których może żądać inspektor pracy, są również te dokumenty, które dotyczą wykonywania pracy w formie zdalnej.
Z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor pracy sporządza protokół kontroli lub notatkę służbową, a następnie kieruje do kontrolowanego podmiotu środki prawne w postaci wystąpienia lub nakazu w celu zobowiązania go do usunięcia stwierdzonych naruszeń.
W ramach prowadzonych kontroli inspektorzy PIP w pierwszej kolejności ustalają podstawę świadczenia przez pracowników pracy zdalnej. Należy przy tym pamiętać, że praca zdalna może być wykonywana na mocy uzgodnienia między stronami stosunku pracy lub na polecenie pracodawcy. Uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić:
przy zawieraniu umowy o pracę albo
w trakcie zatrudnienia - z inicjatywy pracodawcy lub na wniosek pracownika
(złożony w postaci papierowej lub elektronicznej).
Natomiast na polecenie pracodawcy praca zdalna może być wykonywana w okresie:
obowiązywania stanu nadzwyczajnego,
stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu,
w którym zapewnienie przez pracodawcę warunków bhp wymaganych do danej pracy w dotychczasowym miejscu nie jest czasowo możliwe z powodu działania siły wyższej.
W przypadku polecenia pracy zdalnej przez pracodawcę pracownik musi złożyć oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej.
Co skontroluje inspektor w zakresie wprowadzenia pracy zdalnej? |
Inspektor zweryfikuje podstawę, na jakiej pracownicy wykonają pracę zdalną, i czy zawiera ona wszystkie niezbędne elementy. Kontrolą mogą być objęte m.in. umowy o pracę, porozumienia o pracy zdalnej, wnioski pracowników o pracę zdalną, a także polecenie pracodawcy wykonywania pracy zdalnej. Ponadto inspektor może zweryfikować, czy pracodawca pobrał oświadczenia o posiadaniu warunków lokalowych i technicznych i czy wszystkie wskazują na możliwość pracy zdalnej. |
Jakie mogę być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie stwierdzenia nieprawidłowości formalnych w tym zakresie inspektor pracy może skierować do pracodawcy wystąpienie o uzupełnienie braków. W przypadku stosowania pracy zdalnej wbrew przepisom ustawowym (np. w razie stosowania pracy zdalnej na polecenie pracodawcy wobec pracownika, który złożył oświadczenie o nieposiadaniu warunków do jej wykonywania) inspektor wystosuje wystąpienie lub nakaz o zaprzestanie stosowania takiej formy świadczenia pracy. |
Przykład
Pracodawca, chcąc oszczędzić na wynajmie biura, polecił wszystkim swoim pracownikom pracę zdalną. Nie zainteresował się przy tym, czy osoby te mają warunki do wykonywania pracy tego rodzaju. Pracownicy zawiadomili PIP, która zweryfikowała treść poleceń pracy zdalnej oraz to, czy pracodawca pobrał od pracowników oświadczenia o posiadaniu warunków do pracy tego typu. Ponadto inspektor pracy wysłuchał zeznań pracowników, którzy przekazali, że pracodawca wskazywał jako przyczynę polecenia pracy zdalnej spadek zysków firmy. W wyniku tych czynności inspektor stwierdził, że pracodawca polecił pracę zdalną mimo niespełnienia żadnej z przesłanek wymaganych do jednostronnego zlecenia pracy w tym trybie (stan nadzwyczajny, epidemiczny lub działanie siły wyższej uniemożliwiające zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu). Wobec takich ustaleń wydał wystąpienie, w którym zobowiązał pracodawcę do zaprzestania takiej formy świadczenia pracy w przypadku pracowników, którzy sami nie zawnioskują o ten rodzaj świadczenia pracy i którzy nie oświadczą, że posiadają warunki do wykonywania pracy zdalnej.
Znowelizowane przepisy Kodeksu pracy wprowadziły szczególne uprawnienia w zakresie pracy zdalnej dla pewnej kategorii pracowników. W ich przypadku pracodawca jest zobowiązany uwzględnić wniosek o wykonywanie pracy zdalnej, chyba że nie jest to możliwe ze względu na organizację pracy lub jej rodzaj.
Tabela 1. Pracownicy, których wniosek o pracę zdalną powinien być uwzględniony przez pracodawcę, jeśli pozwala na to stanowisko i organizacja pracy
Pracownicy, którym powinna być przyznana praca zdalna na podstawie art. 6719 § 6 Kodeksu pracy | Pracownicy, którym powinna być przyznana praca zdalna na podstawie art. 1881 § 1 Kodeksu pracy
|
|
|
O przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku pracodawca powinien poinformować pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku przez pracownika.
Co skontroluje inspektor w zakresie odmowy pracy zdalnej? |
W ramach prowadzonych czynności kontrolnych inspektor pracy może ustalić, czy pracodawca poinformował pracownika o przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku oraz czy dokonał tego w ustawowym terminie. Organ PIP nie jest natomiast uprawniony do analizy i oceny zasadności odmowy przez pracodawcę uwzględnienia wniosku uprawnionego pracownika, ponieważ przyczyny odmowy są związane z organizacją pracy lub rodzajem pracy, a te kwestie mieszczą się wyłącznie w zakresie uprawnień organizacyjnych pracodawcy. W razie sporu w tym zakresie stanowisko może zająć wyłącznie sąd pracy. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie naruszenia w tym obszarze inspektor skieruje do pracodawcy wystąpienie. Może też nałożyć mandat w wysokości do 2000 zł lub skierować wniosek do sądu grodzkiego o ukaranie pracodawcy grzywną do 30 000 zł w przypadku rażącego naruszenia przepisów dotyczących uwzględniania wniosków o pracę zdalną składanych przez pracowników uprzywilejowanych (art. 281 pkt 5c Kodeksu pracy). |
Zasady wykonywania pracy zdalnej określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową. W przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa, warunki wykonywania pracy zdalnej ustala się w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 253 ustawy o związkach zawodowych, z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy. Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia projektu porozumienia przez pracodawcę nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.
Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
Tabela 2. Wymogi w zakresie treści porozumienia i regulaminu pracy zdalnej
Regulamin pracy zdalnej powinien określać: | Porozumienie o pracy zdalnej lub polecenie pracy zdalnej powinno określać: |
|
|
Wykonywanie pracy zdalnej jest dopuszczalne także wówczas, gdy nie zostało zawarte porozumienie albo nie został wydany regulamin. W takim przypadku pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej odpowiednio w poleceniu wykonywania pracy zdalnej albo w indywidualnym porozumieniu zawartym z pracownikiem.
Co skontroluje inspektor w zakresie przepisów wewnętrznych dotyczących pracy zdalnej? |
W trakcie czynności kontrolnych inspektor pracy obejmuje analizą zarówno tryb wprowadzenia pracy zdalnej (przykładowo czy porozumienie zostało zawarte z uprawnioną do tego organizacją związkową, czy porozumienie zostało skonsultowane z przedstawicielami pracowników), jak i treść sporządzonych aktów wewnątrzzakładowych (weryfikując, czy zawierają one wymagane przepisami elementy). |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie stwierdzenia nieprawidłowości inspektor pracy może skierować w stosunku do pracodawcy wystąpienie. Wnioski wystąpienia w tym przedmiocie mogą zobowiązywać pracodawcę do uzupełnienia stwierdzonych braków formalnych, do stosowania pracy zdalnej wyłącznie po uprzednim uzgodnieniu lub konsultacji z właściwym podmiotem czy podjęcia działań mających na celu zawarcie z pracownikiem porozumienia o stosowaniu pracy zdalnej. |
Znowelizowane przepisy Kodeksu pracy nałożyły na pracodawcę dodatkowe obowiązki w przypadku zatrudniania pracowników przy pracy zdalnej. Pracodawca jest bowiem zobowiązany:
zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej;
zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć niezbędne koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;
pokryć inne koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jeżeli zwrot takich kosztów został określony w porozumieniach, regulaminie albo poleceniu;
zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną szkolenia i pomoc techniczną niezbędne do wykonywania tej pracy.
Strony mogą ustalić zasady wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, niezapewnionych przez pracodawcę, spełniających wymagania bhp określone w przepisach Kodeksu pracy. W takim przypadku pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej z pracodawcą.
Obowiązek pokrycia kosztów pracy zdalnej albo wypłaty ekwiwalentu może być zastąpiony obowiązkiem wypłaty ryczałtu, którego wysokość odpowiada przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej.
Wprowadzone przepisy nie precyzują, w jaki sposób należy ustalić wysokość powyższych świadczeń. Ustawodawca wskazał jedynie, że przy określaniu wysokości ekwiwalentu albo ryczałtu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, ich udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość materiału wykorzystanego na potrzeby pracodawcy i ceny rynkowe tego materiału, a także normy zużycia energii elektrycznej oraz koszty usług telekomunikacyjnych. Zasady ponoszenia przez pracodawcę kosztów pracy zdalnej powinny natomiast znaleźć unormowanie w porozumieniu zbiorowym zawieranym między pracodawcą a organizacjami związkowymi, w regulaminie pracy zdalnej ustalanym przez pracodawcę, w poleceniu pracy zdalnej lub w indywidualnym porozumieniu między pracodawcą i pracownikiem w sprawie pracy zdalnej.
Charakter prawny, jaki ustawodawca nadał ekwiwalentowi pieniężnemu i ryczałtowi z tytułu kosztów pracy zdalnej, wskazuje na to, że są to świadczenia pieniężne niezwiązane wprost z wykonywaną przez pracownika pracą, które nie mają charakteru przysparzającego. Bez wątpienia jednak są to świadczenia związane pośrednio z wykonywaną pracą.
Co skontroluje inspektor w zakresie wypłaty ekwiwalentu i ryczałtu z tytułu pracy zdalnej? |
Inspektor pracy zweryfikuje naliczenia i wypłaty ustalonego ekwiwalentu pieniężnego czy ryczałtu na pokrycie kosztów pracy zdalnej. Natomiast PIP zasadniczo nie posiada uprawnień do zweryfikowania wysokości ustalonych świadczeń (w przypadku gdy ustalony ryczałt bądź ekwiwalent nie pokryją faktycznych kosztów poniesionych przez pracownika, będzie mógł on dochodzić swoich roszczeń przed sądem pracy). |
Jakie mogę być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów o pokrywaniu przez pracodawców kosztów pracy zdalnej organy Państwowej Inspekcji Pracy są uprawnione do: • nakazania pracodawcy wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę, a także innego świadczenia przysługującego pracownikowi; nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu; • skierowania wystąpienia lub wydania polecenia w sprawie ich usunięcia, a także wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do osób winnych. W przypadku zatem gdy inspektor pracy w trakcie kontroli stwierdzi naliczenie i niewypłacenie ustalonego ekwiwalentu pieniężnego czy ryczałtu na pokrycie kosztów pracy zdalnej, będzie mógł wydać nakaz płacowy, tj. nakazać pracodawcy wypłatę należnego świadczenia w postaci ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu. Natomiast w przypadku stwierdzenia nienaliczenia i niewypłacenia ustalonego ekwiwalentu pieniężnego czy ryczałtu na pokrycie kosztów pracy zdalnej inspektor pracy będzie mógł: • wydać pracodawcy polecenie ustne dotyczące naliczenia i wypłacenia należnego świadczenia w postaci ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu, • skierować wystąpienie w sprawie naliczenia i wypłacenia należnego świadczenia w postaci ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu bądź • skierować wystąpienie w sprawie prawidłowego czy terminowego ich wypłacania w przyszłości (wniosek "profilaktyczny"). Ponadto w przypadku stwierdzenia nienaliczenia i niewypłacenia bądź naliczenia i niewypłacenia ustalonego ekwiwalentu pieniężnego czy ryczałtu na pokrycie kosztów pracy zdalnej inspektor PIP będzie uprawniony do wszczęcia lub przeprowadzenia postępowania wykroczeniowego. |
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie, na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. Pracodawca nie ma jednak obowiązku uwzględnienia takiego wniosku pracownika. W przypadku jednak zastosowania pracy zdalnej w takiej formie:
niedopuszczalne jest wydłużenie wymiaru pracy zdalnej okazjonalnej w akcie wewnątrzzakładowym;
do pracy zdalnej okazjonalnej nie stosuje się niektórych przepisów regulujących zasady wykonywania pracy zdalnej, np. dotyczących obowiązku pracodawcy pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej;
do okazjonalnej pracy zdalnej nie stosuje się przepisów art. 6719-6724 (np. dotyczących ustalenia zasad wykonywania pracy zdalnej w porozumieniu czy regulaminie, zapewnienia przez pracodawcę narzędzi i pokrywania kosztów pracy zdalnej, ekwiwalentu lub ryczałtu za użytkowanie narzędzi i "energię elektryczną");
kontrola wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej, kontrola w zakresie bhp lub kontrola przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych, odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.
Co skontroluje inspektor w zakresie okazjonalnej pracy zdalnej? |
W przypadku wystąpienia pracy zdalnej okazjonalnej inspektor pracy w trakcie kontroli ustali w szczególności, czy nie doszło do przekroczenia wymiaru tej pracy w roku kalendarzowym. Zatrudnianie pracowników przy pracy zdalnej okazjonalnej powyżej 24-dniowego limitu może bowiem wskazywać na działanie mające na celu ominięcie przepisów, np. zobowiązujących do pokrycia kosztów wykonywania pracy zdalnej. Ponadto kontrolą zostaną objęte dokonane przez strony stosunku pracy ustalenia oraz ich realizacja. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W przypadku przekraczania limitu okazjonalnej pracy zdalnej do pracodawcy może zostać nie tylko skierowane wystąpienie (w szczególności zobowiązujące pracodawcę do ustalenia zasad ponoszenia przez pracodawcę kosztów takiej pracy), ale także może zostać wszczęte postępowanie wykroczeniowe o pokrycie takich kosztów. |
Przykład
Pracodawca w regulaminie pracy zdalnej przyznał wszystkim swoim pracownikom prawo do 104 dni okazjonalnej pracy zdalnej. W trakcie kontroli inspektor zakwestionuje takie rozwiązanie, wskazując, że jest to omijanie przepisów o pracy zdalnej, w tym przypadku hybrydowej w wymiarze 2 dni zdalnie i 3 dni z biura. W związku z tym nakaże zawarcie z pracownikami stosownych porozumień o pracy zdalnej (hybrydowej 2 do 3) oraz naliczenie i wypłacanie niezbędnych ekwiwalentów lub ryczałtów.
Zatrudniając pracownika przy pracy zdalnej pracodawca jest zobowiązany do realizowania wobec niego, w czasie wykonywania zadań w tej formie, obowiązków w zakresie bhp, ze wskazanymi wyjątkami (przykładowo został wyłączony obowiązek dotyczący zapewnienia bezpiecznych obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy, zapewnienia posiłków i napojów profilaktycznych czy zapewnienia urządzeń higieniczno-sanitarnych i środków higieny osobistej).
Co skontroluje inspektor przy pracy zdalnej w zakresie bhp? |
Inspektor pracy w trakcie kontroli pracy zdalnej dokona co do zasady weryfikacji sporządzonych przez pracodawcę dokumentów dotyczących bhp oraz zapoznania z nimi pracowników przed przystąpieniem do wykonywania pracy zdalnej, w tym m.in.:
W razie zaistnienia wypadku przy pracy zdalnej inspektor pracy obejmie kontrolą również działania pracodawcy, mające na celu ustalenie okoliczności i przyczyn tego wypadku, a także sporządzoną przez zespół powypadkowy i zatwierdzoną przez podmiot kontrolowany dokumentację. Inspektor pracy nie został natomiast uprawniony do wykonywania nadzoru i kontroli w miejscu wykonywania pracy zdalnej (którym jest najczęściej miejsce zamieszkania pracownika). Trudno bowiem uznać, że mieszkanie pracownika jest miejscem wykonywania zadań podmiotu kontrolowanego (czyli pracodawcy), a więc miejscem, nad którym ma on bezpośrednie władztwo i może tam bezpośrednio organizować procesy pracy. Ponadto status podmiotu podlegającego kontroli Państwowej Inspekcji Pracy mają podmioty wymienione w art. 13 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, a nie zatrudnieni pracownicy. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie stwierdzenia naruszeń do pracodawcy mogą być kierowane nie tylko wystąpienia, ale również nakazy, zarówno te dotyczące uzupełnienia dokumentacji bhp, np. kart ryzyka zawodowego obejmujących pracę zdalną, jak i dotyczące ustalenia w określonym terminie okoliczności i przyczyn wypadku. |
Przykład
Pracodawca podejrzewa, że pracownik nie korzysta z przekazanego mu monitora ekranowego oraz dodatkowej klawiatury i myszki. Poza tym miejsce, z którego pracownik łączy się na spotkania on-line, sprawia wrażenie, jakby nie spełniało wymogów określonych w przepisach dla stanowisk pracy. Pracodawca zawiadomił o tym podejrzeniu PIP z prośbą o kontrolę miejsca pracy pracownika. PIP odmówi wykonania takiej kontroli, ponieważ taki zakres czynności nie leży w jej kompetencjach. To pracodawca na podstawie przepisów o pracy zdalnej sam może skontrolować pracownika zdalnego zgodnie z trybem i zasadami ustalonymi w regulacjach wewnątrzzakładowych.
Znowelizowane przepisy Kodeksu pracy umożliwiły pracodawcy wprowadzenie - ze względu na konieczność zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób, a także ochrony mienia pracodawcy - weryfikacji stanu trzeźwości pracowników lub obecności w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu.
Kodeks pracy zawiera m.in.:
zasady przeprowadzania przez pracodawcę badania stanu trzeźwości lub na obecność środków działających podobnie do alkoholu (przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie, bez naruszania godności oraz innych dóbr osobistych pracownika);
zasady przetwarzania przez pracodawcę informacji wskazującej na obecność alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika (o dacie, godzinie i minucie badania oraz jego wyniku wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób albo ochrony mienia);
okres przechowywania takich informacji;
zobowiązanie pracodawcy do określenia grup pracowników objętych badaniami stanu trzeźwości lub na obecność środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika;
obowiązek poinformowania pracowników o wprowadzeniu badania stanu trzeźwości lub na obecność środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika co najmniej 2 tygodnie wcześniej w sposób przyjęty u danego pracodawcy;
obowiązek przekazania zatrudnianemu pracownikowi objętemu kontrolą trzeźwości lub na obecność środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika przed dopuszczeniem do pracy informacji na temat badań stanu trzeźwości z wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy, w postaci papierowej lub elektronicznej;
procedurę przeprowadzania badania w celu ustalenia obecności alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego poprzez zlecenie pobrania krwi osobie posiadającej odpowiednie kwalifikacje zawodowe oraz procedurę przekazywania przez organ powołany do ochrony porządku publicznego wyników takiego badania pracodawcy i pracownikowi;
możliwość odpowiedniego stosowania przepisów prawa pracy dotyczących kontroli stanu trzeźwości i na obecność środka działającego podobnie do alkoholu do pracodawców organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne na innej podstawie niż stosunek pracy (zleceniobiorców, usługobiorców) oraz osoby prowadzące na własny rachunek działalność gospodarczą, których praca jest organizowana przez tych pracodawców.
Ponadto katalog przesłanek uzasadniających nałożenie na pracownika kary upomnienia, kary nagany lub kary pieniężnej został uzupełniony o przypadki stawienia się do pracy w stanie po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu lub zażywanie takiego środka w czasie pracy. Natomiast w zakresie obowiązku pracodawcy niedopuszczenia pracownika do wykonywania pracy:
utrzymano regulację obowiązującą w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu lub spożywał alkohol w czasie pracy, z jej uzupełnieniem o sytuacje, w których kontrola trzeźwości wykaże obecność alkoholu w organizmie pracownika wskazującą na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości, oraz
wprowadzono regulację nakładającą na pracodawcę taki obowiązek, jeżeli kontrola, o której mowa w art. 221e § 1 Kodeksu pracy, wykaże obecność w organizmie pracownika środka działającego podobnie do alkoholu, albo w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu lub zażywał taki środek w czasie pracy.
Powyższe regulacje, ze względu na ich umiejscowienie w przepisach prawa pracy, także podlegają kontroli inspektora pracy. Co do zasady jednak czynności organów PIP w przedmiotowym zakresie będą ograniczały się do sprawdzenia wymogów formalnych, jakie pracodawca musi spełnić, aby móc dokonywać kontroli sprawdzenia stanu trzeźwości pracowników lub na obecność środków działających podobnie do alkoholu w ich organizmach.
Zasady kontroli trzeźwości, które ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, określa Kodeks pracy.
Tabela 3. Treść regulaminu kontroli trzeźwości
Treść regulaminu pracy, układu zbiorowego lub obwieszczenia w zakresie kontroli trzeźwości powinna zawierać: |
|
Przepisy pozostawiają jednak pracodawcom swobodę w wyborze m.in. metod poddawania pracowników kontroli, grup pracowników podlegających tej kontroli czy częstotliwości jej przeprowadzania.
Pracodawca, wprowadzając właściwe uregulowania w tym zakresie, powinien w pierwszej kolejności uwzględnić cel, dla jakiego badania mogą być prowadzone (tj. konieczność zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób albo ochrony mienia pracodawcy), zapewnić ochronę godności i innych dóbr pracowników oraz wziąć pod uwagę zagrożenia, jakie niesie ze sobą wykonywanie pracy na poszczególnych stanowiskach.
Co skontroluje inspektor w zakresie przepisów wewnętrznych dotyczących badania trzeźwości pracowników? |
PIP może zweryfikować w trakcie kontroli, czy faktycznie spełnione są wymagane przepisami przesłanki weryfikacji trzeźwości pracowników (konieczność zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób albo ochrony mienia pracodawcy). Inspektor pracy zweryfikuje, czy pracodawca, który prowadzi kontrolę trzeźwości pracowników, uregulował wymagane przepisami elementy w odpowiednim akcie prawa wewnątrzzakładowego. Ponadto ustali, czy regulacje zawarte w tych aktach nie pozostają w sprzeczności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego (np. czy nie mają charakteru dyskryminującego określoną grupę pracowników, czy ustalony sposób badania nie narusza dóbr osobistych pracownika, czy wybrane metody badania są dopuszczalne). Warto przy tym podkreślić, że podczas kontroli inspektor pracy ma prawo żądania od podmiotu kontrolowanego oraz od wszystkich pracowników lub osób, które są albo były zatrudnione bądź które wykonują lub wykonywały pracę na jego rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, a także osób korzystających z usług agencji zatrudnienia, pisemnych i ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz wzywania i przesłuchiwania tych osób w związku z przeprowadzaną kontrolą. Organ kontrolny ma zatem możliwość ustalenia, czy pracodawca, przeprowadzając kontrolę trzeźwości lub kontrolę na obecność środków działających podobnie do alkoholu, nie naruszył przepisów prawa pracy, nie tylko w oparciu o prowadzone przez podmiot kontrolowany i okazane dokumenty. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie stwierdzenia nieprawidłowości w aktach wewnątrzzakładowych organ PIP skieruje do pracodawcy wystąpienie, w którym zobowiąże pracodawcę do uzupełnienia braków. |
Pracodawca przetwarza informacje o dacie, godzinie i minucie badania na obecność alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika oraz jego wyniku wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony osób lub mienia, i przechowuje te informacje w aktach osobowych pracownika przez okres nieprzekraczający roku od dnia ich zebrania. W przypadku zastosowania kary porządkowej - do czasu jej uznania za niebyłą lub do czasu prawomocnego zakończenia postępowania prowadzonego na podstawie prawa.
W razie negatywnego wyniku badania trzeźwości czy na obecność innego środka odurzającego uznaje się, że pracodawca nie przetwarza informacji o takim badaniu.
Co skontroluje inspektor w zakresie przetwarzania danych o wynikach badań? |
W przedmiotowym zakresie inspektor pracy dokonuje analizy prawidłowości przetwarzania danych osobowych, w tym okresu ich przetwarzania. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie stwierdzenia naruszenia przepisu skieruje do pracodawcy wystąpienie (np. o usunięcie z akt osobowych pracownika informacji o przeprowadzonej kontroli trzeźwości). |
Przykład
Inspektor pracy, przeglądając akta osobowe pracownika, znalazł w nich protokół badania trzeźwości pracownika sprzed 1,5 roku. Ponieważ dokument tego rodzaju może być przechowywany przez okres nieprzekraczający 1 roku od dnia jego pobrania, inspektor wyda wystąpienie, w którym zobowiąże pracodawcę do usunięcia dokumentu z akt osobowych w terminie 7 dni od daty doręczenia wystąpienia.
Pracodawca jest zobowiązany poinformować pracowników o wprowadzeniu badania stanu trzeźwości lub na obecność środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie co najmniej 2 tygodnie wcześniej. Powinien to zrobić w sposób przyjęty w zakładzie pracy. Z oczywistych względów w odniesieniu do nowo zatrudnionego pracownika pracodawca nie wypełni tego obowiązku (poinformowania) z 2-tygodniowym wyprzedzeniem, dlatego będzie musiał przekazać pracownikowi podlegającemu kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu informację o wprowadzeniu kontroli, grupie lub grupach pracowników objętych kontrolą i sposobie jej przeprowadzania, w postaci papierowej lub elektronicznej, przed dopuszczeniem go do pracy.
Co skontroluje inspektor w zakresie przekazywania informacji o badaniu trzeźwości pracowników? |
Kontrola inspektora pracy w przedmiotowym zakresie obejmie fakt udzielenia pracownikom informacji o wprowadzeniu badania oraz terminowości jej udzielenia. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W razie stwierdzenia, że taka informacja nie została przekazana, inspektor pracy w wystąpieniu wniesie o jej niezwłoczne udostępnienie pracownikom. |
Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości albo w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu bądź spożywanie alkoholu lub zażywanie środka działającego podobnie do alkoholu w czasie pracy pracodawca może zastosować wobec pracownika karę porządkową upomnienia lub nagany, a także karę pieniężną.
Procedura kwestionowania udzielonych pracownikowi kar została określona precyzyjnie przepisami Kodeksu pracy. Jeżeli zatem zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw do pracodawcy. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu. Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.
Co skontroluje inspektor w zakresie nakładania kar porządkowych i pieniężnych? |
W zakresie weryfikacji procesu nakładania przez pracodawcę kary porządkowej na pracownika organom PIP nie zostały przekazane dodatkowe uprawnienia, co oznacza, że w trakcie kontroli inspektor pracy sprawdzi wyłącznie, czy zostały zachowane terminy udzielenia kary oraz czy spełniono inne wymogi formalne (przykładowo czy wysłuchano pracownika przed udzieleniem kary, czy kara nie została udzielona po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia). Ponadto w razie udzielenia kary pieniężnej kontrolą zostanie objęte wynagrodzenie pracownika. Inspektor pracy sprawdzi, czy dokonano potrącenia w granicach przewidzianych przepisami Kodeksu pracy. Inspektor pracy nie może natomiast badać kwestii zasadności udzielenia kary pracownikowi - nawet w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości może skierować jedynie do pracodawcy wystąpienie (np. o zachowywanie odpowiednich procedur przy udzielaniu kar, o wypłacenie pracownikowi zaniżonej części wynagrodzenia, gdy dokonano potrącenia na rzecz kary pieniężnej w kwocie wyższej niż dopuszczalna). W żadnym wypadku zastosowanie środków prawnych przez inspektora nie będzie jednak oznaczało, że kara jest uznawana za niebyłą. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
PIP nie może nakazać pracodawcy uznania sprzeciwu pracownika. Możliwe jest tylko wystąpienie dyscyplinujące pracodawcę w zakresie dopełniania procedury nałożenia kary na pracownika i dotrzymywania ustalonych w niej terminów. |
Na pracodawcy ciąży obowiązek dbania o zdrowie i życie pracowników przy wykonywaniu przez nich pracy. W związku z tym, jeżeli kontrola trzeźwości wykaże obecność alkoholu w organizmie pracownika, wskazującą na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości, bądź zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w czasie pracy, pracodawca nie może dopuścić go do pracy. Znajdzie to również zastosowanie do przypadków pozostawania przez pracownika (lub podejrzenia o pozostawanie przez pracownika) pod wpływem środka działającego podobnie do alkoholu. Pracownik powinien zostać poinformowany przez pracodawcę (w dowolnej formie) o fakcie niedopuszczenia do pracy. Za czas odsunięcia pracownika od pracy nie przysługuje wynagrodzenie.
Co skontroluje inspektor w zakresie odsunięcia pracownika od pracy? |
W toku prowadzonych czynności inspektor pracy może skontrolować prawidłowość zastosowanego trybu odsunięcia pracownika od pracy czy metodę przeprowadzenia kontroli trzeźwości. Natomiast nie ma uprawnień do kwestionowania przeprowadzonych przez pracodawcę kontroli oraz zasadności odsunięcia pracownika od pracy. Kwestie wypłaty odsuniętemu pracownikowi wynagrodzenia za czas niewykonywania przez niego w tym czasie pracy mogą zostać natomiast uregulowane przez organy PIP jedynie w sytuacji, gdy wynik przeprowadzonego badania nie wskaże na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości pracownika. |
Jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości? |
W przypadku stwierdzenia w wyniku badania stanu trzeźwości, że pracownik nie jest pod wpływem alkoholu czy innych środków odurzających, i jednoczesnego stwierdzenia braku wynagrodzenia pracownika za czas niesłusznego niedopuszczenia go do pracy PIP może nakazać pracodawcy wypłatę należnego pracownikowi wynagrodzenia. |
Podstawa prawna
art. 221c, art. 221d, art. 221e, art. 221f, art. 6718, art. 6719, art. 6720, art. 6721, art. 6724, art. 6731, art. 6733, art. 108 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465
art. 10, art. 11, art. 21, art. 23, art. 26, art. 31 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1614;
Beata Łapińska
specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, autorka wielu publikacji z tej tematyki