Powszechnie stosowaną przez pracodawców tworzących zfśs praktyką jest pokrywanie kosztów zakupu świątecznych podarunków ze środków zakładu pracy. Choć tego rodzaju benefity nie są wprost wymienione w ustawie o zfśs jako rodzaj działalności socjalnej, traktuje się je jako świadczenia o charakterze pomocowym, stanowiące jeden z przejawów udzielania osobom uprawnionym pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej.
Należy jednak mieć na uwadze, aby wsparcie w formie świątecznych prezentów:
● zostało wskazane w regulaminie gospodarowania zfśs oraz
● było przyznawane z zastosowaniem tzw. kryterium socjalnego, czyli uzależnione od sytuacji życiowej, materialnej i rodzinnej osoby uprawnionej.
Znajduje to potwierdzenie m.in.:
- w wyrokach Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 13 lutego 2013 r. (III AUa 1097/12) oraz w Szczecinie z 3 września 2015 r. (III AUa 927/14). W drugim z tych orzeczeń stwierdzono, że:
Definicja działalności socjalnej daje zatem pracodawcy możliwość wręczania ze środków funduszu, między innymi, bonusów finansowych z okazji świąt Bożego Narodzenia czy Wielkanocnych z tytułu zwiększonych wydatków w tym okresie. Warunkiem umożliwiającym ich przyznanie jest zapisanie takich form pomocy w regulaminie funduszu oraz określenie trybu ich przyznawania (czy przyznanie następuje np. na wniosek osoby uprawnionej czy też z inicjatywy pracodawcy).
- w wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 4 kwietnia 2023 r. (III AUa 456/21), w którym wskazano, że:
Art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wskazuje (...), że przyznawanie tych świadczeń (przyp. red. chodzi o świadczenia z zfśs) jest ściśle zależne od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z Funduszu. (…) ich podział powinna poprzedzać indywidualna ocena sytuacji osób uprawnionych pod kątem kryterium socjalnego.
Świąteczne prezenty finansowane ze środków zfśs, które zostaną przyznane pracownikom (i ich rodzinom) z uwzględnieniem kryterium socjalnego, są:
● zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego) oraz
● wyłączone z podstawy opodatkowania (do kwoty 1000 zł, a wyjątkowo w okresie od 2020 r. do 2023 r. - do kwoty 2000 zł - art. 21 ust. 1 pkt 67 i art. 52l pkt 3 ustawy o pdof); wskazany przepis obejmuje również karty przedpłacone, co potwierdzają organy podatkowe; np. w interpretacji indywidualnej z 27 września 2023 r. (0114-KDIP3-1.4011.778.2023.1.LS) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:
(…) wartość świadczenia w postaci Kart przedpłaconych - przekazanych pracownikom - których źródłem finansowania będą środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, korzysta ze zwolnienia z podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości kwoty obowiązującego w roku podatkowym limitu.
Warunki zastosowania zwolnienia z podatku i składek ZUS świadczeń dla pracowników finansowanych z zfśs
Rodzaj zwolnienia | Warunki zwolnienia |
ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne | ● świadczenie musi mieścić się w zakresie działalności socjalnej i być przekazywane osobom uprawnionym zgodnie z postanowieniami regulaminu zfśs, ● wartość świadczenia musi być zróżnicowana na podstawie tzw. kryterium socjalnego, którego idea wyklucza przyznawanie wszystkim uprawnionym świadczeń socjalnych w jednakowej wysokości (potwierdzają to wyroki SN: z 16 września 2009 r., I UK 121/09, OSNP 2011/9-10/133, oraz z 8 stycznia 2014 r., I UK 202/13) |
z opodatkowania | ● otrzymane przez pracownika świadczenie musi mieć związek z działalnością socjalną, ● świadczenie musi być przyznawane na podstawie regulaminu funduszu socjalnego (z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego) i mieć charakter rzeczowy bądź pieniężny (przy czym rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi), ● łączna, roczna wartość wszystkich świadczeń z zfśs nie może przekroczyć w latach 2020 -2023 kwoty 2000 zł (w razie przekroczenia tego limitu w ciągu roku nadwyżka podlega opodatkowaniu), ● świadczenie musi być w całości sfinansowane ze środków zfśs lub funduszy związków zawodowych, co oznacza, że pracodawca (lub związek zawodowy) nie może sfinansować tych świadczeń z innych źródeł niż wyżej wskazane (świadczenie nie może być np. zakupione częściowo ze środków obrotowych, gdyż będzie w całości podlegać opodatkowaniu). Jednak dopuszczalna jest sytuacja, w której świadczenie współfinansuje pracownik, tzn. część świadczenia opłaca zakład pracy ze środków przeznaczonych na działalność socjalną, a pozostałą część opłaca pracownik. Potwierdza to przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 30 października 2019 r. (sygn. 0115-KDIT2-2.4011.349.2019.1.MU). |
Czytaj więcej w artykule Serwisu Prawno-Pracowniczego: "Rozliczenia podatkowo-składkowe świadczeń świątecznych przyznawanych przez pracodawcę" >>