Monitor Księgowego 5/2023 [dodatek: Dodatek specjalny], data dodania: 20.04.2023

Skutki podatkowe odwołania stanu zagrożenia epidemicznego

Do 30 kwietnia 2023 r. przedłużono termin obowiązywania aktualnych ograniczeń, nakazów i zakazów wprowadzonych w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego. Oznacza to, że już niedługo można oczekiwać odwołania tego stanu. W publikacji przedstawiamy zestawienie szczególnych rozwiązań podatkowych obowiązujących w stanie zagrożenia epidemicznego wraz z informacją, jakie są konsekwencje zakończenia tego stanu.

Tabela. Szczególne rozwiązania podatkowe - skutki odwołania stanu zagrożenia epidemicznego

Lp.

Szczególne rozwiązania podatkowe obowiązujące w stanie zagrożenia epidemicznego

Skutki odwołania stanu zagrożenia epidemicznego

1

2

3

PODATKI DOCHODOWE

1.

Preferencje w zakresie posiadania certyfikatu rezydencji Rozwiązanie ma zastosowanie w okresie kolejnych 2 miesięcy po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego. Po tym czasie preferencje nie mogą już być stosowane.

a)

Certyfikaty rezydencji niezawierające okresu ważności

Jeżeli dla takich certyfikatów okres kolejnych 12 miesięcy wyznaczający czas ich obowiązywania upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat przez okres obowiązywania tego stanu oraz przez okres 2 miesięcy po jego odwołaniu.

Podstawa prawna: art. 31ya ust. 1 ustawy o COVID-19

Po 2 miesiącach po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego płatnicy podatku dochodowego nie mogą już korzystać z certyfikatów rezydencji, które zostały wydane ponad 12 miesięcy wcześniej, jeżeli nie zawierają one okresu ważności.

b)

Możliwość korzystania z kopii certyfikatu

W czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po jego odwołaniu miejsce zamieszkania i siedziby podatnika (PIT i CIT) dla celów podatkowych może być potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Podstawa prawna: art. 31ya ust. 2 ustawy o COVID-19

Po 2 miesiącach po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego płatnicy podatku dochodowego nie mogą potwierdzać miejsca zamieszkania czy siedziby kopią certyfikatu rezydencji.

c)

Wydłużenie ważności certyfikatów rezydencji

W czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po jego odwołaniu warunek uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji od podatnika uważa się za spełniony także w przypadku, gdy płatnik posiada certyfikat rezydencji tego podatnika obejmujący 2019 r. lub 2020 r. oraz oświadczenie podatnika co do aktualności danych w nim zawartych.

Podstawa prawna: art. 31ya ust. 3 ustawy o COVID-19

Po 2 miesiącach po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego płatnicy posługujący się certyfikatami obejmującymi 2019 r. lub 2020 r. powinni uzyskać aktualne certyfikaty rezydencji podatników.

2.

Preferencje w zakresie cen transferowych

Preferencje w zakresie cen transferowych mogą być stosowane:

● do czasu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo
● za rok podatkowy, w którym obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego.

a)

Zwolnienie podatników dokonujących korekty cen transferowych z obowiązku posiadania oświadczenia

PIT. Zwalnia się podatników dokonujących korekty cen transferowych z obowiązku posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego potwierdzającego dokonanie przez ten podmiot korekty cen transferowych w tej samej wysokości co podatnik. Dotyczy to korekty dokonywanej za rok podatkowy lub w momencie, w którym na całym terytorium Polski obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego ogłoszony w związku z COVID-19.

CIT. Analogiczne uprawnienie przyznano podatnikom CIT.

Podstawa prawna: art. 31z1 ustawy o COVID-19

Podatnicy podatku dochodowego mają obowiązek posiadania oświadczenia, jeżeli dokonują korekty:

● po odwołaniu stanu zagrożenia lub
● za rok podatkowy, w którym nie obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego.

b)

Zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji lokalnej - także w przypadku poniesienia straty podatkowej

PIT. Podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia lokalnej dokumentacji podatkowej także w przypadku poniesienia przez stronę transakcji straty podatkowej w roku podatkowym, w którym na całym terytorium Polski obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego ogłoszony w związku z COVID-19.

Ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia lokalnej dokumentacji podatkowej może skorzystać podmiot powiązany, który poniósł stratę, pod warunkiem że uzyskał w tym roku łączne przychody niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w analogicznym okresie bezpośrednio poprzedzającym ten rok.

CIT. Analogiczne uprawnienie przyznano podatnikom CIT.

Podstawa prawna: art. 31z2 ustawy o COVID-19

Poczynając od roku podatkowego, w którym nie obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego, podatnicy zawierający transakcje, w których jedna ze stron poniosła stratę podatkową, nie mogą korzystać z opisanego zwolnienia z obowiązku prowadzenia dokumentacji lokalnej.

c)

Podmioty mogące podpisać oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

PIT. Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, składane za rok podatkowy lub rok obrotowy lub w momencie, w którym na całym terytorium Polski obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego ogłoszony w związku z COVID-19, może podpisać:

● osoba fizyczna - w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,

● osoba upoważniona przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale - w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział na terytorium Polski,

● osoba uprawniona do reprezentacji - w przypadku pozostałych podmiotów powiązanych

- przy czym nie jest dopuszczalne złożenie oświadczenia przez pełnomocnika. Tym samym oświadczenia nie musi podpisywać kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości, jak to jest określone w przepisach o podatku dochodowym, co stanowi duże ułat­wienie dla składających oświadczenie.

CIT. Analogiczne uprawnienie przyznano podatnikom CIT.

Podstawa prawna: art. 31z3 ustawy o COVID-19

Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych musi podpisać kierownik jednostki.

Dotyczy to oświadczeń składanych:

● za rok podatkowy lub rok obrotowy, w którym nie obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub
● w momencie, w którym na całym terytorium Polski nie obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego.

3.

Zapłata należności na rachunek inny niż wskazany w wykazie podatników VAT

PIT i CIT. W przypadku gdy zapłata została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik może złożyć przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie o zapłacie należności na ten rachunek (ZAW-NR) do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty należności.

Zawiadomienie to należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu, ale w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 termin na złożenie zawiadomienia przedłuża się do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.

Zawiadomienie chroni podatników podatku dochodowego przed zastosowaniem przepisów o ograniczeniu kosztów podatkowych w przypadku dokonywania transakcji bez pośrednictwa rachunku płatniczego (art. 15d updop i art. 22p updof).

Podstawa prawna: art. 15zzn ustawy o COVID-19

Opisane rozwiązania obowiązują jedynie do odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.

Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego podatnicy mają już tylko 7 dni na złożenie zawiadomienia o zapłacie na rachunek inny niż wskazany w wykazie podatników VAT.

4.

Kwoty kar umownych i odszkodowań w przypadku wady lub zwłoki powstałej w związku z COVID-19 jako koszty podatkowe

PIT. Przepisu wyłączającego z kosztów podatkowych określone rodzaje zapłaconych kar umownych i odszkodowań (zob. art. 23 ust. 1 pkt 19 updof) nie stosuje się do zapłaconych kar umownych i odszkodowań, jeżeli wada dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka w usunięciu wad towarów albo wykonanych

robót i usług powstała w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego ogłoszonym z powodu COVID-19.

Podstawa prawna: art. 52zb updof

CIT. Analogiczne uprawnienie przyznano podatnikom CIT.

Podstawa prawna: art. 38t updop

Podatnicy mogą wykazać w kosztach podatkowych zapłacone kary umowne i odszkodowania, jeżeli wada dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług powstała w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego. Możliwość ta kończy się zatem w stosunku do wad oraz zwłoki, które powstaną po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

ORDYNACJA PODATKOWA

1.

Brak obowiązku raportowania krajowych schematów podatkowych (MDR)

W przypadku schematów podatkowych innych niż transgraniczne podatnicy nie mają obowiązku przekazywania informacji i zawiadomień oraz realizowania innych obowiązków określonych w przepisach dotyczących krajowych schematów podatkowych w okresie od 31 marca 2020 r. do 30 dnia po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19.

Podstawa prawna: art. 31y ustawy o COVID-19

Rozwiązanie to ma zastosowanie w trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego i do 30 dnia po dniu jego odwołania.

Po tym okresie podatnicy ponownie mają obowiązek stosowania przepisów o raportowaniu krajowych schematów podatkowych.

2.

Ulgi w zapłacie podatku

W decyzji w sprawie odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej nie nalicza się opłaty prolongacyjnej, gdy została wydana na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.

Podstawa prawna: art. 15za ustawy o COVID-19

Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego zmienia sytuację podatników (płatników) występujących o ulgę w zapłacie podatku.

W przypadku gdy złożą wniosek o udzielenie ulgi w zapłacie po 30 dniach od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, w decyzji o przyznaniu ulgi w zapłacie podatku zostanie im naliczona opłata prolongacyjna.

3.

Odpowiedzialność solidarna nabywców towarów i usług

W przypadku gdy zapłata została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, aby uniknąć odpowiedzialności solidarnej za VAT niezapłacony przez zbywcę, podatnik może złożyć przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie

o zapłacie należności na ten rachunek (ZAW-NR) do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty należności.

Zawiadomienie to należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu, ale w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 termin na złożenie zawiadomienia przedłuża się do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.

Podstawa prawna: art. 15zzn ustawy o COVID-19, art. 117ba Ordynacji podatkowej

Od następnego dnia po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego podatnik, który dokona przelewu na rachunek inny niż wskazany w wykazie podatników VAT, ma 7 dni na złożenie ZAW-NR.

4.

Termin wydania interpretacji podatkowych

W przypadku wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej złożonych do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 3-miesięczny termin, o którym mowa w art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, przedłuża się o 3 miesiące.

Podstawa prawna: art. 31g ustawy o COVID-19

Wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych złożone po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego powinny być rozpatrzone w terminie 3 miesięcy.

W przypadku wniosków złożonych w trakcie trwania zagrożenia epidemicznego organy miały 6 miesięcy na wydanie interpretacji.

AKCYZA

1.

Odstąpienie od dokonania czynności

W przypadku dokonywania przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej czynności w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia, oraz w zakresie stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy w okresie od 1 kwietnia 2020 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 naczelnik urzędu celno-skarbowego na podstawie analizy ryzyka może odstąpić od:

● obecności kontrolującego przy przeprowadzeniu czynności podlegającej kontroli celno-skarbowej,
● dokonania czynności określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ustawy o KAS przez tego kontrolującego.

Naczelnik urzędu celno-skarbowego powiadamia podmiot, o którym mowa, o odstąpieniu od obecności

kontrolującego przy przeprowadzeniu czynności podlegającej kontroli celno-skarbowej lub od dokonania czynności przez kontrolującego.

Podmiot, o którym mowa, przekazuje niezwłocznie naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informację o przebiegu przeprowadzonych czynności.

Podstawa prawna: art. 31zj ustawy o COVID-19

Opisane uproszczenie proceduralne obowiązuje do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK