Biuletyn VAT 5/2023, data dodania: 09.05.2023

Jak przygotować się do zmian SLIM VAT 3

14 kwietnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę znaną pod nazwą SLIM VAT 3. Większość przewidzianych tam zmian w VAT wejdzie w życie od 1 lipca 2023 r. Przedstawiamy publikację, która omawia te zmiany i pokazuje, jak się do nich przygotować.

 

Zmiany, które wejdą w życie następnego dnia po publikacji ustawy zmieniającej w Dzienniku Ustaw

1. Nowe zasady ustalania wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego

1.1. Na czym polega zmiana

Sankcja VAT w postaci dodatkowego zobowiązania, przewidziana w art. 112b i art. 112c, ma zastosowanie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości skutkujących błędnym rozliczeniem podatku. Stosowanie sankcji ma charakter obligatoryjny niezależnie od przyczyny stwierdzonej nieprawidłowości. Obecnie wysokość sankcji może jedynie zmienić uznanie nieprawidłowości przez podatnika i ich skorygowanie przy jednoczesnym wpłaceniu kwoty zobowiązania (lub zwrotu nienależnie pobranej kwoty zwrotu).

Taki sposób ustalania dodatkowego zobowiązania został zakwestionowany przez TSUE. Dlatego sposób ustalania zobowiązania zostanie zmieniony. Będzie istniała możliwość ustalenia wysokości dodatkowego zobowiązania według uznania organu podatkowy (art. 112b ust. 1, 2 i 2a ustawy o VAT). Jednak ustawodawca daje wytyczne, jakimi powinien kierować się organ, wymierzając dodatkowe zobowiązanie. Naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego będzie musiał wziąć pod uwagę:

1) okoliczności powstania nieprawidłowości,

2) rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podatniku obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości,

3) rodzaj, stopień i częstotliwość stwierdzanych dotychczas nieprawidłowości dotyczących nieprzedawnionych zobowiązań w podatku,

4) kwotę stwierdzonych nieprawidłowości, w tym kwotę zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwotę zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe,

5) działania podjęte przez podatnika po stwierdzeniu nieprawidłowości w celu usunięcia skutków nieprawidłowości.

Jednocześnie ustawodawca ustalił górne granice sankcji. Będzie to, w zależności od okoliczności, 30%, 20% albo 15%. Oznacza to, że wysokość sankcji nie wzrośnie w porównaniu z obecnym stanem prawnym, gdyż obecnie sankcje wynoszą 30% albo 20%, albo 15%. To oznacza, że mogą być tylko niższe niż przed zmianą. 

Pomimo że wyrok TSUE dotyczył sankcji z art. 112b ustawy o VAT, zmianami objęto również art. 112c ustawy o VAT, dotyczący ustalania sankcji w wysokości 100%. Po zmianach dodatkowe zobowiązanie w wysokości 100% będzie ustalane, gdy organ uzna, że działanie podatnika było celowe.

1.2. Przepisy przejściowe

Organ podatkowy będzie stosował nowe zasady ustalania sankcji, nawet gdy nieprawidłowość będzie wynikała z postępowań podatkowych, kontroli podatkowych lub kontroli celno-skarbowych, wszczętych i niezakończonych przed 1 lipca 2023 r.

1.3. Przygotowanie do zmian

Podatnicy, gdy zostanie im ustalone dodatkowe zobowiązanie, powinni dokładnie przeanalizować, jakie czynniki wziął pod uwagę organ podatkowy. Ponieważ są to wskaźniki nieostre, więc gdy nie zgadzamy się z umotywowaniem organu, należy złożyć odwołanie. Może uda się wtedy obniżyć sankcję.

Zmiany od 1 lipca 2023 r. 

2. Podwyższenie limitu dla małych podatników, którzy mogą rozliczać VAT kwartalnie 

2.1. Na czym polegają zmiany

VAT kwartalnie mogą rozliczać mali podatnicy oraz podatnicy rozliczający estoński CIT. Do 30 czerwca 2023 r. podstawowy limit dla małego podatnika VAT wynosi 1 200 000 euro. Od 1 lipca 2023 r. limit ten zostanie podwyższony do 2 000 000 euro, aby taki sam limit obowiązywał dla VAT i podatków dochodowych. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. kwartalne rozliczenie będą mogli wybrać podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2022 r. wyrażonej w złotych kwoty 9 654 000 zł. Do 30 czerwca kwota ta wynosi 5 793 000 zł.

Ustawodawca nie wprowadził przepisów przejściowych. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. kwartalne rozliczenie mogą wybrać podatnicy, u których:

  • w 2022 r. został przekroczony limit 1 200 000 euro, ale nie przekroczono limitu 2 000 000 euro, oraz
  • od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r. został przekroczony limit 1 200 000 euro, ale nie przekroczono limitu 2 000 000 euro.

2.2. Przygotowanie do zmian

W ustawie o VAT przewidziano dwa rodzaje rozliczeń kwartalnych dla małych podatników:

  1. zasady ogólne - obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych wskazanych w art. 19a ustawy o VAT, tylko rozliczenie odbywa się co kwartał,
  2. metoda kasowa - obowiązek podatkowy powstaje na specjalnych zasadach wskazanych w art. 21 ustawy o VAT i rozliczenie odbywa się co kwartał.

Jeżeli podatnik chce od III kwartału 2023 r. wybrać pierwszy sposób rozliczeń, to musi złożyć aktualizację VAT-R do 25 sierpnia 2023 r., a wybierając drugą metodę od III kwartału, musi złożyć aktualizację VAT-R do 30 czerwca 2023 r.

 

• 

3. Uregulowanie zasad ustalania kursów walut do faktur korygujących

3.1. Na czym polega zmiana

Od 1 lipca 2023 r. z ustawy o VAT (art. 31b) będzie wprost wynikało, jakie kursy walut stosować w przypadku korekt podstawy opodatkowania ustalonej w walucie obcej. Obecnie zasady te wynikają z praktyki organów podatkowych, a od 1 lipca zostaną przeniesione do ustawy. 

W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania wyrażone w walucie obcej ulegną zmianie, przeliczenia na złote będzie się dokonywało według kursu danej waluty obcej przyjętego do przeliczenia kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania przed jej zmianą. Oznacza to, że zasadą będzie stosowanie kursu pierwotnego.

Podatnik będzie mógł dobrowolnie zrezygnować z tej zasady w dwóch przypadkach, gdy:

1) wystawi zbiorczą fakturę korygującą zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy o VAT(dokumentującą udzielenie rabatu) - wówczas przeliczenia na złote będzie dokonywał według:

• kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia tej faktury korygującej albo

• ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez EBC na ostatni dzień poprzedzający dzień wystawienia tej faktury korygującej, przy czym w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro; 

2) zostanie mu udzielony opust lub obniżka ceny w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczonych usług wykonanych w danym okresie na jego rzecz, z tytułu których rozlicza VAT za sprzedawcę (WNT, import usług, dostawy, dla których podatnikiem jest nabywca), udokumentowanych fakturą dotyczącą tego okresu - wówczas przeliczenia na złote kwot wyrażonych na tej fakturze w walucie obcej będzie dokonywał według:

• kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia tej faktury albo

• ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez EBC na ostatni dzień poprzedzający dzień wystawienia tej faktury, przy czym w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Przedstawione zasady nie mają zastosowania jeśli podatnik wybrał stosowanie wspólnego kursu dla VAT i podatku dochodowego. Gdy jednak przeliczeniu podlega podstawa opodatkowania, do której nie ma zastosowania wspólny kurs, to w przypadku korekty zastosuje omówione zasady.

3.2. Przygotowanie do zmian

Podatnicy powinni przeanalizować obecnie stosowane zasady ustalania kursów walut do faktur korygujących. Gdy nie stosowali się do powszechnej praktyki, muszą to zmienić. Od 1 lipca 2023 r. zasady przeliczeń będą wynikały z przepisów ustawy o VAT i nie będą dobrowolne. Należy również podjąć decyzję, czy podatnik będzie stosował wyjątki od zasady ogólnej (stosowanie kursu pierwotnego). Podjęcie raz decyzji nie oznacza, że musimy tak postępować zawsze. 

 

4. Ustalenie, kiedy dokonywać korekty WDT po otrzymaniu dokumentów potwierdzających prawo do stawki 0%

4.1. Na czym polega zmiana

Zgodnie z obecnymi regulacjami, jeżeli podatnik w określonym czasie nie ma wymaganych dokumentów potwierdzających wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), obowiązany jest wykazać w ewidencji taką transakcję jako dostawę krajową (i w konsekwencji zastosować właściwą stawkę podatku, np. w wysokości 23%). Jednak po otrzymaniu dokumentów potwierdzających dokonanie WDT podatnik ma prawo do odpowiedniego skorygowania tej transakcji i zastosowania stawki 0%. W takim przypadku przepisy zobowiązują podatnika do wykazania transakcji WDT w rozliczeniu za okres, w którym dostawa została dokonana. Natomiast obowiązek podatkowy dla WDT powstaje najczęściej w dacie wystawienia faktury.

Odniesienie się do momentu dokonania dostawy powoduje wątpliwości, kiedy dokonać korekty, szczególnie gdy dostawa ma miejsce w innym miesiącu, niż powstał obowiązek podatkowy. Dlatego po zmianie z przepisów ustawy o VAT będzie wynikać, że taka transakcja powinna być deklarowana za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy. 

4.2. Okres przejściowy 

Nowe zasady dotyczące okresu deklarowania WDT w przypadku otrzymania dokumentów potwierdzających wywiezienie towarów z terytorium kraju po zastosowaniu "tymczasowo" stawki krajowej zgodnie z art. 42 ust. 12 ustawy o VAT będą obowiązywać od 1 lipca 2023 r. Dlatego podatnik będzie deklarował korektę zgodnie z nowymi zasadami, niezależnie od tego, czy faktyczna dostawa miała miejsce przed nowelizacją czy po niej. Nowe zasady będą dotyczyły także dostaw, które miały miejsce do 30 czerwca, a korekta będzie dokonywana po tej dacie.

4.3. Przygotowanie do zmian

Jeśli podatnik, mimo że nie wynikało to z przepisów, rozliczał WDT po otrzymaniu dokumentów w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy - to nic nie zmienia w swoim sposobie rozliczeń. Jeżeli jednak podatnik rozliczał WDT w dacie dostawy, to powinien zmienić zasady, informując o tym fakcie swoje służby finansowo-księgowe.

5. Możliwość rozliczenia WNT bez faktury od kontrahenta

5.1. Na czym polega zmiana

Do 30 czerwca 2023 r. warunkiem odliczenia VAT z tytułu WNT jest, aby podatnik:

  • otrzymał fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
  • uwzględnił kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Oznacza to, że podatnik może odliczyć VAT naliczony z tytułu WNT, gdy uwzględni VAT należny z tego tytułu mimo braku faktury. Jednak gdy miną trzy miesiące, musi skorygować VAT naliczony za okres, kiedy minął ten okres. Jeśli otrzyma fakturę, może się cofnąć do okresu, za który rozliczył VAT należny. 

Od 1 lipca 2023 r. nie będzie musiał tego robić, gdyż otrzymanie faktury nie będzie warunkiem odliczenia VAT z tytułu WNT. Jedynym warunkiem będzie rozliczenie VAT należnego z tytułu WNT.

5.2. Okres przejściowy

W art. 19 ustawy zmieniającej ustawodawca wprowadził przepisy przejściowe. Jeżeli obowiązek podatkowy dla WNT powstał do 30 czerwca 2023 r., a dotychczasowy trzymiesięczny termin na otrzymanie faktury mija po 1 lipca 2023 r., to już go się nie stosuje. To oznacza, że podatnik nie dokonuje korekty, mimo że nie otrzymał faktury.

Jeśli podatnik zrobi korektę do 30 czerwca 2023 r., to aby ponownie zwiększyć podatek naliczony, musi czekać na otrzymanie faktury. Gdy podatnik otrzyma fakturę, będzie mógł zwiększyć podatek naliczony w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym uwzględnił kwotę podatku należnego z tytułu tego nabycia.

5.3. Przygotowanie do zmian

Osoby odpowiedzialne za rozliczenie VAT w firmie powinny mieć świadomość, że nie ma znaczenia termin otrzymania faktury od kontrahenta z innego kraju UE. Gdy nie otrzymamy faktury, to podstawą rozliczenia powinien być przygotowany dokument wewnętrzny, który oznaczamy w JPK_V7 kodem WEW.

 

 

6. Zmiana warunków otrzymania zwrotu VAT w terminie 15 dni

6.1. Na czym polega zmiana

Dla podatników, którzy wywiązują się z obowiązku umożliwienia płatności przy użyciu instrumentu płatniczego, np. terminala płatniczego, ustawodawca przewidział bonus. Urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu VAT w terminie 15 dni, licząc od dnia, w którym upłynął termin do złożenia JPK_V7, w przypadku złożenia:

  • deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku,
  • korekty deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku, jeżeli jej złożenie nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji,

lub w terminie 15 dni od dnia złożenia korekty deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku, jeżeli jej złożenie nastąpiło po upływie terminu do złożenia deklaracji.

Od rozliczenia za lipiec 2023 r. warunki, jakie należy spełnić, aby otrzymać zwrot w tym terminie, zostaną zmienione. Będą mniej rygorystyczne.

Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać zwrot w terminie 15 dni

Lp.

Warunki, jakie należy spełnić do rozliczenia za czerwiec albo II kwartał 2023 r.

Warunki, jakie należy spełnić od rozliczenia za lipiec albo III kwartał 2023 r.

1.

Za trzy kolejne miesiące, a w przypadku podatnika rozliczającego się kwartalnie za I kwartał, poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot, udział procentowy:

łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas online w danym okresie rozliczeniowym w całkowitej wartości sprzedaży brutto dokonanej przez podatnika w danym okresie był nie niższy niż 80%,

otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych, w tym również przy użyciu usługi polecenia przelewu z tytułu sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas online, dokumentowanej paragonami z oznaczeniem, z którego wynika, że płatność została dokonana przy użyciu karty płatniczej, przez wykonanie płatności mobilnej lub polecenia przelewu, zgodnym z formą otrzymanej płatności, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 65%.

Łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem będzie ustalana w oparciu o dane gromadzone w Centralnym Repozytorium Kas. Do wartości tej nie wlicza się sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

Natomiast całkowitą wartość sprzedaży wraz z podatkiem należy ustalić w oparciu o dane zawarte w ewidencji VAT.

Za trzy kolejne miesiące, a w przypadku 

podatnika rozliczającego się kwartalnie za I kwartał, poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot, udział procentowy:

łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas online w danym okresie rozliczeniowym w całkowitej wartości sprzedaży brutto dokonanej przez podatnika w danym okresie był nie niższy niż 70%,

otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych, w tym również przy użyciu usługi polecenia przelewu z tytułu sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas online, dokumentowanej paragonami z oznaczeniem, z którego wynika, że płatność została dokonana przy użyciu karty płatniczej, przez wykonanie płatności mobilnej lub polecenia przelewu, zgodnym z formą otrzymanej płatności, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 55%.

Łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem będzie ustalana w oparciu o dane gromadzone w Centralnym Repozytorium Kas. Do wartości tej nie wlicza się sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

Natomiast całkowitą wartość sprzedaży wraz z podatkiem należy ustalić w oparciu o dane zawarte w ewidencji VAT.

2.

Przez kolejnych 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot, łączna wartość sprzedaży brutto, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas online, za każdy okres rozliczeniowy musi wynosić co najmniej 50 000 zł.

Przez kolejnych 6 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot, łączna wartość sprzedaży brutto, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas online, za każdy okres rozliczeniowy będzie musiała wynosić co najmniej 40 000 zł.

3.

Za okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot:

wykazana przez niego kwota zwrotu nie będzie mogła przekroczyć dwukrotnej wysokości podatku wynikającego u tego podatnika ze sprzedaży zaewidencjonowanej w okresie rozliczeniowym przy zastosowaniu kas online,

kwota do przeniesienia nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji nie będzie mogła przekroczyć 3000 zł,

podatnik będzie musiał złożyć deklarację przed upływem terminu do jej złożenia.

4.

Podatnik przez:

kolejnych 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, będzie musiał:

- być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

- składać za każdy okres rozliczeniowy JPK_V7,

- prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas online;

kolejne 3 miesiące poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który wystąpi z wnioskiem o zwrot, będzie musiał posiadać rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, znajdujący się na białej liście.

Podatnik przez:

kolejnych 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, będzie musiał:

- być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

- składać za każdy okres rozliczeniowy JPK_V7,

 kolejnych 6 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, będzie musiał prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas online;

kolejne 3 miesiące poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który wystąpi z wnioskiem o zwrot, będzie musiał posiadać rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, znajdujący się na białej liście.

 

Ustalono także specjalne terminy na złożenie zażalenia na postanowienie o przedłużeniu terminu 15-dniowego zwrotu, które zostało uznane za doręczone, mimo że podatnik nie podjął korespondencji (tzw. doręczenie zastępcze). Podatnik będzie miał na to 17 dni liczone od dnia, w którym doręczenie uważa się za dokonane. Natomiast na złożenie odwołania od decyzji o odmowie dokonania zwrotu różnicy podatku w terminie 15 dni będzie 24 dni liczone od dnia, w którym doręczenie uważa się za dokonane. 

6.2 Okres przejściowy 

Nowe warunki zwrotu mają zastosowanie od rozliczenia za lipiec lub III kwartał 2023 r.

6.3. Przygotowanie do zmian

Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót na kasie online, gdy wnioskują o zwrot, powinni od rozliczenia za lipiec 2023 r. przeanalizować nowe warunki wnioskowania o zwrot w terminie 15 dni. Nowe warunki są mniej rygorystyczne. Należy pamiętać też o nowych terminach na złożenie zażaleń i odwołań, gdy wnioskujemy o 15-dniowy zwrot, jeśli nie odbierzemy korespondencji

7. Nowe zasady ustalania proporcji szacunkowej, gdy rozpoczynamy działalność lub wykonywanie czynności zwolnionych z VAT

7.1. Na czym polega zmiana

Podatnicy:

  • którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu opodatkowanego i zwolnionego z VAT,
  • u których obrót opodatkowany i zwolniony w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, 
  • którzy uznają, że w odniesieniu do nich przyjęta kwota obrotu opodatkowanego i zwolnionego byłaby niereprezentatywna,

przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Zasady ustalania proporcji szacunkowej ulegną zmianie od 1 lipca 2023 r. Po zmianie podatnicy przyjmą proporcję wyliczoną szacunkowo bez uzgadniania z naczelnikiem US. Jednak będą obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji JPK_V7.

Od 1 lipca 2023 r. proporcję szacunkową będzie mógł również stosować podatnik, dla którego naczelnik urzędu skarbowego przywrócił zarejestrowanie w związku z wykreśleniem grupy VAT, której był członkiem, z rejestru podatników, jeśli uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu dla ustalenia proporcji byłaby niereprezentatywna. O przyjętej szacunkowej proporcji będzie musiał zawiadomić naczelnika US.

Te same zasady będą obowiązywały w przypadku ustalania szacunkowej preproporcji.

7.2. Przygotowanie do zmian

Należy mieć świadomość, że trzeba zgłosić do urzędu skarbowego ustaloną, szacunkową proporcję. Stosowanie jej bez zgłoszenia może być zakwestionowane przez US. Ustawodawca nie określił formy zawiadomienia. W takim piśmie należy wskazać, dlaczego ustalamy proporcję szacunkową i ile ona wynosi. Nie musimy wyjaśniać przyjętych założeń.

 

• 

8. Nowe zasady ustalania, że proporcja wynosi 100%

8.1. Na czym polega zmiana

Od 1 lipca 2023 r. zmianie ulegną zasady, kiedy możemy przyjąć proporcję w wysokości 100%. Ze zmienionego przepisu będzie wynikało, że jest to możliwe, jeśli proporcja przekroczy 98%, a kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł (zamiast dotychczasowych 500 zł).

8.2. Okres przejściowy

Z przepisów przejściowych wynika, że nowe zasady będą miały zastosowanie do całego obrotu za 2023 r. W przypadku:

1) ustalania proporcji na 2024 r.,

2) dokonywania korekty kwoty podatku odliczonego po zakończeniu 2023 r.

- nowe zasady ustalania, że proporcja wynosi 100%, stosuje się od 1 stycznia 2023 r.

Zasady te mają zastosowanie również do preproporcji, także w przypadku podatników, którzy:

• dla ustalania preproporcji na 2025 r. przyjmą dane za 2023 r., zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie preproporcji, oraz

• przy dokonywaniu korekty rocznej kwoty podatku odliczonego po zakończeniu 2024 r. uwzględniają dane za 2023 r.

8.3. Przygotowanie do zmian 

Nowe zasady ustalania, że proporcja wynosi 100%, zastosujemy dopiero, ustalając proporcję i preproporcję ostateczną za 2023 r., która będzie jednocześnie proporcją wstępną na 2024 r. Nie zmieniamy rozliczenia w trakcie roku. Oznacza to, że do końca 2023 r. nie trzeba przeliczać proporcji.

9. Możliwość rezygnacji z dokonania korekty rocznej

9.1. Na czym polega zmiana

Podatnicy będą mogli zrezygnować z dokonania korekty rocznej, jeżeli różnica między proporcją wstępną a proporcją ustaloną dla zakończonego roku podatkowego nie przekroczy dwóch punktów procentowych. To od podatnika będzie zależało, czy zrezygnuje z dokonania korekty. Gdy jednak proporcja ustalona dla zakończonego roku podatkowego będzie mniejsza niż proporcja wstępna, to rezygnacja z korekty będzie możliwa pod warunkiem że kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z:

1) różnicy między ustalonymi proporcjami, a także

2) korekty środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z wyłączeniem korekty środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł

- nie przekroczy 10 000 zł. 

Gdy różnica między proporcjami wyniesie co najmniej 3%, korekta będzie nadal konieczna. 

9.2. Okres przejściowy

Rezygnacja z dokonywania korekty rocznej będzie możliwa w przypadku korekty za 2023 r. dokonywanej w JPK_V7 za styczeń 2024 r.

9.3. Przygotowanie do zmian 

Należy mieć świadomość, że możliwość rezygnacji z korekty, gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż wstępna będzie zależała od spełnienia warunków. Jeśli je spełnimy to w naszym interesie będzie zrezygnować z korekty. Nie musimy o tym fakcie informować naczelnika US.

 

 

 

10. Jak wystawiać faktury do e-paragonów

10.1. Na czym polega zmiana 

Ustawodawca uregulował zasady wystawiania faktur do paragonów elektronicznych. W przypadku gdy podatnik wyda e-paragon, a następnie wystawi fakturę zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, to będzie musiał pozostawić w swojej dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarty na e-paragonie. Zasady wystawiania faktur do papierowych paragonów pozostały bez zmian. Podatnik powinien pozostawić paragon w dokumentacji, gdy zostanie zwrócony przez klienta.

10.2. Przygotowanie do zmian

Podatnicy, jeśli będą wystawiali e-paragony, powinni w swoich firmach uregulować zasady wystawiania faktur do nich. A mianowicie należy ustalić, w jaki sposób będą przechowywane informacje o numerze paragonu i kasy fiskalnej. Można je zamieszczać na fakturze, ale nie jest to obowiązkowe. Możliwy jest inny dowolny sposób przechowywania tych informacji.

 

 

11. Możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności za zapłatę w systemie MPP, gdy zmienił się wierzyciel

11.1. Na czym polegają zmiany

Od 1 lipca 2023 r. posiadacz rachunku VAT będzie mógł przekazywać przy użyciu komunikatu przelewu kwoty podatku na rachunek VAT podatnika wskazanego w umowie o nabyciu wierzytelności, gdy:

- otrzyma płatność przy użyciu komunikatu przelewu oraz

- nie będzie dostawcą towarów lub usługodawcą wskazanym na fakturze, za którą jest dokonywana płatność.

Gdy dokona takiego przekazania, będzie uwolniony od odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania VAT sprzedawcy towarów lub usług. Jak zostało określone w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku zmiany podatnika nabywającego wierzytelność (faktora), tj. po zawarciu porozumienia (umowy) prowadzącego do zmiany wierzyciela wierzytelności wynikających z umowy dostaw towarów lub świadczenia usług przez dostawcę, objętych umową o nabyciu wierzytelności.

Dodatkowo z dniem 1 lipca 2023 r. w treści art. 108c ustawy o VAT zostaną dokonane dwie zmiany polegające na objęciu przywilejami również podatników w przypadkach, gdy faktury opłacane są z zastosowaniem MPP przez podatnika innego niż wskazany na fakturze. Nie będzie ustalane dodatkowe zobowiązanie, do wysokości kwoty VAT zapłaconej z zastosowaniem MPP przez podatnika innego niż wskazany na fakturze. Nie zostaną zastosowane podwyższone odsetki także wówczas, gdy co najmniej 95% odliczonego VAT będzie wynikało z faktur opłaconych z zastosowaniem MPP przez podatnika innego niż wskazany na fakturze.

11.2. Przygotowanie do zmian

Podatnicy powinni mieć świadomość, że mogą uwolnić się od odpowiedzialności solidarnej ze sprzedawcą, gdy dojdzie do cesji wierzytelności, a płatność zostanie jeszcze dokonana na ich rachunek z zastosowaniem MPP

12. Dokonamy więcej płatności środkami na rachunku VAT

12.1. Na czym polega zmiana

Ze środków zgromadzonych na rachunku VAT podatnik może korzystać tylko w sposób wskazany w art. 62b Prawa bankowego. Ustawodawca postanowił rozszerzyć zakres przypadków, gdy możemy korzystać ze środków na rachunku VAT, dokonując również zapłaty:

- podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz odsetek za zwłokę w podatku od wydobycia niektórych kopalin,

- podatku od sprzedaży detalicznej oraz odsetek za zwłokę w podatku od sprzedaży detalicznej,

- opłaty od środków spożywczych oraz dodatkowej opłaty,

- zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji oraz odsetek za zwłokę w podatku od wartości sprzedanej produkcji,

- podatku tonażowego oraz odsetek za zwłokę w podatku tonażowym,

- opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 165), dodatkowej opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 21 tej ustawy, oraz odsetek za zwłokę od tych opłat (tzw. opłata od małpek).

12.2. Przygotowanie do zmian

Należy przemyśleć, jeśli mamy środki na rachunku VAT i dokonujemy wymienionych płatności, czy nie pokrywać ich z tych środków. Pozwoli to na szybszy dostęp do zgromadzonych środków.

 

 

13. Więcej dokumentów nie trzeba będzie drukować

13.1. Na czym polega zmiana

Od 1 lipca 2023 r. ustawodawca zamierza rozszerzyć zakres dokumentów, które nie muszą być drukowane. Rozwiązanie to będzie miało zastosowanie tylko do kas online, w tym kas wirtualnych. Podatnicy otrzymają wybór, czy decydują się na przechowywanie dokumentów kasowych w postaci papierowej czy wyłącznie elektronicznej. Szczegółowy wykaz dokumentów kasowych, których nie trzeba drukować, określi nowe rozporządzenie w sprawie kas oraz rozporządzenie w sprawie kas wirtualnych. MF ma na wydanie tych rozporządzeń dwa lata.

13.2. Przygotowanie do zmian

Należy śledzić działalność ustawodawczą MF, by jak wejdą w życie nowe rozporządzenia w sprawie kas, móc zrezygnować z drukowania wskazanych tam dokumentów kasowych.

 

14. Możliwość korekty sprzedaży TAX FREE, gdy klient odebrał zwrot w gotówce

14.1. Na czym polega zmiana

Aby uzyskać zwrot podatku w formie gotówkowej, podróżny, co do zasady, musi przyjechać ponownie do Polski w celu osobistego odbioru zwracanego podatku. W takim przypadku dokument, na którym podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu, sprzedawca, co do zasady, może otrzymać po terminie do złożenia JPK_V7 pomimo posiadania już elektronicznego potwierdzenia wywozu. W konsekwencji do danej dostawy towarów sprzedawca nie może zastosować stawki 0%. 

W związku z tym została wprowadzona zmiana, aby umożliwić dokonywanie korekt podatku należnego i zastosowanie stawki 0%. W przypadku gdy sprzedawca dokona zwrotu podatku w gotówce i uzyska dokument, na którym podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, po upływie terminu do złożenia JPK_V7 za dany okres rozliczeniowy, to będzie mógł dokonać korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument. 

Prawo do dokonania korekty będzie możliwe, gdy sprzedawca będzie w posiadaniu tego dokumentu nie później niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy. 

W tym przypadku nie ma przepisów przejściowych, dlatego można przyjąć, że regulacja ta będzie miała zastosowanie również do dostaw dokonanych przed 1 lipca 2023 r., pod warunkiem że nie minęło 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy. 

14.2. Przygotowanie do zmian 

Gdy dokonujemy zwrotów VAT podróżnym w gotówce, należy przejrzeć dokumentację i sprawdzić, czy może nie istnieje możliwość odzyskania VAT korygując rozliczenie poprzez zastosowanie stawki 0%.

15. Nowe zasady ustalania terminu zapłaty VAT w procedurze OSS i IOSS

15.1. Na czym polega zmiana

Obecnie do terminu płatności VAT rozliczanego z wykorzystaniem procedur szczególnych przez OSS i IOSS zastosowanie ma w szczególności art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej. W sytuacji zatem gdy ostatni dzień terminu przypada przykładowo na sobotę, podatnik rozliczający VAT w procedurach szczególnych z wykorzystaniem punktu kompleksowej obsługi (One Stop Shop - OSS, lub Import One Stop Shop - IOSS) uiszcza podatek w dniu następującym po dniu lub dniach wolnych od pracy, tj. np. w poniedziałek.

W związku z tym od 1 lipca 2023 r. zostanie zmodyfikowany termin płatności VAT w procedurach szczególnych przy użyciu OSS i IOSS przez zastosowanie reguły, zgodnie z którą termin płatności będzie upływał również w przypadku, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy. Takie rozwiązanie zapewni pełną zgodność krajowych przepisów z przepisami prawa unijnego. 

15.2. Przygotowanie do zmian 

Należy poinformować osoby odpowiedzialne za zapłatę podatku, że w przypadku procedury OSS i IOSS termin się nie przesuwa, jeśli przypada na dzień ustawowo wolny lub sobotę, tak jak w przypadku terminu składanie deklaracji w tej procedurze . Dlatego najlepiej wykonać przelew przed dniem wolnym. Uiszczenie przez podatnika podatku w tak określonym terminie wyeliminuje ryzyko kwestionowania terminowości wpłaty przez obce administracje podatkowe, które nie zawsze rozumieją szczegółowe uregulowania obowiązujące w Polsce.

 

 

 16. Możliwość korekty deklaracji poza systemem OSS i IOSS

16.1. Na czym polega zmiana

Korygowanie transakcji rozliczonych przez OSS i IOSS następuje zasadniczo w bieżącej deklaracji składanej w tym systemie. Jednak w określonych sytuacjach wskazanych w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 (upływ trzech lat od złożenia deklaracji i zaprzestanie korzystania z procedury OSS, zmiana państwa członkowskiego identyfikacji) korekta taka może być złożona wyłącznie bezpośrednio do państwa członkowskiego konsumpcji (poza systemem OSS i IOSS). Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost kwestii korygowania deklaracji w wymienionych przypadkach. Dotyczy to również transakcji, które zostały rozliczone w ramach systemu Mini One Stop Shop (MOSS). 

Aby umożliwić podatnikom złożenie w takich sytuacjach korekty deklaracji, zostaną wprowadzone przepisy w ustawie o VAT. W wymienionych przypadkach podatnik, dla którego państwem członkowskim konsumpcji jest Polska, będzie składał korektę deklaracji VAT drogą elektroniczną, za pomocą aplikacji informatycznej udostępnionej na stronie MF, do Łódzkiego Urzędu Skarbowego.

Taki sam system korekt zostanie wprowadzony, gdy VAT był rozliczany w systemie IOSS. Skorygowane deklaracje będą składane poza systemem IOSS bezpośrednio do Łódzkiego Urzędu Skarbowego. Dotyczy to jednak tylko wymienionych przypadków (upływ trzech lat od złożenia deklaracji i zaprzestanie korzystania z procedury IOSS, zmiana państwa członkowskiego identyfikacji).

16.2. Okres przejściowy

Nowe zasady korekt będą miały zastosowanie również do okresów rozliczeniowych przypadających przed 1 lipca 2023 r. 

16.3, Przygotowanie do zmian 

Należy pamiętać, że przedstawione zasady korekt mają zastosowanie w szczególnych, wymienionych przypadkach. W pozostałych przypadkach korekta jest wykonywana w bieżącej deklaracji w systemie OSS lub IOSS. Poza tym nowe regulacje dotyczą podmiotów zagranicznych, dla których Polska była państwem konsumpcji. Gdy jesteśmy polskimi podatnikami i zaprzestaniemy korzystać z procedury OSS lub IOSS, będziemy wysyłali korekty bezpośrednio do państwa konsumpcji (zakończenia wysyłki towarów), zgodnie z przepisami tego kraju.

 

 

17. Więcej podatników będzie mogło wystąpić o wydanie WIS

17.1. Na czym polega zmiana

Zostanie uzupełniony katalog podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS. O WIS będą mogli wystąpić - oprócz podmiotów dokonujących lub zamierzających dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu VAT i zamawiających w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych - również:

  • podmioty publiczne w rozumieniu ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym - w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym, oraz 
  • zamawiający w rozumieniu ustawy z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi - w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi. 

17.2. Przygotowanie do zmian

Gdy zawieramy wskazane umowy jako zamawiający, należy rozważyć wystąpienie o WIS. Pozwoli to na wyeliminowanie niepewności związanej z klasyfikacją oraz określeniem właściwej stawki VAT (lub stosowania innych przepisów w zakresie VAT) w związku z zawieraną umową.

 

18. Zmiana zasad składania wniosków o wydanie WIS

18.1. Na czym polega zmiana

Od 1 lipca 2023 r. zostanie zniesiona opłata należna od wniosku o wydanie WIS w wysokości 40 zł. Wnioskodawcy będą jednak nadal zobligowani do wnoszenia opłat z tytułu przeprowadzanych badań lub analiz, jeżeli rozpatrzenie wniosku o wydanie WIS wymaga przeprowadzenia takich działań. Po zmianie na wpłacenie zaliczki na badania będziemy mieli co najmniej 7 dni, co zostanie wskazane w wezwaniu.

MF otrzymał nowe upoważnienie do określenia wzoru wniosku o wydanie WIS. Dlatego będziemy posługiwać się nowym formularzem. Wynika to z faktu, że w art. 42a ustawy o VAT zróżnicowano obligatoryjne elementy WIS w zależności od celu, dla jakiego złożono wniosek o jej wydanie. Pozostawiono w niezmienionej formie dotychczasowy przepis wskazujący elementy WIS, w przypadku gdy zostanie ona wydana na potrzeby określenia stawki VAT dla towaru albo usługi lub świadczenia kompleksowego. Taka WIS będzie zawierała opis towaru/usługi, symbol odpowiedniej klasyfikacji oraz stawkę VAT. Wskazano natomiast elementy decyzji wydawanych na inne potrzeby niż dotyczące ustalenia stawki VAT. Katalog ten nie będzie zawierał stawki VAT (w takich przypadkach bowiem podatnicy zasadniczo są zainteresowani klasyfikacją towaru/usługi).

Ponadto nastąpi konsolidacja wydawania wiążących informacji. Wiążące informacje stawkowe (WIS), wiążące informacje akcyzowe (WIA), wiążące informacje taryfowe (WIT) oraz wiążące informacje o pochodzeniu (WIP) będzie wydawał tylko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) - jako organu właściwy do wydawania WIT, WIP i WIA w ramach I instancji oraz rozpatrywania spraw odwoławczych w ramach II instancji. Dla wniosków o wydanie WIS jednak nic się nie zmieni, gdyż również obecnie ten organ jest właściwy w I i II instancji.

18.2. Przepisy przejściowe

Do postępowań w sprawie wydania WIS wszczętych i niezakończonych przed 1 lipca 2023 r. będą stosowane zmienione przepisy VAT. Od tej zasady przewidziano jeden wyjątek. Do tych wniosków będą miały zastosowanie uchylane z dniem 1 lipca przepisy dotyczące ponoszenia opłat za wydanie wniosku. 

Dotychczasowe przepisy rozporządzenia w sprawie określenia wniosku o wydanie WIS zachowają moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r.

18.3. Przygotowanie do zmian 

Występując od 1 lipca 2023 r. o wydanie WIS należy pamiętać, że nie ponosimy opłat za wydanie WIS, tylko ewentualne opłaty za przeprowadzenie badań i analiz. Do czasu wydania nowego rozporządzenia nadal będziemy posługiwali się dotychczasowym formularzem WIS-W, który adresujemy do Dyrektora KIS.

Zmiany od 15 września 2023 r. 

19. Kto będzie musiał korzystać z HUB-u paragonowego

19.1. Na czym polega zmiana

Podatnicy będą mogli wystawić i wydawać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

  • w postaci papierowej lub 
  • za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, a także przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Od 15 września 2023 r. wejdzie w życie zmiana, która pozwoli na stworzenie systemu dystrybucji paragonów, tzw. HUB-u paragonowego. Nowe przepisy przewidują możliwość wystawiania i wydawania nabywcy paragonu fiskalnego lub faktury, za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przez przesyłanie tego dokumentu w sposób uzgodniony z nabywcą, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa KAS pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych. System będzie narzędziem dobrowolnym, umożliwiającym przesyłanie paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej i przygotowanym do ciągłej pracy bez przerw. Jednak w przypadku wystąpienia nieprzewidzianej niedostępności systemu podczas sprzedaży przy próbie wysyłania paragonu będzie przekazywane do wystawcy paragonu fiskalnego (sprzedawcy) zwrotne powiadomienie o braku możliwości wprowadzenia tego paragonu do systemu. W takim przypadku sprzedawca wyda paragon fiskalny w postaci papierowej. 

19.2. Przygotowanie do zmian

Przekazywanie paragonów za pomocą systemu teleinformatycznego Szefa KAS będzie możliwe, gdy korzystamy z kas online, w tym wirtualnych. Jak zapowiada MF, w przypadku kas online już używanych udostępnienie możliwości korzystania z systemu Szefa KAS nastąpi przez aktualizację oprogramowania w kasie przez jej producenta, bez konieczności udziału podatników. To jednak od podatnika zależy, czy skorzysta z tego systemu. Jak wynika z wyjaśnień MF nie ma prawnego obowiązku wprowadzania do kas rozwiązań umożliwiających dystrybucję paragonów elektronicznych do nabywcy (pośrednio przez HUB-a). Producenci kas przystępują do projektu dobrowolnie. Natomiast właściciele kas, które nie posiadają "umiejętności" wysyłania paragonu elektronicznego naturalnie go nie wydadzą. 

 

Podsumowanie:

Od 1 lipca 2023 r. w ustawie o VAT zostaną wprowadzone m.in. następujące zmiany:

• podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro,

• doprecyzowanie zasad stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadku gdy faktura została wystawiona w walucie obcej,

• doprecyzowanie okresu, za który deklarowana jest WDT, w przypadku gdy podatnik otrzymuje dokumenty z opóźnieniem,

• zmiany w zasadach wydawania WIS,

• rezygnacja z formalnego wymogu posiadania faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu,

• liberalizacja warunków szybszego zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych oraz wzmocnienie ram proceduralnych tego zwrotu,

• likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji szacunkowej,

• zwiększenie kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, 

• wprowadzenie opcji rezygnacji z dokonania korekty rocznej,

• wprowadzenie nowej, dodatkowej możliwości uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej przez "osoby trzecie",

• wprowadzenie możliwości rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów fiskalnych wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących,

• doprecyzowanie zasad dokonywania korekt podatku należnego od dostawy towarów dokonanej dla podróżnego,

• modyfikacja terminu płatności podatku rozliczanego w szczególnej procedurze unijnej i nieunijnej za pośrednictwem systemu OSS oraz IOSS,

• wprowadzenie przepisów stanowiących podstawę do składania deklaracji korygujących poza systemem OSS i IOSS bezpośrednio do Łódzkiego Urzędu Skarbowego.

Natomiast już od następnego dnia po publikacji ustawy zmieniającej w Dzienniku Ustaw wejdą w życie przepisy, które umożliwią uzależnienie wysokości sankcji VAT od okoliczności popełnienia nieprawidłowości. Natomiast od 15 września 2023 r. ma działać tzw. HUB paragonowy, który umożliwi przekazywanie podatnikom e-paragonów.

Joanna Dmowska

Ekspert w zakresie VAT

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK