Szczegółowe regulacje przewidujące możliwość pracy zdalnej, która zastąpi dotychczasowe przepisy o telepracy, oraz umożliwienie pracodawcom prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników to zmiany, jakie wprowadza uchwalona przez Sejm nowelizacja Kodeksu pracy.
Sejm uchwalił ustawę z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Reguluje ona w Kodeksie pracy dwa nowe zagadnienia, tj. pracę zdalną i badanie trzeźwości zatrudnionych. Uchyla natomiast przepisy o telepracy. Rozpatrujący ustawę 15 grudnia 2022 r. Senat wniósł do niej 4 poprawki.
Nowelizacja Kodeksu pracy ustala dla pracodawców podstawy do wprowadzenia i przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników, a także określa szczegółowo zasady i procedury obowiązujące podczas takich kontroli.
Kontrola trzeźwości będzie mogła być wprowadzona w ściśle określonych przypadkach. Mianowicie jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób oraz zabezpieczenia mienia.
Prewencyjne kontrole trzeźwości pracowników będą obejmowały zawartość w organizmie badanego alkoholu oraz środków działających podobnie do alkoholu (np. narkotyków, dopalaczy).
Jest to duża zmiana w stosunku do obowiązujących przepisów. Obecnie nie ma przepisów, które dawałyby możliwość badania zawartości w organizmie innych substancji niż alkohol, np. narkotyków. Zatem dotychczas nie było podstaw do wykonania takiego badania, czy to na żądanie pracodawcy czy też samego pracownika.
Nowe przepisy o kontroli trzeźwości pracowników wprowadzają możliwość skontrolowania:
Nowe przepisy wprost wskazują, że podczas kontrolowania trzeźwości pracodawca nie może naruszać godności i jakichkolwiek innych dóbr osobistych zatrudnionych. Ponadto w trakcie kontroli zatrudniający powinien uszanować intymność kontrolowanej osoby.
Kontrola trzeźwości zatrudnionych będzie musiała przebiegać zgodnie z zasadami ustalonymi w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym, a jeśli w zakładzie pracy nie ma obowiązku ustalania żadnego z tych dokumentów - w obwieszczeniu.
O wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracodawca będzie musiał poinformować pracowników (w sposób u niego przyjęty) nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania. Nowo zatrudnionym pracownikom trzeba będzie wręczyć informację o kontroli trzeźwości, w formie papierowej lub elektronicznej, przed dopuszczeniem ich do pracy.
Minimalny zakres informacji, jaki powinien znaleźć się w wewnątrzzakładowych dokumentach, to:
Zgodnie z nowymi przepisami kontrola trzeźwości będzie obejmowała badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego. Ponadto musi być przeprowadzona za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.
Nowe przepisy wyraźnie regulują, w jakiej sytuacji pracodawca może podjąć decyzję o niedopuszczeniu pracownika do pracy. Będzie to możliwe, jeżeli:
Informację dotyczącą podstawy niedopuszczenia pracownika do pracy pracodawca będzie musiał przekazać pracownikowi do wiadomości.
Co istotne, w przypadku gdy wynik badania nie wskaże na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości pracownika czy na zawartość środków działających podobnie jak alkohol, okres niedopuszczenia pracownika do pracy będzie traktowany jak okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za który pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Nowe przepisy wprowadzają możliwość, aby na żądanie pracodawcy lub niedopuszczonego do pracy zatrudnionego dokonać weryfikacji stanu trzeźwości tej osoby (zarówno pod kątem alkoholu, jak i substancji działających podobnie do alkoholu) przez organ powołany do ochrony porządku publicznego, czyli np. policję.
Organ ten w pierwszej kolejności będzie przeprowadzał badanie stanu trzeźwości pracownika przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego. Możliwe będzie także przeprowadzenie badania krwi (a w przypadku środków innych niż alkohol - także badania moczu), jeżeli:
Organ przeprowadzający badanie przekaże pracodawcy i pracownikowi niedopuszczonemu do pracy informację w formie pisemnej o wynikach badania.
Zabiegu pobrania krwi będzie mogła dokonać osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Natomiast czynności związane z pobraniem moczu do badania będą się odbywały w obecności osoby tej samej płci, posiadającej odpowiednie kwalifikacje zawodowe do przeprowadzania badania moczu.
Nowelizacja zakłada także przepisy przejściowe dla regulacji dotyczących kontroli trzeźwości pracowników. Zgodnie z nimi do badań krwi w celu ustalenia zawartości alkoholu w organizmie pracownika, których wyniku nie uzyskano przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Uchwalone w ustawie regulacje dotyczące pracy zdalnej zastąpią funkcjonującą dotychczas telepracę. Zatem z Kodeksu pracy w dziale drugim zostanie wykreślony rozdział IIb, który reguluje telepracę. Natomiast włączone do Kodeksu pracy przepisy o pracy zdalnej wprowadzą ten tryb wykonywania zadań na stałe.
Nowelizacja wprowadza do Kodeksu pracy przede wszystkim definicję pracy zdalnej.
Praca zdalna - jest to praca, która może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. |
Praca zdalna będzie mogła być uzgodniona:
W drugim przypadku do zmiany umowy o pracę - w zakresie miejsca wykonywania pracy - może dojść:
Możliwe będzie także jednostronne polecenie przez pracodawcę wykonywania pracy zdalnej, ale tylko w ściśle określonych w Kodeksie pracy przypadkach, a mianowicie:
a także pod warunkiem uzyskania bezpośrednio przed wydaniem polecenia pracy zdalnej przez pracodawcę od pracownika oświadczenia o posiadaniu warunków lokalowych i technicznych do wykonywania pracy w tej formie (w przypadku zmiany warunków lokalowych i technicznych uniemożliwiającej wykonywanie pracy zdalnej pracownik musi poinformować o tym niezwłocznie pracodawcę, a pracodawca - niezwłocznie wycofać polecenie wykonywania pracy zdalnej).
Nowe przepisy określają również, w jakiej sytuacji pracodawca będzie miał obowiązek uwzględnić wniosek pracownika o pracę zdalną. Będą to przypadki:
Pracodawca będzie mógł odmówić uwzględnienia takiego wniosku tylko wówczas, gdy wykonywanie pracy w trybie zdalnym nie będzie możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika. Jednak odmowę trzeba będzie uzasadnić w formie papierowej lub elektronicznej w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku przez pracownika.
Ponadto nowe przepisy przewidują katalog prac, których nie będzie można zlecać pracownikowi w trybie zdalnym. Zakaz ten wynika z zasad bhp.
Tabela 1. Katalog prac zakazanych w trybie zdalnym
Typy prac, których nie będzie można wykonywać w trybie zdalnym |
|
Nowelizacja reguluje szczegółowo nie tylko przypadki, kiedy pracę zdalną można wdrożyć, ale wskazuje także możliwości rezygnacji z wykonywania pracy w tym trybie.
Tabela 2. Rezygnacja z pracy zdalnej
Kto może wystąpić z wnioskiem o rezygnację z pracy zdalnej | W jakiej formie należy zawnioskować o rezygnację z pracy zdalnej | Ile czasu mają strony na przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy | Wobec kogo pracodawca nie będzie miał możliwości wystąpienia z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej |
|
|
|
Cofnięcie pracy zdalnej przez pracodawcę w tych przypadkach będzie dopuszczalne tylko wówczas, gdy jej wykonywanie nie będzie możliwe ze względu na organizację lub rodzaj pracy świadczonej przez pracownika. |
Uchwalona przez Sejm nowelizacja wprowadza obowiązek określania zasad wykonywania pracy zdalnej w:
Nowe przepisy zawierają katalog zagadnień, które powinny zostać uregulowane w aktach wewnątrzzakładowych poświęconych pracy zdalnej.
Tabela 3. Elementy regulaminu pracy zdalnej lub porozumienia z organizacjami związkowymi w tym zakresie
Regulamin pracy zdalnej lub porozumienie z organizacjami związkowymi o pracy w tym trybie powinny określać: |
|
Możliwie będzie także wykonywanie pracy zdalnej na wniosek pracownika w przypadku, gdy nie zostanie zawarte porozumienie albo nie zostanie utworzony regulamin pracy zdalnej. Pracodawca będzie musiał wówczas określić zasady wykonywania pracy w tym trybie w poleceniu wykonywania pracy zdalnej albo w porozumieniu zawartym bezpośrednio z pracownikiem.
Nowelizacja wprowadza także szereg obowiązków, które pracodawca musi wypełnić wobec pracownika wykonującego pracę zdalną.
Tabela 4. Obowiązki pracodawcy wobec pracownika pracującego w trybie zdalnym
Pracodawca będzie zobowiązany wobec pracownika wykonującego pracę w trybie zdalnym: |
|
Nowelizacja szczegółowo ustala także sposób ustalania ekwiwalentu lub ryczałtu pokrywającego wydatki pracownika ponoszone w związku z pracą zdalną. Zgodnie z nimi pracodawca będzie musiał brać pod uwagę w szczególności:
Co istotne, na poziomie Kodeksu pracy ustalono że, zapewnienie pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przez pracodawcę materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika i wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu nie stanowią dla pracownika przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o pdof.
Nowe przepisy wprowadzają też szczegółowe regulacje dotyczące możliwości przeprowadzania kontroli pracownika pracującego w trybie zdalnym.
Tabela 5. Zakres kontroli pracy zdalnej
W zakres kontroli pracownika wykonującego pracę zdalnie będą mogły wchodzić: |
|
Kontrole te będą musiały być organizowane zgodnie z góry określonymi w przepisach zasadami, w tym mają:
Pracodawca, w przypadku stwierdzenia uchybień w przestrzeganiu wymogów bhp lub bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych, będzie mógł zobowiązać pracownika do usunięcia tych uchybień albo cofnąć zgodę na wykonywanie przez niego pracy zdalnej.
Wprowadzone do Kodeksu pracy nowe przepisy o pracy zdalnej zawierają szereg regulacji antydyskryminacyjnych, które mają zapewnić równe traktowanie pracowników pracujących w tym trybie.
Przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę nie będą mogły stanowić m.in. następujące okoliczności:
Ponadto zgodnie z nowymi przepisami pracownik wykonujący pracę zdalną nie będzie mógł być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, z uwzględnieniem odrębności związanych z warunkami wykonywania pracy zdalnej. Ponadto nikt nie będzie mógł być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu wykonywania pracy zdalnej, jak również z powodu odmowy świadczenia takiej pracy.
Zasadniczo pracodawca będzie musiał realizować w stosunku do pracownika wykonującego pracę zdalnie obowiązki przewidziane w przepisach dotyczących bhp. Od tej reguły nowe przepisy przewidują wyłączenia.
Tabela 6. Wyłączenia obowiązków bhp przy pracy zdalnej
Przy pracy zdalnej pracodawca z zakresu bhp nie ma obowiązku: |
|
Nowelizacja przewiduje odstępstwa także w zakresie szkoleń bhp. W przypadku nowo zatrudnianych pracowników, którzy od początku będą pracowali zdalnie, szkolenie wstępne bhp na stanowisko administracyjno-biurowe będzie można przeprowadzać w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (pracownik będzie musiał tylko potwierdzić, w postaci papierowej lub elektronicznej, ukończenie szkolenia).
Nowe przepisy odnoszą się także do kwestii oceny ryzyka zawodowego. Pracodawca będzie miał obowiązek przygotować oceny ryzyka także dla stanowisk zdalnych, przy czym nowelizacja dopuszcza sporządzenie uniwersalnej oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych grup stanowisk pracy zdalnej.
Tabela 7. Czynniki ryzyka przy pracy w trybie zdalnym, które należy uwzględnić w karcie oceny ryzyka zawodowego
Przy ocenie ryzyka zawodowego w związku z pracą wykonywaną zdalnie pracodawca będzie musiał uwzględnić w szczególności wpływ tej pracy na: |
|
Na podstawie wyników tej oceny pracodawca będzie musiał opracować także informację o ryzyku zawodowym, w której należy uwzględnić wszystkie elementy wymagane w nowych przepisach o pracy zdalnej.
Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej pracownik będzie musiał złożyć oświadczenia (w formie papierowej lub elektronicznej) o:
Ponadto należy zwrócić uwagę, że nowe przepisy wprowadzają zasadę, iż to pracownik będzie odpowiedzialny za zorganizowanie stanowiska pracy zdalnej uwzględniającego wymagania ergonomii.
Natomiast w razie wypadku przy pracy zdalnej procedury działania będą identyczne jak w przypadku pracy stacjonarnej. Jedyne odstępstwo dotyczy oględzin miejsca wypadku. Będą one mogły być przeprowadzone w terminie uzgodnionym przez członków zespołu powypadkowego i pracownika albo jego domownika (w przypadku gdy pracownik ze względu na stan zdrowia nie będzie w stanie sam uzgodnić terminu). W sytuacji gdy okoliczności wypadku nie wzbudzą wątpliwości, zespół powypadkowy będzie mógł zupełnie zrezygnować z oględzin.
Kolejną nowością wprowadzoną przez omawianą nowelizację będzie okazjonalna praca zdalna, do której z uwagi na jej szczególny charakter nie będą stosowane niektóre przepisy dotyczące standardowej pracy zdalnej, w tym np. obowiązek wypłaty ekwiwalentu lub ryczałtu na pokrycie kosztów pracy w tej formie, a także zasady kontroli, które zostaną ustalone indywidualnie z pracownikiem.
Okazjonalna praca zdalna - praca poza stałym miejscem wykonywania zadań, jednak niepodlegająca takim wymogom formalnym jak standardowa praca zdalna. Będzie ona miała na celu umożliwienie osobom pracującym na co dzień stacjonarnie pracy z domu przez określoną w Kodeksie pracy liczbę dni w roku kalendarzowym, na podstawie wniosku składanego w formie papierowej lub elektronicznej. |
Nowe przepisyustaliły limit dni okazjonalnej pracy zdalnej na 24 dni (Senat zaproponował wydłużenie tego wymiaru do 30 dni) w roku kalendarzowym.
Ustawa nowelizująca Kodeks pracy zawiera także przepisy przejściowe dotyczące telepracy. Zgodnie z nimi stosowanie telepracy i porozumień o jej wykonywaniu będzie możliwe nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Omawiana nowelizacja Kodeksu pracy ma wejść w życie w zakresie kontroli trzeźwości po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, natomiast nowe przepisy dotyczące
pracy zdalnej zaczną obowiązywać po upływie 2 miesięcy (zgodnie z propozycją Senatu termin ten może zostać zmieniony na 3 miesiące, jeżeli poprawka uzyska akceptację Sejmu) od dnia ich ogłoszenia.
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 1 pkt 1, art. 13, art. 16-17, art. 20-21 ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw - w dniu oddania bieżącego numeru MPPiU do druku ustawa oczekiwała na ponowne rozpatrzenie przez Sejm
Magdalena Sybilska-Bonicka
specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, certyfikowany inspektor ochrony danych osobowych, redaktor MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, wieloletni praktyk, trener biznesu i były wykładowca akademicki z zakresu prawa pracy