Biuletyn VAT 6/2022, data dodania: 03.06.2022

Informacje wykazywane na fakturach, które nie wpływają na wysokość VAT - zasady zamieszczania i korygowania błędów

Faktury muszą zawierać określone przepisami informacje, mimo że nie wpływają na wysokość podatku. Praktyka dowodzi, że nierzadko dość ważne kwestie są pomijane na fakturach, inne - "przeceniane", poza tym funkcjonują różne stereotypy. Przedstawiamy odpowiedzi na pojawiające się w praktyce pytania, szczególnie dotyczące korekt tych informacji.

To, jakie elementy musi zawierać faktura, określa art. 106e ustawy o VAT. Są to elementy obowiązkowe. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby tych elementów było więcej. Popełnione błędy na fakturze sprzedawca koryguje wystawiając fakturę korygującą. Natomiast nabywca może wystawić notę, ale nie można nią poprawić wszystkich elementów, szczególnie tych, które wpływają na rozliczenie VAT.

Omówimy wybrane elementy faktur.

 

1. Data wystawienia faktury

Jednym z obowiązkowych elementów faktury jest data jej wystawienia.

1.1. Czy można zmieniać datę wystawienia faktury

Problem

Czy jeśli fakturę wystawiono z opóźnieniem (np. 20 czerwca za usługę wykonaną w maju, podczas gdy należy wystawić fakturę do 15 czerwca), to jaką wpisać datę wystawienia?

Rada

Zawsze wpisuje się datę rzeczywistą. Nie można "antydatować" faktury. Znacznie mniejszym problemem jest faktura spóźniona o kilka dni niż faktura nierzetelna. Należy wskazać datę faktyczną (rzeczywistą), w której faktura jest wystawiana. Faktura jest dokumentem, który ma duże znaczenie finansowe i prawne. Niekiedy zresztą z datą wystawienia faktury powiązane jest m.in. powstanie obowiązku podatkowego w VAT.

Uzasadnienie

Nie możnapoświadczać w fakturze nieprawdy. Podatnikowi wystawiającemu fakturę, w której wskazał nieprawidłową datę wystawienia, grożą sankcje z Kodeksu karnego skarbowego, a nawet Kodeksu karnego. Kto fakturę lub rachunek wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem się posługuje, podlega karze:

  • grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od roku, albo obu tym karom łącznie;
  • karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie - gdy kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur jest małej wartości,
  • karze grzywny za wykroczenie skarbowe, w wypadku czynu mniejszej wagi.

Podstawa prawna:

  • art. 106e ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1137, dalej: ustawa o VAT

  • art. 62 § 1 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 859

 

2. Imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy na fakturze

Sprzedawca musi podać na fakturze imiona i nazwiska lub nazwy swoje i nabywcy towarów lub usług oraz oraz swój adres i adres nabywcy. Tych danych nabywcy nie trzeba podawać w przypadku faktur uproszczonych do 450 zł brutto, gdy zawierają jego NIP.

2.1. Czy brak oznaczenia na fakturze rodzaju spółki powoduje obowiązek jej korekty

Problem

Czy jeśli jako odbiorcę wpisano "Alfa" a nie "Alfa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością", to trzeba wystawić fakturę korygującą?

Rada

Brak elementu "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" w nazwie spółki można uznać za błąd mniejszej wagi. Gdy pozostałe dane na fakturze są prawidłowe i pozwalają na zidentyfikowanie spółki, to taka faktura daje też m.in. prawo do odliczenia VAT. Odbiorca może ten błąd skorygować, wystawiając notę korygującą.

 

2.2. Czy można wystawić fakturę na kilku współwłaścicieli

Problem

Nabywcą usługi jest kilku współwłaścicieli nieruchomości. Czy można wystawić jedną fakturę na kilku współwłaścicieli?

Rada

Tak, zwłaszcza gdy są to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Uzasadnienie

Zasadniczo nie ma przeciwwskazań, aby wystawić jedną fakturę na kilku współwłaścicieli. Pewne wątpliwości mogą zaś nasuwać się w przypadku, gdy nabywcy towaru czy usługi (jako współwłaściciele, np. nieruchomości) prowadzą działalność (są podatnikami VAT). Jak mają z takiej faktury odliczać VAT. Przyjmuje się jednak, że w takim przypadku prawo do odliczenia może przysługiwać poszczególnym nabywcom w takim zakresie, w jakim przypada na nich udział w zakupie.

Jak wskazał przykładowo WSA w Gdańsku w prawomocnym wyroku z 25 stycznia 2011 r. (sygn. akt I SA/Gd 1004/10):

(…) wystawienie faktury na dwa lub więcej podmiotów, które nabyły wspólnie ten sam towar, nie stoi na przeszkodzie obniżenia przez każdego z nich podatku o odpowiadającą udziałowi we współwłasności część kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towaru.

Przykład

Trzech współwłaścicieli lokalu użytkowego na wynajem nabyli usługę remontu na kwotę 100 000 zł plus 23 000 zł VAT. Każdy z nich jest podatnikiem VAT czynnym, z tym że jeden z nich ma 50% własności, a pozostali dwaj po 25%. Dlatego właściciel, który ma 50% własności, odliczy 11 500 zł VAT, a pozostali dwaj po 5750 zł VAT.

Przy czym dobrze by było, gdyby każdy z nabywców dysponował fakturą. Skoro bowiem faktury wystawia się "co najmniej w dwóch egzemplarzach", to wystawionych egzemplarzy faktur może być więcej niż dwa.

 

2.3. Czy współwłaściciele, którzy wspólnie wykonali usługę, mogą wystawić jedną fakturę

Problem

Wynajmowana nieruchomość ma kilku współwłaścicieli. Czy możemy wystawiać jedną fakturę, gdy każdy z nas jest podatnikiem VAT?

Rada

Nie, każdy powinien wystawić osobno fakturę na swoją część wynagrodzenia.

Uzasadnienie

Przyjmuje się, że w razie dokonania sprzedaży przez dwóch czy więcej podatników - każdy z nich powinien wystawić odrębną fakturę (czyli w odniesieniu do "swojej" części sprzedaży). Nie można więc wystawić wspólnej faktury.

Jak wskazał np. Dyrektor KIS w interpretacji z 30 sierpnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.370.2017.1.MAO):

(…) każdy z Wynajmujących posiada prawo do dysponowania udziałem w ww. nieruchomości i tym samym posiada status odrębnego podatnika, sprzedawcą (wskazanym na fakturze) wykonywanej na rzecz Wnioskodawczyni usługi najmu lokalu powinien być każdy z Wynajmujących oddzielnie. Nie można wystawić jednej fakturę w imieniu wszystkich współwłaścicieli. Należy zgodzić się ze Stroną, że Ustawodawca nie przewidział możliwości wystawiania faktur przez podmioty zbiorowe rozumiane jako kilku odrębnych podatników podatku VAT.

Dlatego każdy ze współwłaścicieli nieruchomości powinien wystawić najemcy odrębnie fakturę na swoją część czynszu.

Przy okazji omawiania tematu warto odnotować, że jeśli sprzedaż dokonywana będzie od 2023 r. przez grupę VAT, to należy wystawić jedną fakturę, wskazując grupę VAT jako sprzedawcę, skoro będzie podatnikiem z tytułu dokonania sprzedaży.

 

2.4 Czy kupujący może notą zmienić całkowicie dane nabywcy na fakturze

Problem

Czy jeśli w treści faktury zostanie wskazany podmiot, który nie był stroną umowy sprzedaży - można naprawić ten błąd notą korygującą?

Rada

Bezpieczniej dla podatników jest w takich przypadkach wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej.

Uzasadnienie

Noty korygujące służą do eliminowania błędów mniejszej wagi. Takimi błędami są np. oczywiste omyłki pisarskie w nazwisku, nazwie czy numerze NIP.

Jak wskazał przykładowo WSA w Poznaniu (prawomocny wyrok z 4 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Po 1270/15):

Brak jest podstaw prawnych, w oparciu o które Spółka mogłaby wystawić notę korygującą, zmieniając całkowicie dane nabywcy. Do zmiany danych nabywcy prawidłowe jest skorygowanie faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej przez wystawców faktur. W formie noty korygującej możliwe jest poprawienie pomyłek odnoszących się tylko do konkretnego podatnika (kontrahenta) wymienionego na wystawionej fakturze, a nie całkowita zmiana podmiotu na inny jako stronę transakcji.

Gdy faktura z nieprawidłowymi danymi nabywcy jest w posiadaniu kupującego, sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą zmieniającą dane nabywcy. Gdy natomiast fakturę otrzymał inny podmiot niż ten, który dokonał zakupu, to należy wystawić fakturę korygującą do zera i następnie fakturę na podmiot, który faktycznie zakupił towar lub usługę.

Podstawa prawna:

art. 106e ust. 1 pkt 3, art. 106k, art. 15a ust. 1 ustawy o VAT

 

3. Oznaczenie "Faktura VAT"

O tym, czy mamy do czynienia z fakturą, decyduje jej treść, a nie oznaczenie dokumentu. Wyjątkiem jest faktura pro forma, która powinna zawierać takie oznaczenie, aby nie uznać jej za "normalną" fakturę.

3.1. Czy oznaczenie "Faktura VAT" jest obowiązkowe na fakturze

Problem

Czy mimo braku obowiązku można zamieszczać na fakturze oznaczenie "Faktura" bądź "Faktura VAT"?

Rada

Używanie oznaczenia "Faktura" bądź "Faktura VAT" nie jest zabronione. Może to być element fakultatywny, gdyż obecnie nie ma obowiązku zamieszczania tych oznaczeń. O tym, czy jest to faktura, decyduje jej treść, a nie oznaczenie.

Podstawa prawna:

art. 106e ustawy o VAT

 

4. Data dostawy towarów/wyświadczenia usługi

Na fakturze musimy podać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów albo wykonania usługi bądź datę otrzymania zaliczki, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

 

4.1. Datę jakiego zdarzenia należy wskazać na fakturze jako datę sprzedaży

Problem

Jak wykazać datę sprzedaży na fakturze - chodzi o zawarcie umowy sprzedaży, dostarczenie towarów czy moment powstania obowiązku podatkowego?

Rada

Należy wskazać datę dokonania dostawy, czyli dzień, w którym kupujący nabywa prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Nie zawsze będzie to data dostarczenia towarów klientowi.

Uzasadnienie

Na początku należy wyjaśnić, że obecnie nie wskazuje się na fakturze "daty sprzedaży", tylko "datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi". Dlatego powinno się dokonać zmian w programach do wystawiania faktur (w celu wyeliminowania tego nieco mylącego pojęcia) bądź traktować "datę sprzedaży" właśnie jako "datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi". Owszem, ustawa o VAT definiuje nawet "sprzedaż" (rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów), a także mówi m.in. o ewidencji "sprzedaży" przy zastosowaniu kas rejestrujących. Pojęcie sprzedaży ma jednak znaczenie bardziej z punktu widzenia np. prawa cywilnego, a nie z punktu widzenia VAT.

Na fakturze powinno zamieszczać się natomiast datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi.

Warto na marginesie dodać, że jeżeli data wystawienia faktury jest tożsama z datą dostawy towarów, wyświadczenia usługi bądź otrzymania zapłaty zaliczki, to tej drugiej daty nie trzeba wykazywać na fakturze.

 

4.2. Jaka data oznacza wykonanie usługi ciągłej

Problem

Czy przy usłudze o charakterze ciągłym, rozliczanej co miesiąc, jako datę wykonania usługi na fakturze należy podawać ostatni dzień miesiąca, np. 30 czerwca 2022 r.?

Rada

Tak, jest to ostatni dzień okresu rozliczeniowego.

Uzasadnienie

Aby udzielić odpowiedzi na zadane pytanie, należy przeanalizować przepisy dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego i zasad ustalania momentu wykonania usług ciągłych.

Według art. 19a ust. 3a ustawy o VAT usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Dlatego gdy okresem rozliczeniowym jest miesiąc, jako datę wykonania usługi należy wpisać ostatni dzień miesiąca. Nie trzeba tej daty podawać, gdy w tym samym dniu zostanie wystawiona faktura. Gdy faktura jest wystawiona wcześniej niż 60 dni przed wykonaniem usługi, należy wskazać okres rozliczeniowy, którego dotyczy faktura, np. czerwiec 2022 r.

 

4.3. Co należy wpisać, gdy nie jest znana data dokonania dostawy w dniu wystawienia faktury

Problem

Co zrobić, gdy data dokonania dostawy nie jest jeszcze znana, bo fakturę wystawiono przed dostarczeniem towaru?

Rada

Jeżeli data dostawy nie jest znana, nie ma obowiązku wskazywania jej ani późniejszego jej uzupełniania poprzez korektę.

Uzasadnienie

Przepisy dopuszczają możliwość wystawienia faktury przed dokonaniem dostawy towaru bądź przed wykonaniem usługi. Jednocześnie ustawodawca wskazał wprost, że podajemy datę dokonania dostawy lub wykonania usługi, pod warunkiem że taka data jest określona. Nie jest zatem wymagane od podatnika podjęcie takiego działania, które na daną chwilę byłoby niemożliwe do wykonania. Nie ma również obowiązku późniejszego uzupełnienia tej daty.

Jednak jeśli "z rozpędu" podana byłaby data inna niż faktyczna (zwłaszcza gdy byłby to inny miesiąc), to zasadna jest korekta faktury. Nie ma też przeszkód, by wystawca faktury zawarł informację: "przewidywana data dostawy towaru".

Podstawa prawna:

art. 106e ust. 1 pkt 6, art. 19a ust. 3 ustawy o VAT

 

5. Numer NIP na fakturze

Faktura powinna zawierać numer, za pomocą którego:

  • podatnik (sprzedawca) jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,
  • nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi.

Zasadniczo w transakcjach wewnątrzwspólnotowych należy poprzedzać swój NIP kodem PL.

Podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, podając numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, przy:

  1. dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
  2. dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  3. świadczeniu usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, czyli rozliczanych w informacji podsumowującej
  4. nabywaniu usług, do których stosuje się art. 28b, dla których są podatnikami z tytułu importu usług,
  5. przemieszczaniu towarów, w celu ich nabycia, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju w procedurze magazynu typu call-off stock, o której mowa w dziale II rozdziale 3a

- są obowiązane poprzedzić go kodem PL.

 

5.1. Jakie skutki powoduje brak NIP nabywcy na fakturze

Problem

Czy brak NIP nabywcy na fakturze pozbawia go prawa do odliczenia? Czy można to skorygować notą?

Rada

Nie, podatnik nie traci prawa do odliczenia VAT, gdy pozostała treść faktury jest prawidłowa. Nabywca może uzupełnić numer NIP notą, pod warunkiem że nie jest to faktura wystawiona do paragonu.

Uzasadnienie

W art. 88 ustawy o VAT wskazano przypadki, gdy otrzymana faktura nie daje prawa do odliczenia VAT. Nie wymieniono tam sytuacji, gdy faktura nie zawiera numeru NIP nabywcy. Dlatego zasadniczo kupujący nie straci prawa do odliczenia VAT z takiej faktury, gdy zakup jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i pozostałe jego dane są prawidłowe. Natomiast numer NIP nabywca może uzupełnić wystawiając notę korygującą lub zwracając się do sprzedawcy o wystawienie korekty.

Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 6 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.61.2021.2.MS), w której czytamy:

(…) o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują, tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania. Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwości jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze. Brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

Wyjątkiem są faktury wystawione do paragonów. Jeśli zakupy są dokonane na cele firmowe, to sprzedawca może wystawić fakturę tylko wówczas, gdy paragon zawierał NIP kupującego (art. 106b ust. 4 ustawy o VAT). Do paragonu bez NIP można wystawić fakturę tylko na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności. Wtedy taka faktura nie zawiera NIP, a zakupy są uznawane za dokonane na cele prywatne. Brak numeru NIP nie może być uzupełniony. Jak czytamy w objaśnieniach podatkowych MF z 16 października 2020 r.:

Nie można dokonać korekty w przypadku, gdy na paragonie fiskalnym nie umieszczono numeru NIP nabywcy, ponieważ paragon bez numeru NIP nabywcy nie może być uznany za

fakturę uproszczoną i nie mają wtedy zastosowania przepisy dotyczące korekt faktur uproszczonych.

Ważne

Sprzedawca nie może wystawiać, a firma jako kupujący posługiwać się fakturą, gdy podstawą jej wystawienia był paragon bez NIP firmy jako nabywcy.

Nawet gdy sprzedawca wystawi nam taką fakturę, to za wpisanie jej do ewidencji grozi nam dodatkowe zobowiązanie w wysokości 100% VAT wykazanego na takiej fakturze.

W piśmie Dyrektora KIS z 29 października 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.555.2021.2.OS) czytamy:

Należy podkreślić, że przepisy art. 106b ust. 5 ustawy regulują szczegółowo kwestie dokumentowania transakcji, które zostały uprzednio zaewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. przepisy wymuszają pewną konsekwencję podatnika. To znaczy, jeżeli dokonuje on zakupu jako podatnik, a nie jako konsument, to powinien o tym fakcie poinformować sprzedawcę w momencie dokonywania zakupu.

Należy zauważyć, że podatnik nie może dowolnie wybierać, czy dokonuje zakupu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, czy też występuje w charakterze konsumenta. To znaczy, jeżeli w momencie dokonywania zakupu dany podmiot występuje w charakterze konsumenta i nabywa określony towar, jako konsument, wówczas nie ma możliwości późniejszej zmiany tego charakteru zakupu. Towar lub usługa nabyta na potrzeby osobiste lub prywatne nie może z czasem przekształcić się w zakup służący działalności gospodarczej z punktu widzenia VAT. Nabywca w momencie realizowania zakupów dokonuje ich kwalifikacji jako związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. W tym bowiem momencie określa czy dokonuje zakupów działając w charakterze podatnika.

 

5.2. Czy można zamieszczać kod PL przed NIP na fakturach w transakcjach krajowych

Problem

Czy podanie na fakturze kodu PL kontrahenta rodzi jakieś negatywne konsekwencje?

Rada

Nie, można zamieszczać kod PL przed numerem NIP na każdej fakturze. Nie jest to wymagane, ale nie jest też zabronione.

Uzasadnienie

Umieszczanie na fakturze NIP z kodem PL obligatoryjne jest wyłącznie w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych (art. 97 ust. 10 ustawy o VAT). Nie oznacza to, że w pozostałych przypadkach jest zabronione. Podatnik może dobrowolnie podawać kod PL.

Potwierdził to Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 28 czerwca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.368.2021.1.KOM):

(…) faktura dokumentująca dostawę (świadczenie) na terytorium kraju polskiemu kontrahentowi nie musi zawierać kodu PL, jednakże zawarcie tego kodu nie przesądza o nieprawidłowości takiej faktury. (…) Wnioskodawca może zamieszczać na wystawionych polskim kontrahentom fakturach informacje dodatkowe w postaci np. przedrostka PL przed numerem NIP, bez konsekwencji uznania takiej faktury za wystawioną niezgodnie z przepisami.

 

Podstawa prawna:

art. 106e ust. 1 pkt 4 i 5 oraz art. 88 ustawy o VAT

 

6. Nazwa towaru bądź usługi na fakturze

Jednym z elementów faktury jest również nazwa towaru lub usługi.

6.1. Jak szczegółowa musi być nazwa towaru na fakturze

Problem

Jak szczegółowa powinna być nazwa? Czy wystarczy wpisać "pieczywo" czy raczej "chleb"?

Rada

Zasadniczo należy wskazać konkretny rodzaj pieczywa, szczególnie gdy niecały asortyment jest opodatkowany jedną stawką VAT.

Uzasadnienie

Ustawodawca określił, że zarówno na paragonie, jak i, fakturze powinna być wskazana nazwa sprzedanego towaru lub usługi. Organy podatkowe, wyjaśniając kwestię szczegółowości paragonów czy faktur, uznają, że nazwy typu: warzywa/owoce, pieczywo, napoje - mają charakter zbyt ogólny. Zamiast tego należałoby wskazywać np.: pomidory, jabłka, bułka, sok itp.

Jeśli podatnik ma w swojej ofercie towary czy usługi opodatkowane różnymi stawkami VAT, to uzasadnione jest bardziej szczegółowe określanie ich nazw, szczególnie gdy w ramach danej kategorii towarów stosujemy różne stawki.

Jedną z sugestii MF jest wykorzystywanie nazewnictwa stosowanego przez podatnika przy tworzeniu zasad odpłatności (cennika).

Odpowiedniej szczegółowości należy pilnować szczególnie w przypadku faktur, wobec których uzasadnione są wyższe wymogi niż dla paragonów. Prawidłowo wystawiona faktura, zawierająca wszystkie wymagane przepisami elementy, daje bowiem prawo do odliczenia nabywcy towaru czy usługi.

Na marginesie warto dodać, że podatnik nie musi ujmować na fakturze symbolu PKWiU/CN w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka podstawowa. Wskazanie grupowania statystycznego nie zastąpi też z kolei wskazania nazwy towaru czy usługi na fakturze czy paragonie.

Zatem wystawianie paragonów czy faktur z nazwą (rodzajem) usług, np.: "usługi zgodnie z umową" bądź "usługa budowlana", może być uznane za praktykę nieprawidłową. Kwestię zbyt ogólnej nazwy trzeba oceniać jednak indywidualnie. Zawsze należy brać pod uwagę, czy zastosowana nazwa jest na tyle szczegółowe, żeby - z jednej strony - pozwoliła organowi podatkowemu na weryfikację prawidłowości rozliczenia podatku (zastosowanej stawki VAT), a z drugiej - zapewniła konsumentowi możliwość kontroli dokonywanych zakupów.

Uczciwy podatnik może powołać się bowiem np. na wyrok TSUE z 15 września 2016 r. (sygn. C-516/14), w którym wskazano, że:

Artykuł 178 lit. a) dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby krajowe organy podatkowe mogły odmówić prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) tylko ze względu na to, że podatnik posiada fakturę, która nie spełnia wymogów art. 226 pkt 6 i 7 tej dyrektywy, podczas gdy organy te dysponują wszystkimi informacjami koniecznymi do zbadania, że spełnione zostały materialne przesłanki wykonania tego prawa.

Sprawa dotyczyła właśnie przypadku, gdzie faktury zawierały tylko wzmiankę "usługi prawne wykonane od [określonej daty] do dnia dzisiejszego".

 

Podstawa prawna:

art. 106e ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT

7. Termin płatności na fakturze

Przepisy nie wymagają, aby na fakturze zamieszczać termin płatności, nawet gdy podatnik stosuje metodę kasową rozliczeń. Żaden przepis nie zabrania również zamieszczenia tej informacji.

7.1. Czy jeśli termin płatności jest podany na fakturze, to należy go korygować, gdy uległ zmianie

Problem

Czy faktura musi zawierać termin płatności i czy zmiana tego terminu powoduje obowiązek wystawienia faktury korygującej?

Rada

Przepisy ustawy o VAT nie wprowadzają obowiązku podawania terminu płatności. Oczywiście również nie zabraniają - czyli jest to element fakultatywny. Korekta faktury również jest fakultatywna, bo wskazanie terminu płatności nie jest ani obowiązkowe, ani zabronione. Jednak, gdy nowy termin płatności nie wynika z innych dokumentów korekta jest zalecana.

Uzasadnienie

Owszem, termin płatności ma niekiedy znaczenie z punktu widzenia ulgi na złe długi czy nawet momentu powstania obowiązku podatkowego. Dlatego gdy termin płatności został określony na fakturze, a następnie uległ zmianie, można go nie korygować, jeśli wynika on z innych dokumentów. W przeciwnym razie, szczególnie gdy stosujemy metodę kasową lub faktura jest jeszcze nieopłacona, lepiej dokonać korekty.

 

Podstawa prawna:

  • art. 106e ustawy o VAT

 

POWOŁANE WYROKI SĄDÓW:

  • wyrok TSUE z 15 września 2016 r. (sygn. C-516/14)

  • wyrok WSA Gdańsku z 25 stycznia 2011 r. (sygn. akt I SA/Gd 1004/10)

  • wyrok NSA z 9 marca 2010 r. (sygn. akt I FSK 63/09)

  • wyrok WSA w Poznaniu z 4 lutego 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 1270/15)

 

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 sierpnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.370.2017.1.MAO)

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.61.2021.2.MS)

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 czerwca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.368.2021.1.KOM)

 

 

Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizujący się w prawie podatkowym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK