Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 8/2022, data dodania: 19.07.2022

Zmiany w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy od 1 lipca 2022 r.

Modyfikacja wniosku o nadanie numeru PESEL, utrata uprawnień do świadczeń socjalnych w razie wyjazdu Ukraińca z Polski na dłużej niż 1 miesiąc, a także umożliwienie wysyłania pracowników z Ukrainy w delegacje służbowe na okres powyżej 1 miesiąca poza terytorium Polski to najważniejsze zmiany, jakie wprowadziła najnowsza nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.

Ustawa o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw weszła w życie w przypadku większości regulacji 1 lipca 2022 r. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu tej nowelizacji, zawiera ona zmiany polegające na doprecyzowaniu niektórych jej przepisów, a także uzupełnieniu kwestii pominiętych w obowiązującej już ustawie.

 

1. Zmiana zakresu osób objętych ustawą pomocową

Pierwsza ze zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy polega na doprecyzowaniu, że małżonek obywatela Ukrainy, który korzysta z uprawnień wynikających z tej ustawy, nie może być obywatelem innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej (art. 1 ust. 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Wcześniej przepis ten wskazywał jedynie, że z uprawnień tych nie może korzystać małżonek Ukraińca będący obywatelem polskim.

Jest to zmiana o charakterze porządkującym z uwagi na przepisy unijne, zgodnie z którymi "wysiedleńcami" mogą być wyłącznie obywatele państw trzecich, a zatem obywatele innych państw niż państwa członkowskie Unii Europejskiej (art. 2 lit. c dyrektywy 2001/55/WE). Ponadto jak wskazano w uzasadnieniu do omawianej nowelizacji ustawy, obywatele innych niż Polska państw unijnych mają możliwość bezpiecznego i sprawnego repatriowania się do państwa, którego są obywatelami.

 

2. Rejestracja obywatela Ukrainy, który przyjechał do Polski z krajów UE

Następną zmianą jest dostosowanie treści art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy do wcześniejszej nowelizacji jej przepisów. Poprzednia zmiana ustawy umożliwiła objęcie jej regulacją osób wjeżdżających na terytorium Polski także z obszarów innych państw, a nie tylko bezpośrednio z terytorium Ukrainy. Jednak dotychczasowa treść tego przepisu zakładała wjazd do Polski tylko przez granicę, na której jest prowadzona kontrola graniczna. Tymczasem w praktyce przekroczenie granicy może następować także przez przejście graniczne wewnątrz Unii Europejskiej (np. polsko-słowackie). W związku z tym w obowiązującym od 1 lipca 2022 r. przepisie wskazano, że w przypadku gdy wjazd obywatela Ukrainy na terytorium Polski nie został zarejestrowany przez komendanta placówki Straży Granicznej podczas kontroli granicznej lub nastąpił przez granicę, na której nie jest prowadzona kontrola graniczna osób przekraczających tę granicę, Komendant Główny Straży Granicznej rejestruje pobyt obywatela Ukrainy na terytorium Polski, na jego wniosek, przy okazji wnioskowania o nadanie numeru PESEL.

 

3. Nowe kompetencje Komendanta Głównego Straży Granicznej

W ramach omawianej nowelizacji dodano także nowy art. 3a, w którym uregulowano właściwość Komendanta Głównego Straży Granicznej jako organu pełniącego funkcję krajowego punktu kontaktowego do celów wymiany z właściwymi organami innych państw członkowskich Unii Europejskiej informacji dotyczących osób korzystających z ochrony czasowej (jest to funkcja przewidziana w art. 27 dyrektywy Rady 2001/55/WE z 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między Państwami Członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami - Dz.Urz. UE L 212 z 07.08.2001, str. 12).

Pełniąc tę funkcję, Komendant Główny Straży Granicznej w szczególności:

  • jest właściwy do przekazywania organom innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej informacji dotyczących obywateli Ukrainy korzystających z ochrony czasowej w Rzeczypospolitej Polskiej,
  • współdziała z Szefem Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy uzyskiwaniu od organów innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej informacji o osobach korzystających z ochrony czasowej w tych państwach.

 

4. Modyfikacje we wniosku o nadanie numeru PESEL

Kolejna zmiana wprowadza modyfikację treści wniosku obywatela Ukrainy o nadanie numeru PESEL. Dotychczas w art. 4 ust. 4 pkt 20 ustawy jako element wniosku o nadanie numeru PESEL było wskazane oświadczenia o byciu małżonkiem obywatela Ukrainy, który przybył na terytorium Polski z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa. Jednak prawo do pobytu uznawanego za legalny przez okres 18 miesięcy, licząc od 24 lutego 2022 r., mają również inni członkowie najbliższej rodziny obywatela Ukrainy. W związku z tym w nowelizacji dodano także pozostałe kategorie osób uprawnionych do takiego pobytu w Polsce, tj.:

  • członków najbliższej rodziny obywatela Ukrainy, który posiada Kartę Polaka,
  • dzieci urodzonych na terytorium Polski przez matkę, która jest osobą uprawnioną do pobytu w naszym kraju na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.

 

5. Wyjazd obywatela Ukrainy z terytorium Polski a status "UKR"

Następna ze zmian dotyczy kwestii technicznych związanych z wyjazdami obywateli Ukrainy z Polski i tzw. statusu UKR w ewidencji ludności. Jest to status informujący o tym, że danej osobie nadano numer PESEL na podstawie art. 4 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, w sytuacji gdy Komendant Straży Granicznej przekaże w systemie teleinformatycznym rejestrującym obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi, fakt wyjazdu Ukraińca z Polski na okres powyżej 1 miesiąca, w ewidencji ludności automatycznie zmieniany jest status takiej osoby z "UKR" na "NUE". Status "NUE" oznacza utratę prawa do korzystania z rozwiązań ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy i jednocześnie informuje, że dana osoba nie jest cudzoziemcem będącym obywatelem państwa członkowskiego UE ani obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub Konfederacji Szwajcarskiej.

Nowelizacja jednak przewiduje także możliwość, aby w przypadku automatycznej zmiany statusu z "UKR" na "NUE", jeżeli osoba, której nadano numer PESEL, potwierdzi, że jej pobyt poza granicami Polski nie trwał dłużej niż 1 miesiąc, status "UKR" został przywrócony (art. 4 ust. 17b ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Natomiast w przypadku wyjazdu z terytorium Polski w ramach strefy Schengen status "UKR" może zostać zmieniony na podstawie oświadczenia o takim wyjeździe na okres powyżej 1 miesiąca, złożonego przez osobę, której nadano ten status, lub osobę ją reprezentującą. Analogiczne rozwiązanie przewidziano w sytuacji wyjazdu z terytorium Polski przez granice zewnętrzne strefy Schengen. W takim przypadku Komendant Główny Straży Granicznej zapewnia dodatkowo możliwość weryfikacji daty wyjazdu z terytorium naszego kraju. Wzór takiego oświadczenia o wyjeździe z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na okres powyżej 1 miesiąca minister właściwy do spraw informatyzacji udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej.

Co istotne, osobom, którym zmieniono status "UKR" automatycznie lub w wyniku wyjazdu powyżej 1 miesiąca poza strefę Schengen, na okoliczność którego zostało złożone oświadczenie, status ten może zostać ponownie nadany w wyniku przybycia takiej osoby do Polski z terenu Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa. Przy czym opuszczenie Ukrainy musi zostać udokumentowane na granicy lub zarejestrowane w rejestrze obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Polski z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi. Ponowne nadanie statusu może nastąpić także w wyniku ponownego złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.

 

6. Możliwość wyjazdów służbowych obywateli Ukrainy na okres powyżej 1 miesiąca

Nowelizacja, wychodząc naprzeciw zgłaszanym przez polskich pracodawców postulatom, wprowadza wyłączenie od utraty uprawnień wynikających z ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w przypadku wyjazdu z Polski na okres powyżej 1 miesiąca. Wyjątek ten dotyczy osób skierowanych do wykonywania pracy lub usług poza granicami Polski przez podmioty prowadzące działalność na jej terytorium.

PRZYKŁAD

Polski pracodawca z branży deweloperskiej zatrudnia 2 inżynierów, którzy zajmują się przygotowywaniem placów budowy przed rozpoczęciem prac przez ekipy budowlane. Obaj są obywatelami Ukrainy, którzy przyjechali do Polski po 24 lutego 2022 r. na podstawie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. W październiku 2022 r. deweloper ten planuje rozpocząć budowę nowego budynku w Czechach. Wobec tego od 1 sierpnia 2022 r. musi wysłać na 2 miesiące obu inżynierów do Czech w celu przygotowania placu budowy. Przed nowelizacja ustawy wysłanie pracowników z Ukrainy, którzy przebywają w Polsce i są zatrudnieni w ramach przepisów ustawy pomocowej, poza terytorium naszego kraju na dłużej niż 1 miesiąc nie byłoby możliwe z uwagi na to, że utraciliby oni prawo pobytu i pracy w Polsce. Po zmianie przepisów jest to dopuszczalne i nie spowoduje utraty ich uprawnień.

 

7. Modyfikacja powiadomienia PUP o powierzeniu pracy Ukraińcowi

Dotychczas obywatel Ukrainy był uprawniony do wykonywania pracy w Polsce w okresie pobytu zgodnego z obowiązującymi przepisami, w przypadku gdy jego pobyt na terytorium naszego kraju był legalny (na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy lub innego tytułu pobytowego), jeżeli podmiot powierzający wykonywanie pracy powiadomił w terminie 14 dni od dnia podjęcia pracy przez obywatela Ukrainy powiatowy urząd pracy (PUP) właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu o powierzeniu wykonywania pracy temu obywatelowi.

Obecnie od 15 lipca 2022 r. został dodany nowy warunek, który musi zostać spełniony, aby praca obywatela Ukrainy mogła być świadczona na podstawie powiadomienia PUP. Nowelizacja wprowadza wymóg, aby praca świadczona na podstawie trybu powiadomienia PUP była powierzana w wymiarze czasu pracy nie niższym niż wskazany w powiadomieniu lub liczbie godzin nie mniejszej niż wskazana w powiadomieniu oraz za wynagrodzeniem nie niższym niż ustalone według stawki określonej w powiadomieniu, proporcjonalnie zwiększonym w przypadku podwyższenia wymiaru czasu pracy lub liczby godzin pracy (art. 22 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy).

W konsekwencji wprowadzenia tego dodatkowego warunku rozszerzono także zakres danych, jakie pracodawca musi przekazać do PUP w powiadomieniu o powierzeniu pracy Ukraińcowi. Dotychczas w powiadomieniu tym podmiot powierzający wykonywanie pracy obywatelowi Ukrainy przekazywał:

  • informacje dotyczące podmiotu powierzającego wykonywanie pracy obywatelowi Ukrainy:

- nazwę albo imię (imiona) i nazwisko,

- adres siedziby albo miejsca zamieszkania,

- numer telefonu lub adres poczty elektronicznej o charakterze służbowym,

- numer identyfikacyjny NIP i REGON - w przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, albo numer PESEL - w przypadku osoby fizycznej,

- numer wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia - w przypadku podmiotu powierzającego wykonywanie pracy obywatelowi Ukrainy, który prowadzi agencję zatrudnienia świadczącą usługi pracy tymczasowej,

- symbol PKD oraz opis wykonywanej działalności związanej z pracą obywateli Ukrainy;

  • dane osobowe obywatela Ukrainy:

- imię (imiona) i nazwisko,

- datę urodzenia,

- płeć,

- obywatelstwo,

- rodzaj, numer i serię dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego lub pozwalającego ustalić tożsamość oraz państwo, w którym wydano ten dokument,

- numer PESEL - jeżeli został nadany;

  • rodzaj umowy między podmiotem powierzającym wykonywanie pracy a obywatelem Ukrainy;
  • stanowisko lub rodzaj wykonywanej pracy;
  • miejsce wykonywanej pracy.

Natomiast od 15 lipca 2022 r. w powiadomieniu o powierzeniu pracy Ukraińcowi pracodawca musi także wskazać dodatkowo:

  • miesięczną lub godzinową stawkę wynagrodzenia,
  • wymiar czasu pracy albo liczbę godzin pracy w tygodniu lub w miesiącu,
  • liczbę wszystkich osób wykonujących pracę na podstawie umowy o pracę i na podstawie umów cywilnoprawnych według stanu na 23 lutego 2022 r. oraz na dzień złożenia powiadomienia.

 

8. Szkolenia z języka polskiego dla obywateli Ukrainy

8.1. Szkolenia z języka polskiego dla medyków

Omawiana nowelizacja umożliwia przeprowadzanie szkoleń z języka polskiego dla obywateli Ukrainy wykonujących zawody medyczne.

Zgodnie z dodanym art. 22i ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy minister właściwy do spraw pracy może, na wniosek okręgowej izby lekarskiej lub okręgowej izby pielęgniarek i położnych, dofinansować z Funduszu Pracy koszty szkolenia z języka polskiego dla obywateli Ukrainy posiadających:

  • zgodę na wykonywanie zawodu lekarza albo lekarza dentysty lub prawo wykonywania zawodu lekarza albo lekarza dentysty, na określony zakres czynności zawodowych, okres i miejsce zatrudnienia w podmiocie leczniczym,
  • prawo wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej.

Dofinansowanie kosztu takiego szkolenia nie może przekraczać kwoty 3000 zł dla jednej osoby za jedno szkolenie. Przy czym jedna osoba może wziąć udział maksymalnie w 3 takich szkoleniach.

Wniosek o dofinansowanie szkolenia składa okręgowa izba lekarska albo okręgowa izba pielęgniarek i położnych raz w miesiącu. Następnie to z izbą jest podpisywana przez ministra umowa i jej jest przekazywana kwota dofinansowania. Po zakończeniu szkolenia okręgowa izba lekarska albo okręgowa izba pielęgniarek i położnych przekazuje ministrowi sprawozdanie, do którego załącza zaświadczenia o ukończeniu szkolenia osób wykazanych w sprawozdaniu oraz dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków w wysokości wynikającej ze sprawozdania. Natomiast gdy ostateczny koszt szkolenia jest niższy niż kwota dofinansowania, izba zwraca nadwyżkę ministrowi. Podobnie jest w sytuacji, gdy szkolenie się nie odbędzie.

W przypadku wykorzystania przyznanego dofinansowania kosztów szkolenia niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania go nienależnie lub w nadmiernej wysokości środki te podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni.

 

8.2. Szkolenia z języka polskiego dla bezrobotnych organizowane przez starostę z Funduszu Pracy

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy wprowadziła także zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, m.in. w art. 40 ust. 4, zgodnie z którym szkolenie finansowane przez starostę z Funduszu Pracy odbywa się w formie kursu realizowanego według planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 25 godzin zegarowych w tygodniu. Z uwagi na umożliwienie obywatelom Ukrainy łączenia pracy zawodowej z kursem zrezygnowano z zasady, że szkolenie to obejmuje przeciętnie nie mniej niż 25 godzin zegarowych w tygodniu, jeśli przepisy odrębne przewidują niższy wymiar szkolenia.

Niezmiennie natomiast szkolenie takie może trwać do 6 miesięcy, a w sytuacjach uzasadnionych programem szkolenia w danym zawodzie - nie dłużej niż 12 miesięcy. W przypadku osób bez kwalifikacji zawodowych szkolenie może trwać do 12 miesięcy, a w sytuacjach uzasadnionych programem szkolenia w danym zawodzie - nie dłużej niż 24 miesiące.

 

9. Świadczenia socjalne

Kolejną bardzo istotną zmianą wprowadzoną przez nowelizację ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy jest dodanie w art. 26 ust. 3a-3f. Ta zmiana ma na celu umożliwienie identyfikowania przypadków braku prawa do świadczeń z uwagi np. na utratę praw pobytowych Ukraińca w Polsce ze względu na wyjazd z naszego kraju na okres powyżej 1 miesiąca.

Dotychczas ZUS oraz gminne organy realizujące świadczenia na rzecz Ukraińców nie były uprawnione do rozstrzygania o utracie przez obywatela Ukrainy prawa do legalnego pobytu w naszym kraju. Była to kompetencja Komendanta Głównego Straży Granicznej. Obecnie po zmianie przepisów ZUS i gminne organy mogą skutecznie eliminować przypadki ubiegania się i pobierania ww. świadczeń przez obywateli Ukrainy, którzy nie mają do nich prawa. Wprowadzono rozwiązania, które pozwalają na wzywanie do osobistego stawiennictwa we właściwej jednostce obywateli Ukrainy ubiegających się lub otrzymujących świadczenia, w terminie 3 dni roboczych, w celu złożenia wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego ustalenia i realizacji świadczeń. W przypadku niestawienia się takiej osoby we wskazanym terminie wnioski o świadczenia są pozostawiane bez rozpatrzenia, a wypłata świadczeń podlega wstrzymaniu. Natomiast jeśli wezwany przez organ Ukrainiec stawił się we wskazanej jednostce organizacyjnej po upływie wyznaczonego terminu, świadczenia wypłaca się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym obywatel ten stawił się we wskazanej jednostce, o ile spełnia on warunki uprawniające do świadczeń.

 

10. Opieka nad dziećmi w celu umożliwienia podjęcia pracy przez obywateli Ukrainy

Omawiana nowelizacja wprowadza też możliwość objęcia wsparciem dzieci ukraińskich między 3 a 5 rokiem życia w ramach czynności i zadań realizowanych przez dziennego opiekuna. Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy, jest to rozwiązanie uzupełniające istniejącą ofertę jednostek organizacyjnych systemu oświaty (przedszkola, oddziały przedszkolne i inne formy wychowania przedszkolnego).

Co istotne, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek mogą uwzględnić, przy przyjmowaniu dziecka pod opiekę dziennego opiekuna, preferencje dla rodzica zatrudnionego lub wykonującego inną pracę zarobkową. W takiej sytuacji rodzic powinien przedstawić w formie oświadczenia lub zaświadczenia informację odpowiednio o zatrudnieniu lub wykonywaniu innej pracy zarobkowej.

 

11. Warunki zatrudnienia obywateli Ukrainy w oświacie

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przewiduje również pakiet rozwiązań dla oświaty, które ułatwią planowanie nadchodzącego roku szkolnego w placówkach oświatowych.

Jednym z nich jest wydłużenie na rok szkolny 2022/2023 możliwości, aby w szkole, w której utworzono dodatkowy oddział w celu zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki dzieciom i uczniom będącym obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Polski jest uznawany za legalny, przydzielać nauczycielowi, za jego zgodą, godziny ponadwymiarowe w wymiarze wyższym niż określony w Karcie Nauczyciela.

Wprowadzono też możliwość, aby do 31 sierpnia 2023 r. godziny ponadwymiarowe w wymiarze wyższym niż określony w Karcie Nauczyciela przydzielać nauczycielowi języka polskiego, za jego zgodą, także w szkole, w której nie utworzono dodatkowego oddziału w celu zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki dzieciom i uczniom będącym obywatelami Ukrainy.

Na rok szkolny 2022/2023 wydłużono także szczególne warunki zatrudnienia na stanowisku pomocy nauczyciela. Zatem przez kolejny rok na stanowisku tym może być zatrudniona osoba niemająca obywatelstwa polskiego, jeżeli wykazuje znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym pomoc uczniowi, który nie zna języka polskiego albo zna go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki.

Do 31 sierpnia 2023 r. przedłużono także możliwość wykonywania pracy przez osobę pobierającą nauczycielskie świadczenie kompensacyjne na stanowiskach pomocy nauczyciela i nauczyciela. Ponadto od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r. będzie to możliwe także w szkołach, w których nie utworzono oddziału w celu zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki dzieciom i uczniom będącym obywatelami Ukrainy.

Rozpatrywana nowelizacja wprowadziła także szczególne zasady obsadzania stanowiska dyrektora jednostki systemu oświaty (art. 58a ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy).

 

12. Zmiany w ustawie o cudzoziemcach

Dotychczas art. 77 ust. 11 ustawy o cudzoziemcach dawał Ministrowi Spraw Zagranicznych możliwość wskazania państw, a w dalszej kolejności także zawodów, rodzajów umów lub rodzajów działalności podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, do których zastosowanie miałaby procedura priorytetowego przyjmowania i rozpoznawania wniosków o wydanie wiz pracowniczych. Obecnie jego zmieniona treść wskazuje na prawo do składania wniosku o wizę w celu pracy na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy lub pracy sezonowej poza kolejnością dla:

  • określonych zawodów,
  • określonych rodzajów umów, na podstawie których cudzoziemcowi może zostać powierzone wykonywanie pracy,
  • rodzajów działalności podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi według klasyfikacji PKD.

Dopiero w dalszej kolejności istnieje możliwość wskazania również na państwa, których obywatele także otrzymają prawo składania wniosków poza kolejnością.

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 1, art. 3, art. 5 ustawy z 8 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2022 r. poz. 1383

  • art. 1 ust. 2, art. 3 ust. 1, art. 3a, art. 4 ust. 4, 17a-17j, 18, art. 6 ust. 7 pkt 2k, art. 11 ust. 3, art. 22i, art. 26 ust. 3-3f, art. 28 ust. 6-9, art. 56-58 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa - Dz.U. z 2022 r. poz. 583; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1383

  • art. 77 ust. 11 ustawy z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 2353; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1383 

  • art. 40 ust. 4 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 690; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1383

 

Magdalena Sybilska-Bonicka

specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, redaktor MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, wieloletni praktyk, trener biznesu i były wykładowca akademicki z zakresu prawa pracy

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK