PROBLEM
Pracownik został przeniesiony do naszej jednostki samorządowej w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych. Na podstawie porozumienia stron pracownikowi temu został zmieniony rodzaj umowy o pracę z umowy na czas nieokreślony na umowę na czas określony 1 roku. Staż pracy tej osoby u poprzedniego pracodawcy wynosił ponad 3 lata. Jaki okres wypowiedzenia umowy o pracę obowiązuje teraz tego pracownika? Czy do stażu jego pracy powinno się wliczyć także zatrudnienie w poprzedniej jednostce samorządowej?
RADA
Ustalając okres wypowiedzenia pracownika przeniesionego do Państwa jednostki samorządowej w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych, należy wliczyć do zakładowego stażu pracy okres zatrudnienia w poprzedniej jednostce. Zmiana rodzaju umowy o pracę przy przeniesieniu pracownika nie wpływa na sposób liczenia stażu pracy. Zatem zakładowy staż tego pracownika, od którego zależy długość okresu wypowiedzenia, będzie obejmował okres ponad 3 lat. Oznacza to, że w przypadku rozwiązania z tym pracownikiem umowy o pracę za wypowiedzeniem strony będzie obowiązywał 3-miesięczny okres wypowiedzenia.
UZASADNIENIE
Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
Zakładowy staż pracy. W orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjmuje się, że pojęcie "okres zatrudnienia u danego pracodawcy" oznacza zakładowy staż pracy, przez który co do zasady należy rozumieć okres trwający od chwili nawiązania stosunku pracy do daty jego ustania z upływem okresu wypowiedzenia (wyrok SN z 11 maja 1999 r., I PKN 34/99, OSNP 2000/14/544), przy uwzględnieniu wszystkich okresów zatrudnienia (stosunków pracy) u tego samego (danego) pracodawcy (uchwała SN z 15 stycznia 2003 r., III PZP 20/02, OSNP 2004/1/4).
Zakładowy staż pracy przy zmianie pracodawcy. Do zakładowego stażu pracy wlicza się pracownikowi okres zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy, jeżeli zmiana pracodawcy nastąpiła (art. 36 § 11 Kodeksu pracy):
Zakładowy staż pracy w przypadku pracownika samorządowego. Jednym z przepisów odrębnych, na mocy których nowy pracodawca staje się następcą prawnym w stosunkach pracy nawiązanych przez pracodawcę poprzednio zatrudniającego tego pracownika, jest art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tą regulacją pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej jednostce samorządowej, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. Przeniesienie nastepuje w drodze porozumienia pracodawców. W takim przypadku akta osobowe tego pracownika wraz z pozostałą dokumentacją w sprawach związanych ze stosunkiem pracy przekazuje się do jednostki, w której pracownik ma być zatrudniony.
W przypadku przeniesienia pracownika samorządowego w wyniku porozumienia pracodawców nie ma konieczności rozwiązywania z nim umowy o pracę. Potwierdził to Sąd Najwyższy (wyrok z 12 czerwca 2013 r., I PK 2/13, OSNP 2014/3/38):
SN
(...) porozumienie pracodawców w zakresie przeniesienia pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce samorządowej nie obejmuje rozwiązania stosunku pracy łączącego tego pracownika z pracodawcą dotychczasowym i nawiązania stosunku pracy z jednostką przejmującą pracownika. Zmiana pracodawcy dokonywana w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych następuje w ramach tego samego stosunku pracy, który podlega jedynie modyfikacji, m.in. w zakresie podmiotu zatrudniającego, a tego ustawowego skutku nie niweczy zawarcie nowej umowy o pracę z pracownikiem samorządowym przeniesionym w omawianym trybie do innej jednostki samorządowej.
W wyniku przeniesienia nie trzeba (choć można) sporządzać nowej umowy o pracę. Ulega ona jednak modyfikacji w zakresie określenia pracodawcy oraz miejsca świadczenia stosunku pracy.
Dodatkowo zmianie mogą ulec inne warunki świadczenia stosunku pracy, np. nazwa zajmowanego przez pracownika stanowiska, wysokość wynagrodzenia czy zakres obowiązków. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 28 czerwca 2013 r. (I PK 27/13):
SN
(…) przeniesiony do innej jednostki urzędnik nie zawsze ma zagwarantowane dotychczasowe warunki zatrudnienia.
Pracownik samorządowy i pracodawca, który go przejmuje, mogą zgodnymi oświadczeniami woli doprowadzić także do zmiany rodzaju umowy o pracę. Możliwość taką potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 29 września 1998 r. (I PKN 289/98, OSNP 1999/20/647), wskazując:
SN
Zmiana umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony w umowę na czas określony wskutek zgodnego oświadczenia woli stron nie narusza art. 18 § 1 Kodeksu pracy.
Natomiast należy zaznaczyć, że rodzaju umowy o pracę, np. z umowy na czas nieokreślony na umowę na czas określony, nie można zmienić w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Ten tryb został zastrzeżony tylko dla warunków pracy (np. miejsca jej wykonywania, wymiaru czasu pracy) oraz płacy, ewentualnie jednego z nich (uchwała SN z 28 kwietnia 1994 r., I PZP 52/93, OSNP 1994/11/169).
Wyliczenie okresu wypowiedzenia na podstawie stażu zakładowego przenoszonego pracownika samorządowego. Kontynuacja stosunku pracy przez nową jednostkę samorządową w przypadku przeniesienia pracownika samorządowego oznacza, że przy obliczaniu zakładowego stażu pracy należy zaliczyć do niego także zatrudnienie w poprzedniej jednostce samorządowej. Okres wypowiedzenia trzeba więc wyliczyć na podstawie okresu zatrudnienia w obu jednostkach samorządowych.
PRZYKŁAD
Pracownik był zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego X na stanowisku urzędniczym od 1 stycznia 2016 r. Z 1 kwietnia 2019 r. został przeniesiony na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych do jednostki Y. Natomiast 1 września 2020 r. w tym samym trybie pracownik ten został przeniesiony do jednostki Z. Jednocześnie jednostka Z i pracownik samorządowy w drodze porozumienia stron zmienili rodzaj łączącej ich umowy o pracę na czas nieokreślony w umowę na czas określony do 31 grudnia 2022 r. Pracownik 30 września 2021 r. złożył wypowiedzenie umowy o pracę. W tej sytuacji, ustalając zakładowy staż pracy tego pracownika, należy zsumować okresy jego zatrudnienia w jednostkach X, Y i Z. Staż ten będzie więc wynosił ponad 3 lata. Zatem pracownika obowiązywał 3-miesięczny okres wypowiedzenia, który upłynął 31 grudnia 2021 r..
PODSTAWA PRAWNA:
art. 36 § 1 i 11 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1162
art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1834
POWOŁANE ORZECZENIA SĄDÓW:
wyrok SN z 11 maja 1999 r. (I PKN 34/99, OSNP 2000/14/544)
uchwała SN z 15 stycznia 2003 r. (III PZP 20/02, OSNP 2004/1/4)
wyrok SN z 12 czerwca 2013 r. (I PK 2/13, OSNP 2014/3/38)
wyrok SN z 28 czerwca 2013 r. (I PK 27/13)
wyrok SN z 29 września 1998 r. (I PKN 289/98, OSNP 1999/20/647)
uchwała SN z 28 kwietnia 1994 r. (I PZP 52/93, OSNP 1994/11/169)
Ewa Łukasik
ekspert z zakresu prawa pracy i bhp, autorka wielu publikacji z tej tematyki