Interpretacje podatkowe, rok 2022, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, data dodania: 21.06.2022

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.191.2021.4.MW

Obowiązki związane z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnego źródła energii w tym obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lipca 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku akcyzowego, w zakresie obowiązków związanych z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnego źródła energii w tym obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego będącą miastem na prawach powiatu (dalej jako: Miasto lub Wnioskodawca). Biorąc pod uwagę powyższe Miasto realizuje zadania z zakresu administracji samorządowej należące zarówno do gminy jak i powiatu. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020.713 - tj. z późn. zm., dalej: u.s.g.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie natomiast z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2020.920 - tj. z późn. zm., dalej: u.s.p.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Ponadto zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 1 u.s.g. oraz art. 6 ust. 1 u.s.p. w celu wykonywania powierzonych zadań zarówno gmina jak i powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Do jednostek organizacyjnych, o których mowa powyżej zaliczyć należy jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2021.305 - tj. z późn. zm.) jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 2018.280 - tj., dalej jako: ustawa centralizacyjna VAT) od 1 stycznia 2017 r. w Mieście wprowadzono wspólne rozliczenie podatku od towarów i usług, obejmujące scentralizowanie rozliczeń Miasta oraz gminnych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych - Wnioskodawcy. Od tej daty, wszystkie umowy zawierane są w imieniu i na rzecz Miasta.

Obecnie Wnioskodawca przygotowuje się do rozpoczęcia realizacji inwestycji polegającej na zakupie oraz montażu instalacji fotowoltaicznych (dalej jako: instalacje lub generatory) na 11 obiektach zarządzanych przez jednostki budżetowe tj. (...) Centrum Sportu (3 obiekty), Zespół Żłobków Miejskich (4 obiekty), Szkołę Podstawową nr (...), Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Mechanicznych (...), Szkołę Podstawową nr (...) (dalej jako: jednostki). Łączna moc ww. generatorów nie przekroczy 1 MW. Obiekty przekazane zostały w trwały zarząd na rzecz jednostek na cele związane z ich działalnością statutową. Jednostki poza działalnością statutową prowadzą również (w niewielkim zakresie) działalność gospodarczą polegającą np. na wynajmie sal lekcyjnych lub hal sportowych. Po zakończeniu inwestycji, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszystkie instalacje podłączone zostaną do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej na zasadach określonych przez Operatorów Systemu Dystrybucji. Na podstawie ustawy centralizacyjnej VAT stroną umowy zawartej z Operatorami Systemów Dystrybucji będzie Miasto. Konsekwencją tego będzie to, że faktury za dystrybucję energii elektrycznej będą wystawiane na Miasto, a jako ich odbiorcy będą wskazane jednostki. Energia elektryczna wyprodukowana z generatorów będzie w całości zużywana przez jednostki. Jednak faktury rozliczające zużycie energii, w tym również tej wyprodukowanej przez instalacje, będą wystawiane przez zakład energetyczny na Miasto (odbiorcą faktury będzie jednostka).

Jednostki we wszystkich transakcjach podlegających przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021.685 - tj. z późn. zm.) posługują się NIP Miasta. Jedynie w przypadku gdy występują w roli pracodawcy, wówczas jako płatnicy podatku dochodowego, posługują się własnym numerem identyfikacji podatkowej, odrębnym od NIP Wnioskodawcy.

Pytania

1.Czy po oddaniu do użytkowania generatorów obowiązki wynikające z ustawy o akcyzie powinny być realizowane w sposób scentralizowany przez Miasto (tak jak rozliczenia podatku od towarów i usług), czy może samodzielnie tj. przez każdą z jednostek, które zarządzają budynkami na których będą znajdować się instalacje i które będą zużywać wyprodukowaną energię elektryczną?

2.W przypadku uznania, że każda z jednostek powinna indywidualnie realizować obowiązki wynikające z ustawy o akcyzie, jakim numerem identyfikacji podatkowej powinna posługiwać się dla rozliczeń podatku akcyzowego?

3.Czy Miasto lub jednostki (w zależności od tego jaka będzie odpowiedź na pierwsze pytanie) powinno/powinny dokonać zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o akcyzie?

Zdaniem Wnioskodawcy

W przypadku podatku akcyzowego nie obowiązuje go centralizacja. Miasto stoi na stanowisku, że obowiązki wynikające z ustawy o akcyzie m.in. takie jak dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, prowadzenie ewidencji ilościowej o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 4 ustawy czy składanie deklaracji o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, będą spoczywały na każdej z wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego jednostek. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lutego 2019 r. znak 0111-KDIB3-3.4013.270.2018.1.PJ w której uznano, że "(...) ustawa centralizacyjna nie ma zastosowania w podatku akcyzowym. Centralizacja, o której mowa w ww. ustawie dotyczy tylko i wyłącznie rozliczeń w podatku VAT. Obowiązek podatkowy wynikający z innych ustaw podatkowych pozostaje bez zmian. Jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe) nadal pozostają odrębnymi podatnikami na gruncie innych ustaw podatkowych". Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2021 r. znak 0111-KDIB3-3.4013.129.2021.1.MK tj. "(...) podkreślenia wymaga fakt, że co do zasady ustawa centralizacyjna nie ma zastosowania w podatku akcyzowym. Centralizacja, o której mowa w tej ustawie dotyczy rozliczeń w podatku od towarów i usług, tym samym jednostka organizacyjna powiatu dokonująca czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, nadal pozostaje odrębnym podatnikiem na gruncie ustawy o podatku akcyzowym".

Biorąc pod uwagę powyższe, Miasto uważa, że jednostki składając deklaracje powinny posługiwać się "swoimi" numerami identyfikacji podatkowej tj. tymi którymi obecnie posługują się przy rozliczeniach zaliczek na podatek dochodowy.

Miasto uważa, że zgodnie z art. 16 ust. 7a ustawy o akcyzie obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty. Biorąc pod uwagę powyższe, za podmiot o którym mowa ww. artykule należy uznać osobno każdą jednostkę wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143) zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosowanie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a.spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b.towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c.giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d.spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest że:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej -Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności (lit. a) oraz podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów (lit. b).

Stosownie do art. 16 ust. 2 pkt 4:

W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby.

W myśl art. 16 ust. 7a pkt 1:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W myśl art. 24e ust. 1 pkt 1:

W zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 24e ust. 1a:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Natomiast na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178, ze zm.):

Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W myśl art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą: podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4.

Natomiast zgodnie z art. 138h ust. 2 pkt 1:

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot - pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Jak stanowi art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o OZE:

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto (...) jest jednostką samorządu terytorialnego będącą miastem na prawach powiatu. Miasto realizuje zadania z zakresu administracji samorządowej należące zarówno do gminy jak i powiatu. Gmina i powiat mogą tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Do jednostek organizacyjnych, o których mowa powyżej zaliczyć należy jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Od 1 stycznia 2017 r. w Mieście (...) wprowadzono wspólne rozliczenie podatku od towarów i usług, obejmujące scentralizowanie rozliczeń Miasta (...) oraz gminnych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Od tej daty, wszystkie umowy zawierane są w imieniu i na rzecz Miasta.

Obecnie Miasto przygotowuje się do rozpoczęcia realizacji inwestycji polegającej na zakupie oraz montażu instalacji fotowoltaicznych na 11 obiektach zarządzanych przez jednostki budżetowe tj. (...) Centrum Sportu (3 obiekty), Zespół Żłobków Miejskich (4 obiekty), Szkołę Podstawową nr (...), Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Mechanicznych (...), Szkołę Podstawową nr (...) (dalej jako: jednostki). Łączna moc ww. generatorów nie przekroczy 1 MW. Obiekty przekazane zostały w trwały zarząd na rzecz jednostek na cele związane z ich działalnością statutową. Po zakończeniu inwestycji, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszystkie instalacje podłączone zostaną do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej na zasadach określonych przez Operatorów Systemu Dystrybucji. Na podstawie ustawy centralizacyjnej VAT stroną umowy zawartej z Operatorami Systemów Dystrybucji będzie Miasto (...). Faktury za dystrybucję energii elektrycznej będą wystawiane na Miasto, a jako ich odbiorcy będą wskazane jednostki. Energia elektryczna wyprodukowana z generatorów będzie w całości zużywana przez jednostki. Faktury rozliczające zużycie energii, w tym również tej wyprodukowanej przez instalacje, będą wystawiane przez zakład energetyczny na Miasto (odbiorcą faktury będzie jednostka).

Jednostki we wszystkich transakcjach podlegających przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług posługują się NIP Miasta. Jedynie w przypadku gdy występują w roli pracodawcy, wówczas jako płatnicy podatku dochodowego, posługują się własnym numerem identyfikacji podatkowej, odrębnym od NIP Wnioskodawcy.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy po oddaniu do użytkowania generatorów obowiązki wynikające z ustawy o akcyzie - w tym obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego - powinny być realizowane w sposób scentralizowany przez Miasto (tak jak rozliczenia podatku od towarów i usług), czy może samodzielnie tj. przez każdą z jednostek, które zarządzają budynkami na których będą znajdować się instalacje i które będą zużywać wyprodukowaną energię oraz tego, jakim numerem NIP powinny posługiwać się jednostki organizacyjne realizując obowiązki w zakresie podatku akcyzowego.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia, Państwa wątpliwości oraz wskazane wyżej przepisy zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Podmiot ten dokonując czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą staje się podatnikiem podatku akcyzowego, co wynika z treści art. 13 ust. 1 ustawy.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wynika, że zbiorcza moc instalacji fotowoltaicznych zainstalowanych na obiektach przekazanych w trwały zarząd jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Miasta nie przekroczy 1 MW. Ponadto jednostki organizacyjne należące do Miasta wynajmują za opłatą sale lekcyjne i hale sportowe.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym spoczywa na podmiotach prowadzących działalność gospodarczą zamierzających wykonywać m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności oraz czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów. Przedmiotem opodatkowania akcyzą w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej na terytorium kraju jest natomiast (jak wskazano wyżej) m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię.

Z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) wyłączone są natomiast podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do instalacji połączonych, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana. Wyłączenie z obowiązku rejestracji to konsekwencja obowiązującego zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego, które produkują i zużywają energię elektryczną wytworzoną z instalacji fotowoltaicznych i jednocześnie prowadzą działalność gospodarczą z wykorzystaniem tej energii, np. w szkole (na której zainstalowany jest system fotowoltaiczny) wynajmowane są za opłatą pomieszczenia, to w takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji.

Oznacza to, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego, która posiada i posługuje się w celach podatkowych numerem identyfikacji podatkowej (NIP), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które nie posiadają NIP dla celów podatkowych i posługują się NIP jednostki samorządu terytorialnego.

Moc instalacji fotowoltaicznych powinna być określona zbiorczo, z uwzględnieniem wszystkich obiektów zajmowanych odpowiednio przez jednostki organizacyjne albo jednostki samorządu terytorialnego, na których zainstalowane są panele fotowoltaiczne.

Przedstawione stanowisko znajduje zastosowanie od dnia 1 lutego 2021 r., kiedy to weszły w życie nowe regulacje prawne w zakresie dotyczącym rejestracji podmiotów w podatku akcyzowym oraz Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych. Zgodnie z nowym systemem elektronicznej rejestracji w podatku akcyzowym podmiot zobowiązany ma obowiązek wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym przyznanego dla celów podatkowych numeru NIP.

Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP. Odnosząc się natomiast do obowiązków podmiotów w zakresie prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, należy wskazać wskazuje, że ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzi podatnik zużywający energię elektryczną. Konsekwentnie więc - na gruncie ustawy o podatku akcyzowym - ewidencję prowadzi będąca podatnikiem jednostka samorządu terytorialnego.

Obowiązek prowadzenia ewidencji energii elektrycznej spoczywa również na jednostkach samorządu terytorialnego (a nie jej jednostkach organizacyjnych), które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, a także które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Natomiast obowiązek ten nie będzie dotyczył tych jednostek samorządu terytorialnego, które produkują energię elektryczną o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez tę jednostkę samorządu terytorialnego. Natomiast w zakresie obowiązku składania deklaracji powinna to robić jednostka samorządu terytorialnego, a nie jej jednostki organizacyjne, które nie posiadają NIP do celów podatkowych. W przypadku np. szkoły będącej jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, nieposiadającej własnego NIP dla potrzeb rozliczeń podatkowych, zużywającej energię elektryczną wyprodukowaną w panelach fotowoltaicznych, deklarację składa jednostka samorządu terytorialnego, na terenie, której znajduje się ta szkoła.

Przechodząc do meritum w pierwszej kolejności należy wskazać, że w sprawie objętej wnioskiem jednostki organizacyjne Miasta, a co za tym idzie Miasto prowadzi działalność gospodarczą co zobowiązuje ten podmiot do rejestracji w zakresie podatku akcyzowego, ponieważ poprzez swoje jednostki organizacyjne wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię) - art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy. Jednak z uwagi na fakt, że łączna moc generatorów zainstalowanych na obiektach przekazanych w trwały zarząd jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Miasta nie przekracza 1 MW, Miasto na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy nie będzie zobowiązane do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.

Pozostałe obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym, czyli obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej wynikający z art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy oraz składanie deklaracji podatkowych z art. 24e ust. 1 pkt 1 w zw. ust. 1 a ustawy będą również spoczywały na jednostce samorządu terytorialnego. Ewidencję ilościową energii elektrycznej bowiem prowadzi podatnik zużywający energię elektryczną. Konsekwentnie więc - na gruncie ustawy o podatku akcyzowym - ewidencję prowadzi będąca podatnikiem jednostka samorządu terytorialnego.

Z opisu sprawy wynika, że po zakończeniu inwestycji, wszystkie instalacje podłączone zostaną do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej na zasadach określonych przez Operatorów Systemu Dystrybucji. Zatem w przedstawionej sytuacji nie ma zastosowania zwolnienie z obowiązku prowadzenia ilościowej ewidencji dla energii elektrycznej, o którym mowa w art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy, ponieważ podmioty produkujące energię elektryczną posiadają instalacje, które podłączone są do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, więc dostarczają wyprodukowaną energię elektryczną do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii.

Ponadto Wnioskodawca w złożonym wniosku w zakresie deklaracji podatkowych wskazał ewentualne obowiązki wynikające z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, czyli składanie deklaracji miesięcznych.

Jak przedstawiono wcześniej w zakresie obowiązku składania deklaracji powinna to robić jednostka samorządu terytorialnego, a nie jej jednostki organizacyjne, które nie posiadają NIP do celów podatkowych. W przypadku np. szkoły będącej jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, nieposiadającej własnego NIP dla potrzeb rozliczeń podatkowych, zużywającej energię elektryczną wyprodukowaną w panelach fotowoltaicznych, deklarację składa jednostka samorządu terytorialnego, na terenie, której znajduje się ta szkoła.

Jednakże w sprawie objętej wnioskiem z uwagi na możliwość stosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (zastosowanie zwolnienia nie jest przedmiotem wniosku), będzie ona (jednostka samorządu terytorialnego -Miasto) zobowiązana (w przypadku jego zastosowania) do złożenia deklaracji kwartalnej w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 24e ust. 1a ustawy.

Natomiast w odniesieniu do pytania Państwa, które dotyczy numeru identyfikacji podatkowej, którym powinna ewentualnie posługiwać się każda z jednostek należących do gminy, wskazujemy, że udzielenie odpowiedzi w tym zakresie jest bezzasadne, ponieważ Miasto będzie realizować obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym i tylko numer NIP Miasta będzie wykorzystywany w relacjach z urzędem skarbowym, a nie numer NIP każdej z jednostek organizacyjnych należących do Miasta.

W tym miejscu Organ pragnie powtórzyć, że przedstawione wyżej stanowisko znajduje zastosowanie od dnia 1 lutego 2021 r., kiedy to weszły w życie nowe regulacje prawne w zakresie dotyczącym rejestracji podmiotów w podatku akcyzowym oraz Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.

W związku z powyższym stanowisko Państwa przedstawione we wniosku, zgodnie z którym:

1.w przypadku podatku akcyzowego nie obowiązuje centralizacja i obowiązki wynikające z ustawy o akcyzie m.in. takie jak obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, prowadzenie ewidencji ilościowej czy składanie deklaracji będą spoczywały na każdej wymienionej w opisie zdarzenia jednostek organizacyjnych,

2.jednostki składając deklaracje powinny posługiwać się "swoimi" numerami identyfikacji podatkowej tj. tymi którymi obecnie posługują się przy rozliczeniach zaliczek na podatek dochodowy,

3.Miasto uważa, że zgodnie z art. 16 ust. 7a ustawy o akcyzie obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty i biorąc pod uwagę powyższe, za podmiot o którym mowa ww. artykule należy uznać osobno każdą jednostkę wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego

- należy uznać nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Ponadto dla Państwa wniosku obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021, poz. 72), obowiązujące od 1 lutego 2021 r., dotyczące min. nowych zasad rejestracji w podatku akcyzowym.

Interpretacja nie rozstrzyga także w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia dla energii elektrycznej w oparciu o przepisy § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, gdyż zagadnienie to nie było to przedmiotem sformułowanych we wniosku pytań.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako "PPSA").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK