Interpretacje podatkowe, rok 2022, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, data dodania: 22.06.2022

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lutego 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.246.2021.2.PJ

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego (prowadzącej co do zasady także działalność gospodarczą), która posiada i posługuje się w celach podatkowych numerem identyfikacji podatkowej (NIP), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które nie posiadają NIP dla celów podatkowych i posługują się NIP jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji. Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe w części dotyczącej uznania Gminy za podatnika, możliwości korzystania ze zwolnienia przez Gminę oraz obowiązku składania deklaracji podatkowych i nieprawidłowe w części dotyczącej prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 września 2021 r. wpłynął do nas Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania za podatnika, możliwości korzystania ze zwolnienia, składania deklaracji podatkowych i prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej przez Gminę albo przez jej jednostki organizacyjne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego:

Gmina posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP (...). Dokonała także rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) w związku z art. 16 ust. 1 pkt 2 i art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) - zgodnie m.in. ze stanowiskiem wyrażonym w piśmie Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów z dnia 2 czerwca 2021 r. znak: PA6 8102.21.2021

Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) zwaną dalej u. s. g. Zadania własne gminy określone są w art. 7 u. s. g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych - konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 u. s. g. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Zadania te obejmują w szczególności sprawy :

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk

i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4) lokalnego transportu zbiorowego.

5) ochrony zdrowia.

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

11) targowisk i hal targowych.

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) mentarzy gminnych.

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu

przeciwpowodziowego.

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności

obywatelskiej.

18) promocji gminy.

19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku

publicznego i o wolontariacie.

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw

Przypomnienia wymaga tez fakt, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż "jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych". Zgodnie z art. 11a ust. 1 u. s. g. organami gminy są: 1) rada gminy, 2) wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 26 ust. 1 u s. g organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100 000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 u. s. g.).

Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920, z 2021 r. poz. 1038), zwanej dalej u. s. p. prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców (...) Miastem takim jest więc Gmina. Zadania powiatu określone są w art. 4 u. s. p.

Tak więc do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez u. s. g. dochodzą także zadania nałożone przez u. s. p.

Zgodnie z art. 9 pkt 2, 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz U. z 2021 r. poz. 305, 1236) zwaną dalej u. f. p., sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 u. f. p. są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej .planem finansowym jednostki budżetowej".

Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie TSUE za obowiązkowe uznano "scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Termin obowiązkowej centralizacji podatkowej dotyczącej podatku VAT w samorządach został określony komunikatem Ministerstwa Finansów opublikowanym dnia 15.01.2016 r. na dzień 01.01.2017 r., zatem Gmina od tego właśnie terminu rozpoczęła scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, tj. procesem tym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta wszystkie gminne jednostki budżetowe oraz samorządowy zakład budżetowy. Formalną podstawę ww. działania stanowi art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) Zgodnie z art. 2 ww. Ustawy centralizacyjnej ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)jednostce organizacyjnej - rozumie się przez to:

a)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,

b)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Gmina jest właścicielem instalacji fotowoltaicznych w rozumieniu art. 2 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 610 ze zm.) zwaną dalej u. o. z. e., produkujących energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, którą zużywa na potrzeby własne. Łączna moc generatorów nie przekracza 1 MW.

Instalacje te są mikroinstalacjami w rozumieniu art. 2 pkt 19 u. o. z. e., są użytkowane i znajdują się na budynkach administrowanych przez gminne jednostki organizacyjne (budżetowe) w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy centralizacyjnej, tj:

1)Przedszkole nr (...) - moc szczytowa 5 kWp;

2)Żłobek nr (...) - moc szczytowa 21,28 kWp;

3)Zespół Szkół nr (...) - moc szczytowa 49,59 kWp;

4)Środowiskowy Dom Samopomocy (...) - moc szczytowa 11 kWp;

5)Dom Dziecka (...) - moc szczytowa 9,9 kWp.

Łączna moc wyżej wymienionych instalacji fotowoltaicznych wynosi 0,09677 MW.

Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 716, 868, 1093) zwaną dalej u. p. e.

Gmina jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a u. o. z. e.

Na czterech obiektach tj. Przedszkole nr (...), Żłobek nr (...), Zespół Szkół nr (...),oraz Środowiskowy Dom Samopomocy (...), Gmina podpisała umowy kompleksowe w rozumieniu art. 5 ust. 3 u. p. e. i korzysta z rozliczenia zgodnie z art. 4 u. o. z. e. zaś w przypadku obiektu Dom Dziecka (...), ze względu na zamontowanie urządzeń uniemożliwiających wyprowadzenie energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej, podpisała umowę sprzedaży i umowę o świadczenie usług dystrybucji w rozumieniu art. 5 ust. 1 u. p. e.

W związku z procesem centralizacji w podatku VAT Wnioskodawca powziął wątpliwości co do interpretacji przepisów obowiązującego prawa na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, zwłaszcza iż - jak się wydaje - linia interpretacyjna organów podatkowych jest niejednolita i postanowił wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

I tak:

Ze stanowiska Ministerstwa Finansów z dnia 13 maja 2021 r. na pytanie Dziennika Gazeta Prawna wynika, iż "w przypadku ogrzewania gazem np. szkół, przedszkoli ze względu na centralizację rozliczeń podatku od towarów i usług, zamawiającym i nabywcą tego wyrobu akcyzowego będzie jednostka samorządu terytorialnego (gmina), a nie jej jednostki organizacyjne. Faktura sprzedaży zawierać będzie zatem dane identyfikacyjne gminy jako nabywcy i podatnika VAT, w tym jej numer identyfikacji podatkowej(NIP). Zatem obowiązkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w akcyzie objęta będzie gmina, a nie jednostka organizacyjna tej gminy. Gmina powinna dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, wskazując miejsca (adresy), gdzie zużywany będzie gaz na cele opałowe, które są lub mogą być jednocześnie adresami jednostki organizacyjnej tej gminy (np. szkoły).

Z kolei na stronie PUESC w zakładce CRPA - Uzyskaj wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi czytamy:

Na jakim podmiocie, jednostce samorządu terytorialnego (gminie) czy jej jednostce organizacyjnej (np. szkole, przedszkolu) zużywającej zwolniony od akcyzy gaz LPG, spoczywa obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA ?

Ze względu na centralizacje rozliczeń VAT obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego spoczywa na jednostce samorządu terytorialnego, która jest zamawiającym i nabywcą wyrobu akcyzowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, a nie na jej jednostkach organizacyjnych. To dane identyfikacyjne gminy jako podatnika VAT, w tym numer identyfikacji podatkowej NIP, będą znajdować się na fakturze sprzedaży. W zgłoszeniu rejestracyjnym należy wtedy wskazać miejsca (adresy) zużywania gazu LPG, które są lub mogą być jednocześnie adresami jednostki organizacyjnej tej gminy (np. szkoły) oraz określić przewidywaną ilość zużycia w roku kalendarzowym.

W piśmie Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów z dnia 2 czerwca 2021 r. znak: PA6.8102.21.2021 skierowanego do partnerów społecznych czytamy: "Uwaga: W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA spoczywa na tej jednostce (gminie), a nie jej jednostce organizacyjnej (np. szkole, przedszkolu). Zamawiającym oraz nabywcą wyrobu zwolnionego będzie bowiem gmina i jej dane będą figurować na fakturze sprzedaży."

Z kolei w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 01.07.2021 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.129.2021.1.MK organ jednoznacznie uznał, iż podatnikiem jest nie jednostka samorządu terytorialnego, lecz jej jednostka organizacyjna (szkoła).

Podobnie orzekł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2019 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.270.2018.1.PJ, w której czytamy: "Jednocześnie trzeba zauważyć, że ustawa centralizacyjna nie ma zastosowania w podatku akcyzowym. Centralizacja, o której mowa w ww. ustawie dotyczy tylko i wyłącznie rozliczeń w podatku VAT. Obowiązek podatkowy wynikający z innych ustaw podatkowych pozostaje bez zmian. Jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe) nadal pozostają odrębnymi podatnikami na gruncie innych ustaw podatkowych".

Pytania.

1)Czy w związku art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) podatnikiem podatku akcyzowego jest Gmina, czy też jej jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280)?

2)Czy zwolnienie o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 poz. 1178) dotyczy Gminy i sumy mocy wszystkich będących jej własnością generatorów, czy też dotyczy mocy każdej z osobna jej jednostek organizacyjnych, których to mocy dla potrzeb ww. zwolnienia na poziomie Gminy się nie sumuje?

3)Czy Gmina zwolniona jest z obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.)?

4)Czy Gmina w zakresie energii elektrycznej wytworzonej z instalacji fotowoltaicznych obowiązana jest na podstawie art. 24e ust.1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) w związku z § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 poz. 1178) do składania zarówno deklaracji AKC-KZ, jak i deklaracji AKC-4?

Państwa stanowisko w sprawie.

1)W związku art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) podatnikiem podatku akcyzowego jest Gmina.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378) zwaną dalej u. s. g. W sensie własnościowym (cywilnoprawnym) właścicielem majątku w postaci generatorów (instalacji fotowoltaicznych) jest Gmina. Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem podatku VAT jest wyłącznie Gmina, a jej rozliczenie obejmuje czynności wszystkich jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, które utworzyła. Dokumentowanie czynności zarówno zakupu jak i sprzedaży materializuje się w fakturach zakupu i sprzedaży na których odpowiednio jako nabywca/sprzedawca figuruje Gmina z jej danymi adresowymi i numerem NIP. Abstrahując od kwestii rozliczeń na gruncie podatku VAT wskazać należy, iż jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej zawierając umowy na gruncie kodeksu cywilnego zawsze działają w imieniu i na rzecz osoby prawnej (gminy), która je utworzyła.

W stanowisku Ministerstwa Finansów z dnia 13 maja 2021 r. na pytanie Dziennika Gazeta Prawna wynika, iż ,,w przypadku ogrzewania gazem np. szkół, przedszkoli ze względu na centralizację rozliczeń podatku od towarów i usług, zamawiającym i nabywcą tego wyrobu akcyzowego będzie jednostka samorządu terytorialnego (gmina), a nie jej jednostki organizacyjne. Faktura sprzedaży zawierać będzie zatem dane identyfikacyjne gminy jako nabywcy i podatnika VAT, w tym jej numer identyfikacji podatkowej (NIP). Zatem obowiązkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w akcyzie objęta będzie gmina, a nie jednostka organizacyjna tej gminy. Gmina powinna dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, wskazując miejsca (adresy), gdzie zużywany będzie gaz na cele opałowe, które są lub mogą być jednocześnie adresami jednostki organizacyjnej tej gminy (np. szkoły).

Z kolei na stronie PUESC w zakładce CRPA - Uzyskaj wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi czytamy:

Na jakim podmiocie, jednostce samorządu terytorialnego (gminie) czy jej jednostce organizacyjnej (np. szkole, przedszkolu) zużywającej zwolniony od akcyzy gaz LPG, spoczywa obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA?

Ze względu na centralizacje rozliczeń VAT obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego spoczywa na jednostce samorządu terytorialnego, która jest zamawiającym i nabywcą wyrobu akcyzowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, a nie na jej jednostkach organizacyjnych. To dane identyfikacyjne gminy jako podatnika VAT, w tym numer identyfikacji podatkowej NIP, będą znajdować się na fakturze sprzedaży. W zgłoszeniu rejestracyjnym należy wtedy wskazać miejsca (adresy) zużywania gazu LPG, które są lub mogą być jednocześnie adresami jednostki organizacyjnej tej gminy (np. szkoły) oraz określić przewidywaną ilość zużycia w roku kalendarzowym.

W piśmie z dnia 2 czerwca 2021 r. znak: PA6.8102.21.2021 Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów czytamy: ,,Uwaga: W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA spoczywa na tej jednostce (gminie), a nie jej jednostce organizacyjnej (np. szkole, przedszkolu). Zamawiającym oraz nabywcą wyrobu zwolnionego będzie bowiem gmina i jej dane będą figurować na fakturze sprzedaży". Stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest więc z powyższą wykładnią dokonywaną przez Ministerstwo Finansów w zakresie rejestracji. Trudno dokonać wykładni, iż na jednym podmiocie spoczywa obowiązek rejestracji, a inny podmiot jest na gruncie tej samej ustawy podatnikiem.

Skoro więc obowiązek rejestracji w CRPA w związku z art. 16 ust. 1 pkt 2 i art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) dotyczy j.s.t. (gmin), to w konsekwencji wg Wnioskodawcy uznać by należało iż to ona jest - co do zasady - na gruncie tej ustawy podatnikiem (podmiotem) i na niej - co do zasady - spoczywają obowiązki z niej wynikające.

2)Zwolnienie o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 poz. 1178) dotyczy Gminy i sumy mocy wszystkich będących jej własnością generatorów.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 poz. 1178) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Analiza literalna prowadzi do wniosku, iż adresatem ww. normy prawnej jest podmiot, którego generatory o łącznej mocy nieprzekraczającej mocy 1 MW produkują energię elektryczną, którą tenże podmiot zużywa. Podmiot ten należy utożsamić z podatnikiem a sformułowanie "o łącznej mocy nieprzekraczającej" zinterpretować iż podmiot ten (podatnik) winien monitorować sumując moc wszystkich generatorów których w rozumieniu kodeksowym jest właścicielem.

Skoro Wnioskodawca stanął na stanowisku w zakresie pytania nr 1, iż w związku art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) podatnikiem podatku akcyzowego jest Gmina, to - w konsekwencji - zwolnienie to dotyczy podmiotu, którym jest Gmina, która dla potrzeb zastosowania zwolnienia winna monitorować sumę mocy wszystkich generatorów, których jest właścicielem.

3)Gmina zwolniona jest z obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm).

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 3

Zgodnie z art. 138h ust. 1 ustawy Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

W myśl ust. 3 Podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowe określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

Zgodnie z ust. 5 Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:

5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;

Na podstawie ust. 6 W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.

Jednakże zgodnie z ust. 2 przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do:

1) podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących

ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, - pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej

energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Łączna moc generatorów (mikroinstalacji fotowoltaicznych) użytkowanych przez Gminę na budynkach administrowanych przez gminne jednostki organizacyjne (budżetowe) wynosi 0,09677 MW. Moc ta zatem nie przekracza wartości 1 MW.

W przypadku jednego obiektu tj. Dom Dziecka (...) zainstalowane są urządzenia uniemożliwiające dostarczanie energii elektrycznej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, w związku z czym cała wyprodukowana energia elektryczna w instalacji fotowoltaicznej jest zużywana na potrzeby własne.

W przypadku czterech obiektów tj. Przedszkole nr (...), Żłobek nr (...), Zespół Szkół nr (...) oraz Środowiskowy Dom Samopomocy (...), Gmina korzysta ze statusu prosumenta energii odnawialnej i dokonuje rozliczenia na podstawie art. 4 ust. 1 u. o. z. e. w związku z czym niewykorzystana energia elektryczna wyprodukowana w mikroinstalacji odnawialnego źródła energii, która zostaje wprowadzona do sieci dystrybucyjnej, a następnie jest z niej pobrana, zgodnie z art. 4 ust. 10 u. o. z. e. jest zużyciem energii wyprodukowanej przez Gminę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Zastosowany przez ustawodawcę w art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym spójnik "lecz" wyrażający przeciwieństwo, kontrast lub odmienne treści (SJP PWN) sugeruje, że w przypadku prosumenta energii odnawialnej nie może zaistnieć dostarczenie energii do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do jej przesyłania gdyż jest ona zużywana przez ten podmiot na potrzeby własne.

Do produkcji energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych nie są wykorzystywane wyroby energetyczne. W związku z powyższym Wnioskodawca zajmuje stanowisko jak wyżej.

4)Gmina w zakresie energii elektrycznej wytworzonej z instalacjach fotowoltaicznych obowiązana jest na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 poz. 1178) oraz załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 24 czerwca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1175) do składania wyłącznie deklaracji AKC-KZ.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 4

Zgodnie z delegacją ustawową wynikającą z art. 26 ust. 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

W myśl art. 24e ust. 1 ustawy w zakresie wyrobów akcyzowych: 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W dniu 1 lipca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 24 czerwca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1175).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia nowelizującego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2020 r. poz.2231) wprowadza się następujące zmiany: wprowadza się następujące zmiany :

1) w § 1

b)po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

"5a) deklaracji kwartalnej w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ), o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy."

2)w § 2 po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Wzór deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 5a, określa załącznik nr 18a do rozporządzenia."

5)po załączniku nr 18 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 18a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Gmina (...) w zakresie energii elektrycznej wytworzonej z instalacji fotowoltaicznych obowiązana jest na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 poz. 722 z późn. zm.) w związku z § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 poz. 1178) oraz załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 24 czerwca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1175) do składania wyłącznie deklaracji AKC-KZ.

Ocena stanowiska:

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w zakresie:

­ uznania Gminy za podatnika - prawidłowe,

­ możliwości korzystania przez Gminę ze zwolnienia energii elektrycznej - prawidłowe,

­ obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej - nieprawidłowe,

­ obowiązku składania deklaracji kwartalnych - prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143) zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, ze zm.), z wyłączeniem:

a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 312) nabywającej energię elektryczną z

tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu

pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na

rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89, 284 i 288),

c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o

których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9

ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej

energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia

i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót

energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał

sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest że:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej -Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności (lit. a) oraz podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów (lit. b).

Stosownie do art. 16 ust. 2 pkt 4:

W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby.

W myśl art. 16 ust. 7a pkt 1:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W myśl art. 24e ust. 1 pkt 1:

W zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 24e ust. 1a:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Natomiast na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20

lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od

tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W myśl art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą: podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4.

Natomiast zgodnie z art. 138h ust. 2 pkt 1:

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot - pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Jak stanowi art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o OZE:

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Gmina posiada status podatnika VAT czynnego. Dokonała także rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).

Gmina prowadzi scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, którym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta wszystkie gminne jednostki budżetowe oraz samorządowy zakład budżetowy.

Gmina jest właścicielem instalacji fotowoltaicznych produkujących energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, którą zużywa na potrzeby własne. Łączna moc wyżej wymienionych instalacji fotowoltaicznych wynosi 0,09677 MW (nie przekracza 1 MW).

Instalacje te są mikroinstalacjami w rozumieniu art. 2 pkt 19 u. o. z. e., są użytkowane i znajdują się na budynkach administrowanych przez gminne jednostki organizacyjne (budżetowe).

Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego. Gmina jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a u. o. z. e.

Na czterech obiektach tj. Przedszkole nr (...), Żłobek nr (...) Zespół Szkół nr (...) oraz Środowiskowy Dom Samopomocy (...), Gmina podpisała umowy kompleksowe w rozumieniu art. 5 ust. 3 u. p. e. i korzysta z rozliczenia zgodnie z art. 4 u. o. z. e. zaś w przypadku obiektu Dom Dziecka (...), ze względu na zamontowanie urządzeń uniemożliwiających wyprowadzenie energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej, podpisała umowę sprzedaży i umowę o świadczenie usług dystrybucji w rozumieniu art. 5 ust. 1 u. p. e.

Wątpliwości Państwa, wyrażone w pytaniu nr 1 dotyczą ustalenia kto jest podatnikiem podatku akcyzowego w związku z wytwarzaniem i zużywaniem energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach fotowoltaicznych użytkowanych i znajdujących się na budynkach administrowanych przez gminne jednostki organizacyjne: Gmina, czy też jej jednostki organizacyjne.

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego, Państwa wątpliwości oraz wskazane wyżej przepisy zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Podmiot ten dokonując czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą staje się podatnikiem podatku akcyzowego, co wynika z treści art. 13 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy wskazać, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym spoczywa na podmiotach prowadzących działalność gospodarczą zamierzających wykonywać m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) oraz czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy). Przedmiotem opodatkowania akcyzą w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej na terytorium kraju jest natomiast (jak wskazano wyżej) m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię.

Z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) wyłączone są natomiast podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do instalacji połączonych, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana. Wyłączenie z obowiązku rejestracji to konsekwencja obowiązującego zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 lutego 2021 r., zgodnie z nowym systemem elektronicznej rejestracji w podatku akcyzowym podmiot zobowiązany do rejestracji ma obowiązek wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym przyznanego dla celów podatkowych numeru NIP. Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP.

Oznacza to, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego (prowadzącej co do zasady także działalność gospodarczą), która posiada i posługuje się w celach podatkowych numerem identyfikacji podatkowej (NIP), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które nie posiadają NIP dla celów podatkowych i posługują się NIP jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji. Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP.

W przypadku opisanym we wniosku czynnością podlegającą opodatkowaniu jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię. Podmiot taki, jest w świetle definicji zawartej w art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy.

Należy zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że podatnikiem podatku akcyzowego jest Gmina.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc powyższe rozważania, do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 należy wskazać, że moc instalacji fotowoltaicznych powinna być określona zbiorczo, z uwzględnieniem wszystkich obiektów zajmowanych odpowiednio przez jednostki organizacyjne albo jednostki samorządu terytorialnego, na których zainstalowane są panele fotowoltaiczne.

Tym samym dla możliwości skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień konieczne jest, aby łączna moc generatorów zainstalowanych na obiektach administrowanych przez gminne jednostki organizacyjne nie przekraczała 1 MW.

Jak wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego łączna moc instalacji fotowoltaicznych wynosi 0,09677 MW. Jednocześnie należy wskazać, że zwolnienia wytwarzanej przez Państwa energii elektrycznej nie dotyczy wymóg ustanowiony w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE.

Wobec powyższego Gmina będzie korzystała ze zwolnienia od akcyzy zużywanej energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach fotowoltaicznych zainstalowanych na obiektach administrowanych przez gminne jednostki organizacyjne Gminy.

Należy zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym zwolnienie o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień dotyczy Gminy i sumy mocy wszystkich będących jej własnością generatorów.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest prawidłowe.

Pozostałe obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym, czyli obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej wynikający z art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy oraz składanie deklaracji podatkowych z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy będą również spoczywały na jednostce samorządu terytorialnego. Ewidencję ilościową energii elektrycznej bowiem prowadzi podatnik zużywający energię elektryczną. Konsekwentnie więc - na gruncie ustawy o podatku akcyzowym - ewidencję prowadzi będąca podatnikiem jednostka samorządu terytorialnego.

Obowiązek prowadzenia ewidencji energii elektrycznej spoczywa na podmiotach, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, a także które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

Z opisu sprawy wynika, że na czterech obiektach tj. Przedszkole nr (...), Żłobek nr (...), Zespół Szkół nr (...) oraz Środowiskowy Dom Samopomocy (...), Gmina podpisała umowy kompleksowe w rozumieniu art. 5 ust. 3 u. p. e. i korzysta z rozliczenia zgodnie z art. 4 u. o. z. e. zaś w przypadku obiektu Dom Dziecka (...), ze względu na zamontowanie urządzeń uniemożliwiających wyprowadzenie energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej, podpisała umowę sprzedaży i umowę o świadczenie usług dystrybucji w rozumieniu art. 5 ust. 1 u. p. e.

Zatem w przedstawionej sytuacji nie ma zastosowania zwolnienie z obowiązku prowadzenia ilościowej ewidencji dla energii elektrycznej, o którym mowa w art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy, ponieważ podmiot produkujący energię elektryczną posiada instalację, która podłączona jest do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, więc dostarcza wyprodukowaną energię elektryczną do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii.

Odpowiadając zatem wprost na Państwa pytanie oznaczone nr 3 należy stwierdzić, że Gmina nie jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą ponadto obowiązku składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 pkt 1. Z treści tego przepisu wynika, że obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy.

Jak przedstawiono wcześniej w zakresie obowiązku składania deklaracji powinna to robić jednostka samorządu terytorialnego, a nie jej jednostki organizacyjne, które nie posiadają NIP do celów podatkowych. W przypadku np. szkoły będącej jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, nieposiadającej własnego NIP dla potrzeb rozliczeń podatkowych, zużywającej energię elektryczną wyprodukowaną w panelach fotowoltaicznych, deklarację składa jednostka samorządu terytorialnego, której jednostką organizacyjną jest ta szkoła.

Tym samym w sprawie objętej wnioskiem z uwagi na możliwość stosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Gmina będzie zobowiązana do złożenia deklaracji kwartalnej w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 24e ust. 1a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem

czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako "PPSA").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK