Podatnicy CIT, którzy w trakcie 2022 r. poniosą wydatki na tzw. robotyzację, zyskali możliwość skorzystania z nowej ulgi podatkowej. W opracowaniu przedstawiamy, kto i na jakich zasadach może skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, wprowadzonej z początkiem 2022 r. do przepisów ustaw o podatku dochodowym. Zapoznanie się z nowymi przepisami ułatwi podatnikom planowanie podatkowe nowych inwestycji w sferze "robotyzacji".
W ramach ulgi na robotyzację podatnicy CIT uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych mogą odliczać od podstawy opodatkowania ( kwoty stanowiące 50% kosztów podatkowych poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Dokonywanie tych odliczeń jest możliwe w stosunku do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (zob. art. 38eb ust. 5 updop).
Ulga na robotyzację ma charakter zbliżony do istniejącej już ulgi B+R. Pozwala bowiem podatnikom na rozliczanie podatkowe 150% (100% poprzez rozpoznanie kosztów podatkowych + 50% w ramach ulgi na robotyzację) podlegających odliczeniu w ramach tej ulgi kwot.
Przykład
W 2022 r. podatnik poniesie koszty leasingu robotów przemysłowych w kwocie 250 000 zł netto (plus podatek VAT, który podatnik może w całości odliczyć). Z tego tytułu podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę 250 000 zł i dodatkowo odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację kwotę 125 000 zł.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi na robotyzację wymieniają przepisy art. 38eb ust. 2 updop. Wydatkami tymi są:
Tabela. Definicje i zakres pojęć stosowanych na potrzeby ulgi na robotyzację
Pojęcie | Znaczenie |
robot przemysłowy | automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
|
maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane | Są to w szczególności:
Uwaga! Użycie zwrotu w szczególności oznacza, że powyższy katalog nie jest zamknięty i należy go traktować jako przykładowy. |
Wskazać przy tym należy, że:
Przykład
W 2022 r. podatnik poniósł wydatek na nabycie robota przemysłowego w kwocie 400 000 zł netto (plus podlegający odliczeniu w całości podatek VAT). Koszt netto zakupu robota został w 40% pokryty z dotacji otrzymanej przez podatnika. W tej sytuacji z tytułu ulgi na robotyzację będzie on mógł w ramach zeznania CIT-8 za 2022 r. odliczyć kwotę 120 000 zł (400 000 zł × 60% = 240 000 zł; 240 000 zł × 50% = 120 000 zł).
Odliczeń w ramach ulgi na robotyzację podatnicy mogą dokonywać w pierwszej kolejności w ramach zeznania rocznego, w którym ponieśli koszty na robotyzację. Do zeznania, w którym podatnik dokonuje odliczeń w ramach ulgi na robotyzację, obowiązany jest dołączyć informację zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu (zob. art. 38eb ust. 1 i 7 updop). Jak na razie obowiązujące podatników wzory tej informacji nie zostały przez Ministerstwo Finansów opublikowane.
Kwota odliczenia w ramach ulgi na robotyzację nie może przekroczyć kwoty dochodu osiągniętego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych - zob. art. 38eb ust. 1 updop. Jeżeli podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość jego dochodu jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń w ramach ulgi na robotyzację, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujących po sobie sześciu latach podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia - zob. art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 updop).
Przykład
W 2022 r. spółka z o.o. stosująca jako rok podatkowy rok kalendarzowy poniesie koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu w ramach ulgi na robotyzację w kwocie 1 200 000 zł, zaś jej dochód za rok 2022 wyniesie 250 000 zł. Oznacza to, że w ramach zeznania CIT-8 za 2022 r. z tytułu ulgi na robotyzację będzie mogła odliczyć maksymalnie 250 000 zł. Pozostałą kwotę spółka będzie mogła odliczać w ramach zeznań CIT-8 przesyłanych za lata 2023-2028.
Dodać przy tym należy, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 updop nie uważa się za koszty podatkowe odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W zakresie, w jakim podatnicy korzystają z ulgi na robotyzację, wyłączenie to nie ma jednak zastosowania (zob. art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 3k updop).
Warunkiem zachowania prawa do ulgi na robotyzację w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych wymienionych przepisami art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 updop jest przy tym, aby nie zostały one zbyte przed końcem ich amortyzacji, a w przypadku tzw. leasingu finansowego - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, podatnik jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych w ramach ulgi na robotyzację (zob. art. 38eb ust. 6 updop).
Przykład
W styczniu 2022 r. podatnik kupił i zaliczył do środków trwałych robota przemysłowego. Jego amortyzację metodą liniową z zastosowaniem stawki 18% rozpoczął w lutym 2022 r.
Jeżeli podatnik nie obniży stosowanej stawki amortyzacyjnej, amortyzacja przedmiotowego robota przemysłowego zakończy się w sierpniu 2027 r. W tej sytuacji, aby zachować prawo do ulgi na robotyzację, podatnik nie może zbyć przedmiotowego robota przemysłowego przed końcem sierpnia 2027 r.
Podstawa prawna:
art. 38eb ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 583
Tomasz Krywan
doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego