Nieprawidłowość
Jednostka budżetowa przekazywała środki z tytułu odpisów na ZFŚS w kwotach potrzebnych na wypłatę przyznanych świadczeń. Na przykład po przyznaniu:
Tak przekazywane transze środków w żaden sposób nie mieściły się w kwotach i terminach wskazanych w obowiązujących przepisach.
Prawidłowe postępowanie
Jednostka budżetowa ma obowiązek przekazywania środków na rachunek bankowy ZFŚS w transzach/terminach ustalonych w art. 6 ust. 2 ustawy o ZFŚS:
Można przelewać środki z większą częstotliwością i w mniejszych kwotach, jednak pod warunkiem że zostaną dochowane ww. terminy i kwoty graniczne. Na przykład jednostka może w okresie od stycznia do końca maja danego roku przelewać na rachunek ZFŚS różne kwoty, na potrzeby bieżących wypłat. Jednak do 31 maja musi w ten sposób przelać na rachunek ZFŚS co najmniej 75% równowartości odpisów podstawowych.
Określenie w ustawie terminów i wysokości przekazywanych środków na ZFŚS ma zapewnić, że na rachunku ZFŚS będą przez pracodawcę gromadzone realne środki na prowadzenie działalności socjalnej. Dodatkowo środki te są zabezpieczone przed utratą przez pracodawcę, ponieważ są one wyłączone spod egzekucji prowadzonej w stosunku do pracodawcy (art. 12 ust. 2 ustawy o ZFŚS).
Nieprzestrzeganie zasad i terminów przekazywania środków na rachunek bankowy ZFŚS jest zagrożone karą (art. 12a ustawy o ZFŚS). Ukarany może zostać pracodawca na wniosek PIP.
Podstawa prawna:
art. 6 ust. 2, art. 12 ust. 2, art. 12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 746; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2445)
Izabela Motowilczuk
były wieloletni inspektor kontroli RIO