Przedsiębiorcy, którzy decydują się na zatrudnienie osób do prac sezonowych, mają do wyboru kilka form współpracy. Najbardziej opłacalną formą zatrudnienia dla przedsiębiorców poszukujących osób do prac sezonowych będą umowy cywilnoprawne, umowy o pomocy przy zbiorach lub umowy o praktyki absolwenckie. Natomiast najmniej korzystne będzie zatrudnienie osób do prac sezonowych na podstawie umów o pracę.
Przy wyborze formy zatrudnienia osób do prac sezonowych przedsiębiorca powinien przeanalizować poszczególne sposoby współpracy. Dzięki temu będzie w stanie wybrać tę najbardziej dla siebie odpowiednią. Niewątpliwie przy wyborze tym często przesądzający będzie aspekt związany z kosztami zatrudnienia.
Umowa o pracę to najbardziej tradycyjna forma zatrudnienia. Na jej podstawie pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem (art. 22 § 1 Kodeksu pracy).
Nawiązywanie stosunku pracy z osobami angażowanymi do prac sezonowych wiąże się z takim samym jak w przypadku każdego pracownika rozbudowanym systemem obowiązków pracodawcy oraz gwarancji i przywilejów pracowniczych, określonych przez Kodeks pracy. Z tego względu ta forma zatrudnienia jest zazwyczaj najmniej korzystna dla pracodawców, ponieważ wiąże się z dużą ilością formalności i wysokimi kosztami zatrudnienia (pracodawca musi np. przeprowadzić wstępne badania lekarskie i szkolenia bhp, zawrzeć umowę w formie pisemnej, zachować odpowiedni okres wypowiedzenia, zapewnić minimalne wynagrodzenia, udzielić urlopu wypoczynkowego, zapewnić ochronę przed zwolnieniem z pracy szczególnym grupom pracowników).
WAŻNE
Zatrudnienie do pracy sezonowej na podstawie stosunku pracy wiąże się dla pracodawcy z wszystkimi określonymi w Kodeksie pracy obowiązkami.
Jeżeli chodzi o umowy o pracę zawierane z pracownikami sezonowymi, to pracodawcy mają do wyboru przede wszystkim umowę na okres próbny lub na czas określony.
Umowę o pracę na okres próbny zawiera się maksymalnie na 3 miesiące. Jej głównym celem jest sprawdzenie kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia w zakresie wykonywania określonego rodzaju pracy.
W pewnych okolicznościach dopuszczalne jest zawarcie więcej niż jednej umowy na okres próbny z tą samą osobą. Jest to możliwe:
Tabela 1. Okresy wypowiedzenia umowy o pracę na okres próbny
Długość wypowiedzenia | Czas trwania okresu próbnego |
3 dni robocze | okres próbny nie przekracza 2 tygodni |
1 tydzień | okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie |
2 tygodnie | okres próbny wynosi 3 miesiące |
Umowy o pracę na czas określony zawiera się do terminu wyznaczonego przez konkretną datę kalendarzową. W stosunku do tego typu umów, jeżeli są zawierane na prace sezonowe, nie stosuje się limitów dotyczących zarówno czasu trwania takich umów, jak i ich liczby.
Przypomnijmy, że obecnie z tym samym pracownikiem można podpisać maksymalnie 3 umowy na czas określony, a łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy nie może przekraczać 33 miesięcy (art. 251 § 1 Kodeksu pracy). Ograniczenia te nie obejmują jednak pracowników sezonowych, gdyż w ich przypadku nie trzeba stosować limitów dotyczących okresu trwania umów terminowych oraz ich liczby, jeśli ich zawarcie służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy (art. 251 § 4 pkt 2 Kodeksu pracy).
Dla uniknięcia konieczności przestrzegania wskazanych wyżej limitów (tzw. limitów 3/33) w przypadku umów na czas określony zawieranych w celu realizacji prac o charakterze sezonowym niezbędne jest wykazanie w treści umowy o pracę tego celu poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie umowy nieobjętej tymi limitami.
Przepisy Kodeksu pracy nie definiują pracy sezonowej. Jednak wyjaśnienie tego pojęcia występuje w orzecznictwie sądowym. Możemy w tym przypadku wskazać:
WAŻNE
W przypadku pracy sezonowej można zawrzeć dowolną liczbę umów o pracę na czas określony.
Okres wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony (podobnie jak umowy bezterminowej), także tej zawartej w celu wykonania prac sezonowych, jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy.
Tabela 2. Okresy wypowiedzenia umowy na czas określony (art. 36 § 1 Kodeksu pracy)
Długość wypowiedzenia | Czas trwania zatrudnienia |
2 tygodnie | pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy |
1 miesiąc | pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy |
3 miesiące | pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata |
Ustalając okres zatrudnienia, od którego zależy długość wypowiedzenia umowy na czas określony, wliczamy również okres zatrudnienia pracownika u poprzedniego pracodawcy, w sytuacji gdy:
Wypowiedzenia umowy na okres próbny i na czas określony nie trzeba uzasadniać ani konsultować ze związkami zawodowymi.
Młodocianym w rozumieniu Kodeksu pracy jest osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat (art. 190 § 1 Kodeksu pracy).
Zasadniczo dozwolone jest zatrudnianie tylko tych młodocianych, którzy:
Na zasadach przewidzianych dla młodocianych możliwe jest także podpisanie umowy o pracę z młodszą osobą, która nie osiągnęła 15 roku życia, ale tylko wtedy, gdy:
- art. 190 § 2 w związku z art. 191 § 21-23 Kodeksu pracy.
Jeśli osoba między 15 a 18 rokiem życia nie posiada kwalifikacji zawodowych, może być zatrudniona wyłącznie w celu przygotowania zawodowego. W takiej sytuacji pracodawca zawiera z młodocianym umowę o pracę na czas nieokreślony w celu:
Do umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego młodocianego stosuje się ogólne przepisy Kodeksu pracy o umowach o pracę na czas nieokreślony, z tym jednak zastrzeżeniem, że:
1) jej treść musi zawierać:
2) jej rozwiązanie za wypowiedzeniem jest dopuszczalne tylko w razie:
Prawo pracy dopuszcza zatrudnianie w ramach stosunku pracy młodocianych również w innym celu niż przygotowanie zawodowe (art. 2001 § 1 Kodeksu pracy). W takim przypadku pracodawca musi pamiętać, że:
Ponadto w przypadku młodocianych istnieje obowiązek:
Tabela 3. Zalety i wady zawarcia umowy o pracę dla pracodawców
Zalety | Wady |
• duża możliwość kontroli pracy podwładnych, • prawo do organizowania pracy we wskazanym przez pracodawcę miejscu i czasie, pod jego kierownictwem, • możliwość karania pracowników za niewypełnianie obowiązków służbowych czy nieprzestrzeganie ustalonego porządku pracy (np. na podstawie art. 108 Kodeksu pracy) |
- gwarancji ustawowej płacy minimalnej i płatnych urlopów wypoczynkowych oraz innych zwolnień od pracy, takich jak np. urlop okolicznościowy, - prawa pracownika do zapłaty za wykonaną pracę oraz do wynagrodzenia za okresy niewykonywania pracy wskazane w regulacjach Kodeksu pracy i przepisach odrębnych, - terminowego i prawidłowego naliczania oraz wypłacania wynagrodzenia, z uwzględnieniem konieczności dokonywania właściwych rozliczeń podatkowo-składkowych i dopełniania związanych z tym obowiązków, - prawa do równego traktowania w zatrudnieniu, - przestrzegania przepisów bhp, - przestrzegania regulacji kodeksowych o rozwiązywaniu umów o pracę, - prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. |
Przy pracach sezonowych przedsiębiorcy nierzadko korzystają z pracowników tymczasowych zatrudnianych bezpośrednio przez agencje pracy tymczasowej. W ramach takiej formy zatrudnienia:
- o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub
- których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe bądź
- których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego bezpośrednio przez pracodawcę użytkownika;
- przeszkolenia pracownika tymczasowego w zakresie bhp oraz zapewnienia mu np. odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej, napojów i posiłków profilaktycznych,
- przestrzegania wobec niego przepisów z zakresu równego traktowania w zatrudnieniu,
- poinformowania agencji pracy tymczasowej na piśmie m.in. o warunkach wykonywania pracy tymczasowej na potrzeby bhp oraz o wynagrodzeniu za pracę, której wykonywanie ma być powierzone pracownikowi tymczasowemu, oraz o wewnętrznych regulacjach dotyczących wynagradzania, obowiązujących u danego pracodawcy użytkownika, i o każdej zmianie w nich zachodzących.
Pracodawca użytkownik może korzystać z pracy tego samego pracownika tymczasowego lub tej samej osoby wykonującej pracę tymczasową na podstawie umowy o pracę oraz umowy prawa cywilnego przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.
Agencja pracy może skierować pracownika tymczasowego do wykonywania pracy tymczasowej przez okres nieprzekraczający 36 miesięcy, na rzecz jednego pracodawcy użytkownika, w przypadku zastępstwa za nieobecnego pracownika pracodawcy użytkownika. W takiej sytuacji pracownik tymczasowy może być ponownie przyjęty przez tego samego pracodawcę użytkownika do wykonywania pracy tymczasowej na jego rzecz nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy.
Tabela 4. Zalety i wady pracy tymczasowej dla pracodawców
Zalety | Wady |
- obniżenie stałych kosztów funkcjonowania zakładu, w tym ograniczenie wydatków na rekrutację i selekcję pracowniczą, - szybsze i łatwiejsze dostosowywanie się do wahań na rynku pracy, - możliwość ocenienia przydatności konkretnej osoby do pracy bez konieczności zawierania umowy o pracę, - elastyczna forma pozyskiwania wykwalifikowanych osób do realizacji określonych zadań, - przeniesienie na agencję pracy tymczasowej zobowiązań związanych z "obsługą" pracowniczego zatrudnienia, które wynikają z przepisów prawa pracy | - duża rotacja w składzie osobowym załogi, - niski stopień identyfikacji z pracodawcą użytkownikiem, - potencjalne trudności w komunikacji między stałymi a tymczasowymi pracownikami, - problemy ze zmotywowaniem pracowników tymczasowych, - dodatkowe koszty zatrudnienia związane z opłatami dla agencji pracy tymczasowej za udostępnianie pracowników tymczasowych |
Popularne i tańsze w porównaniu z zatrudnieniem pracowniczym jest wykonywanie pracy na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, np. umów zlecenia i umów o dzieło.
Strony stosunku cywilnoprawnego mogą zasadniczo dowolnie kształtować warunki zawieranej między sobą umowy, przestrzegając jedynie następujących obostrzeń:
Powoduje to bardzo daleko posuniętą swobodę w formułowaniu postanowień umów uregulowanych w Kodeksie cywilnym.
Umowa zlecenia jest tzw. umową starannego działania, co oznacza, że zleceniobiorca poprzez staranne działanie zobowiązuje się wykonać przyjęte zlecenie, przy czym nie zawsze zamierzony efekt musi być osiągnięty. Przy umowie o dzieło decydujący jest natomiast końcowy efekt prac.
Umowy cywilnoprawne nie podlegają przepisom Kodeksu pracy, a więc osoby zatrudnione na ich podstawie nie korzystają z przywilejów pracowniczych. Z punktu widzenia pracodawcy powoduje to, że zatrudnienie cywilnoprawne jest bardzo atrakcyjne. Fakt ten nie zmienia jednak tego, że zatrudnionej osobie trzeba m.in.:
Istotną zaletą zatrudnienia cywilnoprawnego jest łatwość rozwiązywania podpisanej umowy.
Z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług (z pewnymi wyjątkami) zleceniobiorcy i świadczący usługi mają prawo do minimalnej stawki godzinowej. Jej wysokość jest powiązana z kwotą ustalanego corocznie ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę należnego pracownikom. W 2022 r. minimalna stawka za godzinę wynosi 19,70 zł (brutto).
WAŻNE
W 2022 r. wysokość minimalnej stawki za godzinę pracy na podstawie umowy zlecenia wynosi 19,70 zł brutto.
Wysokość wynagrodzenia zleceniobiorcy powinna być ustalona w umowie w taki sposób, aby za każdą godzinę jej wykonania nie była ona niższa od minimalnej stawki godzinowej. Jeśli ta stawka nie zostanie zapewniona, zatrudnionemu przysługuje wynagrodzenie w wysokości obliczonej z uwzględnieniem obowiązującej minimalnej stawki godzinowej.
Wymóg zagwarantowania minimalnej stawki godzinowej nie dotyczy m.in. umowy, przy realizacji której o miejscu i czasie jej wykonania decyduje zleceniobiorca i uzyskuje on z tego tytułu wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne (art. 8d ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę).
PRZYKŁAD
Zleceniodawca, którego profil działalności jest związany z sezonowością, zawarł na kwiecień i maj 2022 r. umowę zlecenia, gwarantującą zleceniobiorcy ryczałtowe wynagrodzenie miesięczne w wysokości 1700 zł brutto. W kwietniu 2022 r. umówione prace były wykonywane przez 100 godz.
Ocena tego, czy w analizowanym przypadku zleceniobiorca otrzyma zapłatę skalkulowaną z uwzględnieniem minimalnej stawki godzinowej, wymaga następującego obliczenia:
• 1700 zł : 100 godz. = 17 zł.
Stawka na poziomie 17 zł brutto na godzinę jest za niska, a zatem zleceniodawca powinien dodatkowo (poza kwotą 1700 zł) wypłacić zatrudnionemu za kwiecień 2022 r. 270 zł brutto, zgodnie z wyliczeniem:
• 19,70 zł - 17 zł = 2,70 zł,
• 2,70 zł x 100 godz. = 270 zł.
Od umowy zlecenie należy odróżnić umowę o dzieło. W ramach umowy o dzieło wykonawca zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, tj. do uzyskania pewnego wyniku swych działań, a zamawiający do wypłaty wynagrodzenia. Zatem w celu odróżnienia umowy zlecenia od umowy o dzieło kluczowa staje się ocena, czy przedmiotem umowy jest wykonanie pewnych czynności przy zachowaniu należytej staranności, co oznacza umowę zlecenia, czy też przedmiotem umowy będzie rezultat w postaci dzieła, co oznacza umowę o dzieło. Należy jednak zwrócić uwagę, że wykonywanie większości prac sezonowych nie może odbywać się na podstawie umowy o dzieło tylko umowy zlecenia. Z reguły praca sezonowa (np. zbiór owoców, sprzątanie, sprzedaż, obsługa klientów) ma bowiem charakter świadczenia usługi, starannego działania, jest powtarzalna w określonym czasie. Nie spełnia więc warunków zakwalifikowania jej jako wykonanie dzieła. Ponadto wykonywana praca nie prowadzi do powstania indywidualnego, autorskiego dzieła.
Należy też pamiętać, że od 1 stycznia 2021 r. zlecający wykonanie umowy o dzieło musi zgłosić do ZUS informację o zawarciu takiej umowy. Informacje o umowie o dzieło płatnik składek i osoba fizyczna zlecająca dzieło mają obowiązek przekazać do ZUS w ciągu 7 dni od dnia jej zawarcia, na specjalnym formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło). Do ZUS są przekazywane m.in. dane stron umowy o dzieło, data jej zawarcia oraz wskazywany jest przedmiot umowy o dzieło. Nie podaje się jednak informacji o wysokości wynagrodzenia dla wykonawcy. Umowa o dzieło nadal nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
Tabela 5. Zalety i wady umowy zlecenia i umowy o dzieło dla pracodawców
Zalety | Wady |
- możliwość zawarcia umowy w dowolny sposób, w tym np. ustnie, a nawet w sposób dorozumiany, - łatwość rozwiązania umowy, - brak obowiązków zleceniodawcy wynikających z przepisów prawa pracy (poza tymi z zakresu bhp, jeśli za ich stosowaniem przemawia w konkretnej sytuacji rodzaj wykonywanej pracy, a także warunki, w jakich ta praca jest świadczona), - brak konieczności prowadzenia akt osobowych i innej dokumentacji wymaganej przy zatrudnieniu pracowniczym (poza dokumentami sporządzanymi dla celów rozliczeniowych), - możliwość zaoszczędzenia na kosztach składek ZUS (umowa o dzieło nie podlega bowiem zasadniczo oskładkowaniu, a umowa zlecenia też w niektórych przypadkach jest zwolniona ze składek ZUS*, np. w razie zawarcia umowy z uczniem lub studentem w wieku do 26 lat) * W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiają się informacje o planach pełnego oskładkowania umów zlecenia (bez względu na inne tytuły ubezpieczeniowe). Ewentualne zmiany w tym zakresie zaczną obowiązywać od 2023 r., choć ostateczne decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły. | - brak stosunku podporządkowania - zleceniobiorca czy wykonawca dzieła nie pracuje pod nadzorem ani w określonych, ustalonych godzinach pracy, nie pozostaje w dyspozycji zleceniodawcy, powinien jedynie stosować się do jego wskazówek, - brak ściślejszej więzi między stronami stosunku cywilnoprawnego, - ryzyko rezygnacji z pracy zleceniobiorcy lub wykonawcy dzieła w każdym czasie, - obowiązek stosowania minimalnej stawki godzinowej i dysponowania wiarygodnymi informacjami odnośnie do liczby przepracowanych w danym miesiącu przez zleceniobiorcę godzin w przypadku zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia, - ryzyko zakwestionowania umowy cywilnoprawnej przez ZUS lub PIP jako umowy spełniającej warunki właściwe dla umowy o pracę, - konieczność zgłaszania do ZUS informacji o zawartych umowach o dzieło |
Umowa o praktyki absolwenckie to specjalny rodzaj umowy cywilnoprawnej. Można ją zawrzeć z osobą, która nie skończyła 30 lat w dniu rozpoczęcia praktyki i ukończyła co najmniej gimnazjum lub 8-letnią szkołę podstawową (bądź posiada świadectwo ukończenia szkoły za granicą, uznane za równorzędne świadectwu ukończenia polskiego gimnazjum lub 8-letniej szkoły podstawowej).
Umowa o praktyki absolwenckie:
Omawiana forma współpracy z absolwentami wiąże się z kilkoma znaczącymi obostrzeniami, a mianowicie:
PRZYKŁAD
Wypowiedzenie umowy o praktyki absolwenckie zostało złożone 22 kwietnia 2022 r. Rozwiązanie tej umowy nastąpiło 29 kwietnia 2022 r. Do okresu wypowiedzenia wliczamy niedziele (24 kwietnia br.) i dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy (np. sobotę 23 kwietnia br.). Termin wypowiedzenia rozpoczyna bieg od pierwszego dnia po jego dokonaniu, czyli w przedstawionej sytuacji od 23 kwietnia 2022 r.
- zasad równego traktowania w zatrudnieniu (art. 183a-183e Kodeksu pracy), co jednak nie daje prawa domagania się takich samych warunków, jakie pracodawca zapewnia pracownikom (np. w zakresie urlopów czy wynagradzania),
- wymiaru czasu pracy (art. 129 § 1 i art. 131 § 1 Kodeksu pracy), na mocy których w przyjętym okresie rozliczeniowym czas pracy praktykanta nie może wynosić więcej niż 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy, a tygodniowy czas pracy (łącznie z nadgodzinami) nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin,
- wymiaru dobowego i tygodniowego odpoczynku (art. 132 § 1, art. 133 § 1 Kodeksu pracy), na mocy których praktykantowi przysługuje w każdej dobie prawo co najmniej do 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, a w każdym tygodniu należy mu się co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego,
- uprawnienia do wliczanej do czasu pracy przerwy trwającej co najmniej 15 minut, gdy dobowy wymiar czasu pracy praktykanta wynosi co najmniej 6 godzin (art. 134 Kodeksu pracy),
- warunków pracy w porze nocnej (art. 1517 Kodeksu pracy).
Co ważne, wynagrodzenie absolwenta-praktykanta:
- nie podlega składkom ZUS - potwierdza to chociażby interpretacja indywidualna ZUS z 6 sierpnia 2019 r. (DI/100000/43/663/2019),
- stanowi podstawę opodatkowania, choć stosuje się w odniesieniu do niego zwolnienie podatkowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są m.in. przychody z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26 roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Tabela 6. Zalety i wady umowy o praktyki absolwenckie dla pracodawców
Zalety | Wady |
- niskie koszty pracy, co wynika przede wszystkim z możliwości niewypłacania jakichkolwiek świadczeń pieniężnych (jeśli tak będzie stanowiła umowa) i nieopłacania składek ZUS, - możliwość przygotowania małym nakładem kosztów praktykanta jako przyszłego pracownika do pracy na określonym stanowisku, - brak konieczności stosowania (poza nielicznymi wyjątkami) postanowień Kodeksu pracy, - brak obowiązku prowadzenia akt osobowych oraz innej dokumentacji sporządzanej w ramach stosunku pracy | - angażowanie do pracy osób najczęściej bez żadnego doświadczenia, - odpowiedzialność wobec osób trzecich za niewłaściwe wykonanie zleconych praktykantowi zadań, - konieczność przestrzegania przepisów Kodeksu pracy z zakresu norm czasu pracy (w tym 15-minutowej przerwy), warunków pracy w porze nocnej, wymiaru dobowego i tygodniowego odpoczynku, - obowiązek przestrzegania wymagań z obszaru bhp, |
Obecnie istnieje specjalny typ zezwolenia na pracę sezonową, które może być wydane obywatelom wszystkich państw spoza UE i EOG. Na jego podstawie cudzoziemiec przy pracach sezonowych może być zatrudniony w Polsce przez okres do 9 miesięcy w roku kalendarzowym. Takie zezwolenie:
Jeżeli ostatni dzień ważności zezwolenia na pracę sezonową przypada w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, okres ważności tego zezwolenia ulega przedłużeniu z mocy prawa do upływu 30 dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów, który obowiązywał jako ostatni.
W związku z konfliktem zbrojnym trwającym od 24 lutego 2022 r. w Ukrainie obywatele tego państwa mogą zostać zatrudnieni w Polsce w specjalnym, uproszczonym trybie. Osoby te mogą być zatrudnione w ten sposób również do wykonywania prac sezonowych.
W tym trybie można zatrudnić obywatela Ukrainy, który:
Obywatelem Ukrainy jest także małżonek/małżonka obywatela Ukrainy, który nie ma obywatelstwa ukraińskiego ani polskiego, o ile przybył na terytorium Polski w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy.
Legalność pobytu osoby z Ukrainy, która przybyła do Polski w okresie od 24 lutego 2022 r., powinna być potwierdzona:
Jeżeli pobyt obywatela Ukrainy jest legalny, można go zatrudnić do prac sezonowych. W tym przypadku wystarczy poinformować powiatowy urząd pracy o podjęciu pracy przez taką osobę.
Zawiadomienie należy złożyć:
Opisana procedura dotyczy zarówno obywateli Ukrainy, którzy wjechali do Polski 24 lutego 2022 r. lub później, jak i osób, które przebywają legalnie w Polsce na innej podstawie.
Tabela 7. Zalety i wady zatrudniania cudzoziemców do prac sezonowych dla pracodawców
Zalety | Wady |
- możliwość pozyskania do pracy dodatkowych osób, gdy nie można znaleźć osób do zatrudnienia wśród obywateli Polski lub innych krajów UE/EOG, - angażowanie do pracy osób, które zwykle szybko adaptują się w nowym środowisku, są otwarte na nowe wyzwania i szybką się uczą, - niewygórowane oczekiwania zatrudnionych w zakresie wynagrodzenia za pracę, - uproszczona procedura zatrudnienia w przypadku obywateli Ukrainy | - obowiązek uzyskania zezwolenia na pracę i spełnienia warunków wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, - ograniczony okres zatrudnienia w danym roku (9 miesięcy) w przypadku sezonowego zezwolenia na pracę, - bariera językowa w komunikacji, - oczekiwania cudzoziemców w kwestii zapewnienia im zakwaterowania lub pomocy w znalezieniu lokum |
Na podstawie tzw. umowy o pomocy przy zbiorach rolnicy mogą zatrudniać za wynagrodzeniem osoby do pomocy w gospodarstwach przy zbiorach produktów rolnych, które w większości mają charakter sezonowy.
Wykonywanie czynności będących przedmiotem tej umowy nie jest zatrudnieniem na podstawie Kodeksu pracy. W zakresie nieuregulowanym w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników do umowy o pomocy przy zbiorach mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.
Umowa o pomocy przy zbiorach może być stosowana do czynności obejmujących:
Jest to zamknięty katalog czynności. Inne niż ww. czynności wykonywane w gospodarstwie rolnym nie mogą być przedmiotem umowy o pomocy przy zbiorach.
Osoba wykonująca pracę na podstawie omawianej umowy jest określana jako "pomocnik rolnika". Pomocnikami rolnika mogą zostać:
KRUS wskazuje, że pomocnikiem rolnika może być też osoba sama będąca rolnikiem bądź małżonkiem rolnika, domownikiem prowadzącym własne gospodarstwo rolne/wykonującym stałą pracę w gospodarstwie rolnym i z tego tytułu podlegająca równocześnie ubezpieczeniu społecznemu rolników, bez względu na zakres tego ubezpieczenia. Ponadto pomocnikiem rolnika może zostać osoba podlegająca ubezpieczeniom społecznym w ZUS bądź mająca ustalone prawo do emerytury lub renty albo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych.
Umowa o pomocy przy zbiorach jest umową odpłatną. Nie mają jednak do niej zastosowania przepisy dotyczące minimalnego wynagrodzenia i minimalnej stawki godzinowej.
WAŻNE
Do umowy o pomocy przy zbiorach nie mają zastosowania przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i o minimalnej stawce godzinowej.
Od przychodu z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach należny jest podatek. Zapłaty podatku dokonuje jednak samodzielnie pomocnik rolnika. Może on wpłacać zaliczki w ciągu roku do właściwego urzędu skarbowego. Natomiast rozliczenia rocznego dochodu z tego tytułu dokonuje w zeznaniu rocznym.
Umowę o pomocy przy zbiorach rolnik zawiera z pomocnikiem, w formie pisemnej, przed rozpoczęciem wykonywania pracy. Zawiera się ją na okres nie dłuższy niż 180 dni, liczonych łącznie w ciągu całego roku kalendarzowego. Z tego powodu pomocnik rolnika przed przyjęciem do pracy powinien złożyć rolnikowi oświadczenie o liczbie dni w danym roku kalendarzowym, przez które wcześniej świadczył pracę na podstawie umów o pomocy przy zbiorach, zawartych z innymi rolnikami.
Na mocy specustawy dotyczącej zatrudniania obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z konfliktem zbrojnym, okres 180 dni maksymalnej pracy przy zbiorach został wydłużony dla tych osób na czas legalnego pobytu w Polsce pomocnika rolnika będącego obywatelem Ukrainy.
Pomocnik rolnika ma obowiązek osobistego świadczenia pomocy przy zbiorach: chmielu, owoców, warzyw, tytoniu, ziół i roślin zielarskich. Natomiast rolnik jest zobowiązany do zapewnienia pomocnikowi m.in. odpowiednich narzędzi niezbędnych do świadczenia pomocy.
Umowa o pomocy przy zbiorach może być wypowiedziana przez każdą ze stron. Wówczas ulega rozwiązaniu z upływem dnia, w którym została wypowiedziana (chyba że strony postanowiły inaczej w umowie).
W ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pomocy przy zbiorach, lecz nie później niż przed upływem okresu, na który została zawarta, rolnik musi zgłosić pomocnika w KRUS (do ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego, macierzyńskiego oraz zdrowotnego). Wyrejestrowania z ubezpieczeń należy dokonać w ciągu 7 dni od ustania zatrudnienia.
Tabela 8. Zalety i wady umowy o pomocy przy zbiorach dla zatrudniających rolników
Zalety | Wady |
- możliwość stosowania elastycznej formy zatrudnienia do zbierania płodów rolnych, które dojrzewają w krótkim czasie i muszą być zbierane ręcznie ze względu na dużą podatność na zniszczenie i zepsucie, - łatwość rozwiązania umowy, - brak obowiązku pobierania od należności wypłacanych pomocnikowi rolnika miesięcznych zaliczek podatkowych oraz składek ZUS | - ograniczony okres zatrudnienia w danym roku (łącznie 180 dni), - konieczność monitorowania ww. dopuszczalnego okresu pracy w ciągu roku kalendarzowego, - obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w KRUS |
Podsumowanie:
PODSTAWA PRAWNA:
art. 183a-183e, art. 22, art. 25, art. 251 § 1, § 4, art. 34-37, art. 129, art. 131-134, art. 1671, art. 177 § 3, art. 190-205, art. 229, art. 232-233, art. 2373-2374, art. 304, art. 3045 § 1-5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320, ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655
art. 2 pkt 3 lit. a, art. 8-9, art. 20 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1563
art. 1 ust. 2, art. 2 ust. 1, art. 3, art. 5 ustawy z 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1244
art. 627-646, art. 734-751 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2459
art. 88, art. 88n-88y ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 690
art. 8a-8d ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 2207
§ 1 i załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1845
art. 3, art. 15z1, art. 15zzq ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655
art. 37, art. 52, art. 91a-91f ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 266, ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1621
art. 36 ust. 17 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 423; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655
art. 2-4, art. 40 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa - Dz.U. z 2022 r. poz. 583, ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 684
POWOŁANE ORZECZENIA SĄDÓW:
• wyrok SN z 3 kwietnia 1986 r. (III URN 20/86)
• wyrok SA w Białymstoku z 20 maja 2014 r. (III AUa 146/14)
Mariusz Pigulski
ekspert i praktyk zajmujący się od ponad 20 lat prawem pracy i ubezpieczeń społecznych, absolwent Podyplomowego Studium Prawa Pracy na Uniwersytecie Łódzkim, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej