W ramach Polskiego Ładu z początkiem 2022 r. wprowadzone zostały istotne zmiany w przepisach określających opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (potocznie opodatkowanie w tej formie nazywane jest estońskim CIT). Obecnie łatwiej jest wybrać taką formę opodatkowania i jest ona szerzej dostępna. W artykule wskazujemy i omawiamy zmiany wprowadzone w tej formie opodatkowania.
Zobacz również:
Przewodnik po zmianach w podatkach i rachunkowości 2022>>>
Fakturowanie po zmianach od 1 stycznia 2022 r. - na przykładach>>>
Skala podatkowa, ryczałt czy podatek liniowy - jaką formę opodatkowania wybrać w 2022 r.>>>
Estoński CIT - sprawdź, czy warto go wybrać>>>
Z początkiem 2021 r. wprowadzona została możliwość wyboru przez niektórych podatników podatku dochodowego od osób prawnych opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych (zob. art. 28c-28t updop) - dalej: estoński CIT lub ryczałt. Jest to forma opodatkowania wiążąca dochód do opodatkowania z kategoriami prawa bilansowego. Jej stosowanie zmienia podstawowe zasady opodatkowania obowiązujące w ustawie o CIT (między innymi w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania i stawek podatku).
Podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie estońskim CIT w 2021 r., nowe przepisy stosują od:
Od 1 stycznia 2022 r. z opodatkowania w formie ryczałtu może korzystać więcej podatników. Nowe kategorie podatników mogących wybrać opodatkowanie w tej formie to:
Przykład:
1 stycznia 2021 r. spółka komandytowa X stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, jednak nie mogła wybrać opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych. W 2022 r. spółka ta może wybrać opodatkowanie w tej formie.
W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. podatnicy korzystający z opodatkowania w formie ryczałtu mieli obowiązek ponosić nakłady inwestycyjne (w określonej przepisami wysokości) albo zwiększać wydatki na wynagrodzenia zatrudnionych osób fizycznych (w określonej przepisami wysokości). Obowiązek ten określały przepisy art. 28g updop, a jego naruszenie - co wynikało z art. 28l ust. 1 pkt 2 updop -powodowało utratę prawa do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu.
Z początkiem 2022 r. obowiązek ten został zlikwidowany (poprzez uchylenie art. 28g i art. 28l ust. 1 pkt 2 updop). A zatem od 2022 r. podatnicy korzystający z opodatkowania w formie ryczałtu nie mają już obowiązku ponoszenia nakładów inwestycyjnych ani zwiększania wydatków na wynagrodzenia.
Do końca 2021 r. podstawowe stawki ryczałtu wynosiły 15% (w przypadku małych podatników, u których wartość średnich przychodów nie przekraczała wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika) oraz 25% (w przypadku pozostałych podatników). Obniżone do 10% i 20% stawki ryczałtu stosować mogli tylko podatnicy ponoszący nakłady inwestycyjne w określonej przepisami art. 28o ust. 2 updop wysokości. Ponadto obniżone stawki ryczałtu mogły być stosowane wyłącznie do dochodu z tytułu zysku netto.
Od 2022 r. stawki 10% i 20% są jedynymi przewidzianymi przepisami stawkami ryczałtu. Ze stawki 10% korzystają mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności (zob. nowe brzmienie art. 28o ust. 1 pkt 1 updop). Pozostali podatnicy obowiązani są stosować stawkę ryczałtu w wysokości 20% (zob. nowe brzmienie art. 28o ust. 1 pkt 2 updop). Obie te stawki mają zastosowanie do wszystkich dochodów uzyskiwanych przez podatników korzystających z opodatkowania w formie ryczałtu.
Dotychczas obowiązujące przepisy przewidywały, że rozpoczęcie korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu możliwe jest tylko z początkiem roku podatkowego. Przepisy te nie przewidywały możliwości rozpoczęcia korzystania z tej formy opodatkowania w trakcie roku.
Od 1 stycznia 2022 r. stan prawny w tym zakresie się zmienił. Zgodnie z dodanym art. 28j ust. 5 updop zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli:
W tym przypadku:
Jeżeli te warunki są spełnione, to zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem podatnik powinien złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Przykład
Spółka z o.o. stosująca jako rok podatkowy i obrotowy rok kalendarzowy będzie chciała wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych od 1 lipca 2022 r. W tym celu:
na dzień 30 czerwca 2022 r. obowiązana będzie zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe,
do 31 lipca 2022 r. musi złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem.
W takim przypadku rok podatkowy spółki, który rozpoczął się 1 stycznia 2022 r., zakończy się 30 czerwca 2022 r., zaś 1 lipca 2022 r. rozpocznie się kolejny rok podatkowy, który potrwa do 31 grudnia 2022 r. Ten kolejny rok podatkowy będzie pierwszym rokiem opodatkowania spółki w formie ryczałtu.
W przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem, opodatkowaniu podlega dochód odpowiadający sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty. Jest to tzw. dochód z tytułu zysku netto (zob. art. 28m ust. 1 pkt 5 updop). W stanie prawnym obowiązującym do końca 2021 r. ryczałt od tego dochodu był płatny do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem (zob. art. 28t ust. 1 pkt 2 updop).
Od 1 stycznia 2022 r. jednorazowe rozliczenie ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto (w terminie do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem) jest opcją, z której podatnicy mogą, lecz nie muszą skorzystać (zob. art. 28t ust. 2 updop). Alternatywnie podatnicy mogą płacić ryczałt od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto, tj. w związku z przeznaczeniem tego dochodu do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami, na podwyższenie kapitału zakładowego (zob. dodany art. 28c pkt 5 updop).
Do podatników, którzy zdecydują się na to rozwiązanie (tj. nie dokonają jednorazowego rozliczenia ryczałtu w związku z zakończeniem opodatkowania w tej formie), przez pewien czas po zakończeniu opodatkowania w formie ryczałtu (to jest do dnia, w którym suma wszystkich należnych ryczałtów od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto osiągnie wartość odpowiadającą kwocie należnego ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto), nadal w zakresie rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto stosuje się przepisy o opodatkowaniu w formie ryczałtu (zob. dodany art. 28h ust. 3 updop). Przy czym w przypadku, gdy podatnik po dniu poprzedzającym dzień rezygnacji z opodatkowania ryczałtem lub po dniu poprzedzającym dzień utraty prawa do tego opodatkowania dokona wypłaty zysku lub jego dystrybucji w jakiejkolwiek formie, przyjmuje się, że dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w okresie opodatkowania ryczałtem jest rozdysponowany w ostatniej kolejności (zob. dodany art. 28h ust. 4 updop).
W związku z każdorazowym rozdysponowaniem dochodu z zysku netto podatnicy korzystający z nowej możliwości obowiązani są:
Przykład
Spółka z o.o. korzystająca z opodatkowania w formie ryczałtu zrezygnuje z opodatkowania w tej formie z początkiem 2025 r. Nie zdecyduje się na jednorazową zapłatę ryczałtu od dochodu z zysku netto.
W maju 2025 r. spółka część tego zysku wypłaci wspólnikom w formie dywidendy. W związku z tym obowiązana będzie do 20 czerwca 2025 r. złożyć deklarację CIT-8E oraz wpłacić ryczałt należny od wartości rozdysponowanego w ten sposób dochodu.
Z przepisów wynika przy tym, że jeżeli rozdysponowanie dochodu z tytułu zysku netto dokonane zostanie po upływie szóstego miesiąca roku podatkowego, przyjmuje się, że zostało ono dokonane ostatniego dnia tego szóstego miesiąca (zob. drugie zdanie dodanego art. 28r ust. 3 updop). Oznacza to konieczność zapłaty ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto nie później niż do 20 dnia siódmego miesiąca roku podatkowego, w którym dokonano tej dyspozycji (zob. art. 28t ust. 1 pkt 2 updop). W świetle tych przepisów podatnicy powinni unikać rozdysponowywania dochodu z tytułu zysku netto po upływie szóstego miesiąca roku podatkowego. Skutkuje to bowiem wstecznym powstaniem obowiązku złożenia deklaracji CIT-8E oraz zapłaty ryczałtu.
Do dochodów opodatkowanych w formie ryczałtu należy m.in. dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (zob. art. 28m ust. 1 pkt 2 updop). Pojęcie ukrytych zysków definiuje art. 28m ust. 3 updop. Z początkiem 2022 r. dokonano szeregu zmian w treści tego przepisu. Nowy zakres definicji pojęcia ukrytych zysków, a tym samym opodatkowania ryczałtem przedstawiono w tabeli 1.
Tabela 1. Definicja ukrytych zysków od 1 stycznia 2022 r.
Lp. | Przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
|
1. | kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi
|
2. | świadczenia wykonane na rzecz:
|
3. | nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji |
4. | nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia |
5. | zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce |
6. | wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), |
7. | równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego |
8. | darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju |
9. | wydatki na reprezentację |
10. | dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów |
11. | odsetki od udziału kapitałowego wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę |
12. | zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki |
13. | świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce |
Należy oczekiwać, że w związku ze zmianami w definicji fiskus będzie badał opodatkowanie ukrytych zysków u podatników opodatkowanych w tej formie.
Na podatnikach wybierających opodatkowanie w formie ryczałtu ciążą obowiązki określone przepisami art. 7aa updop. Do końca 2021 r. był to między innymi obowiązek uwzględnienia w zeznaniu CIT za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem:
Jeżeli w efekcie tego wysokość zobowiązania podatkowego należnego za rok podatkowy wzrosła co najmniej 50% w porównaniu do zobowiązania podatkowego, jakie powstałoby, gdyby nie uwzględniono tych przychodów, kosztów lub dochodu, powstałą w ten sposób nadwyżkę zobowiązania podatkowego podatnik mógł zapłacić w częściach w okresie nie dłuższym niż 3 lata, licząc od końca roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (zob. art. 7aa ust. 3 updop w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.).
Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy w pierwszej kolejności obowiązani są sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia (w przypadku podatników utworzonych w wyniku przekształcenia) oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem (zob. nowe brzmienie art. 7aa ust. 1 pkt 1 updop). Następnie w zeznaniu CIT za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek podatnicy:
Co istotne, podatnicy, którzy będą stosowali opodatkowanie w formie ryczałtu w sposób nieprzerwany przez okres dłuższy niż cztery lata podatkowe, nie są obowiązani do zapłaty podatku od pierwszego ze wskazanych dochodów. Obowiązek zapłaty tego podatku pojawia się z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem, tylko jeżeli podatnik stosował to opodatkowanie krócej niż cztery lata podatkowe (zob. art. 7aa ust. 5 pkt 1 updop).
Przykład
Pod koniec stycznia 2022 r. spółka akcyjna XYZ stosująca jako rok podatkowy i obrotowy rok kalendarzowy zawiadomi właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego, że od 1 stycznia 2022 r. korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu. W związku z tym będzie obowiązana sporządzić informację o przychodach, kosztach oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a następnie w zeznaniu CIT-8 za 2021 r. obowiązana jest wykazać te przychody i koszty oraz 19% podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami i kosztami.
Scenariusz A: Spółka XYZ będzie stosować w sposób nieprzerwany opodatkowanie w formie ryczałtu do końca 2025 r. W tej sytuacji nie będzie obowiązana do zapłaty wykazanego w zeznaniu CIT-8 za 2021 r. podatku należnego od dochodu stanowiącego różnicę między wskazanymi przychodami i kosztami.
Scenariusz B: Z końcem 2023 r. spółka XYZ utraci prawo do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu. W tej sytuacji będzie obowiązana do 31 stycznia 2024 r. zapłacić wykazany w zeznaniu CIT-8 za 2021 r. podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między wskazanymi przychodami i kosztami.
W przypadku dochodu z przekształcenia podobna możliwość nie istnieje. Podatek od tego dochodu podatnicy obowiązani są zapłacić w całości w terminie złożenia zeznania CIT za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem albo w częściach w okresie nie dłuższym niż 2 lata, licząc od końca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. O przyjętym sposobie rozliczenia podatnik informuje w składanym zeznaniu CIT (zob. art. 7aa ust. 5 pkt 2 updop).
Ponadto z dniem 1 stycznia 2022 r. zmienił się sposób ustalania dochodu z przekształcenia. W poprzednim stanie prawnym dochodem tym była nadwyżka wartości rynkowej składników majątku, ustalonej na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień (zob. art. 7aa ust. 4 updop w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.). Obecnie dochodem tym jest suma nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień (zob. art. 7aa ust. 2 pkt 3 updop).
Oprócz omówionych powyżej, z początkiem 2022 r. dokonane zostały jeszcze inne, drobniejsze zmiany w przepisach o opodatkowaniu w formie ryczałtu. Zmiany te przedstawiamy w tabeli 2. Będziemy o nich pisać również w kolejnych numerach "Mk".
Tabela 2. Pozostałe zmiany w ryczałcie od dochodów spółek
Lp. | Zgodnie z pozostałymi zmianami | Zmieniony przepis |
1. | ocena spełnienia warunku odpowiedniej struktury przychodów dokonywana jest na podstawie przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług | art. 28j ust. 1 pkt 2 updop |
2. | wyłączono stosowanie przepisów o minimalnym podatku dochodowym do podatników korzystających z ryczałtu. Przypominamy, że przepisy te wprowadzono z początkiem 2022 r. | art. 28h ust. 1 updop |
3. | wartość początkowa składnika majątku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 4 updop, to wartość niezaliczona uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów lub wartość obciążająca wynik finansowy netto w jakiejkolwiek innej formie, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty | art. 28m ust. 7 updop |
4. | opodatkowaniu ryczałtem podlega również dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym Ryczałt od tego dochodu jest płatny do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym przychody lub koszty powinny zostać zarachowane. | art. 28n ust. 1 pkt 5 updop art. 28t ust. 1 pkt 3 updop |
5. | odliczenia od ryczałtu Odliczenia kwoty ryczałtu należnego od wypłaconej zaliczki dokonuje się od ryczałtu należnego od zysku, na poczet którego zaliczka została wypłacona, proporcjonalnie do kwoty zysku przeznaczonej do wypłaty. | art. 28p ust. 3 updop |
W 2021 r. niewielu podatników zdecydowało się na wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, przy czym tylko częściowo wynikało to z ostrożności wobec nowych przepisów. Dla wielu podatników jej wady (zwłaszcza istnienie obowiązku ponoszenia nakładów inwestycyjnych lub zwiększania zatrudnienia) były większe niż zalety (opóźnienie momentu, w którym trzeba zapłacić podatek dochodowy).
Wprowadzone z początkiem 2022 r. zmiany spowodowały, że wielu podatników powinno ponownie rozważyć wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. Dokonane zmiany istotnie bowiem zmniejszają dotychczasowe jej wady.
Jeżeli dodać do tego wprowadzenie możliwości korzystania z tej formy opodatkowania przez podatników, którzy tej możliwości dotychczas nie mieli (np. spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne), należy spodziewać się znacznie większego nią zainteresowania. Z podjęciem decyzji o wyborze opodatkowania w tej formie podatnicy nie muszą się śpieszyć. Jedną ze zmian jest umożliwienie rozpoczęcia korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych w trakcie roku.
Podstawa prawna:
art. 28c-28t ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych -j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800;
ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2269
art. 64 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw -Dz.U. z 2021 r. poz. 2105
Tomasz Krywan
doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego