MF opublikował projekt z 26 lipca 2021 r. dotyczący zmian podatkowych, które mają być wprowadzone w ramach programu Polski Ład. Dla podatników PIT przewiduje się m.in. podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 000 zł oraz wzrost limitu drugiego progu podatkowego do 120 000 zł. Podatnicy CIT skorzystają m.in. w szerszym zakresie z tzw. estońskiego CIT, a podatnicy VAT będą mogli tworzyć grupy podatkowe. Niestety nie wszystkie propozycje są dla podatników korzystne, dlatego warto już dziś się z nimi zapoznać. Planowane zmiany mają zasadniczo wejść w życie od 1 stycznia 2022 r. Poniżej przedstawiamy ich omówienie w ujęciu tabelarycznym.
Tabela. Projektowane zmiany podatkowe.
Lp. | Projektowane zmiany w PIT |
| Podwyżka kwoty wolnej od podatku Kwota wolna od podatku ma wzrosnąć do 30 000 zł dla wszystkich podatników, niezależnie od zarobków. Obecnie kwota wolna wynosi 8000 zł. W tej wysokości jest dostępna tylko dla najmniej zarabiających podatników. Dla podatników zarabiających powyżej 8000 zł kwota wolna od podatku zmniejsza się. W większości przypadków wynosi ona tylko 3091 zł. |
| Wyższy limit II progu podatkowego Do 120 000 zł ma zostać podwyższony drugi próg podatkowy, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka PIT. Obecnie próg ten wynosi 85 528 zł |
| Wprowadzenie nowej ulgi podatkowej dla klasy średniej Ma zostać wprowadzona nowa ulga podatkowa dla klasy średniej. Działanie nowej ulgi będzie bardzo ograniczone, tj.:
|
| Likwidacja odliczenia składki zdrowotnej Sposób naliczania składki zdrowotnej ma zostać ujednolicony dla wszystkich podatników. Zarówno w przypadku pracowników, jak i przedsiębiorców będzie uzależniony od wysokości uzyskiwanego dochodu. Wraz ze zmianami zasad opłacania składki zdrowotnej ma zostać zlikwidowana możliwość jej odliczania od podatku. Obecnie podatnik może odliczyć od podatku 7,75% podstawy wymiaru tej składki. W 2022 r. nie odliczy nic. |
| Ryczałt z tytułu używania samochodów służbowych dla celów prywatnych będzie zależny od mocy a nie pojemności silnika Wysokość ryczałtów z tytułu używania samochodów służbowych dla celów prywatnych nie zmieni się. Nadal mają one wynosić 250 zł albo 400 zł. Ma się natomiast zmienić wskaźnik, od którego będzie zależała wysokość ustalanego pracownikowi ryczałtu. Obecnie wysokość ryczałtu jest uzależniona od pojemności silnika. Po zmianach ma być uzależniona od mocy silnika. Ryczałt w wysokości 250 zł miesięcznie ma być ustalany dla samochodów o mocy silnika do 60 kW. Zostanie również wprost zapisane, że ryczałt w tej wysokości będzie ustalany pracownikom wykorzystującym do celów prywatnych firmowy samochód elektryczny albo napędzany wodorem. W przypadku pozostałych samochodów ryczałt ma wynosić 400 zł miesięcznie. |
| Sprzedaż samochodów wykupionych z leasingu operacyjnego będzie przychodem z działalności Zmianie ma ulec sposób rozliczania sprzedaży samochodów i innych rzeczy ruchomych wykupywanych z leasingu operacyjnego na cele prywatne. Przedsiębiorcy, którzy dokonają sprzedaży takich rzeczy w ciągu 6 lat od dnia ich wykupu, będą musieli rozpoznać przychód z działalności gospodarczej. Obecnie przychód ze sprzedaży samochodów oraz innych rzeczy wykupywanych z leasingu operacyjnego na cele prywatne powstaje tylko wtedy, gdy sprzedaż następuje przed upływem 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym doszło do wykupu. Przychód taki jest rozliczany jako przychód ze sprzedaży rzeczy, a nie przychód z działalności gospodarczej. W przypadku gdy sprzedaż rzeczy ruchomych następuje po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym doszło do wykupu przychód ze sprzedaży nie podlega w ogóle opodatkowaniu PIT. W praktyce większość podatników wykupujących rzeczy ruchome z leasingu operacyjnego odczekuje pół roku, dzięki czemu unika opodatkowania. |
| Mniej korzystna amortyzacja składników wprowadzanych do działalności z majątku prywatnego Ma się zmienić sposób ustalania wartości początkowej składników majątku, które przed wprowadzeniem do działalności gospodarczej były wykorzystywane do celów prywatnych. Wartość początkowa takich składników majątku ma być ustalana według ceny ich nabycia albo według wartości rynkowej jeżeli jest ona niższa od ceny zakupu. Obecnie podatnik wprowadzający prywatny składnik majątku do działalności gospodarczej ustala jego wartość początkową według ceny nabycia, bez uwzględniania spadku wartości takiego składnika. W praktyce oznacza to amortyzację używanego środka trwałego tak jak nowego. |
| Przychody z udziału w badaniach i eksperymentach Do przychodów z działalności wykonywanej osobiście mają zostać zaliczone przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty działające na podstawie ustawy z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Nowelizacja ma pozwolić na objęcie, zazwyczaj niewielkich wypłat z ww. tytułów, 17% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wykluczy to zobowiązanie podatników do wykazywania tych przychodów w rocznych zeznaniach podatkowych, jak również wystawiania przez płatników (uczelnie wyższe) wobec tych niskich przychodów rocznych informacji PIT-11. |
| Wyższe koszty dla pełniących funkcje społeczne i obywatelskie Podatnicy uzyskujący przychody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich mają zyskać możliwość stosowania 20% kosztów uzyskania przychodów. Obecnie tacy podatnicy mają prawo do kosztów podatkowych w wysokości 250 zł miesięcznie, ale nie więcej niż 3000 zł za rok podatkowy. Jeżeli podatnik uzyskuje ww. przychody od więcej niż jednego podmiotu, wysokość kosztów nie może przekroczyć za rok podatkowy kwoty 4500 zł. |
| Zmniejszenie udziału kapitałowego wspólnika będzie przychodem do opodatkowania Za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej ma zostać uznany przychód z otrzymania środków pieniężnych w związku ze zmniejszeniem udziału kapitałowego w spółce niebędącej osobą prawną. Obecnie, w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną, orzecznictwo sądowe uznaje, że nie powstaje przychód do opodatkowania. |
| Składniki majątku otrzymane po likwidacji spółki będą mogły być opodatkowane Do przychodów z kapitałów pieniężnych mają być zaliczone otrzymane przez wspólnika składniki majątku z tytułu wystąpienia ze spółki niebędącej osobą prawną, z likwidacji takiej spółki lub ze zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce, w wyniku otrzymania których Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tych składników majątku. Obecnie przychody takie nie są w Polsce opodatkowane. Po zmianie opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegał będzie dochód stanowiący nadwyżkę wartości rynkowej otrzymanych przez wspólnika składników majątku nad wydatkami na ich nabycie lub wytworzenie poniesionymi przez spółkę lub wspólnika. |
| Będzie więcej zwolnień z PIT Katalog zwolnień przedmiotowych z PIT ma zostać rozszerzony. Po zmianach zwolnione z PIT mają być m.in.:
|
| Zmiany w zasadach wspólnego rozliczania małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci
|
| Rozszerzenie katalogu wydatków objętych ulgą rehabilitacyjną Katalog wydatków uprawniających do korzystania z ulgi rehabilitacyjnej ma zostać rozszerzony. Podatnicy mają zyskać możliwość odliczenia wydatków poniesionych na:
Poszerzony będzie zakres niektórych z istniejących obecnie odliczeń. Podatnicy mają zyskać możliwość odliczania wszystkich wydatków poniesionych:
|
| Ulga na dziecko tylko dla rodzica zamieszkującego z dzieckiem Mają zostać doprecyzowane zasady odliczania ulgi przez rozwiedzionych/ pozostających w separacji rodziców, którzy nie mogą dojść do porozumienia co do wysokości przysługującego im odliczenia. Obecnie każdy z takich rodziców może odliczyć 50% ulgi. Po nowelizacji prawo do odliczenia ulgi po połowie będą mieli tylko rodzice, którzy sprawują nad dzieckiem opiekę naprzemienną albo zamieszkują wspólnie z dzieckiem i wspólnie sprawują nad nim pieczę. W przypadku gdy dziecko po rozwodzie/w okresie separacji zamieszkuje tylko z jednym rodziców prawo do ulgi będzie przysługiwało w 100% tylko temu rodzicowi. |
| Ulga mieszkaniowa - będzie można łatwiej odliczyć wydatki na spłatę kredytu i odsetek Podatnicy dokonujący sprzedaży nieruchomości mają zyskać możliwość odliczania w ramach ulgi mieszkaniowej jako wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe wydatków na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na zbywaną nieruchomość, niezależnie od tego, czy w kosztach uzyskania przychodów uwzględnione zostały wydatki sfinansowane tym kredytem (pożyczką), dotyczące zakupu (kosztu nabycia) i nakładów na przedmiotową nieruchomość. |
| Ulga na remont i konserwację zabytkowych nieruchomości To nowa ulga, która ma być adresowana do właścicieli lub współwłaścicieli zabytków nieruchomych, opłacających podatek według skali podatkowej, podatek liniowy albo ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Odliczeniu mają podlegać wydatki poniesione na: 1) wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytkowego budynku mieszkalnego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków, 2) prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków, 3) odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w zabytkowym budynku pod warunkiem, że podatnik poniósł na ten zabytek wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim. Odliczenia, o których mowa:
|
| Ulga z tytułu inwestycji w alternatywne spółki inwestycyjne To nowa ulga, dzięki której podatnicy opłacający podatek według skali podatkowej albo podatek liniowy mają zyskać możliwość odliczania od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej 50% wydatków na nabycie (objęcie) udziałów lub akcji alternatywnej spółki inwestycyjnej, albo spółki kapitałowej, w której alternatywna spółka inwestycyjna posiada co najmniej 5% udziałów (akcji), pod warunkiem posiadania takich udziałów (akcji) przez co najmniej 2 lata. Odliczenie z tego tytułu nie będzie mogło przekroczyć w roku podatkowym kwoty 250 000 zł. Z ulgi skorzystają przede wszystkim podatnicy inwestujący w start-upy, za pośrednictwem funduszy venture capital. |
| Ułatwienia dla Polaków powracających z zagranicy Aby zachęcić Polaków mieszkających za granicą do powrotu do kraju, ma zostać wprowadzona:
|
| Urząd skarbowy, do którego należy składać zeznanie roczne Ma zostać zmieniona właściwość urzędu skarbowego, do którego podatnik powinien składać zeznanie roczne PIT. Ma nim być urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w dniu składania zeznania. Obecnie takim urzędem jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego. |
Lp. | Ryczałt ewidencjonowany oraz karta podatkowa |
1. | Obniżka stawek ryczałtu ewidencjonowanego Z 17% do 14% mają zostać obniżone stawki ryczałtu dla podatników świadczących usługi:
Obecnie przychody uzyskiwane z ww. usług mogą być opodatkowane według dwóch stawek ryczałtu, tj. 17%, jeżeli osiągane są w ramach wolnych zawodów, czyli osobiście, bez zatrudniania innych osób, oraz 15%, jeżeli są osiągane z pomocą osób zatrudnionych. Dla informatyków, programistów i innych zawodów z branży ITC stawka ryczałtu ewidencjonowanego ma zostać obniżona z 15% do 12%. |
2. | Likwidacja opodatkowania kartą podatkową Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mają utracić prawo do wyboru opodatkowania w formie karty podatkowej. Możliwość stosowania opodatkowania w tej formie ma zostać zachowana wyłącznie dla podatników, którzy korzystali z opodatkowania kartą na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. |
Lp. | Projektowane zmiany w CIT |
| Zmiana terminu składania informacji o wspólnikach spółek jawnych Nowo utworzona spółka jawna oraz spółka jawna powstała z przekształcenia innej spółki ma być podatnikiem CIT w przypadku niezłożenia informacji o wspólnikach w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania. Obecnie taką informację należy złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego. Zmiana ma rozstrzygać wątpliwości interpretacyjne, jakie mogły pojawić się u nowo tworzonych spółek jawnych. |
| Ułatwienia dla Podatkowych Grup Kapitałowych (PGK) Planowane ułatwienia dla PGK mają polegać na:
|
| Wprowadzenie domniemania, że zarząd spółki jest w Polsce Jeżeli podatnik (spółka) ma w swoim organie:
osobę stale zamieszkującą w Polsce, to ma powstawać domniemanie, że zarząd spółki znajduje się w Polsce. W takim wypadku spółka ma podlegać obowiązkowi podatkowemu w naszym kraju. |
| Złagodzenie warunków uprawniających do wyboru estońskiego CIT Planowane jest złagodzenie warunków, spełnienie których umożliwia spółkom kapitałowym wybór rozliczenia w estońskim CIT. Odpowiednio:
|
| Rozszerzono katalog przychodów z zysków kapitałowych Za przychody z zysków kapitałowych mają być uważane także:
|
| Cienka kapitalizacja - zmiana zasad obliczania limitu kosztów finansowania dłużnego Polski Ład ma zmienić sposób obliczania limitu kosztów finansowania dłużnego (tj. kosztów związanych z uzyskaniem finansowania, takich jak odsetki, opłaty, prowizje premie, część odsetkowa raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań, koszty zabezpieczenia zobowiązań). Podatnicy mają być obowiązani do wyłączenia z kosztów podatkowych kosztów finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego będzie przewyższała 3 mln zł albo wyłączona nadwyżka zostanie obliczona według nowego wzoru. Przepis ma przeciwdziałać sytuacjom obniżenia dochodu podatkowego w ramach grupy podmiotów powiązanych na skutek przekształcenia finansowania dłużnego w finansowanie własne. |
7. | Ulga konsolidacyjna Podatnik będący przedsiębiorcą, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, ma zyskać możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania tzw. "kwalifikowanych wydatków" na nabycie udziałów lub akcji spółki posiadającej osobowość prawną. Maksymalna wielkość takiego pomniejszenia nie mogłaby jednak w roku podatkowym przekroczyć kwoty odpowiadającej wartości 250 000 zł. Kwalifikowanymi wydatkami na nabycie udziałów lub akcji zagranicznej spółki kapitałowej mają być np. wydatki na obsługę prawną transakcji nabycia udziałów lub akcji, w tym na ich wycenę (due diligence). Do wydatków takich ma nie być zaliczana cena zapłacona przez podatnika za nabywane udziały (akcje) oraz koszty finansowania dłużnego związanego z takim nabyciem. Odliczeniu podlega kwota faktycznie poniesionych w roku podatkowym wydatków. Opisana ulga ma pomóc podatnikom w restrukturyzacjach, które mogą stać się konieczne po kryzysie gospodarczym związanym z pandemią. |
8. | Świadczenia na rzecz wspólników - nowe wyłączenie z kosztów Do wydatków niestanowiących kosztów podatkowych mają zostać zaliczone tzw. ukryte dywidendy. Wyłączone z kosztów podatkowych mają być wydatki ponoszone w związku z transakcjami dokonywanymi ze wspólnikami podatnika lub podmiotami powiązanymi z nimi pośrednio lub bezpośrednio (ograniczenie ma dotyczyć transakcji o nierynkowym charakterze). Świadczenia takie mają być także wyłączone z kosztów, jeżeli fiskus dowiedzie, że w przypadku niewykonania świadczenia podatnik dysponowałby zyskiem netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości za rok obrotowy, w którym świadczenie to zostało uwzględnione w wyniku finansowym. |
9. | Nowa ulga na debiut na giełdzie (ulga na IPO) Podstawa opodatkowania tzw. debiutantów giełdowych ma być pomniejszana o kwotę stanowiącą:
- poniesionych bezpośrednio na dokonanie pierwszej oferty publicznej dotyczącej akcji. Odliczenia, mają być dokonywane w zeznaniu za rok podatkowy, w którym podatnik wprowadził swoje akcje po raz pierwszy do obrotu na rynku regulowanym akcji albo w alternatywnym systemie obrotu. |
10. | Wprowadzenie spółek holdingowych Polski Ład ma wprowadzić nowy typ opodatkowania spółek, tzw. spółki holdingowe. Ma to być alternatywa dla:
Spółki holdingowe mają korzystać:
Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych preferencji ma być posiadanie przez spółkę holdingową co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce zależnej przez minimum rok. Rozwiązanie to ma objąć także podmioty spoza UE, EOG i Konfederacji Szwajcarskiej (w przeciwieństwie do zwolnienia dywidendowego). |
Lp. | Projektowane zmiany wspólne dla PIT oraz CIT |
1. | Nielegalne zatrudnianie pracowników będzie podatkowo nieopłacalne Mają zostać wprowadzone regulacje zniechęcające pracodawców do nielegalnego zatrudniania pracowników albo wypłacania legalnie zatrudnionym pracownikom części wynagrodzenia "pod stołem". W przypadku ujawnienia tego rodzaju praktyk:
|
2. | Likwidacja możliwości amortyzacji nieruchomości o charakterze mieszkalnym Ma zostać zlikwidowana możliwość amortyzacji:
- wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. |
3. | Wyższe odliczenie w ramach ulgi B+R Centra badawcze mają zyskać możliwość odliczania 200% wszystkich kosztów kwalifikowanych, w tym kosztów pracowniczych (obecnie odliczają tylko 150% takich kosztów). Pozostali podatnicy mają zyskać możliwość odliczania 200% pracowniczych kosztów kwalifikowanych (obecnie odliczają tylko 100% tego rodzaju kosztów). |
4. | IP BOX będzie można łączyć z B+R Podatnicy komercjalizujący wyniki prac badawczo-rozwojowych i osiągający z nich dochody kwalifikowane w rozumieniu przepisów o IP BOX mają zyskać możliwość korzystania z odliczenia kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi B+R. Obecnie nie mają takiej możliwości. |
5. | Ulga podatkowa dla przedsiębiorców wspierających sport, edukację i kulturę To nowa ulga, która ma być dostępna dla przedsiębiorców chcących wspierać naukę, edukację, kulturę i sport. Dzięki tej uldze przedsiębiorcy, oprócz możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na ww. cele do kosztów uzyskania przychodów, mają zyskać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% tych wydatków. Kwota odliczenia nie będzie jednak mogła przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez przedsiębiorcę w danym roku podatkowym. Odliczenia przedsiębiorca ma dokonywać w zeznaniu rocznym. |
6. | Ulga na prototyp To nowa ulga, która ma być dostępna dla przedsiębiorców, którzy opracują nowy produkt, dotychczas niefunkcjonujący na rynku. Z tytułu ulgi na prototyp przedsiębiorcy mają zyskać możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania dodatkowych 30% wydatków poniesionych na jego wytworzenie, nie więcej jednak niż 10% dochodu. Odliczenia mają dokonywać w zeznaniu rocznym. |
7. | Ulga na ekspansję To nowa ulga, która ma być dostępna dla przedsiębiorców, którzy zdecydują się na rozwój swojej działalności i znalezienie nowych rynków zbytu. Ma objąć wydatki poniesione przez przedsiębiorcę na zwiększenie sprzedaży wytworzonych przez niego produktów, takie jak np. wydatki na uczestnictwo w targach, działania promocyjne, przygotowanie koniecznej dokumentacji. Dzięki uldze wydatki na ekspansję biznesu będą mogły zostać odliczone przez przedsiębiorców dwukrotnie, tj. raz jako koszty uzyskania przychodów, drugi raz w ramach ulgi do kwoty 1 mln zł. Odliczenia przedsiębiorca ma dokonywać w zeznaniu rocznym. |
8. | Ulga na robotyzację To nowa ulga, która ma być dostępna dla przedsiębiorców, którzy poniosą wydatki na robotyzację. Do tego rodzaju wydatków mają być zaliczane m.in. wydatki na zakup i instalację robota przemysłowego. Dzięki tej uldze przedsiębiorcy, oprócz możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na robotyzację do kosztów uzyskania przychodów, mają również zyskać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% takich wydatków. Kwota odliczenia nie będzie jednak mogła przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez przedsiębiorcę w danym roku podatkowym. Odliczenia przedsiębiorca ma dokonywać w zeznaniu rocznym. |
9. | Ulga na innowacyjnych pracowników To nowa ulga, która ma być dostępna dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i zatrudniają pracowników do jej wykonywania. Dzięki uldze na innowacyjnych pracowników przedsiębiorca ma zyskać możliwość pomniejszania zaliczek potrącanych z dochodów (przychodów) osób fizycznych zatrudnionych u niego na podstawie umów o pracę, umów cywilno-prawnych, a także umów z przeniesieniem praw autorskich o koszty kwalifikowane, których nie odliczył od swojego dochodu w zeznaniu rocznym w ramach ulgi B+R.
|
10. | Ceny transferowe - ułatwienia i uproszczenia Polski Ład przewiduje wiele ułatwień i uproszczeń dla podmiotów powiązanych w zakresie tzw. cen transferowych. I tak :
|
11. | Działania restrukturyzacyjne mają być neutralne warunkowo Neutralność podatkowa transakcji wymiany udziałów (PIT i CIT) ma być zachowana po spełnieniu dodatkowych warunków, tj. aby:
Zmienione mają być zasady ustalenia przychodów i kosztów w przypadku połączenia lub podziału spółek. Ograniczone ma być korzystanie z przesunięcia momentu opodatkowania dochodu z podziału lub łączenia spółek, gdy w wyniku podziału majątek przejmowany na skutek podziału nie stanowi przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP). Ograniczenie ma mieć postać wymogu spełniania dodatkowych warunków. Ograniczenia mają także dotyczyć korzystania ze zwolnienia aportów w formie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Warunkiem korzystania z tego zwolnienia ma być, aby spółka otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład. |
12. | Wprowadzenie ulgi na terminal Wydatki na nabycie i obsługę terminala płatniczego będą:
|
13. | Doprecyzowanie exit tax Podatek od wyjścia (exit tax) jest płacony od niezrealizowanych zysków w przypadku przenoszenia firmy poza granice Polski. Obecnie podatek ten jest omijany poprzez pośrednie przeniesienie własności biznesu, np. poprzez połączenia polskiej firmy z zagraniczną lub wniesienie polskiego biznesu aportem do zagranicznej firmy. Planowane jest wprowadzenie opodatkowania exit tax także w takich przypadkach. |
14. | Księgi i ewidencje będą wysyłane do organów podatkowych Od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy mają mieć obowiązek:
|
15. | Zagraniczne jednostki kontrolowane - rozszerzenie zakresu opodatkowania Za zagraniczną jednostkę kontrolowaną (CFC) mają być uważane także podmioty, w których polski podatnik posiada:
- bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w zarządzaniu jednostką. "Innymi podatnikami", o których tu mowa, mają być podatnicy, którzy posiadają co najmniej 25% udziałów w kapitale lub co najmniej 25% praw głosu w zarządzaniu jednostką lub 25% prawa do uczestnictwa w zysku spółki. Ma zostać również poszerzony katalog przychodów pasywnych, dla których przekroczenie progu 33% konstytuuje zagraniczną jednostkę kontrolowaną. Do katalogu mają być dołączone świadczone usługi niematerialne, takie jak usługi doradcze, księgowe, badania rynku, z tytułu najmu, odsetek itp. Za CFC mają także być uznawane:
(b + c +d) x 20%, w którym: b to wartość bilansowa aktywów jednostki, c to roczne koszty zatrudnienia jednostki d to zakumulowana (zsumowana) dotychczasowa wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Jeżeli dochód jednostki przekroczy wskazaną wyżej wartość, to, przy zachowaniu innych warunków, będzie ona uznana za CFC. |
16. | Zmiany dotyczące podatku u źródła (WHT) Polski Ład to także zmiany w systemie poboru podatku u źródła. Mają one prowadzić do zawężenia zakresu przedmiotowego i podmiotowego stosowania procedury zwrotu podatku. Zakres opinii o stosowaniu zwolnienia z podatku u źródła ma z kolei być rozszerzony na preferencje przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. |
Lp. | Projektowane zmiany w VAT |
1. | Wspólne rozliczanie w ramach Grupy VAT Podmiotom powiązanym finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie ma zostać umożliwione wspólne rozliczanie dla potrzeb VAT w ramach nowego podmiotu, jakim będzie grupa VAT. Działanie w ramach grupy VAT będzie dobrowolne. Głównym celem tworzenia grup VAT ma być uproszczenie rozliczeń pomiędzy jej członkami. Obecnie czynności dokonywane w ramach podmiotów powiązanych są dokumentowane fakturami VAT, a każdy z nich składa odrębnie plik JPK_VAT. W wyniku planowanych zmian dostawy towarów i świadczenie usług przez podmioty należące do grupy VAT na swoją rzecz nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Oznacza to neutralność podatkową wewnątrz grupy VAT, a co za tym idzie brak fakturowania wewnątrz grupy. Ponadto grupa VAT będzie składała jeden zbiorczy plik JPK_VAT zamiast oddzielnych plików składanych przez poszczególnych członków grupy. Jeżeli chodzi o rozliczenia na zewnątrz grupy, to dostawy towarów i świadczenie usług przez podmiot należący do grupy VAT na rzecz podmiotu do niej nienależącego mają być uważane za dokonane przez tą grupę, a nie przez członka grupy. Z kolei dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz podmiotu należącego do grupy VAT przez podmiot do niej nienależący mają być uważane za dokonane na rzecz tej grupy, a nie na rzecz jej członka. Aby utworzyć grupę VAT, grupa podatników będzie musiała zawrzeć umowę o jej utworzeniu w formie pisemnej. |
2. | Porozumienie podatkowe wyłączy prawo do WIS W związku z wprowadzeniem do przepisów Ordynacji podatkowej instytucji porozumienia podatkowego (PI), czyli umowy pomiędzy inwestorem a organem podatkowym, dotyczącej skutków podatkowych planowanej przez niego inwestycji (zob. dział Ordynacja podatkowa), ma zostać doprecyzowane, że jeżeli zakres przedmiotowy wniosku o wydanie WIS jest przedmiotem zawartego już PI, a więc PI zawiera klasyfikację oraz stawkę VAT towaru, którego dotyczy wniosek o wydanie WIS, to WIS nie zostanie wydana. Na postanowienie Dyrektora KIS o odmowie wydania WIS w takiej sytuacji podatnikowi ma służyć zażalenie. |
3. | Wprowadzenie opcji opodatkowania usług finansowych Podatnicy świadczący usługi finansowe na rzecz innych podatników mają zyskać możliwość ich opodatkowania VAT. Obecnie funkcjonujące zwolnienie z VAT dla usług finansowych powoduje, że podatek naliczony związany z ich świadczeniem nie podlega, co do zasady, odliczeniu. Możliwość opodatkowania VAT usług finansowych spowoduje powstanie u podmiotów świadczących te usługi prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych ze świadczeniem tych usług. Z kolei podmioty będące nabywcami takich usług mają zyskać prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie opodatkowanych usług finansowych na ogólnych zasadach, tj. jeżeli usługi te będą związane z wykonywaniem przez nich czynności opodatkowanych. Podatnik rezygnujący ze zwolnienia z VAT i wybierający opodatkowanie tym podatkiem będzie zobowiązany do opodatkowania wszystkich świadczonych przez siebie usług finansowych. Nie będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia w odniesieniu tylko do niektórych ze świadczonych usług. Podatnik, który dokona wyboru opodatkowania usług finansowych, ma być związany takim wyborem przez okres co najmniej 2 lat od momentu rezygnacji ze zwolnienia. |
4. | Szybki zwrot VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych Podatnicy mają zyskać możliwość uzyskania zwrotu VAT w terminie 15 dni (tzw. szybki zwrot VAT). Podstawowym warunkiem uprawniającym podatnika do otrzymania zwrotu w terminie 15 dni będzie posiadanie przez niego minimum 80% udziału płatności bezgotówkowych z tytułu sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej online udokumentowanej paragonami w stosunku do łącznej sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kasy. Do wartości łącznej sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie nie będzie się wliczało wartości sprzedaży dokumentowanej fakturami, o których mowa w art. 106h ust. 2 ustawy o VAT. Warunek ten będzie musiał być spełniony przez 3 kolejne okresy rozliczeniowe, a w przypadku podatnika rozliczającego się kwartalnie przez jeden okres rozliczeniowy, poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik wystąpi z wnioskiem o szybki zwrot. Za płatności bezgotówkowe mają być uważane płatności zrealizowane z użyciem instrumentów płatniczych, takich jak karta, wykonanie płatności mobilnej lub polecenia przelewu. Ustawodawca planuje wprowadzić okres przejściowy, w którym podatników ubiegających się o szybki zwrot VAT ma obowiązywać niższy udział płatności bezgotówkowych. W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. wystarczającym warunkiem uzyskania takiego zwrotu ma być posiadanie udziału płatności bezgotówkowych w wysokości 65%. |
Lp. | Projektowane zmiany w Prawie przedsiębiorców - skutki podatkowe |
1. | Obniżenie limitu płatności gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami Limit płatności gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami (tzw. business to business - B2B) ma być obniżony z obecnych 15 000 zł do 8000 zł. Tym samym obniżony zostanie już istniejący próg zaliczania płatności gotówkowych do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych. |
2. | Obowiązek zapewnienia klientom możliwości dokonywania płatności drogą elektroniczną Przedsiębiorcy mają być zobowiązani do zapewnienia swoim klientom możliwości dokonywania płatności drogą elektroniczną, tj. za pośrednictwem terminala, telefonu lub przelewu. Obowiązek ma obejmować tylko tych przedsiębiorców, którzy mają i będą mieli obowiązek instalowania kas fiskalnych, czyli takich, których roczny przychód przekracza 20 000 zł. Odpowiednio ustawodawca wprowadził omówioną już ulgę na terminal w podatku dochodowym. |
L.p. | Projektowane zmiany w ustawie o prawach konsumenta |
1. | Wprowadzenie limitu płatności gotówkowych dla transakcji z konsumentami Ma zostać wprowadzony limit dla transakcji gotówkowych dokonywanych z konsumentami (tzw. consummer to business - C2B) w kwocie 20 000 zł. Tym samym osoby fizyczne nabywające od przedsiębiorców towary i usługi za kwoty przekraczające 20 000 zł mają być zobowiązane do dokonywania płatności przelewem. Przypominamy, że obecnie nie ma limitu płatności gotówką dla konsumentów w transakcjach z przedsiębiorcą. Podatnikom, którzy w związku z wprowadzeniem tej regulacji nabędą terminal płatniczy, przypominamy że ustawodawca wprowadził z tego tytułu omówioną wcześniej ulgę na terminal w podatku dochodowym. |
Lp. | Projektowane zmiany w ustawie Ordynacja podatkowa |
1. | Porozumienia inwestycyjne Ma zostać wprowadzona instytucja tzw. "porozumienia inwestycyjnego", czyli umowy zawieranej z Ministrem Finansów, zbliżone do wprowadzonego niedawno Programu Współdziałania. Do porozumienia inwestycyjnego mają przystępować podmioty (lub grupy podmiotów), które planują lub dopiero rozpoczęły inwestycję na terytorium Polski, o ile wartość inwestycji będzie wynosić co najmniej 50 mln zł. Porozumienie inwestycyjne ma obejmować skutki podatkowe inwestycji, w szczególności ocenę inwestycji z uwzględnieniem:
Porozumienie inwestycyjne ma zatem zastąpić konieczność występowania przez planującego inwestycję np. o
Rozstrzygane tymi dokumentami kwestie prawnopodatkowe mają być uwzględniane w porozumieniu. Porozumienie inwestycyjne ma wyłączać określenie przez organ podatkowy zobowiązania podatkowego (wysokości straty) w zakresie, w jakim wykazany przez podatnika dochód (strata) został ustalony zgodnie z danym porozumieniem. Porozumienie inwestycyjne ma obowiązywać przez okres uzgodniony w porozumieniu, nie dłuższy jednak niż 5 lat podatkowych. Inwestor będzie mógł wypowiedzieć porozumienie w każdej chwili, zaś Minister Finansów jedynie w ściśle określonych przypadkach. |
Lp. | Projektowane zmiany w ustawie o KAS |
1. | Nowa forma zabezpieczenia "tymczasowe zajęcie ruchomości" Funkcjonariusz KAS ma mieć prawo w toku kontroli celno-skarbowej do tymczasowego zajęcia ruchomości kontrolowanego na poczet prowadzonej wobec niego przez naczelnika urzędu skarbowego egzekucji administracyjnej na podstawie tytułów wykonawczych obejmujących należności pieniężne łącznie przekraczające 10 000 zł. Tymczasowemu zajęciu ruchomości mają podlegać ruchomości zobowiązanego znajdujące się zarówno w jego władaniu, jak i we władaniu innej osoby. Zbycie rzeczy ma nie mieć wpływu na zajęcie. |
2. | Wprowadzenie "nabycia sprawdzającego" W ramach Polskiego Ładu ma zostać wprowadzona nowa forma kontroli w postaci nabycia sprawdzającego. Ma to na celu zwalczanie "szarej strefy" związanej z:
Nabycie sprawdzające ma dotyczyć faktycznego sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego poprzez dokonanie przez organ podatkowy zakupu towaru lub usługi. Nabycie sprawdzające ma dotyczyć wyłącznie sprawdzenia realizacji obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej i wydawania paragonów fiskalnych. Ma ono kończyć się:
Towar nabyty w ramach tej czynności będzie zwracany sprzedawcy a uiszczona cena będzie zwracana sprawdzającemu. |
3. | Wprowadzenie możliwości informowania podatników o ryzyku uczestniczenia w karuzelach podatkowych Szef KAS ma zyskać możliwość informowania podatników o ryzyku występowania w obrocie towarami lub usługami dostarczanymi do podatnika lub kontrahenta tego podatnika co najmniej jednego dostawcy, który może pełnić rolę znikającego podatnika. Wysłanie takiego ostrzeżenia będzie zależne od uznania Szefa KAS. Nieotrzymanie takiego listu ostrzegającego przez podatnika nie zwalnia podatnika z obowiązku dochowania należytej staranności. W toku kontroli lub postępowania podatkowego podatnik nie bedzie mógł się powoływać na brak otrzymania takiego listu. Otrzymanie takiego listu nie będzie się wiązało z żadnymi dodatkowymi obowiązkami po stronie podatnika. Podatnik nie bedzie miał np. obowiązku powiadomienia organu o znanych mu faktach, które mogą mieć znaczenie dla sprawy. |
Lp. | Projektowane zmiany w PCC |
1. | Nowe wyłączenie z PCC Na podstawie art. 8c ust. 1 ustawy o VAT dostawa towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy mają nie podlegać opodatkowaniu VAT. Takie transakcje mają być także wyłączone z opodatkowania PCC. Wyjątkiem od tego wyłączenia mają jednak być dokonywane w ramach grupy VAT:
|
Źródło:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - nr z wykazu prac legislacyjnych UD260; opubl. na www.mf.gov.pl
Sławomir Biliński
prawnik, ekspert podatkowy, redaktor "MONITORA księgowego",
Katarzyna Wojciechowska
prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor "MONITORA księgowego"