Państwowa jednostka budżetowa zatrudnia głównego księgowego będącego członkiem korpusu służby cywilnej na 1/3 etatu. Praca w tej jednostce jest jego dodatkowym zatrudnieniem, gdyż podstawowym zakładem pracy, na cały etat na stanowisku księgowego, jest równocześnie inna - duża państwowa jednostka budżetowa, gdzie również jest pracownikiem korpusu służby cywilnej. Pracownik ten zatrudniony jest w dodatkowej jednostce od 12 miesięcy kalendarzowych, natomiast w podstawowym miejscu pracy od 6 lat. Z dokumentacji dotyczącej zatrudnienia głównego księgowego wynika, że poza dwiema jednostkami nie ma innego okresu uprawniającego do dodatku stażowego. W jednostce dodatkowej na podstawie zaświadczenia z podstawowego miejsca pracy zaliczono okres 6 lat pracy i wypłacono dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 6% płacy zasadniczej. Wewnętrzny audyt finansowy z jednostki nadrzędnej zakwestionował zasadność naliczania i wypłacania dodatku stażowego w jednostce. Czy słusznie? - pyta Czytelnik z Warszawy.
Tak. Dodatek za wieloletnią pracę należy się pracownikowi wyłącznie w jednej - podstawowej jednostce budżetowej.
Członkowi korpusu służby cywilnej przysługuje dodatek za wieloletnią pracę w służbie cywilnej w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego (art. 90 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej).
Do okresów pracy uprawniających do tego dodatku wlicza się:
- jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (art. 90 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).
!
Członkowi korpusu służby cywilnej przysługuje dodatek za wieloletnią pracę w służbie cywilnej po 5 latach pracy.
Przy ustalaniu prawa do dodatku za wysługę lat przysługującego członkowi korpusu służby cywilnej, który był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia (§ 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie określenia stanowisk urzędniczych). W związku z tym państwowa jednostka budżetowa zatrudniająca głównego księgowego w wymiarze 1/3 etatu nie powinna naliczyć i wypłacać dodatku stażowego na podstawie zaświadczenia o 6-letnim okresie zatrudnienia, które nadal trwa w drugiej państwowej jednostce budżetowej.
Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych). Jeżeli jednostka błędnie uwzględniła 6-letni staż pracy stanowiący podstawę do naliczenia i wypłacania głównemu księgowemu tego składnika wynagrodzenia, wydatki budżetowe z tego tytułu zostały dokonane nienależnie i wbrew przepisom.
Ponadto jednostka budżetowa, oprócz nienależnego wynagrodzenia wypłaconego głównemu księgowemu z tytułu dodatku stażowego, dokonała również nienależnej zapłaty obligatoryjnych składek na ubezpieczenia społeczne oraz Fundusz Pracy od tej części wynagrodzenia.
Należy zwrócić uwagę, że dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).
Podstawa prawna:
art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1559),
art. 44 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1693),
art. 11 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1458; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1693),
§ 4 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 807).
Radosław Tyburczy
specjalista z zakresu prawa pracy