Poradnik Rachunkowości Budżetowej 9/2020, data dodania: 20.08.2020

Elektroniczne tytuły wykonawcze - nowe rozporządzenie

Zakres regulacji

Minister Finansów wydał 24 lipca 2020 r. nowe rozporządzenie w sprawie przekazywania tytułów wykonawczych i innych dokumentów do organu egzekucyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1310). Wprowadza ono jako zasadę przekazywanie tytułów wykonawczych, wniosków egzekucyjnych i informacji do organów egzekucyjnych (naczelnika urzędu skarbowego lub innego organu egzekucyjnego) w formie dokumentu elektronicznego. W ten sam sposób ma być nadawana klauzula o skierowaniu tytułu wykonawczego do egzekucji.

Zastosowanie w praktyce

1. Rozporządzenie weszło w życie 30 lipca 2020 r.

2. System teleinformatyczny, przy wykorzystaniu którego ww. dokumenty będą przekazywane do organu egzekucyjnego będącego naczelnikiem urzędu skarbowego, będzie prowadził Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie. Obecnie trwają prace testowe nad tym systemem (stan na 20 sierpnia 2020 r.). Minister Finansów ogłosi, w drodze obwieszczenia, w swoim dzienniku urzędowym oraz BIP na stronie podmiotowej MF o terminie uruchomienia systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przekazywania tytułów wykonawczych.

3. Jednostki sektora publicznego będące wierzycielami muszą dostosować swoje systemy informatyczne do składania tytułów wykonawczych i pozostałych dokumentów w formie elektronicznej. Konieczne do tego informacje zostały udostępnione na stronach MF pod adresami:

4. Po wdrożeniu systemu teleinformatycznego ww. dokumenty trzeba będzie przekazać w postaci elektronicznej do organu egzekucyjnego:

  1. niebędącego naczelnikiem urzędu skarbowego, na elektroniczną skrzynkę podawczą tego organu;
  2. będącego naczelnikiem urzędu skarbowego:
  • za pośrednictwem systemu,
  • na elektroniczną skrzynkę podawczą organu egzekucyjnego, jeżeli z przyczyn technicznych nie będzie możliwe przekazanie tych dokumentów za pośrednictwem systemu (przyczyny te mogą leżeć po stronie wierzyciela oraz mogą być spowodowane np. awarią systemu).

5. Aby nadać ww. dokumenty za pomocą systemu, wierzyciel musi uzyskać dostęp do systemu. Będzie on nadawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie na wniosek wierzyciela. Założy on dla wierzyciela jego własny profil. Po zalogowaniu się na ten profil wierzyciel będzie mógł:

  • sporządzić wniosek egzekucyjny, tytuł wykonawczy lub informacje na odpowiednim formularzu,
  • podpisać ww. dokumenty profilem zaufanym,
  • przesłać je do systemu centralnego.

System będzie wstępnie weryfikował ww. dokumenty - przez automatyczne sprawdzenie prawidłowości: imienia, nazwiska/nazwy dłużnika i jego numeru PESEL, NIP lub REGON. Dokumenty zawierające błędy w tym zakresie nie będą przyjmowane.

6. Tytuły egzekucyjne będą mogły być wykorzystywane w postaci:

  • elektronicznej - pod warunkiem posiadania urządzeń umożliwiających ich poprawny odczyt,
  • papierowej - po wydrukowaniu przez organ egzekucyjny.

Klauzula skierowania do egzekucji będzie nadawana tytułom wykonawczym sporządzonym w formie:

  • elektronicznej - kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym, zaawansowaną pieczęcią elektroniczną weryfikowaną za pomocą kwalifikowanego certyfikatu albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną,
  • papierowej - w formie podpisu upoważnionej osoby.

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK