Ponad roczny okres obowiązywania ustawy o pracowniczych planach kapitałowych jest doskonałym momentem na pierwsze podsumowanie działania programu. W korzystnej sytuacji znajdują się jednostki samorządu terytorialnego, które będąc jednostkami sektora finansów publicznych przystąpią do programu w ostatnim wskazanym w ustawie terminie, tj. od 1 stycznia 2021 r. Korzystając z dotychczasowych doświadczeń innych podmiotów, bardziej świadomie mogą zaplanować własne działania w tym zakresie. Jak się przygotować, by wdrożenie PPK w JST odbyło się sprawnie i bezproblemowo?
Ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (dalej ustawa o PPK) weszła w życie z początkiem 2019 r. Zgodnie z założeniami ustawodawcy termin przystąpienia do programu jest różny w odniesieniu do różnych grup pracodawców. W pierwszej kolejności systemem zostali objęci najwięksi pracodawcy - ci mają już za sobą praktyczne doświadczenia, z których inne podmioty z powodzeniem mogą korzystać. Średni przedsiębiorcy właśnie stawiają pierwsze kroki w tym obszarze. Teraz kolej na małe firmy, dla których datą wiążącą będzie 1 lipca 2020 r.
W komfortowej sytuacji są jednostki sektora finansów publicznych - wymienione w art. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w tym m.in.:
ponieważ przystąpią do programu jako ostatnie - od 1 stycznia 2021 r. Mogą znacznie lepiej przygotować się do samego procesu wdrożenia PPK, chociażby z uwagi na jego czasochłonny przebieg.
WAŻNE W kolejnych dwóch etapach obowiązek przystąpienia do PPK będzie dotyczył:
|
Począwszy od stycznia 2021 r. po stronie JST - jako podmiotu zatrudniającego - obowiązek stosowania ustawy o PPK będzie automatycznie wiązał się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników. Po stronie pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika, powstaje obowiązek dokonywania wpłaty na podstawowym poziomie stanowiącym 1,5% wynagrodzenia pracownika. Ustawodawca przewidział możliwość wprowadzenia mechanizmu wpłat dodatkowych, które mogą stanowić dodatkowo koszt do 2,5% wartości wynagrodzenia każdego zatrudnionego. O ile koszty jednostkowe są łatwe do wyliczenia, o tyle ogólna wartość rocznych wypłat ponoszonych przez JST z tego tytułu nie jest wartością znaną. Ta bowiem jest uzależniona bezpośrednio od zainteresowania pracowników jednostki chęcią uczestnictwa w programie PPK. Zgodnie z założeniami ustawodawcy, każdy uprawniony zatrudniony objęty jest programem pracowniczego planu kapitałowego, o ile nie skorzysta z przysługującego uprawnienia odstąpienia od niego. Zatem na dziś, planując koszty związane z funkcjonowaniem PPK, każda jednostka powinna z założenia uwzględnić pełen stan zatrudnienia z uwagi na brak wiedzy pracodawcy o rzeczywistej liczbie pracowników, którzy będą chcieli w programie uczestniczyć.
Wpłaty w systemie PPK w odniesieniu do pracownika i pracodawcy
|
W kontekście niepewności co do łącznych kosztów dokonywanych wpłat w ramach funkcjonowania PPK zasadne byłoby dokonanie rozeznania w zakresie potencjalnego zainteresowania pracowników jednostki udziałem w programie. Teraz właśnie, na kilka miesięcy przed wdrożeniem PPK, jest odpowiedni czas na pozyskanie tego typu informacji. Jednym ze sposobów, możliwych do zastosowania, jest przeprowadzenie wśród pracowników badania ankietowego. Zastosowanie narzędzia zapewniającego anonimowość może przynieść najbardziej wiarygodne dane. Za pomocą ankiet JST będzie miała możliwość zbadania, jaki odsetek pracowników ma w tej kwestii wyrobione zdanie, ilu jeszcze waha się co do swojej decyzji. Zalecane byłoby również przekazanie pracownikom rzetelnej informacji o celu i sposobie realizacji PPK, zarówno w odniesieniu do ogólnych założeń programowych, jak i konkretnych działań, które będzie w tym obszarze podejmował pracodawca.
Dane przedstawione pod koniec 2019 r. przez Polski Fundusz Rozwoju wskazują umiarkowane zainteresowanie pracowników udziałem w pracowniczych planach kapitałowych. Na dziś partycypacja w dużych firmach - te działają w systemie od 1 stycznia 2019 r. - wyniosła 39%. To znaczniej mniej niż pierwotnie zakładano. |
Pozornie JST mają jeszcze dużo czasu. Nie należy jednak zapominać, że proces wdrażania PPK jest czasochłonny, chociażby z uwagi na obowiązek przeprowadzenia konsultacji z pracownikami. Proponowane działania w zakresie ankietowania preferencji pracowników, prowadzone równolegle do działań informacyjnych - co do zasady przeprowadzane w okresie przed datą wejścia do systemu PPK - wpisują się bezpośrednio w ustawowy obowiązek pracodawcy, wynikający z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o PPK, dotyczący działania w zakresie wyboru instytucji finansowej w porozumieniu odpowiednio z zakładową organizacją związkową lub reprezentacją osób zatrudnionych. Zgodnie z obowiązującą zasadą, wybór instytucji finansowej powinien zostać dokonany w sposób najlepiej zabezpieczający interes osób zatrudnionych.
WAŻNE JST są zobowiązane do zawarcia umowy o zarządzanie PPK najpóźniej do 31 marca 2021 r., tj. nie później niż na 10 dni roboczych przed dniem, w którym w stosunku do pierwszej osoby zatrudnionej powstaje obowiązek zawarcia umowy o prowadzenie PPK - ten termin dla JST wyznaczono najpóźniej do 10 kwietnia 2021 r. |
Krzysztof Adamczyk
audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych
Podstawy prawne
art. 7 ust. 3 i 4, art. 26, art. 27, art. 134, art. 137 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2215; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1572)
art. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 869; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2020)
My i nasi partnerzy (w łącznej liczbie: 883), na podstawie wyrażonej zgody lub uzasadnionego interesu, przetwarzamy dane osobowe, takie jak: adresy IP i unikalne identyfikatory, wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam, reklamy oparte na ograniczonych danych i pomiarach reklam oraz podobne technologie w następujących celach: spersonalizowane reklamy, wybór spersonalizowanych treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców oraz ulepszanie usług. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Państwa preferencji i ustawień na naszych stronach.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
W dowolnym momencie mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących przetwarzanych informacji, a także wyrażenia sprzeciwu odnośnie przetwarzania tych danych lub ich wycofania, które na podstawie uzasadnionego interesu nie wymagają Państwa zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
W celu zmiany ustawień (przycisk "USTAWIENIA ZAAWANSOWANE") lub wycofania zgody (przycisk "WYCOFUJĘ ZGODĘ") na przetwarzanie danych, należy wyświetlić okno z ustawieniami, klikając w link "Zmień ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce strony.
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących prywatności oznacza ich akceptację, co będzie skutkowało zapisywaniem danych osobowych opisanych powyżej na Państwa urządzeniach przez wszystkie serwisy internetowe Spółek Grupy INFOR PL.
Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie, możliwości zmiany ustawień prywatności oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w Polityce Prywatności Grupy INFOR PL i Polityce Cookies Grupy INFOR PL