PROBLEM
Czy jednostka musi podpisać umowę o prowadzenie PPK, w sytuacji gdy wszyscy pracownicy złożyli rezygnację z przystąpienia do PPK? Czy coś trzeba zgłaszać?
RADA
W opisanej sytuacji konieczne jest zawarcie umowy o zarządzanie PPK. Natomiast umowa o prowadzenie PPK jest zawierana w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej, która nie złożyła deklaracji o nieprzystępowaniu do PPK. Skoro nie ma osób, które zostałyby objęte tą umową, to nie następuje jej zawarcie.
Przepisów ustawy o PPK nie stosuje się do:
1) mikroprzedsiębiorcy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 Prawa przedsiębiorców, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą mu deklarację o nieprzystępowaniu do PPK,
2) osoby fizycznej, która zatrudnia, w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą, osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby.
Wyłączenia te nie obejmują jednostek finansów publicznych. Pierwsze z wyłączeń dotyczy mikroprzedsiębiorców, którymi jednostki te nie są. Nawet gdy w danej jednostce wszystkie osoby zatrudnione złożą deklaracje o nieprzystępowaniu do PPK, to i tak konieczne będzie zawarcie umowy o zarządzanie PPK z wybraną instytucją finansową.
Umowę o prowadzenie PPK zawiera już jednak podmiot zatrudniający (jednostka), ale w imieniu i na rzecz konkretnych osób zatrudnionych, które staną się uczestnikami PPK. W sytuacji gdy wszyscy zatrudnieni podjęli - i zakomunikowali pracodawcy poprzez złożenie odpowiedniej deklaracji - decyzję o nieprzystępowaniu do PPK, to można powiedzieć, że nie ma dla kogo zawierać tej umowy.
Marek Rotkiewicz
prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy, autor licznych publikacji prasowych oraz książkowych z tego zakresu, wykładowca, trener
Podstawy prawne:
art. 7, art. 13, art. 14 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342)
art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 162)