PROBLEM
Spółka posiada kontrahenta z Australii, któremu uiszcza opłaty licencyjne. Przez kilka lat nie udało się nam uzyskać od niego certyfikatu rezydencji. W grudniu 2016 r. otrzymaliśmy od niego kilka dokumentów Certificate of Residency Income Tax Assesment Act wystawionych 15 listopada 2016 r. Okres ważności certyfikatów obejmował kolejno styczeń - grudzień 2014 r., styczeń - grudzień 2015 i styczeń - grudzień 2016 r. Czy certyfikat jest uwzględniany w odniesieniu do wypłat ze wskazanego okresu niezależnie od momentu jego wydania?
RADA
Tak, jeżeli w certyfikacie rezydencji jest wskazany okres, którego dotyczy, certyfikat jest uwzględniany wyłącznie w odniesieniu do wypłat ze wskazanego okresu, niezależnie od momentu jego wydania.
UZASADNIENIE
Spółka, dokonując wypłat należności na rzecz usługodawców zagranicznych, jest obowiązana jako płatnik pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji (art. 26 ust. 1 updop). Wobec tego spółka zwróciła się o przedstawienie aktualnego certyfikatu rezydencji podatkowej do swego australijskiego kontrahenta. Posiadając certyfikat rezydencji, jest uprawniona do pobierania podatku u źródła według stawki z art. 12 polsko-australijskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (10% podatku), a nie stawki z ustawy o podatku dochodowym (20% podatku). Wątpliwości spółki dotyczą tego, czy certyfikaty przez nią posiadane są ważne wobec faktu, że zostały wystawione już po upływie okresu w nich wskazanego.
Należy przyjąć, że certyfikaty takie są ważne. Certyfikat rezydencji określa bowiem status usługodawcy zagranicznego (tu australijskiego licencjodawcy) jako rezydenta podatkowego w odniesieniu do wskazanego w certyfikacie okresu. Nie ma znaczenia, kiedy został wystawiony. Certyfikaty mogą zatem potwierdzać stan przeszły (czyli to, że dany podmiot był rezydentem podatkowym w przeszłości). Takie stanowisko potwierdzają także organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 28 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-318/16/TS).
Certyfikaty niezawierające okresu ważności. Warto przypomnieć, jak wygląda sytuacja polskich płatników, którzy otrzymali certyfikat niezawierający okresu ważności. W przypadku gdy miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych zostało udokumentowane certyfikatem rezydencji niezawierającym okresu ważności, należy uwzględnić ten certyfikat w odniesieniu do płatności dokonanych w okresie 12 miesięcy od dnia wydania certyfikatu (art. 26 ust. 1i updop).
PRZYKŁAD
Polski przedsiębiorca otrzymał 29 stycznia 2016 r. od zagranicznego kontrahenta certyfikat jego rezydencji wystawiony 21 grudnia 2015 r. Certyfikat nie zawierał okresu ważności. Polski przedsiębiorca mógł go zatem uwzględniać w stosunku do swych płatności na rzecz tego kontrahenta dokonywanych do 21 grudnia 2016 r. (bo taki certyfikat jest stosowany do płatności dokonanych w okresie 12 miesięcy od dnia wydania certyfikatu, a nie jego otrzymania). Po tej dacie powinien wystąpić o nowy certyfikat rezydencji.
PODSTAWA PRAWNA:
● art. 21 ust 1, art. 26 ust 1 i 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 1948
● art. 12 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Australią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Canberze 7 maja 1991 r. - Dz.U. z 1992 r. Nr 41, poz. 177
Marek Smakuszewski
doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego