Inwentaryzacja metodą uzgodnienia sald powinna być przeprowadzana do 15 stycznia roku kolejnego. Czy oznacza to, że w tym terminie trzeba skończyć wysyłkę wezwań do uzgodnienia do kontrahentów, czy też do 15 stycznia trzeba całkiem rozliczyć tę inwentaryzację? A co zrobić z saldami należności od kontrahentów, którzy nie odpowiedzą na wezwania do uzgodnienia do 15 stycznia? Czy można je uznać za uzgodnione?
Te i podobne pytania pojawiają się zawsze na koniec roku w mediach społecznościowych dla księgowych. Dlatego przedstawiamy - krok po kroku - jak powinno wyglądać prawidłowe uzgodnienie sald należności od kontrahentów.
Główny księgowy powinien przeanalizować następujące czynniki wpływające na długość czasu potrzebnego na uzgodnienie sald z kontrahentami:
Od tych warunków zależy, jak długo będzie trwało uzgodnienie sald. Maksymalnie inwentaryzację metodą uzgodnienia sald trzeba przeprowadzić w okresie od 1 października roku obrotowego do 15 stycznia roku kolejnego* (art. 26 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 1 uor). W tym czasie trzeba przeprowadzić wszystkie czynności składające się na inwentaryzację metodą uzgodnień sald:
Ze względu na trudność w ustaleniu, jaki czas będzie faktycznie potrzebny na uzgodnienie sald, zaleca się, aby inwentaryzację tę rozpoczynać już 1 października. Jednostki, które z uzgodnieniami czekają do grudnia lub rozpoczynają je w styczniu, zazwyczaj nie są w stanie zakończyć inwentaryzacji w terminie.
Termin przeprowadzania inwentaryzacji trzeba podać w:
Projekty tych zarządzeń kierownika jednostki przygotowuje główny księgowy.
Pracownicy księgowości zobowiązani do przeprowadzenia uzgodnień sald muszą wyodrębnić na kontach rozrachunkowych salda podlegające uzgodnieniu. Chodzi o salda należności spełniające łącznie trzy warunki:
Salda te mogą figurować na kontach:
Data, według której uzgadnia się salda z kontrahentami, musi mieścić się w przedziale od 1 października roku obrotowego do początkowych dni stycznia roku kolejnego. W miarę możliwości data ta powinna być jak najbliższa dacie 31 grudnia roku obrotowego.
W jednostkach można przyjąć następujące rozwiązania:
Przy rozwiązaniu 1 dobrze jest, aby data ta była jak najbliższa ostatniego dnia roku obrotowego. Z tego względu jest to rozwiązanie dobre dla jednostek, które nie mają dużej liczby należności.
Rozwiązanie 2 jest dobre dla dużych jednostek organizacyjnych, mających dużą liczbę należności, stanowiących łącznie istotną pozycję bilansu. Stosując je trzeba przestrzegać zasady mówiącej, że im wyższa jest kwota uzgadnianej należności, tym data jej uzgodnienia powinna być bliższa ostatniemu dniowi roku obrotowego.
Przykład
Należności w kwotach:
niskich - można uzgadniać według stanu na wybrane dni na początku października,
średnich - można uzgadniać według dat październikowych i listopadowych,
wysokich - najlepiej jest uzgadniać w datach przypadających na ostatnie dni listopada i początkowe dni grudnia.
Wybrany sposób powinien być opisany w instrukcji inwentaryzacyjnej jednostki. Może też być każdorazowo wskazywany w zarządzeniu kierownika jednostki o przeprowadzeniu inwentaryzacji rocznej aktywów i pasywów.
Jeśli jednostka stosuje rozwiązanie 1, termin przeprowadzania uzgodnień powinien być wskazany w zarządzeniu kierownika jednostki o przeprowadzeniu inwentaryzacji rocznej aktywów i pasywów.
Przy rozwiązaniu 2 pracownicy księgowości sami ustalają terminy na ww. zasadach. Prawidłowość ustalenia terminów uzgodnień powinien nadzorować główny księgowy.
Po ustaleniu daty, według jakiej będą przeprowadzane uzgodnienia, pracownicy księgowości prowadzący ewidencję pomocniczą do kont 201, 221 i 226 powinni wycenić należności podlegające uzgodnieniu w kwocie wymaganej zapłaty - na dzień uzgodnienia.
Kwota wymaganej zapłaty obejmuje wartość nominalną:
W zależności od rodzaju transakcji należnościami ubocznymi mogą być np.:
Prawidłowość wyceny powinien sprawdzić główny księgowy.
Wezwania do uzgodnienia sald wystawiają pracownicy księgowości w dwóch egzemplarzach. Jeden przeznacza się dla kontrahenta, a drugi - dla jednostki. Oba egzemplarze trzeba przekazać kontrahentowi.
Uzgodnienia sald prowadzi się na piśmie. Można je przekazywać w formie:
Czynności te powinien nadzorować główny księgowy. Po zakończeniu wystawiania i przekazywania pism główny księgowy musi sprawdzić, czy wezwania do uzgodnienia zostały przesłane wszystkim kontrahentom.
Pracownik księgowości powinien:
Wezwanie do uzgodnienia sald należy przekazać kontrahentowi minimum raz. W niektórych jednostkach wymaga się kilkukrotnego wezwania kontrahentów, którzy milczą (na piśmie, drogą elektroniczną, telefonicznie itp.). W takich przypadkach pracownicy muszą postępować zgodnie z postanowieniami instrukcji inwentaryzacyjnej jednostki. Fakt każdego wezwania trzeba udokumentować w zestawieniu sald podlegających uzgodnieniu.
Kontrahent wezwany do uzgodnienia sald powinien na nie niezwłocznie odpowiedzieć. Jeden egzemplarz wezwania dłużnik zatrzymuje, a drugi odsyła do jednostki. Na odsyłanym egzemplarzu powinien zamieścić adnotację o tym, że:
Pracownik księgowości po otrzymaniu odpowiedzi od kontrahenta:
Na tym etapie uzgodnienie sald się kończy.
Pracownik księgowości po otrzymaniu odpowiedzi od kontrahenta:
Następnie musi odszukać wszystkie dokumenty źródłowe zgromadzone w jednostce, które potwierdzą lub obalą argumenty kontrahenta. W zależności od przyczyny kwestionowania salda mogą to być: umowy i aneksy do umów, rachunki, faktury, noty księgowe obciążeniowe i uznaniowe, dowody wpłaty, zgłoszone reklamacje, wezwania do zapłaty, dokumentacja sądowa i egzekucyjna.
Jeśli okaże się, że kontrahent ma rację i saldo jest niezgodne z przyczyn leżących po stronie jednostki, trzeba skorygować błędne zapisy w księgach rachunkowych jednostki. Następnie trzeba ponownie przesłać do kontrahenta wezwanie do uzgodnienia sald - z kwotami należności po korekcie.
Po otrzymaniu od kontrahenta pisma z potwierdzeniem salda, saldo uznaje się za uzgodnione. Na zestawieniu sald podlegających uzgodnieniu odnotowuje się, że saldo zostało skorygowane. Trzeba podać dowód księgowy PK - "Polecenie księgowania" (numer, data, kwota) i wynik uzgodnienia po korekcie (Zgodne). Korespondencję z kontrahentem należy załączyć do zestawienia sald.
Jeśli po przedstawieniu kontrahentowi dokumentacji i argumentów jednostki kontrahent ostatecznie uzna, że się pomylił, jednostka postępuje tak samo jak w przypadku sald uznanych za uzgodnione. Trzeba tylko zadbać o to, aby kontrahent przesłał do jednostki pismo, w którym ostatecznie zgadza się z wielkością salda po zakończeniu uzgodnień.
Jeśli do 15 stycznia* jednostka nie dojdzie do porozumienia z kontrahentem, pracownik księgowości powinien:
Przepisy o rachunkowości nie uznają milczącego potwierdzenia salda (objaśnienia z pkt 8 Stanowiska w sprawie rozrachunków z kontrahentami). Nie można uznać za uzgodnione sald, co do których prawidłowości kontrahenci w ogóle się nie wypowiedzieli. Jest to niedopuszczalne nawet wtedy, gdy jednostka błędnie poinformowała kontrahentów na wezwaniach do uzgodnienia sald, że: Brak odpowiedzi na wezwanie w terminie do 15 stycznia* uznaje się za jego potwierdzenie. W sytuacji gdy jednostka do 15 stycznia* nie otrzyma żadnej odpowiedzi na wezwanie do uzgodnienia salda od kontrahenta, pracownik księgowości powinien:
W jednostkach, w których uzgodnienia z kontrahentami odbywały się według stanu na inny dzień niż 31 grudnia, trzeba ustalić stan sald należności na ostatni dzień roku obrotowego. Należy to do obowiązków pracowników prowadzących ewidencję pomocniczą należności. W tym celu pracownicy muszą:
Następnie powinni wycenić należności w kwocie wymaganej zapłaty na 31 grudnia.
Wszystkie zmiany wynikające z korekt błędnych zapisów i wyceny bilansowej należności trzeba nanieść na zestawienia sald podlegających uzgodnieniu. Na koniec należy wyspecyfikować salda końcowe należności na 31 grudnia, które muszą być zgodne z saldami końcowymi wykazanymi w księgach rachunkowych.
Zasada jest taka, że wszystkie salda ujęte na 31 grudnia w zestawieniu sald podlegających uzgodnieniu:
Zasada ta obowiązuje niezależnie od tego, według jakiej daty jednostka występowała o uzgodnienie sald.
Przeprowadzenie tych działań powinien nadzorować główny księgowy.
Jeśli jednostka uzgodniła salda według daty przypadającej w okresie od 1 października do 30 grudnia, pracownik księgowości musi:
Chodzi tu o operacje wykonane w okresie od dnia uzgodnienia do 31 grudnia.
Jeśli jednostka uzgodniła salda według daty przypadającej w pierwszych dwóch tygodniach stycznia, pracownik księgowości musi:
Chodzi tu o operacje wykonane w okresie od 1 stycznia do dnia uzgodnienia.
Na podstawie zestawień sald podlegających uzgodnieniu, sporządzonych przez poszczególnych pracowników, główny księgowy musi sporządzić protokół uzgodnienia sald. W protokole powinien:
Protokół uzgodnienia sald musi zatwierdzić kierownik jednostki. Powinien złożyć na nim podpis oraz podać datę zatwierdzenia. Data ta nie może być późniejsza niż 15 stycznia*.
Na podstawie zatwierdzonego protokołu uzgodnienia sald pracownicy księgowości powinni sporządzić PK - "Polecenia księgowania". Następnie zgodnie z nimi trzeba wprowadzić do ksiąg rachunkowych zapisy korygujące nieprawidłowości wykryte w czasie uzgodnienia sald. Główny księgowy powinien sprawdzić przygotowane dowody pod względem formalno-rachunkowym. Natomiast kierownik jednostki powinien zatwierdzić je do ujęcia w księgach rachunkowych. Zapisy na podstawie PK wprowadza się do ksiąg rachunkowych pod datą 31 grudnia.
Główny księgowy powinien poinformować kierownika jednostki o wszystkich problemach, jakie wystąpiły w czasie uzgodnienia sald. Problemy mogą dotyczyć samych procedur uzgodnienia sald, np.:
Mogą to być też spostrzeżenia na temat nieprawidłowego wykonywania obowiązków przez komórki merytoryczne i komórkę księgowości jednostki przez cały rok - co wpłynęło ujemnie na przebieg inwentaryzacji, np.:
Główny księgowy powinien podać propozycje rozwiązań tych problemów na przyszłość.
* Jest to termin ustawowy obowiązujący w czasie udzielania odpowiedzi (19 listopada 2020 r.). W 2020 r. ze względu na stan epidemii COVID-19 trzeba na bieżąco sprawdzać, czy nie ulegnie on przesunięciu na mocy szczególnych przepisów ustawowych.
Izabela Motowilczuk
były wieloletni inspektor kontroli RIO
Podstawy prawne:
art. 26 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 1, art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 351; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568)
pkt 8 Stanowiska w sprawie rozrachunków z kontrahentami (Dz.Urz. MRiF z 2019 r. poz. 83)