W świetle ustawy o rachunkowości, inwentaryzacja stanowi obowiązkowy element rachunkowości, poprzedzający etap sporządzenia sprawozdania finansowego oraz rocznego zamknięcia ksiąg rachunkowych. Każda jednostka ma obowiązek przeprowadzić u siebie inwentaryzację, jak to zrobić w szkole, która jest prowadzona przez CUW? W artykule postaramy się wyjaśnić wszystkie wątpliwości.
Inwentaryzacja to ogół czynności wykonywanych w jednostce w celu okresowego ustalenia rzeczywistego stanu składników majątkowych, znajdujących się w jej posiadaniu. Inwentaryzacja polega również na wyjaśnieniu różnic pomiędzy stanem stwierdzonym podczas wykonania spisu faktycznego (stan rzeczywisty), a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), jednostki są zobowiązane do przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów na ostatni dzień każdego roku obrotowego.
Inwentaryzacja służy również rozliczeniu osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie oraz skorygowaniu ujawnionych podczas inwentaryzacji różnic. Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji wymagają odpowiedniego udokumentowania i powiązania z zapisami ksiąg rachunkowych (art. 27 ust. 1 uor).
Ustawa o rachunkowości określa ogólne zasady inwentaryzacji, w tym sposoby jej przeprowadzenia oraz terminy i częstotliwość. Brak jest natomiast procedur związanych ze zorganizowaniem prac inwentaryzacyjnych, zasad jej dokumentowania i rozliczania.
Celem inwentaryzacji jest:
W jednostkach sektora finansów publicznych inwentaryzacja jest również jednym z elementów kontroli zarządczej, która stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostek w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
ZAPAMIĘTAJ!
Zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
Inwentaryzacji stanu aktywów i pasywów oraz innych składników występujących w jednostce dokonuje się:
ZAPAMIĘTAJ!
Nie wymaga pisemnego uzgodnienia wynikający z ksiąg rachunkowych stan należności i zobowiązań:
wobec osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych, nieprowadzących ksiąg rachunkowych,
objętych powództwem sądowym lub postępowaniem egzekucyjnym,
z tytułu niedoborów.
Inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, rozpoczyna - z wyjątkiem aktywów pieniężnych - nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a kończy do 15 dnia następnego roku, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.
Zgodnie z art. 26 uor, inwentaryzację należy przeprowadzić na ostatni dzień roku obrotowego. Ustawowy termin uważa się za spełniony, jeżeli inwentaryzacja została przeprowadzona:
ZAPAMIĘTAJ!
Na potrzeby środków trwałych za tereny strzeżone uznaje się budynki zajmowane przez jednostkę, tereny ogrodzone, maszyny i składowiska niedostępne dla osób nieupoważnionych, gdzie obrót w nich (wwóz, wywóz) podlega kontroli.
Inwentaryzację, niezależnie od częstotliwości i terminów określonych powyżej, należy również przeprowadzić każdorazowo w przypadku:
Ponadto kierownik jednostki może zarządzić w każdej chwili inwentaryzację wybranych składników majątkowych jednostki, służących kontroli przestrzegania przez pracowników jednostki zasad obowiązujących w zakresie zabezpieczenia i gospodarowania mieniem jednostki.
Możliwość tworzenia samorządowych centrów usług wspólnych (CUW) została wprowadzona ustawą z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Na mocy przepisów tej ustawy, gminy, powiaty i województwa mogą organizować i prowadzić wspólną obsługę - w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną. W tym celu rada gminy zobowiązana jest podjąć uchwałę w sprawie wyznaczenia jednostek obsługiwanych i jednostki obsługującej (CUW) oraz określić zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach wspólnej obsługi (art. 10b ust. 2 ustawy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Od woli rady gminy zależy zakres zadań przekazanych do obsługi jednostce obsługującej (CUW). Należy jednak mieć na uwadze fakt, że rada gminy ograniczona jest treścią art. 10c ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem, zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do:
ZAPAMIĘTAJ!
W przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych są one przekazywane w całości (art. 10c ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).
Oznacza to, że jeśli rada gminy przekazała do CUW zadania z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości szkoły, to zobowiązana była przekazać te zadania w całości. Rada gminy nie może wybiórczo określić, które obowiązki w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości jednostki będą przekazane, a które pozostaną w jednostce obsługiwanej (patrz: Z ORZECZNICTWA).
Z ORZECZNICTWA
Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem (art. 10c ust. 2) w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych są one przekazywane w całości. Zatem nie istnieje możliwość wymienienia zadań z zakresu rachunkowości, które zostaną przekazane jednostce obsługującej.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z 9 czerwca 2016 r.,
NPII.4131.1.337.2016
W art. 4 ust. 3 uor ustawodawca wskazał, że rachunkowość jednostki obejmuje:
Jeżeli więc do obowiązków z zakresu rachunkowości wchodzi m.in. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, to powierzenie w drodze uchwały wspólnej obsługi z zakresu rachunkowości oznacza powierzenie w jej ramach również zadań związanych z inwentaryzacją. W konsekwencji odpowiedzialność za realizację tych zadań spoczywać będzie na kierowniku jednostki obsługującej (CUW).
Kierownik CUW powinien:
Jednak w praktyce jednostki (obsługiwana i obsługująca) często mają problem z rozstrzygnięciem kwestii odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji.
Kierownik jednostki, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w sytuacji, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie lub przedsiębiorcy, o których mowa w art. 11 ust. 2 uor, za ich zgodą (art. 4 ust. 5 uor). Zasady te ulegają istotnej modyfikacji w razie wprowadzenia wspólnej obsługi właśnie z uwagi na przytoczony wcześniej art. 10c ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 53 ust. 1-5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), kierownik jednostki obsługującej (CUW) jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej, o której mowa w art. 10a pkt. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą rady gminy.
Powierzenie jednostce obsługującej (CUW), w drodze uchwały organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego, obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, w tym z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, oznacza powierzenie jej również zadań i odpowiedzialności związanych z inwentaryzacją.
STANOWISKO RIO
W myśl przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506), gmina może zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych. Rada gminy dla ww. jednostek określa, w drodze uchwały, w szczególności jednostki obsługujące i obsługiwane oraz zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach wspólnej obsługi. Jednakże należy zauważyć, iż ustawodawca jednoznacznie wskazał, iż powierzone obowiązki z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, będących jednostkami organizacyjnymi gminy lub gminnymi instytucjami kultury, są przekazywane w całości (art. 10c ust. 2 ww. ustawy).
RIO w Katowicach
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w zakładce "Rachunkowość budżetowa", jest również dostępne stanowisko Ministerstwa w kwestii odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w przypadku wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek.
ZAPAMIĘTAJ!
Ministerstwo Finansów podkreśla, że powierzenie w drodze uchwały obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, w tym z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, jednostce obsługującej (Centrum Usług Wspólnych) oznacza powierzenie jej również zadań i odpowiedzialności związanych z inwentaryzacją.
Każda jednostka budżetowa powinna posiadać w swoich przepisach wewnętrznych opisane procedury i zasady ewidencji składników majątkowych, z podziałem na te, które podlegają ujęciu wyłącznie w ewidencji ilościowej oraz takie, które podlegają ujęciu w ewidencji ilościowo-wartościowej.
Po przejęciu wspólnej obsługi przez CUW księgi inwentarzowe powinny pozostać w jednostkach obsługiwanych i na bieżąco być uzupełniane przez upoważnionych pracowników. Każda jednostka budżetowa powinna posiadać w swoich przepisach wewnętrznych zasady ewidencji składników majątkowych z podziałem na te, które podlegają ujęciu wyłącznie w ewidencji ilościowej oraz te, które podlegają ujęciu w ewidencji ilościowo-wartościowej.
ZAPAMIĘTAJ!
Dyrektor szkoły odpowiada za powierzone mienie, czyli za majątek jednostki, którą kieruje, a tym samym za księgi inwentarzowe, które powinny być prowadzone w jego jednostce, jako jednostce obsługiwanej przez CUW.
W jednostce obsługującej (CUW) prowadzi się ewidencję księgową:
- w systemie księgowym, na podstawie dokumentów przekazanych przez jednostki obsługiwane (np. szkołę). Może to być opis na fakturze o następującej treści: np. tablicę sztuk ….. wprowadzono na stan szkoły i wpisano do księgi inwentarzowej do ewidencji ilościowo-wartościowej pod poz. nr …. - kwota ….. zł.
Do zadań jednostki obsługującej w zakresie prowadzenia rachunkowości należy także opracowanie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym planu kont obowiązującego w jednostkach obsługiwanych oraz przygotowywanie wszystkich niezbędnych regulacji składających się na politykę rachunkowości, m.in. instrukcji inwentaryzacyjnej. Dokumentacja ta wprowadzana jest w życie zarządzeniem kierownika jednostki obsługującej (CUW), które obejmuje również jednostki obsługiwane, co powoduje, że dyrektor szkoły nie ma obowiązku wydawania oddzielnych zarządzeń w tej sprawie.
ZAPAMIĘTAJ!
Na kierowniku jednostki obsługującej (CUW) spoczywa obowiązek określenia polityki rachunkowości oraz instrukcji inwentaryzacyjnej dla jednostek obsługiwanych.
Prowadzenie rachunkowości to również obowiązki wynikające z przeprowadzania inwentaryzacji składników majątku. O ile przeprowadzenie inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald czy weryfikacji sald z dokumentami źródłowymi nie budzi wątpliwości, gdyż tego rodzaju inwentaryzacje są przeprowadzane przez służby księgowe, a więc w tym przypadku pracowników CUW, o tyle inwentaryzacja składników majątku rzeczowego przeprowadzana w drodze spisu z natury stanowi spore wyzwanie zarówno dla jednostki obsługiwanej (np. szkoły), jak i jednostki obsługującej (CUW).
Kierownik CUW powołuje komisję inwentaryzacyjną, wskazuje osoby odpowiedzialne za poszczególne rodzaje inwentaryzacji oraz odpowiada za zapewnienie odpowiednich warunków dla pracy komisji inwentaryzacyjnej, zwłaszcza dotyczy to komisji przeprowadzającej spis z natury. Jednak w związku z tym, że spis z natury przeprowadzany jest w szkołach, czyli w obiektach odległych od jednostki obsługującej, w celu zapewnienia właściwych warunków dla pracy komisji inwentaryzacyjnej powinna mieć miejsce ścisła współpraca kierownika jednostki obsługującej z dyrektorem szkoły, na terenie której odbywa się spis.
ZAPAMIĘTAJ!
Jeżeli zadaniem CUW jest prowadzenie rachunkowości i sprawozdawczości szkoły, to odpowiedzialność za tę inwentaryzację ponosi kierownik CUW i to on wyznacza członków komisji inwentaryzacyjnej. Kierownik CUW, jako pracodawca, może wyznaczać zadania wyłącznie własnym pracownikom. A zatem członkowie komisji inwentaryzacyjnej powinni być pracownikami CUW.
Niedopuszczalne jest ustalenie jednej polityki rachunkowości oraz jednej instrukcji inwentaryzacyjnej dla wszystkich jednostek obsługiwanych i jednostki obsługującej. Wynika to z konieczności uwzględnienia w tych dokumentach różnic w funkcjonowaniu poszczególnych jednostek obsługiwanych i jednostki obsługującej.
Aby prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację bez narażania się na popełnienie nieprawidłowości, które mogą skutkować odpowiedzialnością z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, należy się odpowiednio do tej inwentaryzacji przygotować.
Sporządzona przez kierownika CUW instrukcja inwentaryzacyjna powinna zawierać m.in.:
Najważniejsze wzory formularzy stosowanych do dokumentowania faktu przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji przez Centrum Usług Wspólnych zamieszczono poniżej.
WZÓR 1. Zarządzenie kierownika CUW w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
Nazwa jednostki (pieczęć)
Zarządzenie nr ………… Kierownika Centrum Usług Wspólnych w ……………………… z dnia ………… w sprawie przeprowadzenia ………. inwentaryzacji składników majątkowych w Szkole ……………………… w ………………
Na podstawie art. 26 i 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1 Przeprowadzić w Szkole …………. w ………….. pełną/okresową/zdawczo-odbiorczą inwentaryzację składników majątkowych, według stanu ewidencyjnego na dzień ….….……., w terminie od ……….…… roku do ………..…. roku. Szczegółowy harmonogram inwentaryzacji stanowi załącznik do zarządzenia.
§ 2 Inwentaryzację przeprowadzi komisja inwentaryzacyjna w składzie:
§ 3 Inwentaryzacją należy objąć następujące składniki majątkowe: 1. Drogą spisu z natury na arkuszach spisowych:
2. W drodze uzyskania potwierdzenia salda:
3. W drodze weryfikacji zapisów w ewidencji księgowej z dokumentacją źródłową:
§ 4 W celu sprawnego przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych powołuje się zespoły spisowe: 1. Zespół spisowy nr 1 do przeprowadzenia spisu z natury środków trwałych oraz środków pieniężnych w kasie: 2. Zespół spisowy nr 2 do przeprowadzenia spisu z natury druków ścisłego zarachowania: § 5 Powołuję komisję do przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze potwierdzenia salda:
§ 6 Powołuję komisję do przeprowadzenia inwentaryzacji w weryfikacji sald:
§ 7 1. Do dnia rozpoczęcia spisu z natury należy przeprowadzić prace przygotowawcze do inwentaryzacji, do których należą m.in.:
2. Za powyższe czynności odpowiedzialny jest kierownik jednostki obsługiwanej.
§ 8 Zobowiązuje się przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej do:
§ 9 Zobowiązuje się komisję inwentaryzacyjną do: 1) przeprowadzenia inwentaryzacji przy udziale osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone mienie; 2) przestrzegania ogólnie obowiązujących przepisów o inwentaryzacji.; 3) dokonania wyceny składników majątkowych; 4) sporządzenia rozliczenia inwentaryzacji, przekazania kompletnej dokumentacji inwentaryzacji do głównego księgowego CUW.
Ostateczne rozliczenie wyników inwentaryzacji w drodze spisu z natury powinno nastąpić nie później niż do …………… roku.
§ 10 Wykonanie zarządzenia powierza się przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej.
§ 11 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. ………………………… Kierownik CUW |
WZÓR 2 . Harmonogram przeprowadzenia inwentaryzacji
Harmonogram PRZEPROWADZENIA inwentaryzacji
............................................. ............................... .............................................. data sporządzenia sporządził zatwierdził
|
WZÓR 3. Oświadczenie wstępne
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ………………………
………………………………… …………………………………. (imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby materialnie odpowiedzialnej)
Oświadczenie wstępne Jako osoba materialnie odpowiedzialna za składniki majątkowe, znajdujące się w …………………………………..……. (nazwa jednostki), oświadczam, że:
……………………………………………… (podpis osoby materialnie odpowiedzialnej z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego) |
WZÓR 4. Oświadczenie poinwentaryzacyjne osoby materialnie odpowiedzialnej
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ………………… …………………………………. …………………………………. (imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby materialnie odpowiedzialnej)
Oświadczenie
Jako osoba materialnie odpowiedzialna za składniki majątkowe znajdujące się w …………………………………..……. (nazwa jednostki) oświadczam, że:
……………………………………………… (podpis osoby materialnie odpowiedzialnej z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego) |
WZÓR 5. Sprawozdanie opisowe zespołów spisowych z przebiegu spisu z natury
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ……………….…
Sprawozdanie opisowe zespołów spisowych z przebiegu spisu z natury Zespół spisowy działający na podstawie zarządzenia kierownika CUW nr ....................... z dnia ……………. w składzie:
przeprowadził ……………. (dzień, miesiąc, rok) od godziny ........... do godziny ........... spis z natury ………………………………………………….. (kategoria składników majątkowych) zgromadzonych w ……………………..…………. (nazwa jednostki), w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej: ………………………………… (imię, nazwisko i stanowisko służbowe) 1. Rozliczenie pobranych arkuszy spisowych: pobrano .......... szt. arkuszy od nr .......... do nr .........., z tego wykorzystano .......... szt. arkuszy od nr .......... do nr .........., zwrócono .......... szt. (w tym: arkusze czyste - szt. .........., nr ..........; arkusze anulowane z powodu (podać) szt. .......... o nr ..........).
2. Poprawki dokonane na arkuszach spisowych ……………………. (wymienić numery arkuszy, poprawione pozycje i krótko podać przyczynę naniesienia poprawki, np. błąd w zliczeniu, czeski błąd przy wpisywaniu stwierdzonej ilości, zdublowanie wpisu).
3. W czasie wykonywania spisu zespół spisowy nie napotkał żadnych utrudnień/napotkał następujące utrudnienia* …………………… (opisać). Wszystkie składniki majątkowe podlegające spisowi zostały zinwentaryzowane/w czasie spisu.
4. W wyniku szczegółowego sprawdzenia pomieszczeń stan tych pomieszczeń jest następujący: ………………………………………………………………………………………………
5. Stwierdzono w czasie dokonywania spisu z natury następujące usterki i nieprawidłowości w zakresie zabezpieczenia przechowywania mienia: ………………………………………………………………………………………………… 6. Inne uwagi osób uczestniczących przy czynnościach sporządzania spisu z natury: …………………………………………………………………………………………………
Podpis osoby materialnie odpowiedzialnej: ................................................................... (imię, nazwisko i stanowisko służbowe)
Podpisy członków zespołu spisowego: przewodniczący zespołu - ………..……. (imię i nazwisko) członek - ……………….. (imię i nazwisko) członek - …………….…. (imię i nazwisko) * Niewłaściwe skreślić |
WZÓR 6. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych
Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych
I. Dokonując inwentaryzacji według zarządzenia kierownika CUW nr ………………………………..….. z dnia ..................... zespół spisowy w składzie: 1) przewodniczący………………………. 2) członek …………………………………. 3) członek ………………………………. 4) członek …………………………………. W obecności osoby(osób) odpowiedzialnej(-ych) ……………………………………………………………………………………………… przeprowadził spis z natury składników majątkowych ................................................................................................................................. znajdujących (główne grupy rodzajowe) się w: ................................................ według stanu na dzień ……………………….…… (nazwa i adres placówki) w okresie od ....................... do.......................
II. W wyniku inwentaryzacji ustalono, co następuje: A) w objętej inwentaryzacją jednostce znajdują się: 1) środki trwałe spisane na arkuszach spisu z natury od nr .................... do nr ................... w ilości ................ pozycji na ogólną wartość ....................... zł, 2) pozostałe środki trwałe spisane na arkuszach spisu z natury od nr .................. do nr ................... w ilości ................ pozycji na ogólną wartość ....................... zł, 3) obce składniki majątkowe spisane na arkuszach spisu z natury od nr .................. do nr ................... w ilości ................ pozycji, 4) towary w magazynach żywnościowych spisane na arkuszach spisu z natury od nr ………….. do nr ................. w ilości ........ pozycji na ogólną wartość ...................... zł, 5) środki pieniężne objęte protokołem inwentaryzacji kasy na ogólną kwotę …..................... zł, 6) kwitariusze przychodowe w ilości .……..... objęte protokołem inwentaryzacji, 7) składniki niepełnowartościowe spisane na oddzielnych arkuszach spisu z natury obejmujące towary uszkodzone, niechodliwe, zbędne.
B) wg wstępnego wyliczenia stwierdzono następujące różnice inwentaryzacyjne: 1) niedobory o wartości ....................................... zł 2) nadwyżki o wartości ............................... zł bez uwzględniania ubytków naturalnych, kompensat, protokołów szkód i innych czynników mogących mieć wpływ na ostateczne wyliczenie.
C) wg wstępnego rozpoznania i wyjaśnień osoby(osób) odpowiedzialnej(-ych) przyczynami niedoborów nadwyżek mogą być ………………………………………………
III. Zespół spisowy stwierdza, że wszystkie składniki majątkowe podlegające inwentaryzacji zostały przeliczone, przemierzone i przeważone oraz ujęte są w arkuszach spisu z natury i protokołach załączonych do niniejszego sprawozdania.
IV. Zespół spisowy stwierdził ponadto, co następuje: 1) ochrona majątku w zakładzie: …………………………………………………………… 2) sposób przechowywania środków pieniężnych: ………………………………………… 3) magazynowanie, składowanie, eksponowanie i konserwacja towarów (materiałów, wyrobów) ……………………………………………………………………………………. 4) inne ………………………………………………………………………………………..
V. Przeprowadzone czynności i stwierdzone fakty uzasadniają następujące wnioski: ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
Podpisy członków zespołu spisowego: ………………………………………… ………………………………………… ………………………………………… …………………………………………
|
WZÓR 7. Protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ……………….…
Protokół rozliczeń inwentaryzacji Komisja inwentaryzacyjna w składzie: 1) ……………………… - przewodniczący 2) ……………………… - z-ca przewodniczącego 3) ……………………… - członek 4) ……………………… - członek Na posiedzeniu w dniu ……………. dotyczącym inwentaryzacji w …………………………… w dniach od………….. do ………….. dokonała następującego rozliczenia: a) nazwa obiektu i oznaczenia pomieszczenia ………………………………………………… b) rodzaj składnika majątkowego …………………………………. c) osoba materialnie odpowiedzialna ……………………………………………………….. d) rozliczenia obejmujące okres od ……………. do ………………….
I. Rozliczenie wyników inwentaryzacji według załącznika: protokół zbiorczy weryfikacji sald, protokół potwierdzenia sald, protokół inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania i inne ……………………….
II. Rozliczenie wyników inwentaryzacji innych składników majątkowych niż w pkt I według zestawienia różnic inwentaryzacyjnych wartość: 1) niedobory ogółem …………………………… zł 2) nadwyżki ogółem ……….………..………….. zł
III. Komisja inwentaryzacyjna - po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, ustala, co następuje: 1. Przyczyny powstawania wyżej wymienionych niedoborów/nadwyżek ocenia następująco: ....................................................................................................................................................... 2. Zdaniem komisji inwentaryzacyjnej stwierdzone niedobory/nadwyżki należy zakwalifikować jako: a) niezawinione i spisać w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, b) zawinione, obciążyć ich wartością osoby materialnie odpowiedzialne.
Podpisy członków komisji inwentaryzacyjnej: 1) przewodniczący …………………………………………... 2) z-ca przewodniczącego …………………………………… 3) członek ……………………………………………………. 4) członek …………………………………………………….
Opinia głównego księgowego Po przeprowadzeniu rozliczeń wyników inwentaryzacji stwierdzono pełną zgodność wartości inwentaryzowanych składników majątku z ewidencją wynikającą z ksiąg rachunkowych. ...………………… ………………… data podpis
|
WZÓR 8. Załącznik z rozliczenia inwentaryzacji
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ……………….…
Załącznik z rozliczenia inwentaryzacji
I. SPIS Z NATURY
II. POTWIERDZENIE SALD
……………………… kierownik CUW ……………………………………………………… gł. Księgowy lub z-ca gł. księgowego |
WZÓR 9. Sprawozdanie końcowe przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ……………….…
Sprawozdanie końcowe przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej
przeprowadziła w dniach ………………….. inwentaryzację majątku ……………………….. poprzez dokonanie spisu z natury poszczególnych składników majątkowych.
……………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
............................................... ....................................................................... (data) (podpis przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej)
............................................... ........................................................................ (data) (podpis osoby odpowiedzialnej materialnie) Uwagi głównego księgowego:
…………….………………………………………………………………………………………
Uwagi kierownika CUW:
…………….……………………………………………………………………………………………
|
WZÓR 10. Protokół weryfikacji
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ……………….…
PROTOKÓŁ WERYFIKACJI Nr ………
Saldo konta ……………………… o nazwie …………………………………….……… ……………………………………..............................................................................................
według stanu na dzień 31.12.20… r.
Komisja w składzie:
w dniu …………………………. zweryfikowała saldo konta ………………………
W toku przeprowadzonych czynności weryfikacyjnych komisja stwierdziła, co następuje: 1) saldo weryfikowanego konta wykazane w kwocie ……………...………… zł obejmuje: a) ………………………………………………… ………………….………….. zł, b) ………………………………………………… ……………….……………. zł, c) ………………………………………………… ……………….………….... zł, Razem …………..…….…..……. zł; 2) saldo wynika z zapisów księgowych dokonywanych na podstawie prawidłowych, sprawdzonych i zakwalifikowanych do księgowania dowodów źródłowych;
3) weryfikowane saldo konta …………………… jest realne i poprawnie ustalone.
Podpis komisji weryfikacyjnej:
główny księgowy CUW ……………………….. zatwierdził kierownik CUW ……………………….…
|
WZÓR 11. Zbiorczy protokół weryfikacji
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ……………….…
ZBIORCZY PROTOKÓŁ WERYFIKACJI Sprawozdanie z inwentaryzacji dokonanej drogą weryfikacji stanów księgowych z dokumentacją aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją poprzez spis z natury lub potwierdzenie sald sporządzony na dzień 31 grudnia 20… r.
Salda objętych niniejszym protokołem aktywów i pasywów uznaje się za realne i prawidłowe. Załącznik nr …….. do sprawozdania finansowego za rok 20…
Podpis komisji weryfikacyjnej:
Zatwierdzono/data …………………………….. dyrektor CUW ……………………… główny księgowy CUW ………………………
|
WZÓR 12. Protokół weryfikacji gruntów
Nazwa jednostki (pieczęć) Data sporządzenia ……………….…
PROTOKÓŁ WERYFIKACJI GRUNTÓW I PRAW WIECZYSTEGO UŻYTKOWANIA GRUNTÓW (przeprowadzonej drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników) na dzień ………………….
Załączniki: - wydruki kartotek gruntów z systemu Środki trwałe
|
Analiza treści przepisów przytoczonych w artykule prowadzi do jednoznacznego wniosku, że powierzenie, w drodze uchwały rady gminy, wspólnej obsługi z zakresu rachunkowości oznacza powierzenie w jej ramach również zadań związanych z inwentaryzacją. Tym samym czynności związane z przeprowadzeniem inwentaryzacji (w tym m.in. powołanie komisji inwentaryzacyjnej, przeprowadzenie inwentaryzacji i jej rozliczenie) są w gestii kierownika jednostki obsługującej, czyli kierownika/dyrektora Centrum Usług Wspólnych (CUW).
Do obowiązków kierownika jednostki należy ustalenie przepisów wewnętrznych w zakresie zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
Kierownik jednostki, w przepisach wewnętrznych, określa zasady i dowody, jakie powinny dokumentować fakt przeprowadzenia inwentaryzacji. Kierownik jednostki wyznacza także komisję inwentaryzacyjną spośród pracowników swojej jednostki oraz zasady i terminy przeprowadzania inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów, a także uprawnienia i obowiązki przewodniczącego komisji inwetaryzacyjnej.
Podstawa prawna
art. 10b, art. 10c ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 713; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1378)
art. 53 ust. 1-5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 869; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1175)
art. 4 ust. 3, art. 26, art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 351; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568)
©℗
Marta Banach
ekonomistka, certyfikowana księgowa posiadająca wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną i praktyczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu finansów i rachunkowości oraz audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jsfp. Zdobywczyni I miejsca w całorocznym konkursie Księgowy Budżetu w latach 2017-2019