Biuletyn Głównego Księgowego 11/2020, data dodania: 16.11.2020

Jak obniżyć koszty księgowości - przejście na uproszczoną ewidencję podatkową

W czasie sytuacji kryzysowych, w jakich się znajduje obecnie wiele firm, warto rozważyć przejście z ksiąg rachunkowych na uproszczoną ewidencję podatkową. Na księgowości opiera się struktura całego przedsiębiorstwa oraz wszystkie zachodzące w nim procesy finansowe. Wyjątkiem mogą być niewielkie mikroprzedsiębiorstwa oraz przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, których księgowość w praktyce może ograniczać się do poprawnego wystawiania faktur i dbania o porządek w dokumentacji.

Pełna księgowość (księgi rachunkowe) to system ewidencji zdarzeń gospodarczych, dzięki któremu można rejestrować przychody irozchody oraz uzyskać kompletny obraz sytuacji finansowej imajątkowej firmy. Umożliwiają to prowadzone wramach pełnej księgowości: księga główna, księgi pomocnicze, wykaz aktywów ipasywów czy zestawienie obrotów isald.

Co za tym idzie - pełna księgowość daje możliwość pozyskiwania, anastępnie przeanalizowania inadzorowania wszelkich danych iinformacji związanych zsytuacją finansową imajątkową przedsiębiorstwa.

Księgowość uproszczoną (przeznaczoną do celów podatkowych) można natomiast prowadzić wjednej zponiższych form:

  • karty podatkowej,
  • ryczałtu ewidencjonowanego,
  • podatkowej księgi przychodów irozchodów.

Każdy zwymienionych sposobów ewidencji ma tylko jeden cel wpostaci umożliwienia prostego iniegenerującego dodatkowych kosztów podatkowego rozliczania działalności podmiotu.

  • Karta podatkowa - jej istotą jest płacenie stałej kwoty zobowiązania podatkowego, niezależnej od wysokości uzyskiwanych dochodów (nie ustala się tu podstawy wymiaru podatku). Jest opłacalna dla firm, które zatrudniają niewielu pracowników. Kwotę miesięcznego podatku ustala naczelnik urzędu skarbowego, który kieruje się rodzajem izakresem prowadzonej działalności gospodarczej, liczbą zatrudnionych pracowników, atakże liczbą mieszkańców miejscowości, wktórej działalność jest prowadzona. Ta forma opodatkowania, gdzie kwota podatku nie jest zależna od dochodu, może być korzystna dla przedsiębiorców osiągających wysokie zarobki. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że wrazie kłopotów finansowych, gdy wfirmie pojawia się strata, podatek itak będzie musiał być zapłacony.
  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - to kolejna forma ewidencji podatkowej, gdzie podmiot płaci ustaloną stawkę podatku (2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 17% lub 20%), której wysokość zależy wyłącznie od rodzaju wykonywanej przez niego działalności. Ta forma ewidencji jest chętnie stosowana przez właścicieli restauracji, firm budowlanych, przedstawicieli niektórych wolnych zawodów iosoby prowadzące działalność zzakresu handlu. Przy tej formie ewidencji, tak jak wprzypadku karty podatkowej, obowiązek uregulowania zobowiązania podatkowego zachodzi także wówczas, gdy suma uzyskanych przychodów jest niższa od sumy poniesionych kosztów, co jest mankamentem tej formy ewidencji. Zryczałtu mogą korzystać tylko uprawnione grupy podmiotów, których roczny przychód nie przekracza 250 tys. euro.
  • Podatkowa księga przychodów irozchodów (KPiR) - ten rodzaj księgowości uproszczonej opiera się na prowadzeniu dokumentu, wktórym rejestruje się wszystkie przychody ikoszty podmiotu, na podstawie których oblicza się kwotę podatku. Ta forma ewidencji jest najczęściej wybierana przez mikro- imałe firmy, ponieważ ustawodawca nie przewidział dla niej żadnych dodatkowych kryteriów. Wystarczający jest fakt, że przychód roczny firmy nie przekracza 2 mln euro. Podmiot prowadzący tę ewidencję może rozliczać podatek wdwóch wariantach:

- liniowy - stosowana jest jedna stawka opodatkowania, która wynosi 19%, lub

- według zasad ogólnych - stosowane są dwie stawki opodatkowania, tj. 18 i32%.

Zaletą tej formy rozliczania podatku jest to, że jednostki korzystające zKPiR nie płacą podatku za okresy rozliczeniowe, wktórych nie wygenerują zysku.

Wpewnych przypadkach niektóre grupy podmiotów gospodarczych nie muszą rozstrzygać, czy prowadzić pełną księgowość, czy też wybrać jedną zuproszczonych form opodatkowania. Wynika to zfaktu, że pewne podmioty mają ustawowo narzucony obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Dotyczy to bez wyjątku wszystkich spółek kapitałowych (spółek zo.o., spółek akcyjnych), spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych oraz osób prawnych iinnych grup przedsiębiorców, oile ich przychody netto za poprzedni rok obrotowy przekraczają równowartość 2 mln euro.

Wady izalety pełnej oraz uproszczonej księgowości

Poniżej przedstawiono kilka zalet iwad prowadzenia pełnej księgowości iksięgowości uproszczonej.

Zalety/wady

Pełna księgowość (księgi rachunkowe)

Uproszczona księgowość (KPiR)

Zalety

możliwość kontroli ianalizy wydatków, kosztów oraz źródeł otrzymywanych przychodów

łatwa wprowadzeniu, nie wymaga stosowania skomplikowanych procedur

dostarcza informacji na temat każdej operacji, którą przeprowadzono wjednostce

niskie koszty prowadzenia, często nie wymaga korzystania zwykwalifikowanego pracownika księgowości czy biura rachunkowego

możliwość stosowania polityki rachunkowości dopasowanej do potrzeb podmiotu

możliwość korzystania zusług księgowości internetowej

możliwość planowania przychodów, kosztów, atakże przyszłych inwestycji

 

Wady

złożony iskomplikowany systemem ewidencji

poza wysokością podatków oraz przychodów ikosztów nie dostarcza żadnych innych wartościowych informacji

wymusza konieczność korzystania zwykwalifikowanego pracownika księgowości czy biura rachunkowego

jest dostępna jedynie dla wybranych grup podmiotów gospodarczych

wymaga spełnienia wielu obowiązków, określonych wustawie orachunkowości

wprzypadku prowadzenia ewidencji samodzielnie przez przedsiębiorcę wymusza bieżącą aktualizację wiedzy przepisów prawnopodatkowych

 

Możliwość przejścia jednostki prowadzącej księgi rachunkowe na uproszczoną księgowość

Wprzypadku gdy jednostka prowadzi księgi rachunkowe, ale jej przychody spadną poniżej progu 2 mln euro, to może przejść na uproszczoną księgowość.

Rezygnacja zprowadzenia pełnej księgowości jest prawem przedsiębiorcy, anie obowiązkiem. Oznacza to, że jeśli podmiot nie przekroczy limitu 2 mln euro ichce prowadzić księgi rachunkowe, to ma do tego prawo. Musi jednak zawiadomić otym wzeznaniu rocznym za rok, wktórym stosował tę formę księgowości.

Podmiot decydujący się na zmianę ewidencji powinien wziąć pod uwagę to, że zasady ustalania przychodów ikosztów dla celów bilansowych różnią się od zasad obowiązujących wtym zakresie na gruncie przepisów podatkowych, którymi kierują się prowadzący podatkową księgę.

Księgi rachunkowe prowadzi się bowiem zgodnie zzasadą memoriału oraz współmierności przychodów ikosztów, tj. ujmuje się wszystkie osiągnięte przychody ikoszty związane ztymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zalicza się natomiast koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

Natomiast uproszczoną księgowość stosuje się dla kwalifikowania przychodów ikosztów według przepisów ustaw podatkowych.

Prowadzenie ewidencji wformie podatkowej księgi przychodów irozchodów

Co do zasady, za dzień poniesienia kosztu upodatników prowadzących KPiR uważa się dzień wystawienia faktury/rachunku lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia danego wydatku wksiędze jednostki.

Podmioty prowadzące podatkową księgę przychodów irozchodów mają do wyboru dwa sposoby ujmowania kosztów:

uproszczony - zwany metodą kasową,

memoriałowy - wkwestii rozliczeń może sprawiać więcej trudności.

Metoda uproszczona ma na celu, jak nazwa wskazuje, uproszczenie podatnikom rozliczenia. Zgodnie z główną zasadą koszty są potrącane w roku podatkowym, w którym zostały poniesione, bez względu na to, jakiego okresu dotyczą. Przy tej metodzie nie występuje również podział na koszty pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami, gdyż wszystkie traktuje się w jednakowy sposób.

Przykład 1

Jednostka otrzymała polisę ubezpieczeniową obejmującą 2 lata podatkowe.

Jednostka stosująca metodę uproszczoną ujmuje ten wydatek w dacie wystawienia polisy, jednorazowo.

 

Należy jednak pamiętać, że uproszczenie to nie dotyczy wszystkich kategorii kosztów.

Nie stosuje się tej zasady wprzypadku zaliczki na podatek dochodowy, wypłaconych wynagrodzeń oraz składek ZUS, które księguje się wdacie ich faktycznej zapłaty.

Przy metodzie memoriałowej podatnik zobowiązany jest do rozdzielania:

kosztów bezpośrednio związanych zprzychodem uzyskiwanym wdanym roku oraz

kosztów pośrednich.

Jest to istotne rozróżnienie, ponieważ od niego zależy, kiedy dany wydatek powinno się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Koszty, które wsposób bezpośredni są związane zuzyskiwanym przychodem, poniesione wdanym roku lub wroku następnym, ale do dnia złożenia zeznania podatkowego, powinny być ujęte wroku, wktórym zostały osiąg­nięte odpowiadające im przychody.

Natomiast koszty pośrednie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu w dniu wystawienia faktury, a jeśli koszty te dotyczą przełomu roku, to powinno się je ująć proporcjonalnie do roku podatkowego, którego dotyczą.

Przykład 2

Jednostka otrzymała w styczniu 2021 r. fakturę za rozmowy telefoniczne, wystawioną w styczniu 2021 r. i obejmującą rozmowy telefoniczne za grudzień 2020 r. oraz abonament za styczeń 2021 r.

W związku z tym, że jest to koszt pośredni, należy go podzielić i odnieść do odpowiadających mu okresów, tj.:

rozmowy telefoniczne za grudzień 2020 r. - do roku 2020,

abonament za styczeń 2021 r. - do roku 2021.

 

Warto zwrócić uwagę, że zasada odnoszenia do okresów dotyczy tylko przełomu lat, anie okresów wtrakcie roku. Wzwiązku ztym, jeżeli podatnik otrzymał fakturę wystawioną wgrudniu, ale dotyczącą usług świadczonych wlistopadzie, wówczas księguje ją zgodnie zogólną zasadą, awięc pod datą wystawienia dokumentu.

Przedsiębiorca, przed dokonaniem wyboru jednego sposobu ujmowania kosztów, powinien dokładnie przeanalizować, zczym wiąże się każda znich oraz co będzie dla niego korzystniejsze. Istotne jest, aby raz wybraną metodę stosować konsekwentnie do końca danego roku podatkowego.

Przejście na uproszczoną księgowość

Przy zmianie rodzaju prowadzonych ksiąg pojawiają się wątpliwości co do ewidencjonowania irozliczania przychodów oraz kosztów podatkowych, takie jak np.:

  • Jednostka ujęła wksięgach rachunkowych wdanym roku podatkowym koszty, które będą podlegały podatkowemu rozliczeniu dopiero wroku następnym. Jeżeli na dzień rozpoznania przychodu podatkowego prowadzona jest podatkowa księga, to przychód ten należy wpisać do tej księgi, mimo że uprzednio był on już ujęty dla celów bilansowych wksięgach rachunkowych.

Przykład 3

Podatnik wykonujący działalność gospodarczą w 2020 r. prowadził księgi rachunkowe, a w 2021 r. przechodzi na podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W grudniu 2020 r. podatnik wystawił notę obciążeniową na odsetki z tytułu nieterminowej zapłaty za wykonaną usługę, ale do końca tego roku nie otrzymał zapłaty.

Przychód z tytułu odsetek podmiot ten w księgach rachunkowych:

  • dla celów bilansowych - wykazał w księgach rachunkowych 2020 r.,
  • dla celów podatkowych - ustali w 2021 r., gdy odsetki wpłyną na jego rachunek bankowy.

Natomiast w 2021 r. podatnik wpisze kwotę otrzymanych odsetek do podatkowej księgi w kolumnie 8 "Pozostałe przychody" na podstawie wyciągu z rachunku bankowego, pod datą otrzymania należności.

  • Jednostka wksięgach rachunkowych ujmuje koszty bezpośrednie, wtym roku podatkowym, wktórym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Zkolei koszty pośrednie potrąca wdacie ich poniesienia. Jeśli jednostka ponosi koszty, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, anie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku, to zalicza się je do kosztów podatkowych proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Wprzypadku przejścia zksiąg rachunkowych na podatkową księgę powstają wątpliwości wokreśleniu dnia poniesienia kosztu. Wmyśl zapisów podatkowych za dzień poniesienia kosztu uważa się uprowadzącego:

- księgi rachunkowe - dzień, na który ujęto koszt wksięgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu wprzypadku braku faktury (rachunku), zwyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów,

- podatkowe księgi - dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Przykład 4

Podatnik wykonuje działalność usługową. W 2020 r. prowadził księgi rachunkowe, a na 2021 r. założy podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której koszty będzie ewidencjonował metodą memoriałową.

Na przełomie lat wykonał usługę, która została opłacona i zafakturowana w grudniu 2020 r.

W księgach rachunkowych podatnik wykazał należność jako przychód podatkowy grudnia 2020 r. Do kosztów grudnia 2020 r. ujął również koszty poniesione w styczniu 2021 r., ale związane bezpośrednio z przychodem osiągniętym w poprzednim, 2020 roku podatkowym.

 

Zmiana przez podatnika prowadzonej ewidencji, zgodnie zutrwaloną praktyką, nie może wpływać na prawo do ujęcia wydatku wkosztach podatkowych odpowiedniego roku podatkowego. Zatem biorąc pod uwagę ochronę praw nabytych, przyjęło się, że po przejściu zksiąg rachunkowych na podatkową księgę prowadzoną metodą kasową koszty pośrednie zakwalifikowane wksięgach rachunkowych do rozliczenia wnastępnych latach podatkowych można wpisać do podatkowej księgi jednorazowo pod datą 1 stycznia roku podatkowego, wktórym została zaprowadzona ta księga, wkolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Należy jednak uważać, aby dwukrotnie nie ująć do kosztów podatkowych tej samej części tych kosztów.

Przykład 5

W 2020 r. przedsiębiorca prowadził księgi rachunkowe. W związku z tym, że w 2021 r. nie ma obowiązku ich prowadzenia, zaprowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której koszty będzie ewidencjonował metodą kasową.

Przedsiębiorca w 2020 r. zawarł umowę ubezpieczenia budynku będącego środkiem trwałym na okres od 1 sierpnia 2020 r. do 31 lipca 2021 r.

W księgach rachunkowych podatnik ujął do kosztów podatkowych składkę z tytułu tego ubezpieczenia przypadającą na okres od 1 sierpnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.

W księgach rachunkowych na koniec 2020 r. pozostał do rozliczenia koszt ubezpieczenia budynku, obejmującego okres od 1 stycznia do 31 lipca 2021 r. Koszt ten przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych wpisując go do podatkowej księgi jednorazowo w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" pod datą 1 stycznia 2021 r.

Procedura przejścia na uproszczoną księgowość

Jeśli podmiot zdecyduje się na rezygnację zprowadzenia pełnej księgowości, to powinien m.in.:

zamknąć księgi na koniec roku obrotowego,

uzgodnić salda oraz sporządzić sprawozdanie finansowe.

Dodatkowo, jeśli jednostka prowadzi działalność wformie spółki jawnej osób fizycznych lub wformie spółki partnerskiej izrezygnowała zprowadzenia pełnej księgowości, wówczas kierownik spółki powinien złożyć wsądzie rejestrowym prowadzącym Krajowy Rejestr Sądowy, wterminie 6 miesięcy od dnia kończącego rok obrotowy (tj. do 30 czerwca), oświadczenie obraku obowiązku sporządzania izłożenia rocznego sprawozdania finansowego.

Obowiązki związane ze zmianą ewidencji

Rozpoczynając prowadzenie podatkowej księgi, trzeba realizować obowiązki określone wrozporządzeniu Ministra Finansów z23 grudnia 2019 r. wsprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów irozchodów.

Spis znatury

Jednym zobowiązków jest sporządzenie iwpisanie do księgi spisu znatury towarów hand­lowych, materiałów (surowców) podstawowych ipomocniczych, półwyrobów, produkcji wtoku, wyrobów gotowych, braków iodpadów, na dzień 1 stycznia oraz na koniec każdego roku podatkowego.

Obowiązek sporządzenia spisu znatury na dzień 1 stycznia roku podatkowego nie dotyczy podatników, którzy sporządzili spis znatury na koniec poprzedniego roku podatkowego. Wtym przypadku zamiast spisu znatury na 1 stycznia roku podatkowego do księgi wpisuje się spis znatury sporządzony na 31 grudnia poprzedniego roku podatkowego.

Spis znatury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego.

Początkowy spis znatury można wpisać do podatkowej księgi wkolumnie 10 "Zakup towarów handlowych imateriałów wg cen zakupu" pod poz.1, ale jego wartości nie należy sumować zkosztami wpisywanymi do tej kolumny księgi wtrakcie roku podatkowego.

Wycena aktywów objętych spisem znatury

Podatnik jest obowiązany wycenić:

  • materiały itowary handlowe objęte spisem znatury - według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych zdnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia,
  • półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe ibraki własnej produkcji - według kosztów wytworzenia,
  • odpady użytkowe, które wtoku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową - według wartości wynikającej zoszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania,
  • niesprzedane wartości dewizowe - według cen zakupu zdnia sporządzenia spisu, awdniu kończącym rok podatkowy - według cen zakupu, jednak wwysokości nie wyższej niż kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski wdniu kończącym rok podatkowy,
  • produkcję niezakończoną, przy działalności usługowej ibudowlanej - według kosztów wytworzenia, ztym że nie może to być wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej,
  • produkcję zwierzęcą objętą spisem znatury - według cen rynkowych zdnia sporządzenia spisu, zuwzględnieniem gatunku, grupy iwagi zwierząt.

Wartość spisu znatury, wycenionego jak wyżej, pomniejsza się okwotę, októrą podatnik zmniejszył koszty uzyskania przychodów lub zwiększył przychody na podstawie art.22p ustawy opodatku dochodowym, tj.:

  • transakcja została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub
  • transakcja została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu wwykazie podmiotów na tzw. białej liście - wprzypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów iusług jako podatnik VAT czynny, lub
  • pomimo zawarcia na fakturze wyrazów "mechanizm podzielonej płatności" transakcja została dokonana zpominięciem mechanizmu podzielonej płatności,

jeżeli zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenie przychodów było związane zzaliczeniem do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych ipomocniczych, półwyrobów (półfabrykatów), produkcji wtoku, wyrobów gotowych, braków iodpadów, objętych tym spisem.

Pomniejszenia dokonuje się otę część kwoty zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenia przychodów, która przypada na towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe ipomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), produkcję wtoku, wyroby gotowe, braki iodpady, objęte tym spisem.

Spis znatury jest wpisywany do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub wjednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie przechowuje się łącznie zksięgą.

Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny najpóźniej wterminie 14 dni od dnia zakończenia spisu znatury.

Wrazie przyjęcia wyceny towarów wkwocie niższej od ceny zakupu lub nabycia albo od kosztów wytworzenia, wszczególności zpowodu uszkodzenia, wyjścia zmody, należy przy poszczególnych pozycjach uwidocznić również jednostkową cenę zakupu (nabycia) lub koszt wytworzenia.

Dodatkowe ewidencje

Przejście zpełnej księgowości na uproszczoną ewidencję wymaga zaprowadzenia:

  • ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych iprawnych,
  • ewidencji sprzedaży - wprzypadku zlecenia biuru rachunkowemu prowadzenia księgi przychodów irozchodów ipodmiot uzyskuje przychody nieudokumentowane fakturami lub rachunkami,
  • dodatkowych ewidencji - jeśli podatnik prowadzi działalność wzakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów), to musi wprowadzić również ewidencję pożyczek izastawionych rzeczy. Jeśli podatnik prowadzi działalność kantorową, to musi prowadzić "ewidencję kupna isprzedaży wartości dewizowych" według zasad określonych wprzepisach Prawa dewizowego.

 

Wzór podatkowej księgi przychodów irozchodów

Załącznik nr1 do rozporządzenia Ministra Finansów z23 grudnia 2019 r. wsprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów irozchodów

 

Wcelu ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym należy na oddzielnej stronie księgi:

1) ustalić wysokość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 9);

2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów w sposób następujący:

a) do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć wartość zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i11, anastępnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na koniec roku podatkowego,

b) kwotę wynikającą z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków z kolumny 14 oraz pomniejszyć o wartość wynagrodzeń w naturze w tej części, w której wydatki (koszty) związane z wynagrodzeniami w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi przychodów irozchodów (np.w gastronomii koszty zakupu materiałów itowarów handlowych zużytych do przygotowania posiłków dla pracowników zostały wpisane w kolumnie 10);

3) wysokość osiągniętego przychodu (kolumna 9) pomniejszyć o wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodu, obliczonych zgodnie z objaśnieniami zawartymi w pkt2; wynikająca z tego obliczenia różnica stanowi wysokość dochodu osiągniętego w roku podatkowym.

Określony sposób obliczenia dochodu dotyczy również podatników sporządzających spis z natury (np.na koniec miesiąca lub jeśli sporządzenie spisu z natury zarządził naczelnik urzędu skarbowego).

Przykład obliczenia dochodu:

zł gr

1.

Przychód (kolumna 9)

455 600,75

2.

Wysokość kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym:

 

 

a)

wartość spisu z natury na początek roku podatkowego

58 678,28

 

b)

plus wydatki na zakup towarów handlowych imateriałów (kolumna 10)

289 288,56

 

c)

plus wydatki na koszty uboczne zakupu (kolumna 11)

10 320,40

 

d)

minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego

46 524,32

 

e)

plus kwota pozostałych wydatków (kolumna 14)

78 328,09

 

f)

minus wartość wynagrodzeń w naturze ujętych w innych kolumnach księgi

4 826,00

 

Razem koszty uzyskania przychodu

385 265,01

3.

Ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym:

 

 

a)

przychód (pkt 1)

455 00,75

 

b)

minus koszty uzyskania przychodów (pkt2)

385 265,01

 

Dochód (a - b)

70 335,74

 

Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych iprawnych

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów irozchodów są obowiązani do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych iprawnych, zawierającej co najmniej:

 1) liczbę porządkową;

 2) datę nabycia;

 3) datę przyjęcia do używania;

 4) określenie dokumentu stwierdzającego nabycie;

 5) określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej iprawnej;

 6) symbol Klasyfikacji Środków Trwałych;

 7) wartość początkową;

 8) stawkę amortyzacyjną;

 9) kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy inarastająco za okres dokonywania tych odpisów, wtym także, gdy składnik majątku był kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), anastępnie zniej wykreślony iponownie wprowadzony;

10) zaktualizowaną wartość początkową;

11) zaktualizowaną kwotę odpisów amortyzacyjnych;

12) wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową;

13) datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.

Zapisów dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych iprawnych dokonuje się wewidencji najpóźniej wmiesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego.

Wrazie zmiany formy opodatkowania podatnicy, zakładając ewidencję, uwzględniają wniej odpisy amortyzacyjne przypadające za okres opodatkowania wformie zryczałtowanego podatku dochodowego, podatku tonażowego lub zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji, októrym mowa wustawie z6 lipca 2016 r. oaktywizacji przemysłu okrętowego iprzemysłów komplementarnych.

Wrazie braku ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych iprawnych dokonywane odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Wprzypadku przejścia na podatkową księgę można kontynuować zapisy wewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych iprawnych prowadzonej uprzednio wraz zksięgami rachunkowymi, ale trzeba uzupełnić ją oewentualne brakujące elementy, tak aby odpowiadała wymogom określonym wprzepisach podatkowych.

Zasady istawki amortyzacji przy przejściu zksiąg rachunkowych na księgę przychodów irozchodów nie ulegają zmianie

Ewidencja sprzedaży

Podatnicy, którzy prowadzą ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących wrozumieniu przepisów ustawy oVAT, dokonują zapisów wksiędze na podstawie danych wynikających zraportów fiskalnych dobowych, skorygowanych okwoty mające wpływ na wysokość przychodu.

Podatnicy ci mogą dokonywać zapisów wksiędze na koniec każdego miesiąca, na podstawie danych wynikających zraportów fiskalnych okresowych (miesięcznych) skorygowanych okwoty mające wpływ na wysokość przychodu. Do księgi nie wpisuje się kwot wynikających zfaktur dokumentujących dokonanie sprzedaży uprzednio zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, natomiast są obowiązani do połączenia wsposób trwały zwróconych oryginałów paragonów fiskalnych zkopiami wystawionych faktur.

Korygowania danych wynikających zraportów fiskalnych dobowych lub okresowych (miesięcznych) dokonuje się na podstawie odrębnych ewidencji. Korekty, które nie podlegają ujęciu wodrębnych ewidencjach, podatnik opisuje na odwrocie raportu fiskalnego dobowego lub okresowego (miesięcznego).

Jeżeli podatnik, uktórego sprzedaż jest zwolniona od podatku, prowadzi odrębną ewidencję sprzedaży, zapisy wksiędze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów iusług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą zmiesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających ztej ewidencji.

Podatnicy świadczący usługi wzakresie handlu, którzy dokonują sprzedaży opodatkowanej izwolnionej od podatku lub opodatkowanej według różnych stawek, anie są obowiązani prowadzić ewidencji, mogą ewidencjonować przychody wksiędze oraz wewidencji sprzedaży łącznie zpodatkiem od towarów iusług, ztym że na koniec miesiąca przychód pomniejsza się onależny podatek od towarów iusług.

Zapisy wksiędze dotyczące pozostałych przychodów są dokonywane na podstawie dowodów potwierdzających te przychody.

PODSTAWA PRAWNA:

rozporządzenie Ministra Finansów z23 grudnia 2019 r. wsprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów irozchodów - t. p. Dz.U. z2019 r. poz.2544

art.14 ust.1i, art.22 ust.5b-5c, art.22 ust.5d, art.22 ust.6b, art.22n ust.2-6 ustawy z26 lipca 1991 r. opodatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z2020 r. poz.1426; ost.zm. Dz.U. z2020 r. poz.1565

Joanna Gawrońska

biegły rewident

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK