8/2020 [dodatek: ], data dodania: 03.08.2020 W przedszkolu prywatnym (niepublicznym) wymieniono na nowe betonowe ogrodzenie (płot). Przedłożono dokument - protokół stanu bhp - z którego wynika, że stare ogrodzenie było zniszczone i nie zapewniało już ochrony i bezpieczeństwa dzieciom. Nowe ogrodzenie postawiła firma, która wykonywała tego typu prace po raz pierwszy. Nie zmieniono konstrukcji ogrodzenia. Jest takie, jak było wcześniej. Koszt tego ogrodzenia, wraz z montażem i usługą transportową, wyniósł ponad 30 tys. zł. Czy taki wydatek można uznać za wydatek bieżący? Gmina przekazuje przedszkolu dotację na wydatki bieżące na podstawie art. 35 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Odpowiedź
Tak, wydatek ten można uznać za wydatek bieżący, ponieważ został on poniesiony w celu zapewnienia warunków działania przedszkola - w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Wchodzą one w skład wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego.
Uzasadnienie
Stosownie do art. 131 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) dotacje podmiotowe obejmują środki przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej konkretnego podmiotu, w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej. W myśl zaś art. 127 u.f.p., dotacje celowe są przeznaczone na realizację określonych zadań. W orzecznictwie prezentowany jest pogląd, że dotacja przysługuje na każdego ucznia i w tym zakresie ma charakter podmiotowy. Przeznaczona jest ona na dofinansowanie realizacji konkretnych zadań szkoły (kształcenie, wychowanie, opieka i profilaktyka społeczna) i w tym zakresie przyznawana dotacja ma charakter celowy (por. np. wyroki NSA z: 15 października 2014 r., sygn. akt II GSK 1403/13; 28 maja 2014 r., sygn. akt II GSK 229/13; 9 września 2015 r., sygn. akt II GSK 1616/14; 14 lutego 2017 r., sygn. akt II GSK 1577/15).
Pierwszy z tych celów dotyczy wyłącznie realizacji przez jednostkę oświatową funkcji dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych. Drugi cel wiąże się z pozostałą działalnością placówki - związaną wprawdzie z procesem kształcenia, ale procesu tego bezpośrednio nierealizującą. Podział ten wynika z art. 35 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.). Ustawodawca określił, że dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki. Przepis ten wyczerpująco ustalił, jakie wydatki powinny być taktowane jako bieżące.
| Katalog wydatków bieżących Wydatki bieżące placówki obejmują wydatki na:
|
Zgodnie z art. 35 ust. 2 u.f.z.o. przez wydatki bieżące należy tu rozumieć wydatki, o których mowa w art. 236 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Chodzi więc o wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi.
Przepis art. 35 ust. 1 u.f.z.o. powiela brzmienie dotychczasowego art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty. Dlatego wyroki sądów administracyjnych, wydane na gruncie tego przepisu, są nadal aktualne. I tak, w wyroku z 6 grudnia 2019 r. (sygn. akt I GSK 1480/18) NSA podał, że nie można przyjąć, że dotacja oświatowa może być wydatkowana na każdy cel związany z działalnością podmiotu dotowanego, natomiast uprawnione jest stanowisko, że beneficjent może przeznaczyć dotację tylko na cele wskazane w art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty (obecnie jest to art. 35 ust. 1 pkt 1 u.f.z.o.). Nie można z tej dotacji ponosić wydatków pośrednio związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą ani tym bardziej twierdzić, że wystarczy dotacje przeznaczyć na bieżącą działalność szkoły - bez wskazania konkretnego celu - lub też, że jedyną formą rozliczenia dotacji może być rozliczenie faktycznej liczby uczniów.
Z kolei WSA w Olsztynie, w wyroku z 1 sierpnia 2019 r. (sygn. akt I SA/Ol 396/19), stwierdził, że ze względu na publiczny charakter dotacji stronę korzystającą z publicznych pieniędzy obowiązują określone standardy postępowania i musi ona zadbać o należyte udokumentowanie wydatków realizowanych w ramach uzyskanej dotacji. Zdaniem sądu ciężar udowodnienia prawidłowości wydatkowania i rozliczania dotacji spoczywa na beneficjencie, bowiem dysponowanie środkami publicznymi podlega określonemu reżimowi i kontroli wydatkowania otrzymanych środków. Wydatki muszą być wykazane stosownymi dowodami (np. fakturami, rachunkami), a rodzaj i wysokość wydatków muszą być powiązane z dowodami zapłaty (wyrok WSA w Olsztynie z 1 sierpnia 2019 r., sygn. akt I SA/Ol 396/19).
Zdaniem WSA w Lublinie, wyrażonym w wyroku z 1 marca 2019 r. (sygn. akt I SA/Lu 776/18), wydatki na obsługę administracyjną, organizacyjną, finansową, prawną szkół i placówek mogą być finansowane z dotacji. Są one wydatkami bieżącymi na realizację zadań z zakresu edukacji, wychowania i opieki.
WSA w Łodzi w wyroku z 21 lutego 2018 r. (sygn. akt I SA/Łd 1064/17) uznał, że wynajęcie miejsca, w którym przedszkole może funkcjonować, i pokrycie wydatków związanych z najmem jest wydatkiem poniesionym na cele działalności konkretnego przedszkola. Dopuszczalne jest kwalifikowanie czynszu poniesionego na wynajem pomieszczeń przeznaczonych na potrzeby funkcjonowania przedszkola jako wydatku bieżącego w oparciu o treść art. 90 ust. 3d pkt 1 ustawy o systemie oświaty (obecnie jest to art. 35 ust. 1 pkt 1 u.f.z.o.).
Z kolei za wydatek bieżący WSA w Lublinie, w wyroku z 8 listopada 2019 r. (sygn. akt I SA/Lu 539/19), uznał sfinansowanie z dotacji dla przedszkola wydatków na zakup: kosy spalinowej, rolet, fartucha, ochraniaczy, tablicy informacyjnej, drabiny, wkrętarki akumulatorowej, parownicy i dyszy do okien, usług księgowego, kursu doskonalącego protokołowanie zebrań rady pedagogicznej, a także na opłatę za opinię sanepidu oraz opłat bankowych czy za badania wstępne pracowników.
Dotacja może też być przeznaczona na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego w postaci zapewnienia szkole obsługi prawnej. Tak z kolei orzekł w WSA w Gliwicach w wyroku z 10 września 2019 r. (sygn. akt I SA/Gl 227/19).
A według WSA w Lublinie (wyrok z 1 marca 2019 r., sygn akt I SA/Lu 776/18) wpłaty na PFRON, które są związane z zatrudnieniem personelu pedagogicznego i administracyjnego pracującego na rzecz danej placówki oświatowej, stanowią bieżące wydatki szkoły lub placówki na realizację jej zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki.
Wydatkami, które są kwestionowane - jako wydatki niezwiązane z procesem kształcenia, wychowania i opieki - są m.in.: leasing (przede wszystkim samochodowy), paliwo do samochodu należącego do organu prowadzącego, części do samochodu należącego do organu prowadzącego, raty kredytów, spłata pożyczek hipotecznych, usługi gastronomiczne i hotelowe, zapłata podatku od nieruchomości, opłaty parkingowe, monitoring samochodowy, świadczona na rzecz organu prowadzącego obsługa prawna, różnego rodzaju usługi serwisowe, amortyzacja (ponieważ nie jest ona wydatkiem). Również wydatki poniesione na reklamę i promocję przedszkola nie mieszczą się w zadaniach placówki w zakresie kształcenia, wychowywania lub opieki (wyrok WSA w Bydgoszczy z 2 lipca 2019 r., sygn. akt I SA/Bd 249/19). Jako wydatki bieżące nie mogą być też kwalifikowane koszty wyżywienia dzieci w sytuacji, gdy są one w całości pokrywane w ramach opłat za przedszkole uiszczanych przez rodziców (wyrok NSA z 2 kwietnia 2019 r., sygn. akt I GSK 1106/18).
W przypadku podania niezgodnych z ewidencją danych wydatkowania środków na zakupy niedotyczące zadań przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki - w tym także profilaktyki społecznej - przedszkole będzie zobowiązane do zwrotu dotacji (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z 2 lipca 2019 r., sygn. akt I SA/Bd 249/19). Ustawodawca w treści art. 252 ust. 1 ustawy o finansach publicznych określił zasady zwrotu. Zgodnie z regulacjami dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia, że zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Zwrot dotacji następuje w drodze decyzji administracyjnej. Istotne jest to, że beneficjent dotacji bierze czynny udział w postępowaniu i zawsze ma prawo wypowiedzenia się co do zebranych dowodów, materiałów oraz zgłoszonych żądań. Może zrobić to poprzez złożenie wyjaśnień co do sposobu spożytkowania dotacji.
WAŻNE
Dotacje nienależnie pobrane lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu organu wypłacającego dotację wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Nienależnie wykorzystaną dotację można zwrócić w ciągu 15 dni bez odsetek, które naliczane są dopiero po 15 dniach od dnia stwierdzenia nieprawidłowości.
Leszek Jaworski
prawnik, wieloletni pracownik administracji publicznej, specjalista ds. prawa samorządowego i administracyjnego, autor licznych publikacji z tego zakresu
Podstawy prawne
art. 35 ust. 1 pkt 1, ust. 2 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 17; ost. zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 278)
art. 127, art. 131, art. 252 ust. 1, art. 236 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 869; ost. zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 695)
art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215)
art. 10 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148; ost. zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 910)