Za pomocą testów można samodzielnie skontrolować przestrzeganie przepisów w zakresie stosowania klasyfikacji budżetowej w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.
Testy są skonstruowane w taki sposób, że mogą służyć pomocą przy kontroli prawidłowości stosowania klasyfikacji budżetowej w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, a także prawidłowości odróżniania wydatków bieżących od wydatków majątkowych. Testy mogą służyć pracownikom komórek merytorycznych, służb finansowo-księgowych oraz komórek kontroli jednostek.
Formularze testowe wypełnia się w każdej pozycji. Trzeba odpowiedzieć na każde z pytań. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w formularzu należy podać przyczynę jej powstania i osobę odpowiedzialną za jej powstanie. Poza tym należy także podać proponowane rozwiązania w celu wyeliminowania tej nieprawidłowości na przyszłość.
W przypadku wykorzystania testów przez szeregowych pracowników w celu samokontroli wykonywania powierzonych im zadań wyniki testów należy omówić z przełożonymi. To oni powinni podejmować decyzje o wprowadzeniu ewentualnych zmian do praktyk przyjętych w danej jednostce.
Przy korzystaniu z testów należy posiłkować się omówieniem poszczególnych zagadnień w PRB 6/2019 "Klasyfikacja budżetowa w kontekście interpretacji Ministerstwa Finansów". W razie potrzeby należy sięgać do przepisów źródłowych, a także innych szczegółowych opracowań fachowych.
Kontrolę w tym zakresie trzeba przeprowadzić na podstawie zapisów w polityce rachunkowości jednostki oraz w aktach wewnętrznych, ustalających zakresy obowiązków pracowników (regulaminy organizacyjne, zakresy czynności, upoważnienia do wykonywania określonych czynności).
Lp. | Odpowiedz na pytania: | Tak/Nie/Nie dotyczy | Przyczyna powstania nieprawidłowości | Osoba odpowiedzialna za jej powstanie | Wnioski |
Uwagi | |||||
1. | Czy w instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych ustalono zasady dekretowania dowodów dochodowych (przychodowych) w zakresie obowiązku podawania w dekretacji podziałek klasyfikacji budżetowej? |
|
|
|
|
2. | Czy w przepisach wewnętrznych ustalono osoby zobowiązane do: | x | x | x | x |
a) | wskazywania klasyfikacji budżetowej na dowodach dochodowych (przychodowych), |
|
|
|
|
b) | pełnienia zastępstw za ww. osoby? |
|
|
|
|
3. | Czy w instrukcji obiegu dokumentów księgowych wprowadzono zapisy dotyczące: | x | x | x | x |
a) | sytuacji, w których na dowodach wydatkowych (rozchodowych) należy obowiązkowo zamieszczać opis merytoryczny, |
|
|
|
|
b) | obowiązku wskazania w opisie merytorycznym podziałki klasyfikacji budżetowej wydatków (rozchodów) proponowanej do ich pokrycia? |
|
|
|
|
4. | Czy w przepisach wewnętrznych ustalono osoby zobowiązane do: | x | x | x | x |
a) | wskazywania klasyfikacji budżetowej na dowodach wydatkowych (rozchodowych), |
|
|
|
|
b) | pełnienia zastępstw za ww. osoby? |
|
|
|
|
5. | Czy w polityce rachunkowości jednostki ustalono zasady sporządzania, kontrolowania i zatwierdzania do ujęcia w księgach rachunkowych dowodów: | x | x | x | x |
a) | zbiorczych służących do zmian sklasyfikowania dochodów (wydatków), przychodów (rozchodów), |
|
|
|
|
b) | korygujących błędnie wskazane podziałki klasyfikacji budżetowej? |
|
|
|
|
6. | Czy w przepisach wewnętrznych ustalono osoby: | x | x | x | x |
a) | uprawnione do wystawiania, sprawdzania i zatwierdzania ww. dowodów, |
|
|
|
|
b) | zobowiązane do pełnienia zastępstw za ww. osoby? |
|
|
|
|
7. | Czy do instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych są załączone aktualne wzory podpisów pracowników odpowiedzialnych za: | x | x | x | x |
a) | wskazywanie i kontrolę prawidłowości podziałek klasyfikacji budżetowej na dowodach księgowych, |
|
|
|
|
b) | wystawianie, sprawdzanie i zatwierdzanie dowodów zbiorczych i korygujących służących do zmian sklasyfikowania dochodów (wydatków), przychodów (rozchodów)? |
|
|
|
|
Kontrolę w tym zakresie trzeba przeprowadzić na reprezentatywnej próbie dowodów księgowych kasowych i bankowych co najmniej z ostatniego zamkniętego roku obrotowego oraz roku bieżącego. Każdy skontrolowany dowód opisuje się w jednym wierszu tabeli.
Lp. | Symbol i nr dowodu | Rodzaj dochodu/wydatku/przychodu/rozchodu1) | Dział/rozdział/paragraf klasyfikacji budżetowej | Niedozwolone korekty wskazania podziałek klasyfikacji budżetowej2) | Osoba dekretująca | Uwagi3) | |||
według dowodu | prawidłowo | tak | nie | według dowodu | według przepisów jednostki | ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Należy podać zwięzły opis pozwalający na prawidłowe sklasyfikowanie dochodu (przychodu), wydatku (rozchodu).
2) Chodzi o korektę przez usuwanie wskazania na dowodzie, np. zamazanie, przerobienie cyfr, oraz korektę osobnym dowodem, ale niepodpisaną przez osobę korygującą itp.
3) W pozycji "Uwagi" należy podać:
Kontrolę w tym zakresie trzeba przeprowadzić na reprezentatywnej próbie dowodów księgowych kasowych i bankowych co najmniej z ostatniego zamkniętego roku obrotowego oraz roku bieżącego. Każdy skontrolowany dowód opisuje się w jednym wierszu tabeli.
Lp. | Symbol i nr dowodu | Rodzaj dochodu/wydatku/przychodu/rozchodu1) | Dział/rozdział/paragraf klasyfikacji budżetowej | Czy treść dowodu i opis merytoryczny wystarczają do ustalenia klasyfikacji budżetowej | Czy główny księgowy odmówił zatwierdzenia dowodu i wezwał kierownika komórki merytorycznej do złożenia dodatkowych wyjaśnień | Uwagi2) | |||
według dowodu | prawidłowo | tak | nie | tak | nie | ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Należy podać zwięzły opis pozwalający na prawidłowe sklasyfikowanie dochodu (przychodu), wydatku (rozchodu).
2) W pozycji "Uwagi" należy podać:
Kontrolę w tym zakresie trzeba przeprowadzić na reprezentatywnej próbie dowodów księgowych rozliczeniowych i korygujących co najmniej z ostatniego zamkniętego roku obrotowego oraz roku bieżącego. Każdy skontrolowany dowód opisuje się w jednym wierszu tabeli.
Lp. | Symbol i nr dowodu: | Rodzaj dochodu/wydatku/przychodu/rozchodu1) | Dział/rozdział/paragraf klasyfikacji budżetowej | Niedozwolone korekty wskazania podziałek klasyfikacji budżetowej2) | Osoba wystawiająca/kontrolująca i zatwierdzająca dowód | Uwagi3) |
| |||||
według dowodu pierwotnego | według dowodu rozliczeniowego/korygującego | prawidłowo | tak | nie | według dowodu | według przepisów jednostki | ||||||
| pierwotnego | rozliczeniowego/korygującego |
| |||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Należy podać zwięzły opis pozwalający na prawidłowe sklasyfikowanie dochodu (przychodu), wydatku (rozchodu).
2) Chodzi o korektę przez usuwanie wskazania na dowodzie rozliczeniowym (korygującym), np. zamazanie, przerobienie cyfr, oraz korektę osobnym dowodem, ale niepodpisaną przez osobę korygującą itp.
3) W pozycji "Uwagi" należy podać:
Kontrola ta pozwala na wykrycie nieprawidłowego klasyfikowania wydatków z tytułu odsetek za zwłokę za nieterminowe regulowanie zobowiązań. Chodzi tu o zamierzone, błędne klasyfikowanie w celu uniknięcia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Kontrolę należy przeprowadzić na reprezentatywnej próbie zobowiązań jednostki uregulowanych po terminie płatności. W razie wykrycia nieprawidłowości należy skontrolować 100% takich wydatków, poniesionych w ciągu ostatnich zamkniętych 2 lat obrotowych oraz roku bieżącego. Trzeba ustalić faktyczną kwotę zapłaconych odsetek, aby przygotować dane do złożenia zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
Lp. | Symbol i nr dowodu opłaconego po terminie | Kwota opłaconych odsetek za zwłokę | Dział/rozdział/paragraf klasyfikacji budżetowej ustalone dla odsetek | Niedozwolone korekty wskazania podziałek klasyfikacji budżetowej2) | Osoba: 1 - wystawiająca 2 - kontrolująca 3 - zatwierdzająca dowód | Uwagi3) | |||
według dowodu pierwotnego | według dowodu korygującego1) | prawidłowo | tak | nie | |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Należy odnieść się do ewentualnych późniejszych korekt zakwalifikowania odsetek w ciągu roku budżetowego - przekwalifikowanie z prawidłowej podziałki do nieprawidłowej lub na odwrót - korekta błędnej podziałki na prawidłową.
2) Chodzi o korektę przez usuwanie wskazania na dowodzie pierwotnym, np. zamazanie, przerobienie cyfr, oraz korektę osobnym dowodem, ale niepodpisaną przez osobę korygującą itp.
3) W pozycji "Uwagi" należy podać:
Kontrola ta pozwala na wykrycie nieprawidłowego klasyfikowania poniesionych wydatków nieprzewidzianych w planie finansowym jednostki lub z przekroczeniem tego planu. Chodzi tu o zamierzone, błędne klasyfikowanie w celu uniknięcia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Kontrolę należy przeprowadzić na reprezentatywnej próbie wydatków majątkowych i niemajątkowych. W razie wykrycia nieprawidłowości należy skontrolować 100% takich wydatków, poniesionych w ciągu ostatnich zamkniętych 2 lat obrotowych oraz roku bieżącego. Trzeba ustalić faktyczną kwotę poniesioną z naruszeniem przepisów, aby przygotować dane do złożenia zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
Lp. | Symbol i nr dowodu | Rodzaj wydatku1) | Dział/rozdział/paragraf klasyfikacji budżetowej ustalone dla dowodu | Niedozwolone korekty wskazania podziałek klasyfikacji budżetowej3) | Kwota nieujęta/przekraczająca plan4) | Późniejsza korekta planu5) | Osoba: 1 - wystawiająca 2 - kontrolująca 3 - zatwierdzająca dowód | Uwagi6) | |||||
według dowodu pierwotnego | według dowodu korygującego2) | prawidłowo | tak | nie | data | kwota | data | kwota | |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Należy podać zwięzły opis pozwalający na prawidłowe sklasyfikowanie dochodu (przychodu), wydatku (rozchodu).
2) Należy odnieść się do ewentualnych późniejszych korekt zakwalifikowania wydatku w ciągu roku budżetowego - przekwalifikowanie z nieprawidłowej podziałki do prawidłowej po zmianie planu finansowego na dany rok.
3) Chodzi o korektę przez usuwanie wskazania na dowodzie rozliczeniowym (korygującym), np. zamazanie, przerobienie cyfr, oraz korektę osobnym dowodem, ale niepodpisaną przez osobę korygującą itp.
4) Należy podać odpowiednią kwotę na dzień dokonania wydatku. Ustala się ją w odniesieniu do planu rzeczowo-finansowego wydatków na ten dzień.
5) Rubryka dotyczy przypadków, w których po dokonaniu wydatku nieujętego w planie lub z przekroczeniem planu wprowadzono w odpowiednim trybie korektę do planu wydatków jednostki. Należy podać datę takiej korekty i skorygowaną kwotę.
6) W pozycji "Uwagi" należy podać:
Kontrolę w tym zakresie trzeba przeprowadzić na podstawie reprezentatywnej próby wybranych wydatków bieżących (remonty, nabywanie pozostałych środków trwałych - sklasyfikowanych jako nabycie materiałów i wyposażenia) oraz inwestycyjnych (z podziałem na zadania inwestycyjne i zakupy inwestycyjne). Jedną tabelę stosuje się do kontroli wybranych dowodów księgowych, traktowanych jako jedno zadanie rzeczowe (jeden remont, jedna inwestycja, jedna dostawa).
Tabela może być wykorzystywana nie tylko do kontroli wydatków ex post. Po odpowiednim dostosowaniu można ją wykorzystywać także na etapie planowania wydatków budżetowych, w celu prawidłowego sklasyfikowania wydatków majątkowych i bieżących. W takim przypadku wypełnia się ją nie na podstawie dowodów księgowych, lecz na podstawie dokumentacji projektowej i kosztorysowej.
I. Część ogólna: Nazwa zadania/zakupu (według planu rzeczowo-finansowego jednostki): ........................ | |||||||
Oznaczenie dowodów księgowych | Klasyfikacja budżetowa na dowodach |
| |||||
numer | symbol | data | kwota | dział | rozdział | paragraf | |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
Razem |
|
|
|
| |||
II. Część szczegółowa - odróżnienie zakupu usług remontowych od inwestycyjnych | |||||||
Pytanie | Odpowiedź | Klasyfikacja wydatków1) | |||||
bieżące | majątkowe | ||||||
Jaki był główny cel poniesienia wydatków? | Konserwacja bieżąca (w tym także zakup i wymiana części zamiennych) | x |
| ||||
Remont bieżący, okresowy, awaryjny | x |
| |||||
Wytworzenie |
| x | |||||
Ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, odbudowa - w tym tzw. remont kapitalny, modernizacja) |
| x | |||||
Jaki cel jednostka zamierzała osiągnąć? | Przywrócenie pierwotnego stanu użytkowego środka trwałego utraconego na skutek upływu czasu i użytkowania (nawet jeśli remont wykonano za pomocą nowocześniejszych materiałów i technologii) | x |
| ||||
Nabycie (wytworzenie) nowego środka trwałego |
| x | |||||
Ulepszenie środka trwałego o charakterze: przebudowy, rozbudowy, adaptacji, odbudowy, modernizacji |
| x | |||||
III. Część szczegółowa - odróżnienie zakupów inwestycyjnych od zakupów bieżących (tzw. zakupów wyposażenia) | |||||||
Czy wartość pojedynczych obiektów inwentarzowych środków trwałych nabywanych w ramach danej dostawy przekracza 10 000 zł? | Tak |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
Czy nabywane środki trwałe zgodnie z polityką rachunkowości są zaliczane do kategorii pozostałych środków trwałych umarzanych jednorazowo w dniu wydania do używania? | Tak | x |
| ||||
Nie |
| x | |||||
IV. Część szczegółowa - odróżnienie wydatków remontowych od inwestycyjnych | |||||||
Na podstawie dokumentacji projektowo-technicznej zadania należy ustalić, czy w wyniku przeprowadzonych robót: | |||||||
a) zmienią się parametry charakterystyczne środka trwałego (powierzchnia zabudowy, powierzchnia użytkowa, kubatura, długość, masa itp.), | Tak |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
b) zmienią się parametry techniczno-użytkowe środka trwałego, | Tak |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
c) trwałej zmianie ulegnie przeznaczenie środka trwałego, | Tak |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
d) środek trwały całkowicie zniszczony ulegnie odbudowaniu (odtworzeniu) w stanie pierwotnym przy użyciu tych samych lub nowszych materiałów (technologii), | Tak |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
e) środek trwały zostanie unowocześniony, | Tak |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
f) środek trwały zostanie wyremontowany przy użyciu takich samych lub nowszych materiałów i/lub technologii? | Tak | x |
| ||||
Nie |
| x | |||||
Czy w wyniku wykonanych prac wzrośnie wartość użytkowa środka trwałego mierzona: | |||||||
a) wydłużeniem czasu używania środka trwałego w stosunku do założonego pierwotnie, | Tak (podać w latach/miesiącach, o jak długo) |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
b) wzrostem wydajności pracy, | Tak (podać, o ile jednostek produktu/usługi w stosunku do stanu pierwotnego) |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
c) spadkiem kosztów eksploatacji, | Tak (podać, jakich kosztów ma to dotyczyć i jakiego rzędu oszczędności mogą być uzyskane) |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
d) zmniejszeniem zanieczyszczenia środowiska, | Tak (podać, jakie oddziaływanie na środowisko ma zostać osiągnięte w stosunku do stanu pierwotnego) |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
e) wzrostem komfortu użytkowania, | Tak (podać, na czym polega zmiana w stosunku do stanu pierwotnego) |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
f) innymi miarami (podać, jakimi)? | Tak |
| x | ||||
Nie | x |
| |||||
V. Część szczegółowa - prawidłowość zaliczenia nakładów na nabycie środka trwałego do wydatków na zakupy inwestycyjne | |||||||
Należy spisać według dowodów księgowych następujące kwoty kosztów na nabycie środków trwałych: | Kwota | Dział/rozdział/paragraf | |||||
według dowodu | prawidłowy | ||||||
a) cena sprzedaży, |
|
|
| ||||
b) koszty załadunku, wyładunku, |
|
|
| ||||
c) koszty transportu, |
|
|
| ||||
d) koszty opłat za badania, zezwolenia, pozwolenia warunkujące dopuszczenie środka trwałego do używania, |
|
|
| ||||
e) koszty dodatkowego wyposażenia środka trwałego, |
|
|
| ||||
f) koszty dostosowania środka trwałego do stanu zdatnego do użytku, |
|
|
| ||||
g) inne koszty (jakie?), |
|
|
| ||||
h) inne koszty (jakie?). |
|
|
|
1) Krzyżykiem jest zaznaczona prawidłowa klasyfikacja wydatków dla podanej odpowiedzi.
Testy kontrolne opracowała:
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji
z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Podstawy prawne:
załącznik 1, 2, 3 i 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U z 2019 r. poz. 257)