W wielu czasopismach specjalistycznych autorzy artykułów przekonują, że opłaty przesyłowe, dystrybucyjne i abonamentowe ujmowane przez sprzedawców energii elektrycznej i dostawców wody na fakturach należy klasyfikować jako usługi w paragrafie 430. W tym artykule przedstawiamy punkt widzenia Ministerstwa Finansów na ten temat na podstawie dwóch interpretacji: jednej wydanej 11 września 2015 r. (sygn. BP1.4102.33.201527) oraz drugiej wydanej 21 listopada 2017 r. (sygn. BP1.4102.46.2017).
Ministerstwo Finansów, wydając interpretacje na temat stosowania podziałek klasyfikacyjnych, standardowo wskazuje, że:
MF
Klasyfikacja budżetowa jest narzędziem mającym za zadanie umożliwić dysponentom środków budżetowych zaewidencjonowanie określonych zdarzeń, rozstrzygniętych co do zasady przepisami prawa materialnego. A zatem podstawą zaklasyfikowania wydatku do odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej będzie ustalenie rodzaju tego wydatku oraz jego podstawy prawnej.
W ślad za tą wytyczną należy stwierdzić, że przy podejmowaniu decyzji o ujęciu poniesionego wydatku do konkretnego paragrafu należy odnieść się do przepisów prawa regulujących ten wydatek. Według przepisów prawa materialnego, jakimi są regulacje ustawy o VAT, jednostka nabywa towary lub usługi. Zgodnie z tą regułą zakup usługi należy klasyfikować w paragrafach "usługowych" (w klasyfikacji budżetowej mamy wiele takich paragrafów, które dotyczą zakupu usług, np.: 427, 428, 430, 438, 439). Natomiast zakupy towarów należałoby ujmować w paragrafach przeznaczonych dla dostaw towarów, np.: 421, 422, 423, 424.
W zgodzie z przedstawioną regułą autorzy artykułów, w których analizuje się kwestie klasyfikowania wydatków związanych z zakupem energii i dostawy wody, wnioskują, że zakup energii elektrycznej jest zakupem towaru i należy ujmować go w paragrafie 426. Natomiast towarzysząca zakupowi energii usługa przesyłowa i dystrybucyjna, jako że jest usługą, powinna stanowić usługę klasyfikowaną w paragrafie "usługowym" 430. Przepisy prawa materialnego, jakimi są regulacje ustawy - Prawo energetyczne, konsekwentnie mówią wprost o usłudze dystrybucyjnej i przesyłowej (np. art. 4e1, art. 4g ust. 2, art. 4h ust. 1).
Rozstrzygnięcie co do klasyfikowania usług dystrybucyjnych i przesyłowych w paragrafie 430 należałoby zatem uznać za uzasadnione i prawdziwe, w świetle reguły, którą Ministerstwo Finansów samo upowszechnia, a która została zacytowana na początku. Niestety interpretacje Ministerstwa Finansów na temat klasyfikowania opłat dystrybucyjnych i przesyłowych formułują zupełnie inne konkluzje.
Ministerstwo Finansów w swoim wywodzie na temat klasyfikowania opłaty przesyłowej i dystrybucyjnej również odwołało się do przepisu prawa materialnego, tj. ustawy - Prawo energetyczne. Odwołało się jednak do art. 5 tej ustawy, w którym ustawodawca wskazał, że:
§
Dostarczanie paliw gazowych lub energii odbywa się na podstawie umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji (…).
Dalsza część cytowanego przepisu wskazuje, że obie umowy - na sprzedaż energii oraz usługi przesyłu i dystrybucji - mogą być zawarte z tym samym przedsiębiorcą lub z dwoma różnymi. Jednak nie ma znaczenia dla stosowania klasyfikacji budżetowej, czy jednostka budżetowa otrzymuje:
W obu tych wariantach kwestia dwóch lub jednej faktury jest bez znaczenia. Jest jedynie wynikiem uwolnienia rynku energetycznego w Polsce, w wyniku którego kto inny jest producentem-sprzedawcą energii, a kto inny jest właścicielem sieci dystrybucyjnej i przesyłowej, który świadczy jednostce usługi.
W logice klasyfikowania tych wydatków do paragrafów klasyfikacji budżetowej przedstawianej przez Ministerstwo Finansów podkreśla się integralność usługi z zakupem energii.
Ministerstwo Finansów odnośnie do wydatków na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej wskazuje:
MF
Należy zauważyć, iż zgodnie z objaśnieniami do paragrafu wydatków 426 "Zakup energii", paragraf ten obejmuje opłaty za dostawę energii elektrycznej, cieplnej i innej, gazu oraz wody. Poprzez dostawę należy rozumieć dostarczenie energii elektrycznej, cieplnej i innej, gazu na podstawie właściwej umowy, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, tj. zawierającej postanowienia umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowy sprzedaży. Usługa przesyłania lub dystrybucji jest zatem integralnie związana z zakupem energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu. Biorąc pod uwagę powyższe, w paragrafie wydatków 426 "Zakup energii" należy klasyfikować zarówno zapłatę za pobraną energię elektryczną, jak i świadczone usługi ich przesłania lub dystrybucji (w tym opłatę abonamentową).
Pismo Ministerstwa Finansów z 21 listopada 2017 r.,
sygn. BP1.4102.46.2017
Moim zdaniem wysoce dyskusyjne jest, czy usługę dystrybucyjną i przesyłową można uznać za integralnie związane z zakupem energii. Z pewnością związana jest z tym zakupem. Zasadność świadczenia tej usługi (albo usług) jest uzależniona od faktu zakupu energii. Jednak nie jest to jednoznaczne z integralnością, która jako pojęcie także może być różnie rozumiana. Szczególnie że biorąc pod uwagę wspomniany proces uwolnienia rynku energetycznego, obserwujemy raczej proces deintegracji. A przepisy prawa materialnego to potwierdzają.
Zresztą gdyby tak rozumieć integralność obu (energii i jej przesyłu), to zakup wody i zagospodarowanie ścieków też należałoby ujmować w jednym paragrafie, a przecież tak się nie dzieje. Zapłata za odprowadzanie ścieków jest wydatkiem paragrafu 430, a dostawa wody to wydatek paragrafu 426. Przywołana analogia być może nie jest do końca trafna, ponieważ ilość odprowadzanych ścieków nie zawsze jest tożsama z ilością pobranej wody. Pozostaje jeszcze odnieść się do opłat abonamentowych związanych z dostawą wody.
Analogicznie do usług przesyłowych i dystrybucyjnych dotyczących energii dostawie wody towarzyszą opłaty abonamentowe. W sprawie sposobu ujmowania abonamentu związanego z zakupem (dostawą) wody wystąpił audytor wewnętrzny z jednej jednostki. Zadano pytanie, jakie jest stanowisko Ministerstwa Finansów w zakresie prawidłowej klasyfikacji budżetowej w odniesieniu do opłaty abonamentowej dotyczącej wody?
Pytający wskazał, że:
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych dostawa wody przez zakład gospodarki komunalnej powinna być klasyfikowana w paragrafie 426 "Zakup energii", ponieważ paragraf ten obejmuje opłaty za dostawę energii elektrycznej, cieplnej i innej, gazu oraz wody. Natomiast odbiór ścieków powinien być klasyfikowany w paragrafie 430 "Zakup usług pozostałych", ponieważ jest związany z usługami komunalnymi. Problem pojawia się w momencie wskazywania przez dostawcę wody (tj. Zakład Wodociągów i Kanalizacji) innych składników, m.in. abonamentu. Opłata abonamentowa jest każdorazowo integralną częścią dostarczenia wody do odbiorcy i biorąc pod uwagę wytyczną zawartą w piśmie o sygn. ST1-4834-676/BM/2007/1270 Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów z 18 października 2007 r. powinna być klasyfikowana do paragrafu 426, gdyż jest związana bezpośrednio z wodą (tj. doprowadzeniem i zużyciem).
Przy tak postawionym pytaniu, jak zacytowano, oraz dokonanej analizie stanu faktycznego i prawnego przez jednostkę, która zadała pytanie, Ministerstwo Finansów potwierdziło poprawność wnioskowania. Wskazało, że:
MF
W paragrafie 426 mogą być ujmowane również opłaty związane z ich przesyłaniem i dystrybucją, w tym opłaty przesyłowe stałe i zmienne, opłaty przejściowe oraz abonamentowe, które stanowią integralną część kosztów związanych z dostawą energii elektrycznej, cieplnej i innej oraz gazu.
Pismo Ministerstwa Finansów z 11 września 2015 r.,
sygn. BP1.4102.33.2015
Oprac. Ireneusz Rosiek
doktor nauk ekonomicznych, specjalista w zakresie finansów publicznych, wykładowca/szkoleniowiec
Podstawy prawne:
art. 4e1, art. 4g ust. 2, art. 4h ust. 1, art. 5 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 755; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1556)
załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1363)
Źródło:
pismo Ministerstwa Finansów z 11 września 2015 r., sygn. BP1.4102.33.2015
pismo Ministerstwa Finansów z 21 listopada 2017 r., sygn. BP1.4102.46.2017