Jednym z podatków, którego dotyczą postanowienia tak zwanej tarczy antykryzysowej, jest podatek od nieruchomości. Jednak w tym zakresie ustawodawca nie przewidział rozwiązań o charakterze ogólnym - bezpośrednio przekładających się na sytuację podatników. Zmienił jedynie zakres kompetencji rad gmin dotyczących tego podatku.
O wysokości maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych decyduje wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jednak stawki maksymalne to tylko granica, która przy poborze tych podatków nie może zostać przekroczona. O ich ostatecznej wysokości na terenie danej gminy decyduje w drodze stosownej uchwały jej rada.
Podejmując uchwały podatkowe, rada gminy ma także prawo:
|
Tym, do czego rada gmin nie ma prawa jest natomiast m.in. wprowadzanie zwolnień podmiotowych z podatku od nieruchomości oraz terminy płatności rat podatku. I to właśnie w tym zakresie nowododane artykuły 15p i 15q ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa COVID) zmieniają kompetencje rad gmin.
Jak wynika z art. 15p ustawy COVID, rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020 zwolnienie z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku ponoszę negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
Na co należy zwrócić uwagę?
|
Jak wynika z art. 15q ustawy COVID, rada gminy może przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r.
Na co należy zwrócić uwagę?
|
Wprowadzenie zwolnień czy odroczenie terminu płatności musi zostać uregulowane poprzez podjęcie stosownej uchwały przez radę gminy. Należy pamiętać, że aby taka uchwała mogła zacząć obowiązywać, musi zostać ogłoszona w wojewódzkim dzienniku urzędowym, z zachowaniem wymaganego vacatio legis. Co do zasady, akty normatywne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt przewiduje termin dłuższy.
Wart uwagi jest też fakt, że przepisy ustawy o COVID nie definiują pojęcia "przedsiębiorcy, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19". Wśród specjalistów pojawiają się więc głosy, że - zważywszy na skutki ekonomiczne COVID-19 - w praktyce do kategorii tej będą mogli zostać zaliczeni niemal wszyscy przedsiębiorcy.
Małgorzata Masłowska
redaktor merytoryczny dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa", prawnik specjalizujący się w tematyce prawa podatkowego i prawa pracy
Podstawa prawna
art. 2-7 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170)
art. 4 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1461)
art. 15p, art. 15q ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568)
art. 1 pkt 14 ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568)