Monitor Księgowego 9/2019, data dodania: 16.08.2019

Do samochodów elektrycznych można stosować limit w wysokości 225 000 zł a nie 150 000 zł - stanowisko MF

Podatnicy nabywający na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej samochody elektryczne mogą je amortyzować w ramach limitu 225 00 zł a nie 150 000 zł. Potwierdziło to MF w odpowiedzi udzielonej redakcji "MONITORA księgowego".

Od początku 2019 r. zmieniły się limity amortyzacji dla samochodów osobowych. W przypadku samochodów elektrycznych limit wynosi 225 000 zł (art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop). Prawo do amortyzacji w tym limicie zostało przez ustawodawcę uzależnione od wydania przez Komisję Europejską pozytywnej decyzji o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w znowelizowanych przepisach updof i updop ze wspólnym rynkiem albo stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. Do tego czasu - na podstawie przepisów przejściowych - podatnicy powinni stosować limit odnoszący się do samochodów osobowych innych niż pojazdy elektryczne, który od początku 2019 r. wynosi 150 000 zł (art. 15 ustawy nowelizującej).

Naszej redakcji udało się dotrzeć do opinii Komisji Europejskiej, w której zajęła stanowisko że przepisy podwyższające limit amortyzacji dla samochodów elektrycznych nie stanowią pomocy publicznej. W związku z tym zwróciliśmy się do MF z prośbą o potwierdzenie, że podatnicy nabywający samochody elektryczne są uprawnieni do ich amortyzacji w ramach limitu 225 000 zł a nie 150 000 zł. W odpowiedzi udzielonej 8 sierpnia 2019 r. naszej redakcji MF potwierdził takie prawo. Możemy w niej przeczytać, że:

MF (…) W dniu 18 grudnia 2018 r. Komisja Europejska przekazała stanowisko, w myśl którego proponowane w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych regulacje dot. podwyższenia kwoty limitu nie stanowią pomocy publicznej i dopuszczone jest ich stosowanie.

Zgodnie z powyższym od dnia ogłoszenia stanowiska Komisji Europejskiej, tj. od 18 grudnia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. obowiązuje limit w wysokości 30 000 euro, określony w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Od dnia 1 stycznia 2019 r. będzie obowiązywał limit w wysokości 225 000 złotych, określony w ustawie z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

 

Powyższe oznacza, że podatnicy, którzy zamierzają nabyć na potrzeby prowadzonej działalności samochód elektryczny, rozliczą jego amortyzację w ramach limitu 225 000 zł a nie 150 000 zł.

Korekta odpisów amortyzacyjnych od samochodów elektrycznych nabytych po 1 stycznia 2019 r.

Z odpowiedzi MF wynika, że prawo do amortyzacji w podwyższonym limicie przysługiwało podatnikom już od 1 stycznia 2019 r. Szkoda, że MF znając opinię Komisji Europejskiej już w grudniu 2018 r., nie poinformował o jej treści podatników, np. na swojej stronie internetowej. Ci z nich, którzy nie znali stanowiska Komisji i rozpoczęli amortyzację samochodów elektrycznych w ramach limitu 150 000 a nie 225 000 zł są uprawnieni do skorygowania dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych. Ponieważ prawo do amortyzacji w limicie 225 000 zł przysługiwało im już w momencie gdy dokonywali poszczególnych odpisów amortyzacyjnych, to korekty zaniżonej amortyzacji powinni dokonać wstecz, cofając się do poszczególnych miesięcy 2019 r.

Leasing samochodów elektrycznych również w limicie 225 000 zł

Od 1 stycznia 2019 r. do 225 000 zł został również podwyższony limit, w jakim podatnicy mogą rozliczać w kosztach opłaty za leasing samochodów elektrycznych (art. 23 ust. 1 pkt 47a i ust. 5e updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 49a i ust. 5e updop). W tym przypadku prawo do stosowania podwyższonego limitu również zostało uzależnione od pozytywnej opinii Komisji Europejskiej (art. 15 ustawy nowelizującej). Z uwagi na zajęcie przez Komisję ww. stanowiska należy uznać, że podatnicy, którzy:

  • po 1 stycznia 2019 r. wzięli samochód elektryczny w leasing są uprawnieni do skorygowania wysokości opłat leasingowych, które mogli zaliczać do kosztów. Ponieważ limit w wysokości 225 000 zł przysługiwał im już od początku 2019 r. korekty powinni dokonać wstecz, cofając się do poszczególnych miesięcy 2019 r.,
  • zamierzają wziąć w leasing samochód elektryczny będą mogli zaliczać do kosztów opłaty w limicie 225 000 zł.

 

Podstawa prawna:

  • art. 23 ust. 1 pkt 4, 47a i ust. 5e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1387; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1495

  • art. 16 ust. 1 pkt 4, 49a i ust. 5e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz. U. z 2019, poz. 865; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1495

  • art. 15 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2018 r. poz. 2159

 

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor "MONITORA księgowego"

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK