Monitor Księgowego 2/2020 [dodatek: Przegląd orzecznictwa i interpretacji], data dodania: 20.01.2020

Ulgi podatkowe w zeznaniu rocznym

I. Zasady korzystania z ulg podatkowych

Podatnicy, składając zeznanie roczne, mogą skorzystać z ulg podatkowych. Większość z nich podlega odliczeniu od dochodu. Do takich ulg należą ulga rehabilitacyjna i ulga na działalność badawczo-rozwojową, popularnie zwana ulgą B+R.Istnieją również ulgi odliczane od podatku. Najpopularniejszą z nich jest ulga na dziecko.

Rozliczając ulgi w zeznaniu rocznym, podatnicy muszą pamiętać, że ustawodawca w przypadku każdej z nich wskazał grupę podatników, którym dana ulga przysługuje oraz warunki jej stosowania.

Ulga rehabilitacyjna. W przypadku ulgi rehabilitacyjnej uprawnione do jej stosowania są osoby niepełnosprawne oraz podatnicy, na których utrzymaniu pozostają takie osoby. Ustawodawca stworzył katalog wydatków uznawanych za wydatki poniesione na cele rehabilitacyjne (patrz art. 26 ust. 7a updof). Katalog ten ma charakter zamknięty, co oznacza, że tylko wydatki w nim wymienione uprawniają do ich odliczenia w ramach niniejszej ulgi. Dodatkowo niektóre z wydatków są limitowane kwotowo. Do takich wydatków należą m.in. wydatki z tytułu używania samochodu osobowego czy wydatki z tytułu utrzymania psa asystującego. W przypadku większości wydatków wymagane jest ponadto posiadanie przez podatnika dokumentów stwierdzających ich wysokość.

Ulga na dziecko. Ulga ta przysługuje na dziecko małoletnie, wobec którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego albo sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą. Z ulgi tej można również skorzystać na dziecko pełnoletnie pozostające na utrzymaniu podatnika w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego lub w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej. Ulga ta jest limitowana kwotowo. Za każdy miesiąc kalendarzowy limit wynosi:

■ na jedno dziecko - 92,67 zł (rocznie 1112,04 zł, dziennie 3,09 zł),

■ na drugie dziecko - 92,67 zł (rocznie 1112,04 zł, dziennie 3,09 zł),

■ na trzecie dziecko - 166,67 zł (rocznie 2000,04 zł, dziennie 5,56 zł),

■ na czwarte i każde kolejne dziecko - 225 zł (rocznie 2700 zł, dziennie 7,5 zł).

Rodzice wychowujący jedno dziecko muszą również pamiętać, że warunkiem skorzystania przez nich z ulgi jest spełnienie kryterium dochodowości.

Ulga B+R. W przypadku ulgi B+R podatnik może pomniejszyć dochód o wydatki poniesione na działalność badawczo-rozwojową, tzw. koszty kwalifikowane. Rodzaje tych kosztów są wprost wymienione w art. 26e ust. 2 updof i art. 18d ust 2 updop. Należą do nich m.in. wydatki poniesione na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy realizacji działalności badawczo-rozwojowej, a także na nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową. Wysokość odliczenia przysługującego z tytułu tej ulgi jest limitowana i zależy od statusu podatnika korzystającego z niej oraz od rodzaju kosztu kwalifikowanego.

Ulga mieszkaniowa. Wyjątkowym typem ulgi jest ulga mieszkaniowa. Nie jest ona odliczana ani od dochodu, ani od podatku. Przysługuje podatnikom, którzy odpłatnie zbyli należące do nich nieruchomości mieszkalne, jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym je nabyli lub wybudowali, nie upłynęło pięć lat. Tacy podatnicy mogą uniknąć zapłaty podatku z tytułu dokonanej sprzedaży, jeżeli w ciągu trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości, przychód uzyskany z jej zbycia przeznaczą na własne cele mieszkaniowe. Analogicznie, jak w przypadku ulgi rehabilitacyjnej, ustawodawca również w przypadku ulgi mieszkaniowej ustalił zamknięty katalog wydatków uznawanych za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe. Jest on wprost regulowany w art. 21 ust. 25 updof.

Ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od dochodu wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uznaje się kwotę brutto (zawierającą VAT), o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o VAT.

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Odliczenia ulgi termomodernizacyjnej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych został opublikowany w rozporządzeniu, którego treść została opublikowana w dodatku do Mk nr 1 z cyklu Kodeks księgowego "PDOF i PKPIR 2020"

II. Ulga na dziecko

1. Dochodu pełnoletniego, uczącego się dziecka nie należy pomniejszać o składki na ubezpieczenia społeczne

Obliczając dochód pełnoletniego, uczącego się dziecka, od przychodu należy odjąć tylko koszty jego uzyskania. Kwoty tej nie należy pomniejszać o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne.

MF

(…) aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy m.in. utrzymywać w roku podatkowym pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach ściśle przez ustawę określonych, które w roku podatkowym nie uzyskało dochodów, do których stosuje się zasady opodatkowania, określone w art. 27 lub art. 30b, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej. W 2018 r. wysokość ww. dochodu wynosiła 3.089 zł, co wynika z wyliczenia ilorazu kwoty zmniejszającej podatek, tj. kwoty 556 zł 02 gr oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 18%.

Dla ustalenia dochodu dziecka - uprawniającego rodzica do skorzystania z ulgi prorodzinnej - dochód należy określić zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako różnicę pomiędzy przychodem, a kosztami uzyskania przychodu. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że ustawodawca w art. 26 ww. ustawy odróżnił pojęcie tegoż dochodu od podstawy opodatkowania (podstawy obliczenia podatku). Podstawę opodatkowania (podstawę obliczenia podatku) stanowi bowiem dochód po odliczeniu m.in. kwot uiszczonych tytułem składek na ubezpieczenie społeczne.

Zatem, ustalając za rok 2018 dochód córki (…) Wnioskodawczyni zobowiązana była od kwoty osiągniętego przez córkę przychodu z działalności wykonywanej osobiście (umowy-zlecenia) odjąć wyłącznie koszty jego uzyskania. Ponieważ dochód ten, w przypadku tej pełnoletniej, uczącej się córki w 2018 r. przekroczył kwotę 3.089 zł, o której mowa w art. 27f w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z omawianej ulgi. Oznacza to, że Wnioskodawczyni nie mogła, w rozliczeniu za rok 2018, zastosować ulgi prorodzinnej na tę córkę.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 26 września 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.294.2019.1.MD

Od redakcji

Od 1 sierpnia 2019 r. znowelizowano art. 6 ust. 4 pkt 3 updof, który wyznacza limit dochodów, jakie mogą osiągnąć pełnoletnie, uczące się dzieci, aby ich rodzice mogli skorzystać z ulgi na dziecko. Limit ten nadal wynosi 3089 zł, ale przy jego obliczaniu należy brać pod uwagę nie tylko dochody dziecka podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b updof (czyli dochody opodatkowane według skali podatkowej oraz dochody giełdowe), ale także przychody zwolnione z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 updof (czyli przychody zwolnione, rozliczane w ramach tzw. ulgi dla młodych). Celem wprowadzonej zmiany było uniknięcie sytuacji, w której ten sam przychód byłby dwukrotnie uprzywilejowany podatkowo - po raz pierwszy podlegając zwolnieniu z PIT w ramach ulgi dla młodych, po raz drugi, nie będąc wliczanym do limitu dochodów pełnoletniego, uczącego się dziecka, od którego zależy prawo do skorzystania z ulgi na dziecko przez jego rodziców. Rodzice, których dzieci skorzystały w 2019 r. z ulgi dla młodych, powinni być szczególnie ostrożni, rozliczając ulgę na dziecko za ten rok. Może się bowiem okazać, że nie mają do niej prawa z uwagi na przekroczenie przez ich dziecko ww. limitu dochodu. 

Należy również dodać, że jeżeli dochód pełnoletniego dziecka przekroczy 3089 zł, to jego rodzice nie mogą skorzystać z ulgi za żaden z miesięcy roku podatkowego, którego dotyczy składane przez nich zeznanie. Za błędne należy uznać stanowisko prezentowane przez niektórych rodziców, że ulga przysługuje im za miesiące, w których limit dochodów ich dziecka nie został przekroczony (por. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 6 września 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.273.2019.2.JK).

 

2. Obliczając dochód rodzica, nie należy wliczać do niego świadczeń zwolnionych z PIT

Obliczając wysokość dochodu rodzica uprawniającego go do skorzystania z ulgi na dziecko, nie należy brać pod uwagę świadczeń zwolnionych z PIT, takich jak diety z tytułu odbytych podróży służbowych.

MF

Skoro Wnioskodawca był w podróży służbowej, stwierdzić należy, że na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje mu możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania do wysokości wskazanych w przepisach limitów.

Wskazać zatem należy, że skoro Wnioskodawca uzyskuje dochody w związku z zatrudnieniem w Niemczech oraz diety w związku z odbyciem przez niego podróży służbowej, to ustalając wysokość limitu (112 000 zł) dochodu podatnika uprawniającego do skorzystania z ulgi prorodzinnej, winien uwzględnić te dochody, do których stosuje się zasady opodatkowania określone m.in. w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ww. ustawy.

Podsumowując, ze względu na powołany w art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 27 ww. ustawy, należy uznać, iż przy określaniu czy limit do zastosowania ulgi nie został przekroczony uwzględnić należy zarówno dochody uzyskane w Polsce przez małżonkę Wnioskodawcy jak i dochody uzyskane przez Zainteresowanego za granicą. Natomiast kwoty diet otrzymane w związku z odbyciem przez Wnioskodawcę podróży służbowych, nie podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu limitu dochodu, dotyczącego możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej w odniesieniu do jednego dziecka, do wysokości limitów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 28 czerwca 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.142.2019.2.AK

Od redakcji

W przypadku rodziców posiadających tylko jedno dziecko mogą oni skorzystać z odliczenia, o ile ich roczne dochody nie przekroczą kryterium dochodowego wynoszącego:

● 112 000 zł - w przypadku podatnika pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim (limit ten dotyczy dochodów podatnika i jego małżonka),

● 112 000 zł - w przypadku podatnika będącego osobą samotnie wychowującą dziecko,

● 56 000 zł - w przypadku podatnika niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku.

Jak słusznie wskazał organ podatkowy, ustalając dochód uprawniający do skorzystania z ulgi na dziecko, rodzic powinien brać pod uwagę tylko dochody, do których ma zastosowanie art. 27 updof. Nie należy natomiast uwzględniać w ww. limitach dochodów zwolnionych z PIT, takich jak diety z tytułu odbywanych podróży służbowych, świadczenia ze środków ZFŚS czy ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej, gdyż do nich art. 27 updof nie ma zastosowania.

Konieczność brania przez rodziców pod uwagę tylko dochodów, do których ma zastosowanie art. 27 updof ma jeszcze jeden skutek. Podatnik musi uwzględniać nie tylko dochody osiągnięte w Polsce, ale również za granicą, gdyż do nich również ma zastosowanie art. 27 updof (patrz kolejna interpretacja).

 

3. W limicie dochodów osiągniętych przez rodzica należy uwzględniać również dochody osiągnięte za granicą

Obliczając dochód uprawniający do skorzystania z ulgi na dziecko, rodzic powinien brać pod uwagę nie tylko dochody osiągnięte w Polsce, ale również za granicą.

MF  

Zatem bez znaczenia w rozpatrywanej sprawie będzie fakt, że zagraniczny dochód uzyskany przez męża Wnioskodawczyni zgodnie z metodą wyłączenia z progresją będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce, ponieważ w celu ustalenia limitu dochodu koniecznego do skorzystania z prawa do ulgi prorodzinnej na jedno dziecko należy wykazać dochody obu małżonków, do których stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na to, że dochody z pracy najemnej z Niemczech podlegają rozliczeniu w Polsce według tzw. metody wyłączenia z progresją (art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wraz z dochodami polskimi, należy je uwzględnić do limitu dochodów małżonków z tytułu wychowania dziecka.

Podsumowując, w przypadku gdy jeden z małżonków uzyskał dochody tylko w Polsce a drugi w Polsce i w Niemczech, to - wbrew twierdzeniu Wnioskodawczyni - dochody zagraniczne należy uwzględnić do ustalenia wysokości limitu dochodów podatnika, który chce skorzystać z ulgi z tytułu wychowywania dziecka.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 31 maja 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.215.2019.3.ES

 

4. Rodzic posiadający dzieci z różnych związków może skorzystać z ulgi na dziecko bez kryterium dochodowego

W przypadku gdy podatnik posiada kilkoro dzieci z różnych związków, ale wykonuje w stosunku do nich władzę rodzicielską ma prawo do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania wszystkich tych dzieci. Jeżeli jednak zdecyduje się na skorzystanie z ulgi tylko w stosunku do jednego z nich, które ma z obecnym małżonkiem, zaś ulgę w stosunku do dzieci z poprzedniego związku odliczy były małżonek, to podatnik ten nie będzie traktowany jak rodzic posiadający tylko jedno dziecko, do którego ma zastosowanie kryterium dochodowe.

MF

(…) stwierdzić należy, że ograniczenie korzystania z omawianej ulgi polegające na wprowadzeniu limitu dochodów, stosownie do art. 27f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje rodziców posiadających jedno dziecko. Przy czym przy określaniu na potrzeby ulgi prorodzinnej liczby dzieci (niezależnie od liczby posiadanych dzieci) należy brać pod uwagę tylko te dzieci, które spełniają wyżej określone kryteria, tj. dzieci małoletnie, w stosunku do których rodzic wykonywał władzę rodzicielską oraz dzieci pełnoletnie wymienione w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które rodzic utrzymywał w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego. W sytuacji więc gdy Wnioskodawca z dwóch różnych związków małżeńskich posiada czworo dzieci - w stosunku do których faktycznie wykonywał władzę rodzicielską (dzieci małoletnie), a w przypadku dziecka pełnoletniego utrzymywał je w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego - co uprawnia Wnioskodawcę do ulgi prorodzinnej na każde z nich, to niezależnie od tego, że w wyniku porozumienia była żona odliczyła ulgę w pełnej wysokości na troje dzieci, w świetle przytoczonych przepisów (po spełnieniu wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania) - Wnioskodawcy przysługiwało prawo do dokonania, w rozliczeniu za rok 2018, odliczenia ulgi na małoletniego syna (czwarte dziecko).

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 czerwca 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.219.2019.2.JK3

5. Faktyczne sprawowanie władzy rodzicielskiej warunkiem rozliczenia ulgi na dziecko przez rozwiedzionych małżonków

Rozwiedzeni małżonkowie mają prawo do ulgi na dziecko tylko w przypadku, gdy faktycznie wykonują wobec niego władzę rodzicielską. Samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie przesądza o prawie do skorzystania z ulgi.

MF

(…) warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia "wykonywanie władzy rodzicielskiej" z pojęciem "przysługiwanie władzy rodzicielskiej". Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Należy przy tym odróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie oznacza jej wykonywania. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka (postanowienia Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Stąd ulga na dzieci przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, a w szczególności fakt, że w latach 2017 r. i 2018 r. w stosunku do małoletniej córki Z. Wnioskodawca wykonywał faktyczną władzę rodzicielską, to za ten okres przysługiwało Mu prawo (po spełnieniu wszystkich przesłanek wynikających z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) do odliczenia ulgi prorodzinnej na małoletnią córkę Z. w wysokości 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 3 stycznia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.437.2019.4.KU

Od redakcji

Organy podatkowe oraz sądy administracyjne podkreślają, że warunkiem niezbędnym do skorzystania z ulgi na dziecko jest faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej w stosunku do dziecka, którego ulga dotyczy, a nie tylko jej posiadanie. W wydawanych interpretacjach i wyrokach stają również na stanowisku, że sam fakt płacenia przez rozwiedzionego małżonka alimentów na dziecko nie jest wystarczające do uznania, że wykonuje on wobec dziecka władzę rodzicielską. Ich zdaniem zaspakajanie życiowych potrzeb dziecka to tylko jeden z elementów jego wychowania. Z tego powodu odmawiają prawa do ulgi rodzicom, którzy po rozwodzie unikają kontaktów z dziećmi albo mają je sporadyczne, nawet, gdy płacą alimenty (por. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z 10 grudnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.488.2019.2.AK i z 27 listopada 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.360.2019.2.MM).

6. Rozwiedzeni rodzice mogą zawrzeć porozumienie dotyczące wysokości odliczenia przysługującego każdemu z nich

Rozwiedzeni rodzice odliczają ulgę na dziecko w ustalonej przez siebie proporcji. Ci z nich, którzy nie mogą dojść do porozumienia co do wysokości odliczenia przysługującego każdemu z nich, mogą odliczyć ulgę w częściach równych, czyli po 50%.

MF

(…) w wyniku rozwodu z dnia 29 września 2015 r. wykonywanie władzy rodzicielskiej powierzono Wnioskodawcy i mamie jego małoletnich dzieci. Wnioskodawca oświadczył, że bierze udział w życiu córek, sprawuje nad nimi opiekę, w pełni korzysta z przysługującej mu władzy rodzicielskiej i nadal w kolejnych latach zamierza z niej korzystać w podobny sposób, przy czym nie wyraził zgody na inny podział ulgi prorodzinnej niż po 50%.

(…) mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe - przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca wobec braku porozumienia z mamą dzieci będzie miał prawo składając w 2020 r. zeznanie za 2019 r. skorzystać z ulgi prorodzinnej w wysokości 50% kwoty ulgi na każde dziecko, ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 9 grudnia 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.403.2019.1.MD

Od redakcji

W art. 27f ust. 4 updof ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im z tytułu ulgi na dziecko. Z przepisu tego wynika, że kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej, ustalonej przez siebie proporcji. W związku z tym w przypadku rozwiedzionych rodziców możliwe jest skorzystanie z ulgi na dziecko w ustalonej przez nich proporcji. W tym przypadku konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy nimi. W sytuacji braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych, czyli po 50%.

II. Ulga rehabilitacyjna

1. Udział w psychoterapii

Podatnik może odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki poniesione na psychoterapię, jeżeli została zlecona przez lekarza psychiatrę.

MF

W kwestii odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych na psychoterapię, które nie zostały sfinansowane (dofinansowane) w jakiejkolwiek formie, są odpowiednio udokumentowane i były zalecone przez lekarza psychiatrę należy wskazać, że przepis art. 26 ust. 7a pkt 6 ww. ustawy, stanowi m.in., że wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi, są wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne.

Należy zwrócić uwagę, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia "zabieg" i "rehabilitacja". Zgodnie z definicją tych pojęć zawartą w "Słowniku wyrazów obcych" (PWN, Warszawa 1991 r.) oraz "Encyklopedii" PWN, zabieg stanowi interwencję mającą na celu wywołanie określonego skutku, zwykle będącą środkiem zaradczym przeciwdziałającym czemuś (np. skutkom choroby); rehabilitacja jest to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych.

Z całokształtu zaprezentowanej sprawy oraz przywołanych wyżej przepisów prawa wynika, że odbywane przez Wnioskodawczynię zabiegi psychoterapii indywidualnej wypełniają przesłanki do uznania ich za zabiegi rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy podatkowej.

Wobec powyższego, skoro odbywane świadczenia stanowią zabiegi rehabilitacyjne, stwierdzić należy, że poniesiona w 2019 r. przez Wnioskodawczynię odpłatność na ww. zabiegi stanowi tytuł do odliczenia przez Wnioskodawczynię tych wydatków od dochodu w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej, przy spełnieniu warunku posiadania przez Wnioskodawczynię dokumentów stwierdzających sfinansowanie tych wydatków.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 6 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.430.2019.2.ID

2. Terapia logopedyczna i zabiegi fizjoterapeutyczne

Podatnik może odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki na terapię logopedyczną oraz zabiegi fizjoterapeutyczne niepełnosprawnego dziecka.

MF

(…) wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z niepełnosprawnością córki (pozostającej na jego utrzymaniu), na zabiegi rehabilitacyjne - w ramach terapii logopedycznej (jako usprawniającej aparat mowy) wykonywane pod kierunkiem wyspecjalizowanych osób i wydatki na zabiegi fizjoterapeutyczne stanowią wydatki na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Wnioskodawca może dokonać odliczenia poniesionych wydatków od dochodu za 2018 r. oraz za lata następne, o ile takowe wydatki zostaną przez niego w tych latach poczynione oraz nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 16 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.195.2019.1.MM

Od redakcji

Należy pamiętać, że aby rodzic mający na utrzymaniu dziecko niepełnosprawne, które nie ukończyło 16 roku życia mógł skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, dochody tego dziecka w roku podatkowym nie mogą przekroczyć dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1455), w wysokości obowiązującej w grudniu tego roku podatkowego. W rozliczeniu za 2019 r. limit ten wynosi 13 200 zł. To oznacza, że tylko rodzice dzieci, które nie osiągnęły żadnych dochodów albo ich dochody nie przekroczyły w 2019 r. kwoty 13 200 zł są uprawnieni do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej w zeznaniu składanym za ten rok. Jeżeli dochody dziecka przekroczyły w 2019 r. kwotę 13 200 zł, jego rodzic utracił prawo do ulgi rehabilitacyjnej.

3. Zakup i montaż klimatyzacji

Wydatek poniesiony przez podatnika na zakup i montaż klimatyzacji uprawnia go do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej, jeżeli ułatwi ona podatnikowi wykonywanie podstawowych czynności życiowych.

MF

(…) Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną. Ma orzeczony umiarkowany stopień niepełnosprawności. W związku z upałami, które są latem, Wnioskodawczyni zakupiła do mieszkania klimatyzację wraz z usługą montażu. Wnioskodawczyni przeszła dwie operacje onkologiczne i otrzymała cztery dawki chemioterapii. W (...) miała kolejną operację związaną z wycięciem narządów rodnych. Niepełnosprawność przy upałach powoduje, że Wnioskodawczyni nie może swobodnie się poruszać. Ręka po stronie amputowanej piersi puchnie. Układ krążenia odmawia posłuszeństwa. Zakup klimatyzacji ułatwia Wnioskodawczyni wykonywanie podstawowych czynności życiowych. W zeznaniu podatkowym PIT-37 (rozliczenie wspólne z mężem) za 2018 r. Wnioskodawczyni nie odliczyła kosztów związanych z zakupem klimatyzacji. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że posiada fakturę VAT potwierdzająca poniesiony wydatek. Wydatek na klimatyzację nie został sfinansowany (dofinansowany) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, PFRON, NFZ, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, ani z żadnej instytucji w żadnej formie. Przedmiotowy wydatek nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów i nie został odliczony od przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie został zwrócony w żadnej formie.

 (…) wydatek poniesiony przez Wnioskodawczynię w 2018 r. na wyposażenie mieszkania w klimatyzację, czyli koszty zakupu i montażu, będzie mógł zostać zaliczony do wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, o których mowa w mowa w art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odliczony od dochodu w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2018 r. poprzez złożenie korekty zeznania za rok 2018.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 8 listopada 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.404.2019.2.ID

Od redakcji

W ramach ulgi rehabilitacyjnej podatnik może odliczyć tylko wydatki enumeratywnie wymienione w art. 26 ust. 7a updof. Należą do nich m.in. wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Przepisy updof nie definiują co należy rozumieć przez "adaptację". Wielokrotnie wykładni tego pojęcia dokonywały jednak sądy administracyjne i organy podatkowe. Ich zdaniem adaptacja mieszkania jest to przeróbka, mająca mu nadać inny charakter, przystosować do innego użytku. Adaptacja lokalu (budynku) mieszkalnego musi ułatwiać osobie niepełnosprawnej egzystowanie w tym lokalu (budynku), biorąc pod uwagę rodzaj niepełnosprawności. Z uwagi na różne stopnie i rodzaje występujących u podatników niepełnosprawności w każdym z przypadków wydatki na adaptację lokalu (budynku) mieszkalnego mogą być inne. To oznacza, że o ile w przypadku jednej osoby niepełnosprawnej wydatek poniesiony przez nią na zakup i montaż klimatyzacji będzie odzwierciedlał potrzeby wynikające z jej niepełnosprawności, o tyle w przypadku innej osoby tego rodzaju wydatek może zostać zakwestionowany przez organ podatkowy.

Należy również dodać, że organy podatkowe odmawiają podatnikom prawa do rozliczania w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków ponoszonych na naprawę i serwis klimatyzacji (por. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 3 września 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.231.2019.2.TR).

4. Remont łazienki

Podatnik może odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki poniesione na zakup materiałów budowalnych i wyposażenia łazienki oraz koszty robocizny związane z adaptacją i wyposażeniem łazienki do potrzeb wynikających z jego niepełnosprawności.

MF

(…) wydatki związane z zakupem materiałów budowlanych i wyposażenia łazienki oraz koszty robocizny, poniesione przez Wnioskodawczynię stanowią wydatki na adaptację i wyposażenie mieszkań (budynków mieszkalnych), odpowiadające potrzebom wynikającym z niepełnosprawności Wnioskodawczyni. Dokonane zakupy na modernizację łazienki ułatwiają bowiem wykonywanie codziennych czynności życiowych.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że wydatek poniesiony przez Wnioskodawczynię na zakup materiałów budowalnych i wyposażenia łazienki oraz koszty robocizny związane z adaptacją i wyposażeniem łazienki do potrzeb wynikających z niepełnosprawności Wnioskodawczyni, będzie mógł zostać zaliczony do wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wydatek ten Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć od dochodu w zeznaniu rocznym na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 czerwca 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.191.2019.2.MKA

5. Pobyt w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym

Podatnik może odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki poniesione na pobyt w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym.

MF

(…) ustawodawca w art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatek na cele rehabilitacyjne uważa wydatki poniesione na odpłatność za pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, za pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne.

(…) należy stwierdzić, że Wnioskodawca może odliczyć od dochodu w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2016 r. i 2017 r., poprzez złożenie korekty tych zeznań, w ramach ulgi rehabilitacyjnej - wydatki na cele rehabilitacyjne, tj. wydatki poniesione przez Niego w 2016 r. i 2017 r. za pobyt w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, zgodnie z treścią art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 14 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.513.2019.1.KR

6. Zakup skutera trójkołowego elektrycznego

Podatnik może odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki poniesione na zakup skutera trójkołowego elektrycznego.

MF

(…) wydatek poniesiony przez Wnioskodawcę na zakup skutera trójkołowego elektrycznego, ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych, może zostać zaliczony do wydatków na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odliczony od dochodu w zeznaniu rocznym za rok, w którym Wnioskodawca poniósł ten wydatek.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 9 września 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.257.2019.3.BK

Od redakcji

Do wydatków ponoszonych przez podatników na cele rehabilitacyjne zalicza się m.in. wydatki poniesione na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego. Jak podkreślają organy podatkowe określenie "niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności" oznacza, że ten sam wydatek poniesiony przez osobę niepełnosprawną w danej sytuacji będzie kwalifikował się do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej, natomiast w innej już nie. W ten sposób organy podkreślają, że każdy przypadek należy traktować indywidualnie. Zakup skutera trójkołowego elektrycznego z całą pewnością jest niezbędny osobom, które mają problemy z poruszaniem się. Nie można już tego powiedzieć w przypadku gdyby tego rodzaju sprzęt nabyła osoba głuchoniema.

7. Wydatki związane z używaniem samochodu osobowego

Podatnik może odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki związane z używaniem samochodu osobowego dla potrzeb jego niepełnosprawnego dziecka. Dla skorzystania z tego prawa nie ma znaczenia fakt, że podatnik jest rozwiedziony z matką dziecka. Wystarczające jest, że władza rodzicielska została powierzona obojgu rodzicom.

MF

(…) Wnioskodawca jest ojcem niepełnoletniej O. urodzonej 2006 r. Dnia 16 września 2015 r. Sąd Okręgowy Wydział Cywilny Rodzinny, sygn. akt XXX, rozwiązał związek małżeński Wnioskodawcy z K. z domu B. bez orzekania o winie. Zgodnie z wyrokiem wykonywanie władzy rodzicielskiej nad córką O. powierzone zostało obojgu rodzicom i miejsce pobytu dziecka ustalone przy matce K. I. Obie strony zostały zobowiązane do ponoszenia kosztów utrzymania i wychowywania wspólnej małoletniej córki.

(…) stwierdzić należy, że Wnioskodawca, mający na utrzymaniu niepełnosprawne dziecko, które nie ukończyło 16 roku życia spełnia warunki do odliczenia - na podstawie art. 26 ust. 7a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - od dochodów uzyskanych w 2017 i 2018 r. wydatków na cele rehabilitacyjne w związku z używaniem samochodu osobowego w celach ułatwiających Jego córce wykonywanie czynności życiowych do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym obowiązującego limitu wynoszącego 2.280 zł.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 17 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.190.2019.1.MD

Od redakcji

Podatnik mający na utrzymaniu dziecko niepełnosprawne, które nie ukończyło 16 roku życia może odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki związane z używaniem samochodu osobowego w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. Trzeba jednak pamiętać, że ustawodawca wprowadził limit zarobków jakie może osiągnąć niepełnosprawne dziecko, od którego zależy prawo rodzica do skorzystania z ww. odliczenia. Dochody dziecka w roku podatkowym nie mogą przekroczyć dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1455), w wysokości obowiązującej w grudniu tego roku podatkowego. W rozliczeniu za 2019 r. limit ten wynosi 13 200 zł.

III. Ulga B+R

1. Rozliczenie ulgi B+R następuje w zeznaniu rocznym

Podatnik, który nabył prawo do ulgi B+R, rozliczy ją dopiero w zeznaniu rocznym, składanym za rok, w którym poniósł koszty kwalifikowane.

MF

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady odnoszą się do roku podatkowego. (…)Tym samym, zgodnie z art. 18d ust. 8 u.p.d.o.p., odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

(…) Zatem, organ nie może zgodzić się z opinią Wnioskodawcy, że nabywając w trakcie roku podatkowego prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p., jest on uprawniony do dokonywania odliczeń kosztów kwalifikowanych, poniesionych na działalność badawczo - rozwojową już w trakcie tego roku podatkowego.

W tym miejscu wskazać należy na treść art. 18d ust. 8 u.p.d.o.p., zgodnie z którym odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono dane koszty kwalifikowane. Oznacza to, że Wnioskodawca w danym roku podatkowym jest uprawniony do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej w odniesieniu do tych kosztów kwalifikowanych, które zostały przez niego rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów w tym roku podatkowym.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 grudnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.460.2019.2.JKU

Od redakcji

Nabycie w trakcie roku podatkowego prawo do odliczenia, wynikającego z ulgi B+R, nie oznacza, że podatnik może już w trakcie tego roku podatkowego dokonywać odliczeń kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Rozliczenia ulgi dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. To w zeznaniu rocznym podatnicy są obowiązani wykazać poniesione koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu lub stanowiące podstawę do wyliczenia przysługującej podatnikowi kwoty ulgi. Stosowanie ulgi nie wpłynie natomiast na wysokość zaliczki.

2. Wydatki z tytułu umów-zleceń i o dzieło mogą stanowić koszty kwalifikowane

Ulga B+R obejmuje także wynagrodzenia z tytułu umowy-zlecenia lub umowy o dzieło. Należy jednak pamiętać, że aby skorzystać z tej możliwości, konieczna jest właściwa ewidencja czasu pracy poświęconego na prace B+R.

MF

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w związku z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową ponosi m.in. koszty zatrudnienia pracowników w celu realizacji prac badawczo-rozwojowych oraz koszty składek z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W związku z tym, że w ramach obowiązków pracowniczych, pracownicy mogą wykonywać również czynności niezwiązane bezpośrednio z działalnością badawczo-rozwojową, Spółka prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników, z której wynika, jaka część czasu pracy poświęcona była na wykonywanie obowiązków związanych z uczestniczeniem w konkretnych projektach związanych z działalnością badawczo-rozwojową. Na tej podstawie Spółka dokonuje wyodrębnienia wynagrodzenia pracownika przypadającego na wykonywanie czynności związanych z działalnością badawczo-rozwojową. Spółka oprócz pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zatrudnia również osoby w ramach umowy zlecenie i dzieło, w związku z czym ponosi także koszty wynagrodzenia tych osób wraz z kosztami składek z tytułu tych należności, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Również koszty ponoszone na wykonywanie prac przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło oraz zlecenie są ewidencjonowane w podziale na projekty i zakresy prac w obrębie projektów. Pracownicy oraz osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło oraz umowy zlecenie, którzy wykonują pracę twórcze związane z działalnością badawczo-rozwojową mają określone w umowach wynagrodzenie za przeniesienie majątkowych praw autorskich na Spółkę.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Spółka jest i będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a u.p.d.o.p., kosztów wynagrodzeń pracowników wykonujących działalność badawczo-rozwojową oraz kosztów wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenie lub umowy o dzieło, w tym także wynagrodzeń z tytułu przeniesienia praw autorskich, oraz składek od tych należności finansowanych przez płatnika, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu lub w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 grudnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.473.2019.2.BM

Od redakcji

Od 1 stycznia 2018 r. wprowadzono możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych koszty zatrudnienia pracowników na podstawie umów o dzieło i umów-zleceń wraz z ponoszonymi z tego tytułu, a finansowanymi przez płatnika składkami na ubezpieczenie społeczne. Jednak, by skorzystać z tej możliwości, konieczne jest ewidencjonowanie w jakim zakresie pracownicy oraz osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło oraz umowy-zlecenie wykonują prace twórcze związane z działalnością badawczo-rozwojową.

3. Wydatki ponoszone na utrzymanie pracowników w czasie przebywania ich na urlopie jako koszty kwalifikowane

Do kosztów kwalifikowanych może być zaliczona część kosztów pracowniczych obejmująca wynagrodzenie wypłacane za czas urlopu, nieobecności w pracy z powodu choroby czy też sprawowania opieki nad dzieckiem.

WSA

Wypływający z art. 18d ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. nakaz oddzielenia wydatków pracowniczych, ponoszonych na działalność badawczo-rozwojową od wydatków związanych z wykonywaniem innego rodzaju obowiązków, w oparciu o czasowe wyodrębnienie realizowanych zadań nie oznacza, że z kosztów kwalifikowanych należy wykluczyć wydatki pracownicze, ponoszone na utrzymanie pracowników w czasie przebywania ich na urlopie czy też w czasie niemożności wykonywania przez nich zadań, w związku z przebywaniem na zwolnieniu lekarskim czy też sprawowaniem opieki nad dzieckiem.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 7 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Rz 609/19

Od redakcji

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że w przypadku pracowników wykonujących prace badawczo-rozwojowe, do kosztów kwalifikowanych mogą zostać zaliczone koszty pracownicze, w tym także koszty przypadające za czas nieusprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy. Zastosowanie ma tu zasada, zgodnie z którą wydatki tego rodzaju (koszty pracownicze) mogą być uznane za koszty kwalifikowane jedynie w tej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

4. Nabywanie technologii nie jest objęte ulgą B+R

Wydatek na zakup i wdrażanie przez przedsiębiorcę zaawansowanej technologii nie może zostać uznany za koszt kwalifikowany na potrzeby stosowania ulgi B+R.

NSA

(...) art. 4a pkt 28) u.p.d.o.p., (…) za prace rozwojowe uznaje takie, które polegają na opracowywaniu prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, a dodatkowo ich celem ma być dalsze ulepszenie procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony. Mając zatem na uwadze charakter ulgi podatkowej uregulowanej w art. 18d u.p.d.o.p., która zakłada poniesienie tzw. wydatków kwalifikowanych stwierdzić należy, że ma ona na celu aktywizację przedsiębiorców w kierunku finansowania polskiej nauki, także w przypadku nowatorskich prac rozwojowych. Nie mogą zostać wobec tego objęte tą ulgą wydatki jedynie na nabywanie takich technologii, które wymagają odpowiedniej modyfikacji w procesie ich wdrożenia do potrzeb konkretnego przedsiębiorcy. Podkreślenia wymaga, że cechą charakterystyczną zaawansowanych systemów informatycznych planowania i zarządzania produkcją APS jest to, że wymagają one przy ich aplikacji do potrzeb konkretnego przedsiębiorcy długiego, kilkumiesięcznego okresu wprowadzanie danych i budowania zależności. Samo wobec tego opisane we wniosku interpretacyjnym przez skarżącą wdrażanie do jej potrzeb zaawansowanego, informatycznego systemu planowania nie może zostać uznane za działalność twórczą w zakresie prac rozwojowych. Reasumując należy stwierdzić, że wydatek na zakup i wdrażanie przez przedsiębiorcę zaawansowanego systemu planowania produkcji APS (z ang. Advanced Planning System), nie może zostać uznany za "koszt kwalifikowany" w rozumieniu art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.)

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 października 2019 r., sygn. akt II FSK 3589/17

Od redakcji

Nie wystarczy samo nabycie zaawansowanej technologii i jej wdrożenie, by taki wydatek był uznany za koszt kwalifikowany. To podatnik powinien wytworzyć w swoim zakresie dane rozwiązanie, które pozwoli skorzystać z ulgi.

IV. Ulga mieszkaniowa

 

1. Zwolnienie z PIT przychodu ze zbycia nieruchomości przeznaczonego na spłatę kredytu

Wydatki na:

  • spłatę rat kredytu zaciągniętego przed dniem uzyskania przychodu ze sprzedaży nieruchomości,
  • zapłatę rat wynikających z zawartej przez Wnioskodawcę umowy deweloperskiej

mogą być objęte ulgą mieszkaniową o ile nabycie nieruchomości na cele mieszkaniowe nastąpiło po uzyskaniu przychodu ze sprzedaży.

MF

W przedstawionym we wniosku opisie Wnioskodawca wskazał, że całą kwotę w wysokości 84 000 zł uzyskaną z odpłatnego zbycia udziału 1/2 w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość przeznaczy na własne cele mieszkaniowe, tj. na spłatę rat kredytu zaciągniętego przed dniem uzyskania przychodu z ww. sprzedaży oraz na zapłatę rat wynikających z zawartej przez Wnioskodawcę umowy deweloperskiej, które zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią wydatek na nabycie od dewelopera lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, w którym Wnioskodawca będzie mieszkał.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nienastępujące w działalności gospodarczej odpłatne zbycie w dniu 16 września 2019 r. przez Wnioskodawcę udziału 1/2 w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, nabytego w dniu 14 września 2018 r. w drodze darowizny od ojca, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie upłynął pięcioletni okres wskazany w ww. przepisie.

Uzyskany przez Wnioskodawcę dochód z odpłatnego zbycia udziału 1/2 w ww. lokalu mieszkalnym może podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. a oraz ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na wydatkowanie ww. przychodu w okresie trzech lat od końca roku, w którym nastąpiło ww. odpłatne zbycie na wskazane w tym przepisie cele mieszkaniowe, tj. na spłatę rat kredytu zaciągniętego przed dniem uzyskania przychodu z ww. sprzedaży oraz na zapłatę rat wynikających z zawartej przez Wnioskodawcę umowy deweloperskiej, które stanowią wydatek na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, w którym Wnioskodawca będzie realizował własne cele mieszkaniowe. W opisanym zdarzeniu przyszłym istotne jest to, że - jak wskazał Wnioskodawca - przeniesienie własności lokalu mieszkalnego w formie aktu notarialnego na rzecz Wnioskodawcy nastąpi w 2020 r., czyli przed upływem trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie udziału 1/2 w przedmiotowym lokalu mieszkalnym, tj. przed dniem 31 grudnia 2021 r., zatem Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 3 stycznia 2020 r. sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.636.2019.1.DA

Od redakcji:

Przesłankami do zastosowania ulgi mieszkaniowej jest

  • przeznaczenie przychodu ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe,
  • w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Przy tym w myśl art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a updof, za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia. Organ podatkowy słusznie zatem zgodził się z podatnikiem, że spełnione zostały przesłanki zastosowania ulgi.

2. Spłata kredytu jako podstawa stosowania ulgi mieszkaniowej

Podatnik, który przeznaczy środki ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na jej nabycie, nie ma prawa do skorzystania z ulgi mieszkaniowej.

WSA

Stanowisko organu interpretacyjnego, że w opisanym stanie faktycznym wydatki na spłaconą już i pozostałą do spłaty część kredytu zaciągniętego na zakup działki budowlanej, której zbycie analizowane jest w niniejszej sprawie nie stanowią wydatków na własne cele mieszkaniowe zasługuje na aprobatę. Twierdzenie to wynika jednak zasadniczo z faktu, że - jak przyjmuje się w ugruntowanym orzecznictwie sądowym - zamiarem ustawodawcy tworzącego regulacje dotyczące tzw. ulgi mieszkaniowej, a więc także przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131, w związku z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a u.p.d.o.f. było zachęcanie podatników do nabywania w miejsce zbywanych nieruchomości lub praw majątkowych innych nieruchomości lub praw przeznaczonych do zaspokajania ich indywidualnych potrzeb mieszkaniowych, a nie np. potrzeb konsumpcyjnych.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 12 czerwca 2019 r., sygn. akt I SA/Gl 208/19

Od redakcji

Podatnik, który przeznaczy środki ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na jej nabycie, nie ma prawa do skorzystania ze ulgi mieszkaniowej. Nie zaspokaja bowiem w ten sposób własnych potrzeb mieszkaniowych,

3. Wydatki o charakterze wyposażeniowym a ulga mieszkaniowa

Poniesienie wydatków o charakterze wyposażeniowym (np. zakup markiz ściennych) nie uprawnia do zastosowania ulgi mieszkaniowej, o ile wyposażenie mieszkania nie jest trwale połączone z jego konstrukcją.

MF

(…) za remont uważa się wykonanie w istniejących już budynkach czy lokalach takich robót budowlanych, które mają na celu wymianę dotychczas użytkowanych "elementów technicznych" budynków czy lokali, np. podłóg, drzwi, okien, instalacji (wodnej, gazowej, grzewczej, kanalizacyjnej, elektrycznej) bądź ich elementów cząstkowych.

Zatem, do wydatków mieszkaniowych z tytułu remontu można zaliczyć te, które związane są z jakimiś pracami, których efekt w ich strukturze, strukturze pomieszczeń tych nieruchomości ma charakter trwały. Prace te powinny mieć nadto charakter budowlany, a nie "wyposażeniowy".

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że montaż markizy nie ma charakteru budowlanego lecz wyposażeniowy. Zatem, wydatek poniesiony na zakup i montaż markizy tarasowej nie jest wydatkiem na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie spełnia jego dyspozycji, ponieważ nie może być traktowany na równi z wydatkami remontowymi, poniesienie których uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ww. ustawy.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 23 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.585.2019.2.AKR

Od redakcji:

Kwestią, jakie wydatki wyposażeniowe są objęte ulgą mieszkaniową, a jakie nie, zajmowały się także sądy administracyjne. Jak zauważono w wyroku WSA w Lublinie z 29 września 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 606/17:

WSA 

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f. oraz art. 21 ust. 25 u.p.d.o.f. w zakresie wydatkowania dochodu pochodzącego ze zbycia nieruchomości i praw majątkowych na remont lokalu mieszkalnego obejmuje również wydatki na zaprojektowanie, wykonanie i montaż w lokalu mieszkalnym tego rodzaju elementu wyposażenia, który jest (w sensie faktycznym i funkcjonalnym) trwale połączony z elementami konstrukcyjnymi lokalu (ścianami, sufitem, podłogą) i które to elementy wyposażenia, z racji zaprojektowania i dopasowania do konkretnego lokalu nie mogą być racjonalnie wykorzystane do wyposażenia innego lokalu.

Jak widać z omawianej interpretacji, to, jak rozumieć trwałość połączenia z lokalem może być przedmiotem sporu z fiskusem.

V. Ulga termomodernizacyjna

 

1. Koszty utylizacji pokrycia dachowego nie są objęte ulgą termomodernizacyjną

Ulga termomodernizacyjna nie obejmuje wydatków związanych z utylizacją odpadów powstałych po wykonaniu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

MF

(…) Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni będzie miała możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione na materiały budowlane i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykorzystane do ocieplenia przegrody budowlanej, związane z następującymi etapami termomodernizacji dachu wymienionymi przez Wnioskodawczynię: usunięciem starego pokrycia oraz ewentualną wymianą uszkodzonych desek w odeskowaniu, dociepleniem dachu styropianem, ułożeniem nowego pokrycia dachu (blachodachówka) oraz wymianą rynien i rur spustowych.

Z kolei, poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki związane z utylizacją pokrycia nie będą się mieściły w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zatem, Wnioskodawczyni nie będzie mogła odliczyć ww. wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. (…)

 

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 grudnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.438.2019.2.MKA

 

2. Montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku garażu

Podatnik może odliczyć wydatki na nabycia ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem i ich montaż w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli służą one do zasilania budynku mieszkalnego. Nie ma znaczenia, że zostały one posadowione na budynku wolnostojącego garażu.

MF

(…) W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na nabycie ogniwa fotowoltaicznego wraz z osprzętem a także montaż instalacji fotowoltaicznej. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Istotne przy tym jest, aby wydatki podlegające odliczeniu były poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dotyczącego budynku mieszkalnego, którego podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Omawiane regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej nie wykluczają jej stosowania w przypadku wydatków poniesionych na montaż instalacji na innym budynku niż mieszkalny, ale służącej do zasilania budynku mieszkalnego, tj. związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego domu mieszkalnego, którego jest współwłaścicielem. (…)

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 grudnia 2019 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.415.2019.1.KP

Od redakcji

Takie samo stanowisko Dyrektor KIS zajął w interpretacji indywidualnej z 9 grudnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.481.2019.1.JM i z 11 września 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.274.2019.2.KK.

 

3. Aby skorzystać z ulgi należy być inwestorem

Nie może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej osoba małoletnia (będąca właścicielem domu), jeżeli faktycznym inwestorem jest jej opiekun prawny działający w swoim imieniu.

MF

(…) jeżeli opiekun prawny w imieniu małoletniego (z jego środków) dokonałby przedsięwzięcia, o którym mowa we wniosku Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do skorzystania z omawianej ulgi. Tymczasem z informacji zawartych we wniosku wynika wprost, że to nie Wnioskodawca a jego opiekun prawny - W. S. jest inwestorem - nabywcą instalacji fotowoltaicznej. To W. S. dokonał nabycia ww. instalacji we własnym - choć ze środków małoletniego - imieniu (a nie w imieniu małoletniego Wnioskodawcy nad którym sprawuje opiekę) i to on we własnym imieniu wystąpił o dofinasowanie w ramach programu "Mój prąd". Zatem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie przysługuje prawo skorzystania z ulgi o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 grudnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.362.2019.3.JK

4. Aby skorzystać z ulgi nie trzeba mieć dokumentów potwierdzających stan budynku przed termomodernizacją

Podatnik nie jest zobowiązany do posiadania dokumentów potwierdzających stan budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Posiadanie takich dokumentów nie jest warunkiem skorzystania z ulgi.

MF

(…) Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, przyjmując za Wnioskodawczynią, że wykonanie docieplenia budynku oraz wykonanie elewacji stanowiło przedsięwzięcie termomodernizacyjne, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni będzie miała możliwość odliczenia w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2019 r. poniesionych wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykorzystane do ocieplenia budynku, tj. styropian, kleje i inne materiały oraz wydatków za wykonaną usługę ocieplenia i elewacji w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wysokość wydatków należy ustalić na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do posiadania dokumentów potwierdzających stan budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. (…)

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 10 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.392.2019.4.MH

5. Ulga termomodernizacyjna nie obejmuje montażu rolet zewnętrznych

Zakup i montaż rolet zewnętrznych nie może być odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Ten rodzaj wydatku nie został bowiem wymieniony w rozporządzeniu w sprawie wykazu materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

MF

(…) Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesione w 2019 r. przez Wnioskodawcę wydatki na zakup i montaż rolet zewnętrznych w domu jednorodzinnym, którego jest współwłaścicielem nie będą się mieściły w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zatem Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć w zeznaniu podatkowym za 2019 r. wskazanych we wniosku wydatków poniesionych na zakup i montaż rolet zewnętrznych w ramach ulgi termomodernizacyjnej. (…)

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 6 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.439.2019.3.MH

Od redakcji

Takie samo stanowisko Dyrektor KIS zajął w interpretacji indywidualnej z 25 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.376.2019.2.MH.

6. Podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie faktur zaliczkowych

Podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, skoro posiada faktury imienne związane z wpłaconymi zaliczkami na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Dla możliwości skorzystania z ulgi nie ma znaczenia, że faktura za zakup instalacji fotowoltaicznej została wystawiona na Powiat.

W ramach ulgi termomodernizacyjnej podatnik ma możliwość odliczenia jedynie tej części wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, która nie została dofinansowana podatnikowi w formie dotacji.

MF

(…) Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu realizowanego przez Powiat pn. "(...)" . Projekt realizowany jest ze środków przekazanych przez Marszałka, pochodzących z bezzwrotnej pomocy w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Umowa podpisana z Powiatem obejmuje montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku prywatnym. Faktura za zakup instalacji fotowoltaicznej wystawiona będzie na Powiat, a uczestnik programu pokrywa swój udział w postaci wpłaconych zaliczek, które odzwierciedlają faktury imienne wystawione na uczestnika programu, będącego osobą fizyczną. Koszty zakupu instalacji przewyższają wartość otrzymanej dotacji. Wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego, o którym mowa we wniosku. Budynek, w którym zostanie zrealizowana inwestycja jest budynkiem jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek według jednolitej 19% stawki podatku. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne (instalacja fotowoltaiczna) zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek. Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym:

  • nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

  • nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

  • nie zostały uwzględnione przez Wnioskodawcę w związku z korzystaniem z ulg innych niż termomodernizacyjna w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Wystawcą faktur za zapłacone zaliczki jest Powiat będący podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku. Wystawione faktury dotyczą częściowego pokrycia kosztów zakupu i montażu instalacji (udział własny beneficjenta w projekcie).

W związku z powyższym, ta część inwestycji, która zostanie pokryta ze środków własnych podatnika będzie podlegać omawianej uldze, natomiast ta, która będzie sfinansowana (dofinansowana) w ramach programu pn. "(...)" z ulgi nie skorzysta.

Ponadto, dla możliwości skorzystania z ulgi nie ma znaczenia, że faktura za zakup instalacji fotowoltaicznej będzie widnieć na Powiat, skoro Wnioskodawca posiada faktury imienne związane z wpłaconymi zaliczkami na jej zakup i montaż wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca, będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, wyłącznie w części, która nie została dofinansowana Wnioskodawcy w formie dotacji. (…)

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 20 listopada 2019 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.363.2019.5.ASZ

 

7. Podatnik nie odliczy w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatku sfinansowanego przez gminę

Wydatki termomodernizacyjne w części dofinansowanej przez gminę nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Podatnik może odliczyć tylko tę część wydatków termomodernizacyjnych, które sfinansował z własnych środków.

MF

(…) Skoro zatem Wnioskodawczyni w lipcu 2019 r. zainstalowała na nieruchomości, której jest współwłaścicielem (budynek, o którym mowa w art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) instalację fotowoltaiczną ma możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na ww. instalację w części, w której poniosła z własnego majątku ciężar ekonomiczny tego przedsięwzięcia, a więc w części, która nie została dofinansowana ze środków gminnych. Natomiast część wydatków na przedmiotowe przedsięwzięcie, która została dofinasowana ze środków gminnych nie może zostać rozliczona w ramach omawianej ulgi. (…)

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 października 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.325.2019.2.JK

Od redakcji

Takie samo stanowisko Dyrektor KIS zajął w interpretacji indywidualnej z 9 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.364.2019.3.MH

 

8. W ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć tylko materiały budowlane określone w rozporządzeniu

W ramach ulgi termomodernizacyjnej podatnik może odliczyć tylko wydatki na materiały budowlane wymienione w rozporządzeniu z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zakup materiałów budowlanych niewymienionych w tym wykazie, nie podlega odliczeniu.

MF

(…) Wyżej opisana termomodernizacja dachu obejmie usługę naprawy dachu oraz zakup blachodachówki, styropianu, haków, papy, rynien, łat kalenicowych, unigruntu, klei zbrojonych, siatki, folii dachowej, wkrętów, gwoździ, śrub, obejm. Ponadto na poddaszu zostanie wymienione okno PCV.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że wskazane przez Wnioskodawcę materiały budowlane związane z usługą wymiany dachu nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o którym mowa w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a zatem Wnioskodawca nie może odliczyć od dochodu wykazanego w PIT-37 za rok 2019 wskazanych we wniosku wydatków poniesionych na wymianę dachu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. (…)

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 27 września 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.400.2019.2.SŻ

9. Spłaty kredytu podatnik nie odlicza w ramach ulgi termomodernizacyjnej

Podatnik nie skorzysta z ulgi termomodernizacyjnej, gdy wydatki poniósł przed 1 stycznia 2019 r. Nie ma znaczenia, że zostały one sfinansowane kredytem, który podatnik spłaca w 2019 r.

MF

(…) Wnioskodawca poniósł wydatki w czerwcu i lipcu 2018 r. na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które zostały sfinansowane kredytem. Kredyt ten będzie spłacony do 2023 r. W ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawca chciałby odliczać spłaty kredytu ponoszone od 2019 r.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że jeżeli poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostaną sfinansowane kredytem bankowym, to w ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które zostały zapłacone bez względu na wysokość spłaconego kredytu, z którego zostały sfinansowane.

Źródło finansowania tych wydatków (kredyt, pożyczka) nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi, jeżeli to podatnik ostatecznie ponosi wydatek (czy to bezpośrednio ze swoich dochodów czy też zaciągając kredyt, który następnie spłaca). Zatem, jeżeli wydatki są sfinansowane kredytem/pożyczką, których spłata obciąża podatnika, wówczas są traktowane jako sfinansowane przez podatnika i podlegają odliczeniu.

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie w budynku mieszkalnym poniesione po 1 stycznia 2019 r.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na spłatę kredytu, z którego zostały sfinansowane ogniwa fotowoltaiczne wraz z osprzętem oraz montaż instalacji fotowoltaiczną. Unormowania dotyczące ulgi termomodernizacyjnej nie uwzględniają spłaty rat kredytu, którym został sfinansowany wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 27 września 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.317.2019.2.JK2

10. Nie można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku nadbudowy

Wydatki poniesione na termomodernizację w części budynku już istniejącego podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Odliczeniu nie podlegają jednak wydatki poniesione w części budynku, który został nadbudowany.

MF

(…) Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącznie wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykorzystane do ocieplenia przegród budowlanych tylko w części budynku już istniejącego.

Natomiast, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na prace budowlane i termomodernizacyjne oraz materiały budowlane wykorzystane do podniesienia ścian kolankowych, wykonania nowej konstrukcji dachu i nowego pokrycia dachu oraz wydatki na materiały do ocieplenia i izolacji przed wilgocią części nadbudowanego budynku nie będą się mieściły w zakresie ulgi termomodernizacyjnej o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej w części budynku już istniejącego, natomiast za nieprawidłowe w zakresie wydatków poniesionych w części nadbudowanego budynku. (…)

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 września 2019 r., sygn. 0113-KDIPT3.4011.285.2019.2.MH

VI. Podsumowanie

  1. Obliczając dochody rodzica na potrzeby skorzystania z ulgi na dziecko, należy brać pod uwagę dochody uzyskane za granicą. Nie należy natomiast uwzględniać dochodów zwolnionych z PIT.
  2. Obliczając dochód pełnoletniego, uczącego się dziecka od przychodu, należy odjąć tylko koszty jego uzyskania. Kwoty tej nie należy pomniejszać o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne.
  3. Rozwiedzeni małżonkowie mają prawo do ulgi na dziecko tylko w przypadku gdy faktycznie wykonują wobec niego władzę rodzicielską.
  4. W ramach ulgi rehabilitacyjnej podatnik może odliczyć tylko wydatki wymienione w art. 26 ust. 7a updof.
  5. Podatnik, który nabył prawo do ulgi B+R rozliczy ją dopiero w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym poniósł koszty kwalifikowane.
  6. Ulga B+R obejmuje także wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenie lub umowy o dzieło.
  7. Podatnik, który przeznaczy środki ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na jej nabycie, nie ma prawa do skorzystania z ulgi mieszkaniowej.
  8. Podatnik może odliczyć tylko tę część wydatków termomodernizacyjnych, które sfinansował z własnych środków.

Ewa Sławińska



prawnik, redaktor naczelna "MONITORA księgowego"

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor "MONITORA księgowego"

Sławomir Biliński

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor "MONITORA księgowego"

 

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK