PROBLEM
Spółka wystawia niektórym klientom faktury w postaci elektronicznej, które przekazywane są im za pośrednictwem specjalnie do tego celu dedykowanego portalu. Zdarza się, że Spółka wystawia tym klientom faktury korygujące, w tym zmniejszające podstawę opodatkowania lub podatek. Spółka zamierza wysyłać e-mail informujący o dostępności nowego dokumentu rozliczeniowego, do którego dołączony zostanie skan faktury. W efekcie może się więc zdarzyć, że klient nie będzie się logował do portalu, aby pobrać fakturę, która w systemie Spółki będzie miała status "wysłano".
Czy w takim przypadku można przyjąć, że doszło do potwierdzenia przez klienta otrzymania faktur korygujących in minus wystawianych w formie elektronicznej? Czy można uznać, że faktura została "potwierdzona" w momencie umieszczenia jej na portalu?
RADA
Tak, w opisanej sytuacji można przyjąć, że klient potwierdził otrzymanie faktury korygującej z chwilą umieszczenia jej na portalu.
UZASADNIENIE
Z art. 29a ust. 13-16 ustawy o VAT wynika, że podatnik, który wystawił fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania i podatek należny, powinien uzyskać od nabywcy potwierdzenie odbioru takiej faktury. Jest to warunek dokonania takiego zmniejszenia.
Dokonanie zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego, bez posiadania stosownego potwierdzenia, jest możliwe w sytuacjach wskazanych w ustawie, m.in. wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może być zatem dokonane w dowolnej formie, w tym elektronicznej. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług, dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży, posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.
W przypadku elektronicznej faktury korygującej należy przyjąć, że moment otrzymania jej przez kontrahenta następuje wtedy, gdy faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego ma możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem uzyskanie przez podatnika (sprzedawcę) wiedzy na temat tej okoliczności (w jakiejkolwiek formie) należy uznać za posiadanie przez niego potwierdzenia odbioru faktury korygującej, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
W opisanej sprawie e-faktury są umieszczane w portalu na indywidualnym koncie danego klienta, który dodatkowo jest informowany za pomocą wiadomości elektronicznej (e-mail) o wystawieniu e-faktury i umieszczeniu jej w portalu. Dodatkowo, do wysyłanej wiadomości eletronicznej dołączana jest dana faktura w formie skanu lub obrazu. W przedstawionych okolicznościach Spółka ma prawo uznać za potwierdzone, że faktura dotarła do klienta w sposób umożliwiający mu zapoznanie się z jej treścią. Oznacza to, że za moment umieszczenia faktury na indywidualnym koncie klienta można uznać doręczenie danemu klientowi faktury korygującej. Wtedy spełniony jest warunek posiadania przez Spółkę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez danego klienta. Spółka ma tym samym prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego o wartość wykazaną na fakturze korygującej za okres rozliczeniowy, w którym umieści (udostępni) ją w prowadzonym przez siebie internetowym portalu, na indywidualnym koncie klienta.
Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 maja 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.174.2019.1.MT).
Podstawa prawna:
art. 29a ust. 13-16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2200
Marcin Szymankiewicz
doradca podatkowy, autor licznych publikacji podatkowych